Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Numai și numai iubirea lui Dumnezeu

Sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci

Publicăm mari fragmente din omilia rostită joi, 14 septembrie 2017, de patriarhul ecumenic în timpul liturgiei divine pentru sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci. La rit, celebrat în catedrala "Sfântul Petru" din Bologna, au asistat printre alții arhiepiscopul orașului, monseniorul Matteo Maria Zuppi, preoți și credincioși catolici și ortodocși. Patriarhul face o vizită de trei zile (13-15 septembrie 2017) în orașul din Emilia. După liturgia divină a mers la mănăstirea de la Monte Sole (în zona parcului istoric dedicat memoriei măcelurilor naziste din Marzabotto), în timp ce, seara, va fi în Parohia "Corpus Domini" pentru a-i întâlni pe credincioșii bolognezi din vicariat și din diferite comunități.

Această sărbătoare se naște probabil la Ierusalim, după găsirea crucii din partea fericitei Elena, mama lui Constantin. Conform tradiției, Elena a fost condusă la locul găsirii crucii de aroma puternică a unei plante, busuiocul. De fapt, în timpul sărbătorii sfintei cruci, ea este îmbrăcată complet cu busuioc. Unii istorici ecleziastici, ca Nichifor și Filostorgiu, afirmă că crucea, imediat ce a fost găsită, a fost pusă pe o femeie decedată de puțit timp și a avut puterea de a o readuce în viață. Pentru aceasta sfânta Elena, la 14 septembrie din anul 355, a dus crucea la episcopul de Ierusalim, Macarie, care a înălțat-o în aceeași zi pe Golgota, pe Calvar și de acolo a dus-o în noua biserică "Anastasis", a Învierii, pe mormântul Domnului, la sfântul mormânt. Crucea a fost furată după aceea de persani deoarece aceștia o considerau magică, un instrument magic, însă istoria relatează că împăratul Heraclie a readus-o la Ierusalim. Era 14 septembrie din anul 626. Mai propriu-zis unii istorici cred că această dată trebuie legată în schimb cu o transferare a crucii la Constantinopol.

Totuși Biserica din Ierusalim a considerat că ea trebuia să aparțină întregii creștinătăți și atunci, probabil pentru a evita alte furturi, crucea a fost subîmpărțită în mici bucăți care au fost încredințate tuturor Bisericilor locale acelui timp din Orient și din Occident: unul dintre motivele pentru care se întâlnesc, mai ales în mănăstiri și în mari centre ecleziastice, mici părți din sfânta cruce. Conform unei profeții antice, toate aceste părți ale crucii se vor reuni pentru a compune unica și singura cruce la sfârșitul timpurilor.

Sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci ajunge din Orient în Occident grație papei Sergiu, care era de origine bizantină, în secolul al VII-lea. Biserica de la început, Biserica apostolică îi identifica pe creștini cu simbolul peștelui, deoarece cuvântul "pește", în greacă, era acronimul lui "Isus Cristos Fiul lui Dumnezeu Mântuitor". Totuși trebuie să punem accent deosebit pe toată prefigurarea vetero-testamentară a răstignirii lui Cristos. Primul și cel mai vechi exemplu ale veneratei cruci se poate întâlni în "lemnul vieții": traducerea Septuagintei folosește cuvântul xylo pentru a indica ceea ce uneori este tradus în Geneză ca "pomul vieții". Cartea Genezei afirmă: "Domnul Dumnezeu a sădit o grădină în Eden, spre răsărit, și l-a pus acolo pe omul pe care îl plăsmuise. Domnul Dumnezeu a făcut să răsară din pământ tot felul de pomi plăcuți la vedere și buni de mâncat, pomul vieții (lemnul vieții) în mijlocul grădinii și pomul cunoașterii binelui și răului" (2,8-9). Adică trei tipuri de pomi: alături de pomul vieții Dumnezeu adaugă pomul binelui, al frumosului, al cunoașterii și, de cealaltă parte, pomul care va face să se cunoască răul. Spune Severian: "Pentru ca să nu se poată amesteca binele cu răul".

Mulți părinți ai Bisericii au văzut în acesta prototipul sfintei cruci. Sfântul Ioan Damaschinul vede în cruce același semn: "Lemnul vieții care în paradis a condus spre moarte, prin același lemn al viețiii trebuie să fie acum dăruită învierea" (De fide orthodoxa). Un alt părinte, Filotei din Constantinopol, subliniază că moartea lui Adam, și apoi a omenirii, în ea moartea învins, adică guverna, însă moartea lui Cristos și a celor care mor cu El duce la înviere, la viață, la o cale de har și de mântuire pentru toți oamenii. Reluându-l iar pe sfântul Ioan Gură de Aur, părinte al Bisericii, arhiepiscop de Constantinopol, el vede în toate acestea trei simboluri ale slăbiciunii: înainte de toate Eva, lemnul și moartea. Asta în Adam, ca slăbiciune. Dar tot aceste trei simboluri sunt simboluri de victorie în Cristos. În locul Evei: Maria. În locul lemnului cunoașterii: lemnul crucii. În locul morții lui Adam: moartea lui Cristos. Lemnul vieții este deci în mod esențial și fundamental lemnul crucii lui Cristos. Între primul tip de lemn și al doilea există o relație teologică: de fapt ambele poartă la unul și același scop, care este cel al vieții veșnice. Și pentru aceasta mulți părinți ai Bisericii caracterizează, nu numai în mod retoric, adică prin cuvinte mari, ci în mod teologic lemnul veneratei cruci ca "lemn de mântuire", "lemn de incoruptibilitate", "lemn de viață veșnică", "plantă de nemurire", și asupra tuturor acestor caracterizări au dat multe explicații și imagini.

Ce revelează așadar crucea, pornind de la învățătura biblică și patristică? Revelează pilaștri portanți ai credinței, împreună cu învierea. Pentru aceasta crucea este instrument și simbol al răscumpărării neamului omenesc: nu ca simbol idolatric, ci ca fundament. Fără cruce n-am putea să ne gândim la o Biserică a lui Cristos răstignit. Apostolul Paul, în scrisorile sale, definește crucea pentru sine și pentru Biserică drept o laudă.

Crucea, conform iconografiei, revelează patru adevăruri: crucea este cea mai mare revelație a înălțimii iubirii lui Cristos, revelație care a fost realizată în lume în favoarea omului; crucea este iubirea care se revelează din faptul de a considera lumea ca o realitate pentru a-l găsi, a-l vedea și a-l cunoaște pe Dumnezeu; crucea este revelația iubirii inefabile a lui Cristos ca Dumnezeu-Om față de creatura sa, omul; în cruce avem cea mai puternică revelație a Dumnezeului întreit. "Pe Cruce s-a manifestat iubirea Tatălui care răstignește, a Fiului care este răstignit, iubirea Duhului Sfânt care triumfă prin forța crucii. Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea: iată începutul, mijlocul și sfârșitul crucii lui Cristos. Numai și numai iubirea lui Dumnezeu" (Sfântul Filaret din Moscova, Meditații).

Așadar crucea a devenit instrument de sfințire și har, cu brațele sale deschise Cristos îmbrățișează întregul cosmos. Noul lemn nu mai este lemnul din Eden, prin jertfa lui Cristos care aduce forță, comuniune întregului neam omenesc, fraternitate, dreptate, pace. Deci, venerarea sfintei cruci nu este idolatrie, pentru că această venerare înseamnă venerare și adorare a lui Cristos însuși, care este semnul și subiectul acestei jertfe de răscumpărare. Această nouă comuniune umană în Cristos este foarte diferită de orice alt tip de comuniune, pentru că este întemeiată pe iubirea totală a lui Dumnezeu până acolo încât Dumnezeu l-a dat pe Fiul său.

În același timp iconografia a făcut ceea ce Scriptura a anunțat și ceea ce Biserica trăiește. În reprezentările iconografice bizantine crucifixul nu este niciodată reprezentat în realismul său al trupului despuiat și mort, nici în agonie: nu este niciodată un Dumnezeu suferind. Ioan Gură de Aur spune în această privință: "Eu îl văd răstignit și îl numesc Rege". Mântuitorul pe cruce nu este numai Cristos mor ci Stăpânul propriei morți și al propriei vieți, rămâne Logosul vieții veșnice care se încredințează morții și o învinge. Pentru acest motiv în icoanele bizantine ale răstignirii nu se reproduce de obicei în inscripția dată nouă de evangheliști (Isus Nazarineanul regele iudeilor), ci expresia "Regele gloriei", pentru că la Ade așa a fost El anunțat.

Un alt aspect comun pentru icoana crucii este că ea apare plantată mereu pe un munte mic, Golgota, Calvarul, în ale cărui măruntaie se văd un craniu și oase. Craniul este cel al lui Adam, care constituie omul vechi, sămânța care a murit din care s-a născut omul nou, pomul vieții. O tradiție spune că crucea a fost plantată acolo unde a fost înmormântat primul om și pe acel om căzut se înalță omul nou care este Cristos.

Crucea este simbolul creștin prin excelență. Misterele Bisericii se țin prin acțiunea Duhului Sfânt cu semnul crucii, nu se țin acțiuni liturgice fără ea. Binecuvântările sunt cu semnul crucii, templele sacre înalță crucea. Veșmintele, vasele sacre se însemnează cu crucea. Creștinul poartă asupra sa crucea de la naștere până la moarte. Crucea se află în case, la locurile de muncă, în mașină. Mama însemnează propriul copil cu crucea atunci când este bolnav, atunci când iese din casă: în fiecare moment, frumos sau urât, ne însemnăm cu semnul crucii pentru liniștea noastră spirituală. Creștinul începe și termină ziua cu crucea. Sfânta cruce este cel mai mare păzitor al credincioșilor: în fiecare acțiune liturgică de sfințire Biserica îi însemnează pe credincioși cu crucea. Desigur asta se întâmplă numai cu libera colaborare a credinciosului la participarea forței de răscumpărare la unirea sa intimă cu Cristos, desigur nu printr-un aspect "magic" al crucii.

Crucea sfințește și dă mântuire: cu ea omul răstignește propriul egoism și patimile. Crucile pot să fie și multe pentru om: de exemplu cităm crucea vorbind despre sărăcie, despre boală, despre văduvie, despre criză economică, despre drame familiale, despre ateism, despre lupta spirituală a creștinului în fața cărnii, a lumii, a diavolului, a morții, a unei morți rele, până la ultimele clipe ale vieții. Dar de ce o cruce? Pentru a putea spune și noi cu tâlharul: "Amintește-ți de mine, Doamne, când vei fi în Împărăția ta". Așadar cum să purtăm crucea? Așa cum a făcut Cristos: a purta crucea cu încredere în înviere. Crucea și învierea, am spus la început și o spunem și la sfârșit, sunt fundamentul credinței noastre și coloanele vieții noastre.

(După L'Osservatore Romano, 15 septembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat