Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Sfânta Fecioară Maria Îndurerată - 2017

"Dacă îmi slujește cineva, să mă urmeze; și unde sunt eu, acolo va fi și slujitorul meu. Dacă îmi slujește cineva, Tatăl meu îl va cinsti" (In 12,26).

Dacă ieri l-am aflat pe Isus pe cruce, astăzi o găsim sub cruce pe prima lui ucenică, pe mama lui Maria (cf. In 19,26). Dacă ieri sulița ostașului a străpuns inima lui Isus (cf. In 19,34), astăzi sabia durerii a străpuns inima Mariei (cf. Lc 2,35). Dacă ieri Isus ne-a fost prezentat ca un "om al durerilor" obișnuit cu suferința (cf. Is 53,3), astăzi Maria ne este prezentată ca "Fecioara îndurerată" și modelul tuturor ucenicilor lui Isus. Dacă ieri Isus a învățat ascultarea din ceea ce a pătimit, astăzi Maria s-a arătat ca mamă vrednică de Mesia (cf. Evr 5,7-9). Și toate acestea au fost din cauza păcatului nostru.

Noi am primit la creație "chipul și asemănarea lui Dumnezeu" (cf. Gen 1,26), dar n-am știut să le păstrăm intacte. De aceea, pentru a ne răscumpăra, pentru a ne reda nemurirea, Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său, întrupat prin puterea Duhului Sfânt, în sânul sfintei Maria, fecioara din Nazaret.

Întruparea lui Isus din sânul Fecioarei Maria nu este doar un detaliu, ci este "un plan divin" care exprimă un adevăr fundamental: "Omul nu se poate mântui singur. Omul, asemenea Mariei, trebuie să colaboreze cu Dumnezeu la planul său de mântuire". Colaborarea Mariei la planul divin de mântuire al lumii a început de la nașterea sa prin puterea lui Dumnezeu, a continuat cu prezentarea și rămânerea ei la templu, a continuat cu Bunavestire, continuat cu mariajul feciorelnic cu Iosif, a continuat cu participarea ei la viața și problemele comunității, a continuat cu participarea ei la ministerul lui Isus, inclusiv cu cel de la Calvar, a continuat cu apostolatul ei împreună cu apostolii și continuă și astăzi din ceruri de unde deseori ne vizitează și de unde se roagă pentru noi.

După ce la Cezareea lui Filip, Isus a spus "că el trebuie să meargă la Ierusalim, să pătimească mult din partea bătrânilor, din partea preoților celor mai de seamă și din partea cărturarilor; că are să fie omorât și că a treia zi are să învie" (Mt 16,21). Imediat a adăugat: "Dacă voiește cineva să vină după mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și să mă urmeze. Pentru că oricine va vrea să-și scape viața o va pierde; dar oricine își va pierde viața pentru mine o va câștiga" (Mt 16,24-25).

Astăzi, Biserica ne spune că prima persoană care și-a luat crucea în fiecare zi și a mers după Isus (cf. Lc 9,23) a fost Maria. Ea, care a fost crescută la templu încă din fragedă pruncie, știa foarte bine profețiile Scripturii referitoare la Mesia; știa din profetul Isaia că Mesia va suferi (cf. Is 53,1-12). De aceea, în momentul în care a acceptat să-i fie mama lui Isus știa ca va suferi (cf. Lc 1,38), știa că va fi "Mamă îndurerată" (cf. Lam 1,12), știa că sabia durerii îi va străpungă inima (cf. Lc 2,35).

Și iarăși, noi știm din Biblie și din învățătura Bisericii (cf. Gen 3,15; Mt 1,21; LG 68) că Fecioara Maria este imaginea omenirii care a acceptat planul lui Dumnezeu de mântuire din sclavia păcatului, a satanei și a morții, plan din care face parte activ nu numai ea, dar și unul fiecare dintre noi care credem în Cristos. Și pentru că omul amăgit de diavol a voit să fie ca Dumnezeu (cf. Gen 3,5), înainte de vreme (cf. 1In 3,2), iată că Dumnezeu începe să-i împlinească omului, în mod progresiv dorința de a fi asemenea lui, luându-l mai întâi colaborator la opera răscumpărării sale și al întregului univers afectat de păcatului său (cf. Rom 8,19-23).

De aceea, participarea Mariei ca și participarea noastră la pătimirile și lupta lui Cristos pentru mântuirea întregii creații căzute, trebuie văzută mai întâi ca un semn de mare iubire și de prețuire din partea lui Dumnezeu și apoi ca o generoasă reabilitare. Căci după o așa de mare cădere, ca cea în păcatul strămoșesc, ne înalță la o așa de mare lucrare și la o așa de strălucită glorie, ca cea a mântuirii veșnice. Căci ne ajută să trecem de la calitatea de oameni pierduți și pierzători, la cea de oameni salvați și de oameni salvatori. Căci ne ajută să trecem de la calitatea de învinși ai satanei, ai păcatului și ai morții, la cea de biruitori ai satanei, ai păcatului și ai morții. Căci ne ajută să trecem de la rușinea de izgoniți din rai, la demnitatea de casnici ai lui Dumnezeu și de concetățeni ai sfinților.

Isus singur este Răscumpărătorul tuturor oamenilor. Isus a răscumpărat-o și pe mama sa Maria, prima mântuită. Cooperarea Mariei la opera mântuirii, ca și cooperarea noastră a tuturor oamenilor (cf. Col 1,24), trebuie să spunem că ea este "sub Cristos, prin Cristos, cu Cristos și în Cristos", deci dependent de Cristos, așa cum amintim la fiecare sfântă Liturghie. De aceea, Biblia ne învață: "Adevărat este cuvântul acesta: dacă am murit împreună cu el, vom și trăi împreună cu el. Dacă răbdăm cu el, vom și împărăți împreună cu el. Dacă ne lepădăm de el și el se va lepăda de noi" (2Tim 2,10-12). "Dacă vă împărtășiți din pătimirile lui Isus, bucurați-vă, pentru ca și la arătarea slavei lui, să tresăltați de bucurie" (cf. 1Pt 4,13).

Da, Fecioarei Maria, ca și nouă, care credem: "Ni s-a dat harul nu numai să credem în Cristos, dar și să pătimim pentru el și să și ducem aceeași luptă ca el" (cf. Fil 1,29-30), ca să ajungem în slava lui.

Așa cum prima Evă a colaborat cu Dumnezeu la planul mântuirii prin nașterea de copii cu speranța că unul dintre ei va fi Mesia (cf. Gen 4,1), tot astfel Maria, a doua Evă, a colaborat cu Dumnezeu la planul mântuirii, asociindu-se lui Mesia, fiul ei, de la nașterea lui și până la sacrificiul iubirii de la cruce, până la formarea noului popor de mântuiți, dintre care cel mai onorabil membru este ea, apoi suntem unul fiecare dintre noi.

Conciliul Vatican II o numește pe Maria "Mama lui Cristos" și "mama oamenilor": "Maria, fiind sămânța lui Adam, este unită cu toți oamenii. Iar pentru că a cooperat cu Isus prin ascultarea credinței și prin iubire, este mama mădularelor lui Cristos" (LG 53-54). Dacă înainte de Isus maternitatea Mariei a fost numai "conturată" astfel, după venirea lui Isus în lume maternitatea Mariei a fost "precizată" astfel.

Isus, pentru a scoate în evidență că Maria este femeia căreia i s-a promis că va zdrobi capul șarpelui (cf. Gen 3,15), intenționat, în mai multe rânduri o numește pe Maria simplu, "femeie" (cf. In 2,4; 19,26), afirmându-i astfel rolul de colaboratoare la opera de mântuire a lumii. Calvarul este ceasul în care Isus proclamă maternitatea spirituală a Mamei sale față de Biserică: "Femeie, iată fiul tău" (In 19,26).

În evanghelie Isus vorbește despre "ora sa" (cf. In 12,23), care înseamnă ora pătimirii și a jertfei sale. Iar "ora" pătimirii și a jertfei lui Isus a fost și "ora" pătimirii și jertfei Mariei, care s-a asociat plenar la opera de mântuire. Dacă vorbim de "ora" lui Isus și a Mariei, tot la fel de bine putem vorbi și de "ora" noastră, căci și noi am fost luați de colaboratori la opera mântuirii. Sfântul Ioan aseamănă "ora" lui Isus, dar și "ora" Mariei și "ora" noastră, cu o naștere în dureri, dar dureri care se sfârșesc cu o mare bucurie, că s-a născut "o ființă nouă", omul răscumpărat (cf. In 16,21). Când Biserica vorbește astăzi despre "Durerile Mariei", se gândește în primul rând la "femeia care stătea sub cruce" (In 19,25) și căreia i-a fost prezisă "sabia care îi va străpunge inima" (Lc 2,35), dar apoi se gândește și la "durerile noastre".

Maria, consimțind la jertfa lui Isus și a ei pentru mântuirea oamenilor, primește în dar întreaga omenire, prin apostolul Ioan (cf. In 19,26), primește întreg trupul lui Cristos, Biserica, Capul și membrele acestuia, descendența sa spirituală care va continua colaborarea la opera de mântuire începută de ea (cf. In 19,25-27). Dintotdeauna Biserica a fost asemănată cu un trup, în care Isus este capul, iar noi suntem celelalte mădulare. Dacă la Betleem Maria a născut "capul trupului", la Calvar Maria a născut și "celelalte mădulare ale trupului Bisericii", ne-a născut pe noi frații lui Isus.

Apoi, evanghelistul Ioan spune că la cruce Isus "și-a dat Duhul" (cf. In 19,30), nu numai în sensul că a murit, dar și în sensul că "ne-a lăsat Duhul său de jertfă". Iar evanghelistul Luca menționând-o pe Maria în rugăciune, în așteptarea coborârii Duhului Sfânt, confirmă acest fapt (cf. Fap 1,14). Maria, prezentă ca Mamă a Răscumpărătorului în Biserică, participă cu suflet de mamă la "lupta aprigă împotriva puterilor întunericului, luptă care străbate întreaga istorie a omenirii" (GS 37). Și datorită identificării ei de către Biserică cu "femeia îmbrăcată în soare" (Ap 12,1), se poate afirma că Biserica își atinge în Maria desăvârșirea care o face strălucitoare, fără pată și fără riduri (cf. Ef 5,27).

Într-o piesă de teatru jucată odată la 10 ani în orășelul german Oberamegaum din Alpii Bavarezi, ca recunoștință adusă lui Dumnezeu care a scăpat orașul dintr-o grea molimă în trecut, la un moment dat al piesei, Isus o întreabă pe mama sa, Maria: "Mamă, cum pot să-ți mulțumesc pentru iubirea și grija pe care mi le-ai purtat timp de 30 de ani? Ce aș putea să fac pentru tine? Atunci Maria îi răspunde: "Fiule, permite-mi să vin și să sufăr cu tine. Aceasta este cea mai mare răsplată pe care mi-o poți da pentru tot ceea ce am făcut pentru tine!" Răspunsul Mariei este răspunsul cel mai înțelept din tot universul, pentru că numai participând la pătimirile lui Cristos, putem participa și la gloria sa veșnică.

"Căci, după cum avem parte din belșug de suferințele lui Cristos, tot așa, prin Cristos avem parte din belșug și de mângâiere" (2Cor 1,5). "Bucurați-vă, întrucât aveți parte de patimile lui Cristos, ca să vă bucurați și să vă înveseliți și la arătarea slavei lui" (1Pt 4,13).

De aceea, sfântul Paul ne îndeamnă: "Să împlinim în trupul nostru ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos, pentru trupul lui, care este Biserica" (Col 1,24), știind ce mare răsplată ne așteaptă.

Deci, viața Mariei nu se termină cu ea înlăcrimată, cu ea răstignită cu Fiul ei pentru mântuirea lumii, cu ea așezată într-un mormânt. Nu, viața Mariei îndurerate, ca și viața Fiului ei plin de răni, nu se termină la cruce sau la așezarea în mormânt. Viața Mariei, ca și viața lui Isus, după pătimire și moarte, continuă cu învierea, cu înălțarea și cu glorificarea la dreapta Tatălui. De ce am spus asta? Pentru că Dumnezeu a voit ca viața Mariei, după exemplul vieții lui Isus, să fie o icoană a vieții noastre, adică, tot ceea ce s-a întâmplat bun și frumos în viața Mariei, se va întâmpla și în viața noastră a celor credincioși (cf. LG 68). Deci, dacă vorbim de viața Mariei asemănătoare cu viața lui Isus, trebuie să vorbim și despre viața noastră, ca și despre viața lui Isus, ca și despre viața Mariei, și să spunem deschis că, după suferințele și moartea noastră, în unire cu Isus și oferite lui Isus, va urma și pentru noi: învierea, înălțarea și glorificarea la dreapta Tatălui.

Iată ce ne spune o veche scriere, "Dormitio Virginis" sau "Transitus Mariae" (sec. II), un panegiric iudeo-creștin care se citea la mormântul Sfintei Fecioare din Ghetsimani cu ocazia sărbătorii înălțării sale la cer, o carte pioasă scrisă de Leuciu, un ucenic al sfântului apostol Ioan: 1. Maria Fecioara a murit la Ierusalim la câțiva ani după moartea lui Isus; 2. Isus a venit cu un alai de îngeri și a luat sufletul Mariei, ducându-l la Arborele Vieții; 3. Apostolii au îngropat-o pe Maria la Ghetsemani, înfruntând cu acea ocazie o prigoană a iudeilor; 4. După patru zile Isus apăru Mamei sale pe care a înviat-o și porunci arhanghelului Mihael să ridice la cer și trupul Mariei pentru a-l reuni cu sufletul său".

Asemenea viermișorului care își acceptă soarta și își construiește singur mormântul, și a cărui viață nu se termină cu agonia și moartea, dar continuă într-o viață nouă de fluture care se înalță în soare și se hrănește cu nectarul florilor, tot astfel viața oricărui om credincios, care după exemplul Mariei primește participarea la jertfa lui Cristos, chiar dacă moare ca Isus, care s-a numit pe sine "vierme și nu om" (cf. Ps 22,6), viața lui nu se termină la mormânt, ci se continuă în veșnicie, în Casa Tatălui cea cu multe lăcașuri, se continuă în comuniunea celor trei persoane divine, se continuă în compania casnicilor lui Dumnezeu, se continuă în compania îngerilor și a sfinților. "Adevărat este cuvântul acesta: dacă am murit împreună cu el, vom și trăi împreună cu el. Dacă răbdăm împreună cu el, vom și împărăți împreună cu el" (2Tim 2,11-12).

Dar așa cum nu orice viermișor se metamorfozează într-un delicat fluture, tot astfel nu orice om va avea parte de învierea fericită și de viața veșnică, ci numai aceia care și-au conformat viața cu Isus și cu Maria, în trudă și cruce: "Nu vă mirați de lucrul acesta; pentru că vine ceasul când toți cei din morminte vor auzi glasul lui și vor ieși afară din ele. Cei ce au făcut binele vor învia pentru viață; iar cei ce au făcut răul vor învia pentru judecată" (In 5,28-29).

Să fim siguri că Isus va veni și după noi cu îngerii săi, așa cum a venit și după Maria, și ne va învia, ne va duce în cer pentru a fi veșnic fericiți (cf. In 17,24). Iată ce ne spune Isus: "În casa Tatălui meu sunt multe locașuri. Dacă n-ar fi așa, nu v-aș fi spus: Mă duc să vă pregătesc un loc. Și după ce mă voi duce și vi-l pregătesc, mă voi întoarce și vă voi lua cu mine, ca să fiți și voi acolo unde sunt eu" (In 14,2-3).

"Vouă vi s-a dat harul nu numai să credeți în Isus, ci să și pătimiți pentru el și să și duceți, aceeași luptă ca el" (Fil 1,29-30). În îndurarea ta, mântuiește-ne, Doamne (cf. Ps 31,17)!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 80.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat