Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 23-a de peste an - Anul A - 2017

"Astăzi, dacă auziți glasul Domnului, nu vă împietriți inimile voastre" (Ps 95,8; Evr 3,7).

O istorioară creștină ne spune că, într-o zi, un mare rege i-a cerut unui slujitor al său să scoată toată apa din fântâna care se afla în grădina sa. "Ai la dispoziție o singură găleată, cu care vei scoate apă și un coș de nuiele în care o vei turna. Pentru munca această ai la dispoziție o singură zi". Slujitorul s-a apucat de lucru fără nici o tragere de inimă. Fântâna era adâncă, apa era multă, muncă era grea și pe deasupra turnarea apei în coș era fără nici o logică. Dacă n-ar fi fost porunca regelui, ar fi părăsit bucuros munca aceasta fără sens. S-a gândit însă: "Dacă regele a poruncit eu trebuie să ascult". În cele din urmă după aproape o zi de muncă istovitoare, a dat de fundul fântânii. Ultimele găleți de apă le scotea pline de noroi adunat de pe fundul fântânii. Când s-a apropiat seară a venit și regele. Slujitorul era obosit și dezamăgit de iraționalitatea muncii lui. Spre surprinderea lui însă, l-a văzut pe rege îndreptându-se spre coșul plin de nămol, și după puțină cercetare scoțând din acesta un inel de aur cu o piatră de diamant foarte prețioasă. Cu o zi înainte, pe când privea în fântână lui minunată, regele pierduse bijuteria, așa că acum se bucura că o regăsise. Se întoarse către slujitor spunându-i: "Ai fost credincios în slujba pe care ți-am dat-o, de azi înainte vei fi supraveghetorul casei mele".

Am început astfel reflecția din această duminica pentru a confirma învățătura lui Isus (cf. Mt 13,44-46), cum că ucenicii lui din toate timpurile și locurile sunt comorile și perlele lui Dumnezeu și că pentru salvarea lor din mâinile falșilor proprietari și negustori, a plătit cu sângele și viața lui la cruce, prețul răscumpărării noastre (cf. Mt 27,6).

Da, frații și surorile noastre, sunt comorile și perlele lui Dumnezeu. Sunt perlele unicate dintr-un colier divin și pietrele scumpe tot unicate dintr-un set de bijuterii cerești, așa că dacă s-ar pierde o perlă prețioasă colierul nu ar mai fi completat și dacă s-ar pierde o piatră prețioasă, bijuteria nu ar fi completată. Acum înțelegem mai bine de ce atâta jertfă din partea lui Dumnezeu pentru recuperarea fiecărui căzut în stăpânirea satanei, de ce atâta grijă pentru aducerea fiecărui om în proprietatea lui Dumnezeu. Dar tot acum înțelegem și de ce Dumnezeu ne-a dat în grijă reciprocă unii pe alții.

Biblia ne spune că Dumnezeu l-a făcut pe om după chipul său; că parte bărbătească și parte femeiască i-a făcut (cf. Gen 1,27); că Domnul Dumnezeu a sădit o grădină în Eden, spre răsărit; și că l-a pus acolo pe omul pe care-l întocmise (cf. Gen 2,8). Împărăția cerurilor unde Dumnezeu l-a așezat pe om, era în primul rând neprihănire, pace și bucurie în Duhul Sfânt (cf. Rom 14,17), căci Dumnezeu îl crease pe om pentru ne stricăciune și l-a făcut după chipul eternității sale. Dar prin invidia diavolului păcatul și moartea au intrat în lume (cf. Înț 2,23-24). Însă, datorită lui Isus Cristos, "Moartea a fost înghițită de biruință" (cf. 1Cor 15,54-57)!

Da, am fost puși de Dumnezeu în ceruri, dar diavolul ne-a scos de acolo; însă a venit Isus și ne-a ridicat cu mult mai presus de locul de unde am căzut, ne-a ridicat până la tronul lui Dumnezeu: "Căci prin Isus avem intrare la Tatăl, într-un Duh. Așadar, voi nu mai sunteți nici străini, nici oaspeți ai casei, ci sunteți împreună cetățeni cu sfinții, oameni din casa lui Dumnezeu, fiind zidiți pe temelia apostolilor și prorocilor, piatra din capul unghiului fiind Isus Cristos. În el toată clădirea, bine închegată, crește ca să fie un Templu sfânt în Domnul. Și prin el și voi sunteți zidiți împreună, ca să fiți un locaș al lui Dumnezeu, prin Duhul" (Ef 2,18-22).

O veche legendă povestește că un om a căzut într-o groapă și nu putea ieși din ea nicicum. La un moment dat, pe lângă groapa aceea au trecut mai mulți dintre liderii religioși din vechime, însă nici unul dintre ei nu l-a ajutat pe omul căzut să iasă afară. În cele din urmă, pe lângă groapa aceea a trecut și Isus. Văzându-l pe om, Isus s-a coborât la el și, fără a-i face nici un reproș, l-a luat pe umerii săi și l-a scos afară. Isus este bunul păstor așteptatul popoarelor despre care vorbește sfântul Matei (cf. Mt 18,11-14). Această este Evanghelia și doar creștinismul o are în "visteria" sa! Aceasta este chemarea adresată de Dumnezeu fiecărui om de mântuit, să trăiască așa cum a trăit el (cf. 1In 2,6).

Uneori suntem tentați să raționalizăm și să abandonăm misiunea lui Dumnezeu, pentru că ea nu corespunde gândirii noastre. Există tentația să schimbăm misiunea câștigării de suflete cu una mai "rațională", mai "eficientă" și mai "folositoare", după mintea noastră, dar nu pentru a lui Dumnezeu. Cu toate acestea noi trebuie să lucrăm după voia lui. Abia la sfârșit când Dumnezeu ne va arăta comoara găsită în noroiul lumii și vom auzi mângâietoarele cuvinte: "Bine rob bun și credincios, intră în bucuria stăpânului tău" (Lc 19,17), vom înțelege.

Trebuie să purtăm grijă de mântuirea altora, așa cum Dumnezeu cel întreit și unic a purtat grijă de mântuirea noastră, coborând din înaltul cerurilor până în adâncurile pământului (cf. Fil 2,6-11). Indiferența față de mântuirea fraților noștri, înseamnă indiferență față de Dumnezeu și indiferență față de mântuirea noastră. Apoi, trebuie să avem grijă unii de mântuirea altora, căci cerul veșnic se poate petrece numai împreună (cf. Ps 133,1-3).

Iată ce ne spune profetul: "Când îi voi spune celui rău: «Răule, vei muri!», dar tu nu-i vei spune ca să-l avertizezi pe cel rău de la calea sa, el, cel rău, va muri din cauza nelegiuirii sale, iar eu voi căuta sângele lui din mâna ta. Dar dacă tu îl vei avertiza pe cel rău să se întoarcă de la calea lui, iar el nu se întoarce de la calea lui, el va muri din cauza nelegiuirii sale, dar tu îți vei salva viața" (Ez 33,8-9). De aceea lecturile de astăzi pot fi sintetizate în versetul de la evanghelie: "Dumnezeu a împăcat lumea cu sine prin Cristos, iar nouă ne-a încredințat misiunea împăcării" (2Cor 5,19). Suntem chemați să vestim și să purtăm în jurul nostru iubirea, acea iubire despre care Paul zice: "Iubirea nu face nici un rău aproapelui. Așadar plinătatea Legii este iubirea" (Rom 13,10).

Psalmul responsorial 95, ca și o legendă antică, ne vorbește despre două surori bune dar care nu se cunoșteau. Numele lor erau: Binefacerea și Recunoștința. Pe țărmul Mării Roșii, un popor răscumpărat din sclavie înălța către Domnul cântul eliberării. Dar acest popor apoi ne arată că acel popor de martori ai lucrărilor lui Dumnezeu, nu i-au cunoscut căile! Nu numai Faraon cel nelegiuit și-a "împietrit inima" (Ex 8,15-3), dar nici Israel n-a întârziat să o facă. Numele de "Masa", ispită (cf. Ex 17,7) și de "Meriba", ceartă și contestație, au rămas gravate pentru totdeauna în istoria acestui popor (cf. Num 11,3.34), ca semne al nerecunoștinței. Autorul epistolei către Evrei, preluând cuvintele acestui psalm 95, ne spune: "Astăzi, dacă auziți glasul Domnului, nu vă împietriți inimile" (Evr 3,7). Nu vă împietriți inimile și nu lăsați pe nimeni de "departe și de aproape" (cf. Is 57,19; Fap 2,39), fără mântuirea lui Dumnezeu.

În capitolul 18 din Matei, din care a citit pericopa evanghelică de astăzi, ne sunt arătate noile principii ale împărăției cerurilor care trebuie să strălucească în toți aleșii încă pe pământ fiind; principii: ale smereniei (cf. Mt 18,1-5); ale fugii de păcat (cf. Mt 18,6-9); ale dragostei reciproce (cf. Mt 18,10-14), ale interesului pentru mântuirea altora (cf. Mt 18,15-18), ale prezenței lui Isus în mijlocul ucenicilor adunați în numele lui (cf. Mt 18,19-20) și al iertării reciproce (cf. Mt 18,21); principii instaurate de Isus odată cu patima, moartea, învierea și glorificarea lui de-a dreapta Tatălui.

Referitor la corectarea frățească, pe primul loc nu sunt etapele de acțiune după logica umană, ci pe primul loc este "inventivitatea dragostei" după logica divină, inventivitate care nu se dă bătută până ce nu biruie duritatea inimii celui "căzut".

Eu aș compara scenariul acțiunii corijării fraterne din pericopa evanghelică de astăzi, cu scenariul sosirii ambulanței medicale la un bolnav. Mai întâi intervine medicul de pe ambulanță. Dacă nu reușește, duce imediat bolnavul la medicul de gardă. Dacă nici acesta nu reușește cheamă medicii specialiști. Dacă nici aceștia nu reușesc intră în sala de operații și apoi în sala de reanimare. Cât de inventivă este acțiunea medicilor când este vorba de un bolnav, tot la fel de inventivă trebuie să fie și dragostea noastră frățească în a aduce un suflet căzut la comuniune cu Dumnezeu și la mântuire; mântuire la care și Dumnezeu s-a arătat destul de inventiv căci a mers până acolo că l-a jertfit pe unicul său Fiu, pentru a face rost de sânge pentru transfuzia noastră și astfel ne-a readus la viață pe noi cei morți în păcatele noastre (cf. Ef 2,5; Col 2,13).

Dar întrebarea care se pune acum este: cât de inventivi suntem noi în dragostea pentru readucerea fraților greșiți și depărtați de Dumnezeu, la unitatea credinței și la calea mântuirii?

Eram preot tânăr și predicând odată la duminica de astăzi, o persoană din biserică s-a decis să fie mai "inventivă" în refacerea armoniei cu o altă persoană care îi purta supărare. Iată ce a făcut această persoană: și-a pus copiii să-i ajute pe copii ei la școală; și-a pus soțul să-l ajute pe soțul ei la serviciu; ea însăși s-a oferit să vină la curățenie la biserică în locul ei; mereu îi căuta vorbă, mereu i se adresa pe diminutiv, mereu îi zâmbea și o saluta de departe. Și până la urmă a reușit, căci într-o zi acea persoana supărată a venit să-și ceară iertare și să se împace. Inventivitatea dragostei a dus la împăcare și armonie. Cum spune sfântul Paul, a fost ca o "înviere a morților" (Rom 11,15).

Aceasta inventivitate a dragostei, pentru împărăția cerurilor și pentru mântuirea semenilor, ne-o cere și nouă Isus astăzi. Diferiții pași sugerați într-un crescendo care duce până la a-l face să se simtă ca un vameș sau un păgân, nu presupun abandonarea lui, căci nici un remediu la o boală grea nu prescrie abandonul bolnavului, dar sugerează o continuă inventivitatea dragostei. A-l abandona pe un bolnav care în "inconștiența" lui refuză o îngrijire sau un tratament, este sinonim cu a-l ucide și a-l abandona pe Cristos.

Îl putem refuza oare pe Isus care a fost atât de inventiv în dragoste sa față de noi, care a făcut mii de pași de iubire din cer până la noi, mii de pași de iubire sintetizați de sfântul Paul în cântarea sa din Filipeni 2,6-11. În această cântare sfântul Paul ne spune povestea de iubire dintre Isus și omenire, așa cum Soren Kierkegaard (1813-1855), marele teolog danez, în "Povestea prințului" ne spune aceeași poveste de dragoste, punând în rolul lui Isus un prinț și în rolul lumii o țărăncuță. Prințul a voit să se impună în fața fetei prin virtuțile sale, de aceea, pentru a-i câștiga dragostea țărăncuței: a lăsat palatul, straiele regești, viața de la curte și statutul său nobil. Apoi, s-a făcut țăran, s-a făcut sărac, a venit în satul fetei, a lucrat cu oamenii din sat, s-a oferit să o ajute, a plătit datorii în locul ei, a luat și pedeapsă în locul ei, apoi i-a mai și spus că o iubește și că vrea să-i fie mireasă. Cum să refuze tânăra așa ofertă de iubire? N-a mai ținut cont de "sărăcia și simplitatea" sub care s-a prezentat și i-a devenit mireasă. Abia atunci s-a văzut cât înțeleaptă a fost în alegerea ei, căci acel tânăr simplu și iubitor era însuși regele acelui ținut. Isus repetă acest scenariu de poveste cu fiecare persoană umană, căreia i se prezintă simplu și iubitor și o cheamă la o nuntă veșnică împărătească. Oare vom fi la fel de înțelepți ca tânăra din poveste? Într-un frumos cânt religios, un autor vorbește cu Isus așa ca să fie auzit și de alții: "Mai este loc la nunta ta, unde doresc și mult aș vrea, să fiu chemat de tine Isus, și să ne bucurăm nespus". Dar, pentru a intra la nuntă cu el, Isus pune și această condiție: Să nu venim singuri la nunta sa, ci să venim cu frații noștri.

De multe ori ne este teamă că nu avem cuvinte potrivite, că vom fi refuzați și că vom eșua. Dar ne trebui atât de puține și simple cuvinte că nu ne vine să credem. Așa se temea și Ioana, dar ninivitenii s-au convertit la prima cuvântare (cf. Iona 3,4-5). Așa se temeau și apostolii în prima lor misiune, dar li s-au supus și duhurile necurate (cf. Lc 10,17). Așa se temea și sfântul Paul la Corint, după eșecul de la Atena, dar acolo a adus la credință cei mai mulți oameni (cf. Fap 18,9-10). Ceea ce trebuie să știm noi este faptul că: această misiune de mesageri ai împăcării care ne-a fost încredințată (cf. 2Cor 5,19), este mai întâi lucrarea lui Dumnezeu și apoi a noastră; inspirația cuvintelor este mai întâi inspirația lui Dumnezeu și apoi a noastră; reușita stă mai întâi puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu și apoi în a noastră (cf. 1Cor 1,24).

Curaj în munca noastră de mesageri ai împăcării (cf. 2Cor 5,19) și de lucrători împreună cu Dumnezeu (cf. 1Cor 3,9) și apoi surprize plăcute în ziua frumoasă a răsplătirilor (cf. Evr 10,32-36)!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 23-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat