Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Vizita pastorală a Sfântului Părinte Francisc la Cesena în al treilea centenar al nașterii papei Pius al VI-lea și la Bologna pentru încheierea Congresului Euharistic Diecezan

(1 octombrie 2017)

Întâlnire cu preoții, călugării, seminariștii din Seminarul Regional și diaconii permanenți

Catedrala "Sfântul Petru" (Bologna)

Duminică, 1 octombrie 2017

Sfântul Părinte răspunde liber la două întrebări:

Papa Francisc:

Bună seara, bună după-amiază!

Mulțumesc pentru prezența voastră: pentru mine este o mângâiere să stau cu consacrații, cu preoții, cu diaconii, cu aceia care duc înainte - în parte, sunt și laicii, dar în mare parte - apostolatul Bisericii, și cu călugării pentru că sunt aceia care încearcă să ne dea mărturia anti-mondenității. Multe mulțumiri. Am ales ca metodă, pentru a fi mai spontan, ca voi să puneți întrebări și eu răspund. Am primit atâtea proiecte de întrebări, dar sunt două cele care vor fi puse.

Preot:

Sfinte Părinte, sunt aici să propun una dintre întrebări, dintre multele care au venit de la preoți, diaconi, consacrați și consacrate. Isus i-a trimis pe apostolii săi doi câte doi înaintea sa în fiecare oraș sau loc pe unde avea să meargă (cf. Lc 10,1). Cum se poate exprima, cum poate crește această exigență evanghelică a fraternității în viața noastră de preoți? Mulțumesc.

Papa Francisc:

Centrul întrebării este fraternitatea în viața preoților. Această fraternitate se exprimă în preoțime. Să mergem și mai departe. Uneori, glumind între călugări și preoții diecezani, diecezanii spun: "Eu sunt din ordinul pe care l-a întemeiat sfântul Petru" - adică din ordinul adevărat -, "pe voi v-a întemeiat sfântul cutare, fericitul cutare...". Așa este, nu? Dar care este centrul, care este chiar miezul spiritualității vieții preotului diecezan? Diecezanitatea. Noi nu putem judeca viața unui preot diecezan fără a ne întreba cum trăiește diecezanitatea. Și diecezanitatea este o experiență de apartenență: tu aparții unui corp care este dieceza. Asta înseamnă că tu nu ești un "liber", ca în fotbal - în fotbalul de amatori există liberul -. Nu, nu ești un "liber". Ești un om care aparține unui corp, care este dieceza, spiritualității și diecezanității acelui corp: și așa este și consiliul prezbiteral, corpul prezbiteral. Cred că asta uităm de atâtea ori, pentru că fără a cultiva acest spirit de diecezanitate devenim prea "singuri", prea singuri cu pericolul de a deveni și nerodnici sau cu oarecare... - s-o spunem delicat - nervozitate, un pic enervați ca să nu spun nevrotici, și astfel un pic "băieți bătrâni". Este preotul singur, care nu are acel raport cu corpul prezbiteral. "Vae soli!", spuneau părinții deșertului (cf. Ecleziastul 4,10 Vulg.), "vai de cel care este singur", pentru că o va sfârși rău. Și pentru aceasta este important a cultiva, a face să crească simțul diecezanității, care are și o dimensiune de sinodalitate cu episcopul. Acel corp are o forță specială și acel corp trebuie să meargă înainte cu transparență. Angajarea transparenței, dar și virtutea transparenței. Transparența creștină cum o trăiește Paul, adică acel curaj de a vorbi, de a spune tot. Paul mereu mergea înainte cu acest curaj, folosea cuvântul "parresia", a merge înainte... Curajul de a vorbi; precum și curajul răbdării, de a suporta, de a purta - pe, pe umeri: hypomenein, hypomoné. Cele două virtuți pe care Paul le folosea pentru a face descrierea omului Bisericii. Și avem nevoie de acest curaj de a vorbi și curaj de răbdare, este necesar pentru a trăi diecezanitatea. Curajul de a vorbi. "Dar nu, este mai bine să nu vorbesc...". Eu îmi amintesc, când era student de filozofie, un bătrân iezuit, șmecher, bun dar un pic șmecher, m-a sfătuit: "Dacă tu vrei să supraviețuiești în viața călugărească, gândește clar, mereu; dar vorbește mereu în mod confuz". Este un mod de ipocrizie clericală, să spunem așa. "Nu, eu cred așa, dar este episcopul, sau este vicarul acela, este cutare... mai bine stau liniștit... și apoi o «gătesc» cu prietenii mei". Aceasta este lipsă de libertate. Dacă un preot nu are libertate de pan-rein, de parresia, nu trăiește bine diecezanitatea; nu este liber, și pentru a trăi diecezanitatea este nevoie de libertate. Și apoi cealaltă virtute este a suporta. A-l suporta pe episcop, mereu. Toți episcopii avem [lipsurile] noastre, toți; fiecare dintre noi are defectele sale... A-l suporta pe episcop. A-i suporta pe frați: acela nu-mi place ce spune... uite la acesta, uite la acela... Este interesant, cel care nu are libertatea de a vorbi, curajul de a vorbi în fața tuturor, are atitudinea "joasă" de a bârfi în ascuns. Nu are răbdarea de a suporta în tăcere, nu are răbdarea de "a purta - pe" în tăcere. Și noi trebuie să facem totul pentru a avea virtutea de a spune lucrurile în față, cu prudență, dar a le spune. Este adevărat, dacă eu nu sunt de acord cu fratele într-o reuniune, nu trebuie să spun "tu ești un nenorocit", nu, ci "eu nu sunt de acord pentru că eu gândesc așa și așa", fără a insulta. Dar a spune ceea ce gândesc, liber. Și apoi, dacă este cineva care mă plictisește și vine mereu cu poveștile obișnuite și poate că strică o reuniune... răbdarea, răbdarea de a suporta. În asta ne ajută mult să ne gândim la Dumnezeu care în Isus Cristos a intrat în răbdare, adică ne-a suportat pe noi toți.

Diecezanitatea care are acea virtute a vorbirii clare care ne face liberi, precum și cealaltă virtute a răbdării.

Dar în afară de asta este poporul lui Dumnezeu, care nu intră în colegiul prezbiteral, dar intră în Biserica diecezană. Și a trăi diecezanitatea înseamnă și a o trăi cu poporul lui Dumnezeu. Preotul trebuie să se întrebe: cum este raportul meu cu poporul sfânt al lui Dumnezeu? Și acolo există un defect urât, un defect urât care trebuie combătut: clericalismul. Dragi preoți, noi suntem păstori, păstori ai poporului, nu clerici ai statului. Mă gândesc la acele timpuri, în Franța, la timpul curților, la "Monsieur l'abbé", cleric al statului; dar fără a fi un "Monsieur l'abbé", există atâția clerici ai statului, care sunt funcționari ai sacrului, dar raportul cu poporul este - aceasta este o "față urâtă" - aproape ca aceea dintre patron și muncitor: eu sunt clericul și tu ești neștiutor. Dar, gândiți-vă bine, clericalismul nostru este foarte puternic, foarte puternic; și este nevoie de o convertire mare, continuă pentru a fi păstori. Am terminat de citit - nu știu dacă și în liturgia italiană, pentru că eu continui cu Breviarul argentinian - De pastoribus [de sfântul Augustin] în Oficiul lecturilor, și acolo se vede clar că Augustin ne arată cum este un păstor, dar nu un clerical, un păstor al poporului, care nu înseamnă un populist, nu, păstor al poporului, adică aproape de popor pentru că a fost trimis acolo pentru a face să crească poporul, pentru a învăța poporul, pentru a sfinți poporului, pentru a ajuta poporul să-l găsească pe Isus Cristos. În schimb, păstorul care este prea clerical se aseamănă cu acei farisei, cu acei învățători ai legii, cu acei saducei din timpul lui Isus: numai teologia mea, gândirea mea, ceea ce trebuie făcut, ceea ce nu trebuie făcut, închis acolo, și poporul este acolo; niciodată nu trebuie intervenit cu realitatea unui popor.

Mie mi-a plăcut astăzi prânzul..., nu atât pentru că lasagna era foarte bună, ci mi-a plăcut pentru că era acolo poporul lui Dumnezeu, chiar și cei mai săraci, acolo, și păstorii erau acolo, în mijlocul poporului lui Dumnezeu. Păstorul trebuie să aibă un raport - și aceasta este sinodalitate - un triplu raport cu poporul lui Dumnezeu: a sta în față, pentru a arăta drumul, să spunem păstorul catehet, păstorul care învață drumul; în mijloc, pentru a-i cunoaște: apropiere, păstorul este apropiat, în mijlocul poporului lui Dumnezeu; precum și în spate, pentru a-i ajuta pe cei care rămân în întârziere precum și pentru a lăsa uneori poporul să vadă - pentru că poporul știe, "adulmecă" bine -, pentru a vedea ce drum să aleagă: oițele au simțul pentru a ști unde sunt pășuni bune. Dar nu numai în spate, nu. A se mișcă în cele trei [poziții]: în față, în mijloc și în spate. Un păstor bun trebuie să facă această mișcare.

Rezum, pentru a nu uita. Raportul diecezanității, raportul dintre noi preoții, raportul cu episcopul, cu curajul de a vorbi despre tot, curajul de a suporta tot. Raportul cu poporul lui Dumnezeu, fără de care cad în clericalism, unul dintre păcatele cele mai puternice - Augustin, în De pastoribus, descrie atât de bine clericalismul, atât de bine -, iar în poporul lui Dumnezeu aceste trei locuri: în fața poporului lui Dumnezeu, ca figură, catehet, pentru a arăta unde este drumul; în mijloc, pentru a cunoaște, pentru a înțelege bine cum este poporul; și în spate, pentru a-i ajuta pe cei care rămân [în urmă] precum și pentru a lăsa un pic de libertate și a vedea cum merge "simțul" poporului lui Dumnezeu în alegerea pășunii bune.

În afară de asta, este trist când un păstor nu are orizont al poporului, al poporului lui Dumnezeu; când știe ce să facă... Este foarte trist când bisericile rămân închise - unele trebuie să rămână închise -, sau când se vede un afiș acolo pe ușă: "de la ora cutare la ora cutare", după aceea nu este nimeni. Spovezi numai în ziua cutare de la ora cutare la ora cutare. Dar, nu este un birou al sindicatului! Este locul unde se vine pentru a-l adora pe Domnul. Dar dacă un credincios vrea să-l adore pe Domnul și găsește ușa închisă, unde merge să facă asta? Păstori cu orizontul poporului: asta înseamnă [a se întreba]: cum fac eu pentru a fi aproape de poporul meu? Uneori mă gândesc la bisericile care sunt pe străzile foarte populate, închise; și unii parohi au trăit experiența de a le deschide și de a încerca să fie mereu la dispoziție un duhovnic, cu lumina aprinsă la confesional. Și acel duhovnic nu mai termina de spovedit. Oamenii văd ușa deschisă, intră, văd lumina și merg acolo. Mereu ușa deschisă, mereu cu acea slujire adusă poporului lui Dumnezeu.

Toate acestea înseamnă diecezanitate.

Apoi, aș vrea să vorbesc despre două vicii, vicii care sunt peste tot - nu știu, poate că la Bologna nu sunt, mulțumire fie lui Dumnezeu, dar peste tot se văd, nu toate, unele.

Unul este a gândi slujirea preoțească drept carieră ecleziastică. În viața sfinților - cele din vechime - se spunea: "Și la vârsta aceea a simțit chemarea la cariera ecleziastică". Este un mod de a spune din alte timpuri. Dar eu nu mă refer la asta, mă refer la o adevărată atitudine "cățărătoare". Aceasta este "ciumă" într-o preoțime. Există două "ciume" puternice: aceasta este una. Cățărătorii, care încearcă să-și facă drum și mereu au unghiile murdare, pentru că vor să meargă sus. Un cățărător este capabil să creeze atâtea discordii în sânul unui corp prezbiteral. Se gândește la carieră: "Acum termin în această parohie și îmi vor da alta mai mare...". Este interesant: cățărătorul, când termină într-una și episcopul îi dă alta nu atât de "înaltă", mai "joasă", se supără. Se supără! "Dar nu: mie îmi revine aceea!". Nu-ți revine nimic, ție își revine numai slujirea. Lucrurile trebuie să le spune așa, clar. Cățărătorii fac atâta rău unirii comunitare a preoțimii, atâta rău, pentru că sunt în comunitate dar fac așa pentru a merge ei înainte.

Celălalt viciu frecvent este bârfirea. "Dar acela..." - "L-ai văzut pe acesta..." - "Se spune despre acesta..." - "Se spune despre acesta...". Și faima fratelui preot este murdărită, ajunge murdărită, faima se ruinează. A distruge faima celorlalți. Bârfirea este un viciu, un viciu "de claustrare", spunem noi. Când există o preoțime unde sunt mulți oameni cu sufletul închis, există bârfirea, vorbirea de rău despre alții. "Îți mulțumesc, Doamne, pentru că nu sunt ca alții, și nici ca acel vameș" (cf. Lc 18,11), "mulțumesc lui Dumnezeu că nu sunt ca acela!". Aceasta este muzica bârfirii, și a bârfirii clericale. Cățărarea și bârfirea sunt două vicii proprii clericalismului.

Cum se poate exprima și crește această exigență evanghelică de fraternitate în viața preoților? Trăind diecezanitatea, cu curajul de a vorbi clar mereu și de a-i suporta pe ceilalți; cu un raport bun cu poporul lui Dumnezeu, fie în față, pentru a indica drumul, fie în mijloc, în apropierea faptelor de caritate, fie în spate, pentru a vedea cu merge poporul și a-i ajuta pe cei care sunt în întârziere; și fugind de orice formă de clericalism, pentru că cele două vicii mai urâte pe care le are clericalismul sunt cățărarea și bârfirea.

Nu știu dacă am răspuns la întrebare... Diecezanitate, aceasta este carisma proprie a unui preot diecezan, iar diecezanitate înseamnă asta ce am spus. Mulțumesc.

A doua întrebare [a unui călugăr]:

Sfinte Părinte, o întrebare pentru viața călugărească, dar cred că nu este numai pentru viața călugărească. Dumneavoastră ne învățați că pentru a fi martori ai bucuriei și ai speranței ca persoane consacrate, trebuie să alungăm psihologia supraviețuirii și să ne punem cu Isus în mijlocul poporului său, atingând rănile lui Isus în rănile lumii. Dumneavoastră ne-ați dat atâtea stimulente, în acești ani. Dar - spuneți-ne - care sunt pașii cei mai importanți de făcut pentru a ne pune cu hotărâre în această perspectivă? Mulțumesc.

Papa Francisc:

A cădea în psihologia supraviețuirii este ca și cum "s-ar aștepta dricul", carul funebru. Așteptăm să vină carul și să ducă institutul nostru. Este un pesimism "pudrat" cu speranță, nu este pentru bărbați și femei de credință, acest lucru. În viața călugărească, "a aștepta dricul" nu este o atitudine: este o atitudine de înfrângere. Și, în timp ce așteptăm dricul, ne descurcăm cum putem și, pentru siguranță, luăm bani pentru a fi siguri. Această psihologie a supraviețuirii duce la lipsă de sărăcie. La căutarea siguranței în bani. Se aude uneori: "În institutul nostru suntem bătrâne - am auzit de la câteva surori asta - suntem bătrâne și nu sunt vocații, dar avem bunuri, pentru a ne asigura sfârșitul". Și acesta este drumul cel mai potrivit pentru a ne duce la moarte. Siguranța, în viața consacrată, nu o dau vocațiile, nu o dă abundența de bani; siguranța vine din altă parte. Eu n-aș vrea să spun lucruri pe care unul le știe din oficiu, ci spun numai lucrurile care se văd. Unele congregații care diminuează, diminuează și bunurile se măresc. Tu vezi acei călugări sau călugărițe alipiți de bani ca siguranță. Acesta este miezul psihologiei supraviețuirii, adică supraviețuiesc, sunt sigur, pentru că am bani. Problema nu este atât în castitate sau în ascultare, nu. Este în sărăcie. Peștele începe să se strice de la cap și viața consacrată începe să se strice de la lipsa de sărăcie. Și este cu adevărat așa. Sfântul Ignațiu numea sărăcia "mamă și zid" al vieții călugărești; "mamă" pentru că dă naștere la viața călugărească, și "zid" pentru că o apără de orice mondenitate. Psihologia supraviețuirii te face să trăiește lumește, cu speranțe lumești, să nu mergi pe drumul speranței divine, speranța lui Dumnezeu. Banii sunt cu adevărat o ruinare, pentru viața consacrată. Dar Dumnezeu este atât de bun, este atât de bun, pentru că atunci când un institut de viață consacrată să încaseze și să încaseze, Domnul este atât de bun încât îi trimite un econom sau o economă rău/rea care face să se prăbușească tot, și acesta este un har! Când se prăbușesc bunurile unui institut călugăresc, eu spun: "Mulțumesc, Doamne!", pentru că aceștia vor începe să meargă pe calea sărăciei și a adevăratei speranțe în bunurile pe care ți le dă Domnul: adevărata speranță de rodnicie pe care ți-o dă drumul Domnului. Vă rog, vă spun, mereu, mereu faceți o cercetare a cugetului cu privire la sărăcie: sărăcia personală, care nu este numai a merge pentru a cere permisiunea de la superior, de la superioară pentru a face un lucru, este mai profundă, este un lucru și mai profund; precum și sărăcia institutului, pentru că acolo este [adevărata] supraviețuire a vieții consacrate, în sensul pozitiv, adică acolo se află speranța adevărată care va face să crească viața consacrată.

Apoi este un alt lucru. Domnul ne vizitează de atâtea ori cu lipsa mijloacelor: lipsa mijloacelor, lipsa de vocații, lipsa de posibilități... cu o adevărată sărăcie, nu numai sărăcia votului, ci și sărăcia reală. Și lipsa de vocații este o sărăcie foarte reală! În aceste situații este important să vorbim cu Domnul: de ce sunt lucrurile așa? Ce se întâmplă în institutul meu? De ce se termină lucrurile așa? De lipsește acea rodnicie? De ce tinerii nu se simt entuziaști, nu simt entuziasmul față de carisma mea, față de carisma institutului meu? De ce a pierdut institutul capacitatea de a convoca, de a chema? A face o adevărată cercetare a cugetului cu privire la realitate și a spune tot adevărul. Acest lucru este valabil și pentru diecezani, precum și pentru laici, dar eu o voi spune pentru călugări: eu vă cer, faceți-mi o favoare, vă cer să meditați ultimele trei numere din Evangelii nuntiandi, acel document pastoral post-sinodal care este încă actual, nu este trecut, nu!, are forța sa, când fericitul Paul al VI-lea vorbește despre "portretul robot al evanghelizatorului", cum îl vrea, și acolo să faceți cercetarea cugetului: "eu și institutul meu, facem asta?". Sau, cum spune Paul al VI-lea, este un institut trist, amărât, care nu știe ce să facă?... Meditați acele numere care vor ajuta să faceți cercetarea cugetului cu privire la această psihologie a supraviețuirii. Dar miezul problemei căutați-l mereu în sărăcie: cum să trăiți sărăcia.

Apoi, în întrebare este: "... și să ne punem cu Isus în mijlocul poporului său, atingând rănile lui Isus în rănile lumii". Acesta este un pic drumul din Fil 2,7: drumul lui Isus este cel al înjosirii - "s-a înjosit", "s-a umilit" -; a se înjosi cu poporul lui Dumnezeu, cu aceia care suferă, cu aceia care nu-ți pot da nimic. Vei avea numai forța rugăciunii. Îmi amintesc că odată, în dieceză, aceea pe care o aveam înainte, la spital surorile erau bătrâne, austriece, într-adevăr nu aveau vocații și cu atâta durere au trebuit să se întoarcă în patrie. Și acel spital a ajuns să fie fără surori. Dar era acolo un preot coreean, care s-a mișcat și a adus surori din Coreea. A adus patru surori, și au venit, erau tinere toate. Au venit luni și miercuri au coborât în secții. Când eu m-am dus sâmbătă să vizitez acel spital, bolnavii, toți, spuneau: "Dar ce surori bune, dar ce bine mi-au făcut!". Eu m-am gândit: "Dar aceste coreene, știu spaniola exact cât știu eu coreeana; și cum pot spune bolnavii: Ce surori bune?". Dar ele, cu zâmbetul, îi luau de mână, îi mângâiau și cu asta au ajuns la inima poporului lui Dumnezeu, a poporului suferind, a rănii, a cărnii suferinde a lui Isus.

Când este o astfel de viață, a nu vorbi o limbă și a trăi într-o țară în care se vorbește limba aceea, este o sărăcie impresionantă, este o mare sărăcie. Și aceste surori trăiau această condiție, dar cu pace și făceau atâta bine. În înjosire, a atinge carnea suferindă a lui Isus și a săracilor: și aceasta este o psihologie care o îndepărtează pe cea a supraviețuirii; este o psihologie a construirii Împărăției lui Dumnezeu, pentru că tocmai Mt 25 ne indică acest drum pentru Împărăția lui Dumnezeu. Psihologia supraviețuirii este mereu pesimistă. Nu deschide orizonturi, este închisă. Și este orientată spre cimitir.

A coborî, ca Isus, la carnea sa suferindă, la cei mai slabi, la bolnavi, la toți cei pe care îi spune Mt 25. Asta nu are ca orizont cimitirul, are un orizont rodnic. Asta înseamnă a semăna și creșterea seminței o dă Domnul. Pentru aceasta spun aceste două lucruri: sărăcia și atitudinea spre carnea suferindă a lui Cristos. Cu sinceritate. Fără ideologii. Mulțumesc.

Îmi spun că am întârziat și trebuie să ne luăm rămas bun. Vă mulțumesc mult pentru prezența voastră. Vă mulțumesc pentru mărturie. Și călugărilor aș vrea să le spun un lucru, pentru că am vorbit mai puțin călugărilor decât diecezanilor: viața consacrată este o palmă dată mondenității spirituale! Mergeți înainte!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat