Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 26-a de peste an - Anul A - 2017

Fiule, du-te azi și lucrează în via mea (cf. Mt 21,28). Oile mele ascultă glasul meu, spune Domnul, eu le cunosc, iar ele mă urmează (cf. In 10,27).

Dumnezeu are o "vie", Dumnezeu are o "turmă", Dumnezeu are și o lucrare aici pe pământ, unde nu trimite îngeri, ci numai oameni. Vie și turmă unde "astăzi" și "acum" trebuie lucrat, nu mai târziu, nu mâine. "Astăzi" este ziua mântuirii și "acum" este timpul potrivit. (cf. 2Cor 6,2). Cine zice "mai târziu" sau "mâine" nu va mai putea lucra. "Astăzi dacă auziți glasul Domnului nu va împietriți inimile voastre" (Evr 3,15)..

Via și turma Domnului este lumea de lângă noi, dar și lumea întreagă, care trebuie mântuită. Dumnezeu are și o "împărăție", împărăția cerurilor, împărăția iubirii, împărăția dreptății, împărăția păcii. Aici, în această "împărăție" Dumnezeu vrea să-i adune pe toți oamenii de pe pământ, inclusiv pe cei care sunt departe de el acum. Faptul că noi știm de această împărăție, faptul că noi mergem pe calea împărăției, nu este suficient, căci Domnul împărăției a dispus ca cel care vrea să intre în împărăția sa, să nu poată intra singur, ci împreună cu mulți alți frați. De aceea, noi, care credem în Isus, am fost trimiși în "via pământului" și "la oile risipite și pierdute" (cf. Mt 28,19; Mc 16,15-16; Fap 1,8) pentru a-i aduna pe oameni și a-i ajuta să se mute din "pământul care va arde cu tot ceea este pe el" (cf. 2Pt 3,10), în împărăția cerurilor, în paradisul cel "fără lacrimi, fără tânguire, fără țipăt, fără durere" (Ap 21,4) Aceasta este veste cea bună din această duminică, veste care trebuie proclamată și împlinită de noi prin lucrare în mijlocul lumii, fiind împreună lucrători persoanelor divine (cf. 1Cor 3,9).

Isus a spus că el și Tatăl ceresc lucrează deja (cf. In 5,17). Iar lectura a doua de astăzi ne arată marea lucrare a lui Isus pentru mântuirea lumii de la cruce, cum "s-a despuiat pe sine luând firea sclavului și devenind asemenea oamenilor; cum s-a umilit pe sine făcându-se ascultător până la moarte, până la moartea pe cruce" (Fil 2,7-8). Iar evanghelistul Matei ne arată, în capitolul 21, ceea ce a făcut Isus și până la cruce, pentru poporul său orbit de păcat, care punea piedici lucrării sale de mântuire. Poporul, așa cum spune prima lectură, nu-l acuza pe diavol de nedreptate, ci pe Dumnezeu (cf. Ez 18,25); care nu vedea păcatul propriu, ci pe cel al părinților, spunând că părinții lor "au mâncat aguridă și lor li s-au strepezit dinții" (Ez 18,2). De aceea, își permiteau ca una să spună și alta să facă, așa cum vedem în pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 21,28-32).

Sfântul Matei, un vameș, unul care întru-un prim moment a spus "nu", dar apoi a făcut "da", asemenea primului fiu, ne arată în capitolul 21 pe mulți dintre aceia care au zis "da", dar care au lucrat "nu". Aceasta s-a văzut: la intrarea lui Isus în Ierusalim, care simbolizează intrarea lui Isus în via și în turma sa, ca să le dea celor păcătoși și nefericiți o viață curată și fericită; la curățirea templului, care simbolizează curățirea inimii oamenilor păcat; la primirea celor excluși, orbi și șchiopi trupește, dar mai ales sufletește; la preferința lui Isus pentru cei simpli și săraci ca Marta, Maria și Lazăr, unde a găsit plăcere să înnopteze, chiar dacă nu mâncat, căci dis de dimineață îi era foame, dar și-a umplut inima cu iubirea lor. Conducătorii religioși, plini de sine și îngâmfați, deși erau fără rod, ca smochinul împotriva căruia Isus a pronunțat o sentință aspră, au avut mereu ceva de obiectat (cf. Mt 21,1-32).

Apropo de templu, Dumnezeu intenționase să facă din el "o casa de rugăciune și de întâlnire pentru toate popoarele" (cf. Is 56,7), dar acești conducătorii religioși, plini de sine au transformat templul într-un loc unde oamenii erau înșelați și îndepărtați de el și de împărăția sa. Prin viața trăită în păcat "credincioșii" nu numai că înșală lumea, ci o și îndepărtează de Casa lui Dumnezeu.

Iată o ilustrare a celor care prin viața lor rea îndepărtează de Casa lui Dumnezeu, ilustrare realizată de scriitorul indian Rabindranath Tagore (1861-1941), laureat al Premiului Nobel pentru literatură în anul 1913, în Poemul XXXIV din volumul "Culesul roadelor":

Un rob vine și îi raportează regelui său: "Stăpâne, sfântul Narottam nu a considerat niciodată de demnitatea lui să între în templul regal ridicat de tine. El îi aduce laude lui Dumnezeu sub arborii de pe marginea drumului. Templul este gol de credincioși. Aceștia se adună în jurul lui tot astfel precum albinele se adună în jurul lotusului alb, nedând nici o atenție borcanului auriu cu miere". Regele, ofensat, s-a dus imediat în locul în care Narottam ședea așezat pe iarbă. L-a întrebat: "Părinte, de ce lași templul meu cu acoperișul din aur și te așezi afară în țărână că să predici iubirea lui Dumnezeu"? Pentru că Dumnezeu nu se află în templul tău", a spus Narottam. Regale s-a încruntat și i-a zis, "Știi că minunea aceea arhitectonică a costat douăzeci de milioane de monede de aur, și ea a fost consacrată lui Dumnezeu prin ritualuri costisitoare"? "Da, știu asta" a răspuns Narottam. "S-a întâmplat în anul acela în care mii dintre supușii tăi, ale căror case arseseră, au stat în zadar în față ușii tale cerând ajutor. Iar Dumnezeu a spus atunci, "Biata creatură nu are inimă să ofere adăpost fraților săi, și vrea să-mi construiască mie casă! Acea casă din aur va fi pustie, căci nu conține decât vapori fierbinți de mândrie". Și sfântul Narottam și-a reluat locul alături de cei fără adăpost, sub arborii de pe marginea drumului. Atunci regale i-a strigat mânios, "Să pleci de pe pământul meu!" Sfântul a rostit calm, "Da, alungă-mă acolo unde l-ai alungat pe Dumnezeul meu!"

Conducătorii religioși în fața lucrărilor minunate ale lui Isus au hotărât să se poarte cu agresivitate. Ca să-l pună în încurcătură, au început o lungă controversă cu el, controversă care ne-a adus trei parabole rostite de Isus, parabole urmate de trei întrebări viclene din partea fariseilor și irodienilor, a saducheilor și al unui învățător al legii, care iubeau mai mult gloria care vine de la oameni decât gloria care vine de la Dumnezeu (In 12,43).

Isus rostește astăzi cea dintâi parabolă, cea a tatălui cu doi fii, pe care i-a trimis ca să lucreze în via sa, fii care unul a spus "nu", dar care în final a făcut "da" și celălalt care a spus "da", dar a făcut "nu": Apoi îi întreabă pe conducătorii religioși să se pronunțe asupra celor doi fii, cu întrebarea: "Ce gândiți"? Procedând astfel Isus i-a pus să se judece și să se condamne singuri. Când ei au răspuns că "cel dintâi" a împlinit voia Tatălui, s-au acuzat și s-au condamnat singuri. Preoții de seamă și bătrânii se înșelau singuri spunând numai vorbe, fără convertire, pe când vameșii și desfrânatele se căiau de păcate și intrau în împărăția lui Dumnezeu.

Apoi, Isus însuși a tălmăcit această parabolă, spunând că vameșii și prostituatele erau asemenea primului fiu. Aceștia nu l-au ascultat de la început pe Ioan Botezătorul, dar apoi s-au căit și au crezut în Isus. În schimb, conducătorii religioși erau ca al doilea fiu. Cu gura au aprobat propovăduirea lui Ioan, dar niciodată nu și-au mărturisit păcatele, nu s-au convertit și nu și-au pus încrederea în el. De aceea, păcătoșii publici au intrat în împărăția lui Dumnezeu, în vreme ce conducătorii religioși, plini de sine și îngâmfați, au rămas afară. La fel este și în ziua de astăzi, la două milenii distanță de mântuirea de pe Calvar (cf. Fil 2,1-11), când mulți spun numai cu gura: "Doamne, Doamne!", dar, amăgiți de diavol, nu fac voia Tatălui ceresc, plasându-se singuri afară din împărăția cerurilor (cf. Mt 7,21).

Pentru că orbirea de la diavol este mare și acum după jertfa de la Golgota, să ne alăturăm lucrării lui Dumnezeu, din via și turma sa, fără a căuta motive și scuze, căci deja prea mulți oameni suferă de această amăgire și umblă pe calea pierzării. Așa cum spuneam mai sus, nu ajunge că unul îl iubește pe Dumnezeu, dacă nu-l face și pe aproapele său să-l iubească și să se salveze din acest pământ care va arde, căci regula împărăției este aceasta: nimeni nu se mântuiește fără alții (cf. Iac 5,20). Trebuie să fac tot ceea ce îmi stă în putință ca și fratele meu să-l iubească pe Dumnezeu și să se mântuiască. De aceea și porunca: "Fiule, du-te astăzi și lucrează în via mea" (Mt 21,28)!

Psalmistul ne spune că "Dumnezeu se destăinuie celor care se tem de el" (Ps 25,12.14). Iar destăinuirea lui Dumnezeu de astăzi este că Isus și Duhul Sfânt au fost primii care s-au dus să lucreze în via Tatălui.

Refuzând sau întârziind lucrul în via Domnului, multe suflete se pierd. De aceea, Isus spune: "Oile mele ascultă glasul meu; eu le cunosc, iar ele mă urmează" (In 10,27). Îl urmează în trăire și lucrare.

Sfântul Vincențiu de Paul (1581-1660), un preot francez care l-a urmat pe Isus în trăire și lucrare și care s-a făcut sufletul acestei lucrări în via și în turma Domnului din timpul său, prin implicarea multora în această nobilă lucrare cu Dumnezeu (cf. 1Cor 3,9), spunea: "Slujindu-i pe oameni, îl slujim pe Isus Cristos. Mergeți la cei în lanțuri, acolo îl veți sluji pe Dumnezeu; slujiți pe copilași, acolo îl veți sluji pe Dumnezeu; mergeți în casele sărace, acolo îl veți sluji pe Dumnezeu. Mergeți la cei bolnavi, acolo îl veți sluji pe Dumnezeu. Dacă un frate sau o soră dacă se duc de zece ori pe zi la bolnavi, de zece ori pe zi îl vor găsi și îl vor sluji pe Dumnezeu". Și iarăși: "La un sărac trebuie să se meargă ca la o casă aflată în flăcări". Da, o simplă vizita la un bolnav valorează mai mult decât un frumos discurs medical; o iertare dată are o pondere mai mare decât o teză de doctorat despre pace. Și cine este mai sărac și mai bolnav decât omul păcătos aflat pe calea pierzării? "De aceea, și sfântul Paul ne îndeamnă: "Preaiubiții mei frați, fiți tari, neclintiți, sporiți totdeauna în lucrul Domnului, căci știți că osteneala voastră în Domnul nu este zadarnică" (1Cor 15,58).

Pentru că salutul este primul și cel mai simplu semn al dragostei, prin care poți spune oricărei persoane "îmi pasă de tine din dragoste pentru Cristos", am să relatez o istorie adevărată. Nu cu mulți ani în urmă, în micuțul oraș-port, Savannah, din statul Georgia, Statele Unite ale Americii, un tânăr, pe nume George Martus (1861-1940), a acceptat o slujbă pe mica insulă Elba din mijlocul râului Savannah, pentru a deservi farul și o stație de carantină pentru marinarii și călătorii bolnavi sau în dificultate.

Tânărul George avea o soră numită Florence Martus (1868-1943), o fată veselă, simplă, cu păr blond și cu o personalitate plăcută, care a acceptat să-l însoțească și să întrețină împreună cu el farul, carantina și gospodăria. Cu timpul, Florence Martus, s-a obișnuit să facă semne vapoarelor care treceau, ziua cu o eșarfă, noaptea cu un felinar; dar, în același timp să ofere asistență și prim ajutor celor singuri, celor bolnavi, și celor naufragiați, în care îl vedea pe Cristos care îi cerea ajutorul. Navigatorii și pasagerii răspundeau și ei cu semne de dragoste și treptat, în mai multe porturi din lume, s-a răspândit vestea "fetiței care face cu mâna" și care niciodată nu lăsa o navă să treacă prin port fără să o salute și fără să-i zâmbească, făcându-i pe trecători mai dispuși și mai buni.

Florence Martus, "fetița care face cu mâna", a îmbătrânit și a murit, dar astăzi pe râul Savannah se înalță o statuie mare din bronz a sculptorului Felix de Weldon, care o înfățișează pe Florence Martus, alături de câinele ei credincios, fluturând o eșarfă deasupra capului. Statuia ei ne amintește nu numai de salutul ei cu eșarfa și cu felinarul, ci și de ajutorul efectiv dat în centrul de carantină. Era o bună creștină, mergea zilnic la sfânta Liturghie și la sfânta Împărtășanie. De aici primea forța de a-i saluta pe toți la sosire și la plecare; forța de a le zâmbi la toți; forța de a-i îngriji de toți și forța de a-i edifica pe toți spunându-le un cuvânt de credință.

Să o imităm pe Florence Martus care l-a imitat pe Cristos "iubitul ei", pe care îl vedea în fiecare om care trecea și mai ales în fiecare om care îi cerea ajutorul.

Spuneam într-o reflecție anterioară că una dintre caracteristicile iubirii este inventivitatea. Să inventăm și noi, în spiritul evangheliei, noi și noi moduri de a face cunoscută dragostea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, pentru a nu rămâne ca fariseii smochini fără rod (cf. Mt 21,19-20), pentru a nu deveni munte cufundat în mare (cf. Mt 21,21), pentru a nu iubi numai cu gura, ci cu fapta și cu adevărul (cf. 1In 3,18), și astfel să putem intra însoțiți de câți mai mulți în împărăția cerurilor. Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 26-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat