Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

LECTIO DIVINA

Duminica a XXIV-a din Timpul de peste an - Ciclul A

"Domnul îți iartă toate păcatele și te vindecă de orice boală"
Psalmul 103

PREGĂTIRE SPIRITUALĂ

Duh al lui Isus, Duh Sfânt al lui Dumnezeu,
forță de viață nouă, încurajează-ne,
dă-ne speranță.
Zidește o inimă nouă în fiecare
pentru ca să facem împreună marea fraternitate
visată, trăită, oferită prin oferirea lui Isus
și confirmată de Tatăl în Înviere.
Vino la noi, pentru ca să învățăm să fim comunitate,
pentru ca să ne schimbăm viața, pentru ca să-l urmăm pe Isus.
Vino, Duhule, vino!

TEXTUL BIBLIC: Matei 18,21-35

21 În acel timp, Petru, apropiindu-se, i-a zis lui Isus:

- Doamne, de câte ori să-l iert pe fratele meu care greșește împotriva mea? De șapte ori?

22 Isus i-a spus:

- Nu-ți spun până la șapte ori, ci până la șaptezeci de ori șapte. 23 De aceea, împărăția cerurilor este asemănată cu un rege care a vrut să încheie conturile cu servitorii săi. 24 Când a început să ceară conturile, i-a fost prezentat unul care îi datora zece mii de talanți. 25 Întrucât nu putea să-i restituie, stăpânul a poruncit ca să fie vândut el, soția, copiii și tot ce avea și să achite datoria. 26 Atunci, servitorul s-a prosternat în fața lui, zicându-i: «Stăpâne, ai răbdare cu mine și-ți voi restitui totul!» 27 Stăpânului i s-a făcut milă de servitorul acela, l-a lăsat să plece și i-a iertat datoria. 28 Dar ieșind, servitorul acela s-a găsit cu unul care era servitor împreună cu el și care îi datora o sută de dinari. Înșfăcându-l, îl strângea de gât, spunându-i: «Dă-mi ceea ce îmi ești dator!» 29 Căzând în genunchi, cel care era servitor împreună cu el îl implora zicându-i: «Ai răbdare cu mine și îți voi restitui!" 30 Dar el nu a vrut; dimpotrivă, a mers și l-a aruncat în închisoare până când îi va fi plătit datoria. 31 Văzând deci ceilalți servitori cele petrecute, s-au întristat foarte mult și, venind, au povestit stăpânului toate cele întâmplate. 32 Atunci, chemându-l stăpânul lui, i-a zis: «Servitor rău, ți-am iertat toată datoria aceea pentru că m-ai rugat. 33 Nu trebuia să te înduri și tu de cel care este servitor ca și tine așa cum eu m-am îndurat de tine?». 34 Și, mâniindu-se, stăpânul l-a dat pe mâna călăilor până va fi plătit toată datoria. 35 Tot așa vă va face și Tatăl meu ceresc dacă nu veți ierta fiecare fratelui său din inimă.

1. LECTURA

Ce spune textul?

Câteva întrebări pentru a te ajuta la o lectură atentă...

Care a fost întrebarea pe care a pus-o Petru? De câte ori trebuie iertat fratele? Cine sunt protagoniștii din istoria pe care a relatat-o Isus? Cum a acționat regele cu datornicul său? Ce a făcut acest datornic cu cel care-i datora lui? Care a fost reacția regelui când a auzit asta? Ce va face Dumnezeu cu cel care nu iartă?

Câteva piste pentru a înțelege textul

Pr. Damian Nannini

După instrucțiunile despre modul în care trebuie corectat păcătosul și despre rugăciunea în comun, Petru intervine cu o întrebare adresată Domnului: "De câte ori să-l iert pe fratele meu care greșește împotriva mea? De șapte ori?". În majoritatea traducerilor, Isus răspunde la întrebarea lui Petru mai întâi cu un număr a cărui valoare este mai curând simbolică; și apoi exemplifică și justifică asta printr-o parabolă despre iertare.

În timp ce Petru crede că este mai generos din partea sa să ajungă să ierte până la șapte ori; Isus îi răspunde că trebuie să ierte "de șaptezeci de ori șapte", care înseamnă de 490 de ori, însă a cărui valoare simbolică este clară: trebuie iertat mereu.

Urmează după aceea parabola care ar pe bună dreptate care are drept cadru dialogul dintre Petru și Isus (v. 21-22) și o aplicație conclusivă de ordin general (v. 35).

Putem recunoaște în parabolă trei acte:

În primul iese în evidență acțiunea regelui care în fața implorării de milă a datornicului ajunge să aibă compasiune și să-i ierte datoria.

În al doilea act, contrastând clar cu primul, îl avem pe acest servitor iertat care nu este capabil să ierte pe cel care-i era dator lui. Observăm că este o mare diferență în cantitatea datoriei. În primul caz se vorbește despre zece mii de talanți care este o cifră milionară, imposibil de plătit. În al doilea este vorba de o sută de dinari, ceea ce ar fi circa trei luni de salariu aproximativ. Foarte puțin în comparație cu anteriorul. Ulrich Luz, în comentariile sale la Evanghelia lui Matei spune că datoria iertată de rege ar fi de "mii de miliarde" și că ceea ce îi era dator servitorului iertat ar fi de 1/6.000.000 parte din cifra anterioară. Încercând să actualizăm cifrele putem spune că un talant echivala cu 21.000 de grame de argint și un denar cu 4 grame de argint; de aceea pentru un talant ar fi 6.000 de dinari. Dinarul era salarul pentru o zi de muncă, prin urmare pentru a câștiga un talant ar fi fose necesare de 6.000 de zile de muncă, aproape 20 de ani. Unii cred că astăzi s-ar plăti pentru un talant de argint circa 6.500 de dolari, deci pentru 10.000 de talanți ar fi 65.000.000 (65 de milioane de dolari). Un denar ar fi 0,75 dolari.

Pe bună dreptate acest contrast, în cifre și în atitudini, este ceea ce îi indignează mult pe ceilalți servitori care apelează la rege, așa cum se relatează la începutul actului al treilea. În această a treia scenă regele și datornicul se întâlnesc din nou și regele îi reproșează atitudinea sa meschină sau mizerabilă. Versetul cheie se află aici pe bună dreptate, prin cuvintele: "Nu trebuia să te înduri și tu de cel care este servitor ca și tine așa cum eu m-am îndurat de tine?" (v. 33). Observăm că se face referință dublă la cuvântul "îndurare", este o clară legătură și dependență între atitudinea umană cerută și atitudinea divină: "Dumnezeu s-a îndurat / s-a milostivit de tine; tu trebuie să te înduri / să te milostivește de datornicul tău".

Concluzia finală (v. 35) ne invită la o lectură teologică a parabolei de vreme ce îi identifică pe Dumnezeu Tatăl cu regele din parabolă. De aceea, mesajul parabolei este că iertarea lui Dumnezeu față de oameni este măsura și norma iertării fiecăruia față de frate. Dacă ne amintim de întrebarea inițială a lui Petru vedem că parabola răspunde prezentând iertarea lui Dumnezeu drept cauză și justificare a iertării nelimitate și necondiționate. Această exigență fraternă derivă din conștiința că avem o datorie imposibil de plătit care, iertată de Tatăl, este un stimulent pentru ca discipolul să acționeze în aceeași manieră în relația cu frații. Concluzând, este vorba de a avea față de ceilalți aceeași atitudine de milostivire sau îndurare pe care o are Tatăl față de noi.

2. MEDITAȚIA

Ce-mi spune Domnul în text?

O reflecție despre iertare poate să fie foarte frumoasă și chiar convingătoarea... chiar când primim o ofensă sau o rană din partea unui frate. Atunci motivele pentru a ierta devin slabe în fața pasiunii care cere răzbunare sau revanșă. Totuși, este necesar să vorbim despre iertare pentru că însuși Isus i-a dedicat atenția sa așa cum atestă Matei în această predică sau discurs despre viața comunitară.

Și ceea ce este cel mai important și necesar e ca reflecția și expunerea noastră despre iertare să aibă același fundament pe care-l prezintă Evanghelia. De fapt, trebuie pornit de la aceeași premisă: iertarea lui Dumnezeu este în rădăcina vieții creștină. Și mai mult decât premisă ar trebui să fie o experiență vitală: aceea de a ne ști și de a ne simți iubit/iertat de Tatăl. Comentând exact această parabolă, spunea papa Francisc: "Parabola conține o învățătură profundă pentru fiecare dintre noi. Isus afirmă că milostivirea nu este numai acțiunea Tatălui, ci devine criteriul pentru a înțelege cine sunt adevărații săi fii. Așadar, suntem chemați să trăim din milostivire, pentru că față de noi cei dintâi s-a folosit milostivire. Iertarea ofenselor devine exprimarea cea mai evidentă a iubirii milostive și pentru noi creștinii este un imperativ de care nu putem face abstracție... A venit din nou pentru Biserică timpul de a lua asupra sa vestirea bucuroasă a iertării. Este timpul întoarcerii la esențial pentru a lua asupra noastră slăbiciunile și dificultățile fraților noștri. Iertarea este o forță care învie la viață nouă și revarsă curajul pentru a privi la viitor cu speranță" (MV nr. 9 și 10).

Experiența iertării este valabilă pentru însăși originea Bisericii, explică asta papa emerit Benedict al XVI-lea: "Biserica este întemeiată pe iertare. Biserica în esența sa intimă este locul iertării, este ceea alungă haosul [...]. Biserica poate să apară acolo unde omul ajunge la adevărul său, și acest adevăr constă pe bună dreptate în faptul că are nevoie de har. Acolo unde orgoliul îl privează de această cunoaștere, nu găsește drumul care îl duce la Isus. Cheile împărăției cerurilor sunt cuvintele iertării, pe care numai puterea lui Dumnezeu o garantează".

Să continuăm meditația noastră cu aceste întrebări:

Am experimentat iertarea care vine de la Dumnezeu? Ce sentiment mi-a lăsat iertarea pe care mi-a acordat-o o persoană? Amân să iert pe cineva? Mă rog pentru ca Domnul să-mi dea harul de a ierta?

3. RUGĂCIUNEA

Ce-i răspund Domnului care îmi vorbește în text?

Părinte ceresc iubit, în numele Domnului nostru Isus Cristos,

pun în prezența ta viața mea și viața întregii mele familii,

cerându-ți harul Duhului Sfânt pentru ca să ne asiste pe drumul iertării.

Îți cer să ne ajuți ca să cadă vălul de pe ochii noștri

datorită ofenselor pe care le-am comis și să înlături piatra supărării și a mândria

care înmormântează inima noastră.

Ajută-ne să fim mai răbdători, docili și să trecem peste - în special - aceste mici ofense

cu scopul de a nu se îmbolnăvi inima noastră și locul nostru.

Dăruiește-ne înțelepciune pentru a ne educa la o viață de iertare și iubire. Amin.

4. CONTEMPLAȚIA

Cum îmi însușesc în viață învățăturile din text?

"Doamne Isuse, vreau să iert cu milostivirea infinită a lui Dumnezeu Tatăl meu"

5. ACȚIUNEA

La ce mă angajez pentru a concretiza schimbarea?

În fiecare zi din această săptămână voi dedica un spațiu pentru a mă ruga pentru persoanele pe care nu le-am putut ierta și îmi imaginez că fac asta. Mereu voi termina rugăciunea spunând numele persoanei urmat de fraza "eu te iert așa cum ar face asta Dumnezeu cu mine".

"A cere iertare aparține oamenilor inteligenți, însă a ierta aparține sufletelor umile, numai cine știe să ierte știe să iubească" (Sfântul Pius de Pietrelcina)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat