Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la memoria "Sfântul Nume al Mariei" - 2017

"Și numele Fecioarei era Maria" (Lc 1,27).

Sărbătoarea Sfântului Nume al Mariei comemorează dragostea inefabilă a Maicii Domnului față de Fiul ei, Isus, și ne este oferită ca model de iubire nu numai față de Isus, dar și față de toți oamenii. Apoi Maria ne este oferită ca model de rugăciune și ca ajutor puternic și sigur în nevoi. Maria este cea mai perfectă urmașă a lui Cristos, prima discipolă și prima colaboratoare la opera lui de mântuire. Ea a mers înaintea noastră. Drumul ei de fidelitate trebuie să fie și drumul nostru. Fiecare credincios este chemat să o imite în sfințenie, în credință și în lucrare.

Lui Solomon care în fața unei viziunii cerești a Fecioarei Maria se întreba: "Cine este aceasta care se ivește luminoasă ca zorile, frumoasă ca luna, curată ca soarele, și cumplită ca niște oști sub steagurile lor?" (Ct 6,10). Peste veacuri sfântul apostol Ioan îi răspunde: "Este cea care a născut un Fiu, un copil de parte bărbătească, ce are să cârmuiască toate neamurile" (Ap 12,5). Iar sfântul Luca îi spune și el: "Și numele Fecioarei era Maria" (Lc 1,27).

De aceea, Biserica îi cântă astăzi Fecioarei Maria: "O Marie, al tău nume după cel al lui Isus este cel mai dulce nume ce-l iubesc în chip nespus... "Nume prea dulce, nume adorat, de-ntreaga lume slăvit și lăudat"...

Pentru prima dată sărbătoarea sfântului nume al Mariei s-a celebrat în Spania, în 1513, în eparhia Cuenca; apoi alte eparhii spaniole au primit această permisiune. După victoria creștinilor asupra turcilor de la Viena, la 12 septembrie 1683, papa Inocențiu al XI (1611-1689), a extins sărbătoarea la întreaga Biserică, adeverind faptul că "Maria petrece cerul făcând bine pe pământ".

Dar iată cum s-a ajuns la instituirea sărbătorii sfântului nume al Mariei în Biserica Latină. O armată de turci, între 150.000 și 200.000 de oameni, dușmani ai lui Isus și ai numelui de creștini, au înaintat până sub zidurile Vienei, Austria și amenințau întreaga Europă. Văzând amenințarea turcească la adresa întregului continent Europa, regele Poloniei de atunci, Ioan al III-lea Sobieski (1629-1696), supranumit și "Leul din nord", se hotărăște să vină în ajutorul Vienei. Ajungând cu armatele sale la Viena și văzând imensa armată turcească, "câtă frunză, câtă iarbă", vreo 200.000 de războinici, a spus: "Numai Dumnezeu și Preacurata Fecioară Maria îi mai pot ajuta pe creștini". Apoi a cerut ca să se celebreze sfânta Liturghie, unde el însuși a slujit ca ministrant. Era în octava Nașterii Sfintei Fecioare Maria. După ce el și mulți soldați din armata sa au primit sfânta Împărtășanie, regele credincios a strigat: "Să pornim la luptă sub protecția lui Dumnezeu și cu asistența Preasfintei Fecioare Maria!" Nădejdea armatelor creștine nu a fost înșelată, căci aproape fără luptă, ca în luptele lui Dumnezeu din Vechiul Testament, turcii s-au umplut de panică și au rupt-o la fugă în dezordine.

Prima persoană din Biblie care a purtat numele de Maria a fost Miryam, sora lui Moise și Aaron. Atunci când Miryam, sora lui Moise și Aaron s-a născut, faraonul tocmai dăduse ordinul ca numărul evreilor din Egipt să fie împuținat prin uciderea băieților (cf. Ex 1,8-16). De aceea, părinții Amram și Iochebed, i-au dat copilei numele Miryam, cuvânt care pe lângă smirnă și balsam, mai înseamnă durerea și amărăciune. Tot astfel, Maria, mama noului Moise, Isus, adevăratul eliberator al omenirii, văzând dorința diavolului de a pierde omenirea creată de Dumnezeu și răscumpărată de Isus, în Duhul Sfânt, este plină de durere și amărăciune până la victoria finală de la a doua venire a lui Isus și de aceea până atunci spune și ea cu profetul: "O! voi, care treceți pe lângă mine, priviți și vedeți dacă este vreo durere ca durerea mea, ca durerea care m-a lovit" (Lam 1,12).

Apoi, așa cum Miryam, sora lui Moise, a fost investită "responsabilă" în organizarea cântărilor de biruință ale Domnului (cf. Ex 15,20-21), tot astfel Maria a fost investită ca "responsabilă" cu cântările de biruință date de Dumnezeu prin Isus. Cântarea "Magnificat", poate fi un exemplu concret în acest sens (cf. Lc 1,46-55).

Se povestește că un călugăr numit Epifaniu, trebuind să picteze chipul cel mai frumos al lui Isus, a parcurs toată Italia în căutarea unui model potrivit. A umblat mult, dar, parcă, degeaba, căci n-a găsit nici un om care să se poate asemăna cu Isus. Totuși, în lunga lui călătorie, a observat un lucru: nici un chip de om nu se asemăna pe deplin cu cel al lui Isus, dar în toate chipurile era câte o trăsătură frumoasă a lui Isus. Atunci a hotărât ca de pe toate chipurile cercetate să ia câte o trăsătură care i se potrivește lui Isus și astfel să-i picteze chipul.

Exact asta vreau să fac și eu acum, să redau înțelesul numelui Sfintei Fecioare Maria, așa cum apare el în mai multe limbi orientale și europene, pentru că nici o limbă de una singură nu poate reda înțelesul numelui Mariei în mod complet.

Așa cum spuneam mai sus, numele binecuvântat al Mariei l-a purtat mai înainte, Miryam, sora lui Moise. Iată semnificația acestui nume pornind de la înțelesul său din diferite limbi. Ca nume oriental, numele de Maria își are rădăcina în particula "mir". Păstrând această particulă "mir", vom vedea că în limba ebraică numele de Miryam înseamnă "smirnă", "balsam vindecător", dar și "mare durere", căci apăruse decretul lui faraon cu uciderea pruncilor; dar mai înseamnă și "frumusețe desăvârșită". În limba egipteană numele de Miryam înseamnă "persoană iubită", "persoană favorizată de Dumnezeu" și "persoană plină de har". În limba aramaică, numele de Maria înseamnă "doamnă aleasă" și "prințesă suavă". În limba siriană numele de Maria înseamnă "luminată", "lumină pe mare", "steaua mării". Iar în limba latină pornind de la rădăcina "mar", numele Mariei înseamnă "întindere de ape" și "picătură de apă", "stilla maris". Toate aceste semnificații ale numelui Mariei luate din mai multe limbi ne pot ajuta să ne formăm o imagine sumară despre chipul ei, căci despre Maria niciodată nu se poate spune îndeajuns.

Așa cum răsăritul soarelui este precedat de răsăritul aurorei, tot astfel apariția lui Isus în lume, Isus pe care Biblia îl numește: "Soarele dreptății" (cf. Mal 4,2) și Răsăritul cel de sus" (cf. Lc 1,78), a fost precedată de răsăritul aurorei, de nașterea Mariei, care și-a primit lumina de la Isus. Și așa cum călătorii în noapte se bucură de răsăritul aurorei că le arată calea spre liman și prevestește apropiata răsărire a soarelui, tot astfel credincioșii s-au bucurat de nașterea Mariei, numită "aurora speranței", pentru că i-a scos din întuneric și le-a vestit apropiata sosire la lui Isus Mântuitorul. Iată de ce Maria este numită "Steaua nopții", "Steaua dimineții", "Steaua mării" și "Călăuza omenirii".

Referitor la numele Mariei în limba latină cu rădăcina în cuvântul "mar", "mare", unii sfinți, ca de exemplu sfântul Grignion de Montfort (1673-1716), care preluând o ideea a sfântului Ambroziu din Milano (374-397), spunea: "Așa cu Dumnezeu Tatăl a adunat toate apele și le-a numit "mări", tot astfel Dumnezeu a adunat și toate harurile și le-a numit "maria"; (maria fiind pluralul latin de la "mar-maris". "La-nceputuri Creatorul apele le-a adunat și turnând în ele harul, «Maria» el le-a chemat", am scris și eu într-o poezie din anii studenției.

Apropo de "stilla maris", un copist dintr-o "eroare" a transcris-o: "Stella maris", adică "steaua mării".

Dar, "felix culpa", "fericită vină" cum spunea sfântul Augustin (354-430) referitor la "păcatul strămoșesc". Parafrazând cu măsura recerută și cuvenită, spun și eu referitor la "greșeala copistului", care a transcris greșit numele dat Mariei de "stilla maris" cu "stella maris", "felix culpa", căci într-adevăr, Maria este în lumea noastră de păcat, ca o stea luminoasă în noapte ce ne conduce la Isus.

Și iarăși, referitor la numele Mariei de "stilla maris", cineva comenta astfel: "Maria (și chiar noi înșine), nu este numai o picătură într-un ocean, ci întreg oceanul este în acea picătură".

Ca și numele lui Isus, numele Mariei este un nume glorios și puternic. Pornind de la înțelesurile numelui de Maria redate mai sus, îngerii și sfinții s-au întrecut în laude, epitete și metafore frumoase la adresa Fecioarei Maria. Astfel arhanghelul Gabriel o numește "cea care zămislește de la Duhul Sfânt și îl naște pe Fiul lui Dumnezeu" (cf. Lc 1,35). Sfânta Elisabeta o numește "binecuvântată între femei" și "Maica Domnului" (cf. Lc 1,42-43). Sfântul Luca o laudă spunând: "Și numele Fecioarei era Maria" (Lc 1,27). O femeie din popor care i-a înțeles menirea și chiar ea însăși se numește "fericită" (cf. Lc 1,48; 11,27).

Iar numele celor care cântă numele și persoana Maria poate continua: cu sfântul Bernard de Clairvaux (1090-1153), care spunea: "Rostirea cu credință a numelui Mariei, pune pe fugă pe toți demonii și pe toți dușmanii"; cu sfântul Ambrozie (374-397) care spunea: "Numele Mariei este un balsam delicios care revarsă parfumul harului ceresc"; cu sfântul Bonaventura (1218-1274) care spunea și el: "Numele Mariei este izvor de mari minunății"; cu sfântul Efrem Sirul (306-373) care spunea: "Numele Mariei, alături de numele lui Isus, este cheia de la visteriile cerești"; cu sfântul Henric Suzo (1300-1366) care zicea și el: "Dacă numele Mariei este atât de plin de farmec și de putere, atunci ce trebuie să fie Maria însăși?"; cu sfântul Anton de Padova (1195-1231) care a zis: "Maria poate fi asemănată cu ghidul care conducea la cetățile de scăpare din Vechiul Testament. Tot astfel ea conduce la Isus, scăparea păcătoșilor" (cf. Lc 15,2).

Așa cum aștrii cerești își primesc lumina de la soare, tot astfel Maria și toți ceilalți sfinți își primesc strălucirea și puterea de la Isus Cristos. Așa cum spunea un copil care privea niște vitralii cu sfinți, că sfinții sunt cei care lasă ca lumina de la soare să treacă prin ei să ajungă până la noi în culori minunate, tot astfel putem spune astăzi că sfânta Maria al cărui nume prea dulce și sfânt îl celebrăm și toți ceilalți sfinți, lasă ca darurile cerești de care se bucură să ajungă și la noi.

Îmi place o întâmplare referitoare la ajutorul ceresc trimis de Isus prin Maria, povestită de sfântul Padre Pio din Pietrelcina (1887-1968), un sfânt care a trăit foarte aproape de noi. Acesta mergând la un sanctuar al Maicii Domnului a văzut o mamă cu un copil diform în brațe care se ruga la un altar. Văzând că nu primește ajutorul cerut, femeia a aruncat copilul diform peste corzile care protejau altarul Maicii Domnului, spunând: "Arată-i-l lui Isus!" Cum a atins altarul, copilul care până atunci părea mort, a început să plângă. S-a vindecat total instantaneu. Da, lui Isus îi face mare plăcere să-i adresăm rugăciunile noastre prin mijlocirea sfinților, așa cum i-a plăcut să primească mijlociri din partea apostolilor, ca în cazul centurionului care a construit o sinagogă (cf. Lc 7,5), ca în cazul femeii care striga în urma lor (cf. Mt 15,23) și ca în cazul mijlocirii Mariei pentru mirii din Cana Galileei (cf. In 2,3). Acest adevăr Isus l-a enunțat foarte clar atunci când a zis: "Dacă doi dintre voi se învoiesc pe pământ să ceară un lucru oarecare, le va fi dat de Tatăl meu care este în ceruri. Căci acolo unde sunt doi sau trei adunați în numele meu, sunt și eu în mijlocul lor" (Mt 18,19-20).

Părintele Tarciziu de Cervinara, un confrate a lui Padre Pio, spunea că atunci când diavolii trebuia să iasă din suflete strigau: "Padre Pio, ne deranjează mai mult decât sfântul Mihael". Să ne gândim atunci la puterea și la autoritatea Mariei primită de la Dumnezeu pentru a zdrobi capul satanei (cf. Gen 3,15).

De aceea să invocăm cât mai des cu putință numele lui Isus, al Mariei, și al celorlalți sfinți, căci în mâinile lor, asemenea cu mâinile apostolilor, Isus înmulțește pâinile până la a doua sa venire, pentru a fi împărțite oamenilor (cf. In 6,11-12).

Se spune că la porțile paradisului sosesc zilnic mii și mii de scrisori care vin din toate părțile lumii. Sunt scrisori redactate în toate limbile și conțin o imensitate de cereri. Îngerii triază aceste scrisori și le trimit spre destinatar. Spre Sfânta Fecioară Maria se îndreaptă cele mai multe scrisori. Într-o zi Sfânta Fecioară a citit o scrisoare care conținea doar o simplă rugăciune: "Marie, îți cer un singur lucru: dă-mi-l pe Fiul tău Isus. El să fie Regele inimii mele iar tu să fii Regina mea; vreau să fiu tot mai asemănător cu Isus". Maria a lăsat să-i cadă o lacrimă de consolare și le-a spus îngerilor care o însoțeau: "Iată, rugăciunea care îmi place și pe care o aștept!"

Închei cu recomandările făcute de sfântul Bernard într-o predică: "O, tu, care îți dai seama că rătăcești în mijlocul furtunilor și al valurilor acestei lumi, ține-ți privirea ațintită către această stea, pentru a nu pieri în furtună. Dacă se dezlănțuie vântul ispitelor, dacă te lovești de stâncile durerilor, privește steaua, cheamă pe Maria! Dacă ești purtat de valurile mândriei, ale ambiției, ale vorbirii de rău, ale pizmei, privește steaua, cheamă pe Maria. Dacă mânia sau zgârcenia asaltează barca fragilă a sufletului tău, ridică ți ochii spre Maria. Dacă simți povoara grea a păcatelor tale dacă te rușinezi de urâțenia sufletului tău, dacă te temi de judecata lui Dumnezeu și începi să aluneci în abisul întristării și al descurajării, gândește te la Maria. În pericole, în strâmtorări, în îndoială, gândește te la Maria, cheam-o pe Maria. Să nu fie niciodată numele Mariei departe de buzele tale, să nu fie niciodată departe de inima ta; și, pentru ca ea să ți împlinească rugăciunile tale, nu uita să-i urmezi exemplul vieții ei. Urmând-o pe ea, nu rătăcești; rugând-o, nu te pierzi; contemplând-o, nu greșești; sprijinindu-te pe ea, nu cazi; sub scutul ei, nu te temi; condus de ea, nu obosești. Dacă ea te ajută, vei ajunge în port. Și astfel vei înțelege cât de frumos este să spui: «Și numele Fecioarei era Maria!»" (Lc 1,27) (cf. Despre laudele Fecioarei mame ale sfântului Bernard, abate; Omil. 2,17, 1-33).

Dulce nume al Mariei, fii mângâierea noastră!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 42.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat