Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Bărbat și femeie, drumul umanității

De Enzo Bianchi

În cartea Genezei, prima carte a Bibliei, cartea lui la început (be-re'shit: Gen 1,1) găsim două relatări ale creației, compuse de autori și redactori umani, așadar marcați de o cultură precisă, într-un timp definit al istoriei noastre. Aparțin unui gen literar pe care-l calificăm ca mitic.

Mitul este o relatare situată cultural, înzestrat cu o viziune specifică, dar care vrea să semnifice ceea ce este universal, în mod constitutiv antropologic; adică, în cazul nostru, ce se întâmplă cu 'adam, cu ființa umană, "pământescul". Sunt redactări diferite ale creației și nu contemporane, dar au fost puse în mod intențional una după alta de redactorii finali ai Torah: nu juxtapuse, ci situate în succesiune, în așa fel încât să apară dinamica umanizării.

În prima relatare (Gen 1,1 - 2,4a), un adevărat imn, o narațiune ritmată și repetitivă, este conținută crearea lui 'adam, a umanului, descrisă cu un text care în armonia sa poetică ritmează inima mesajului biblic despre Dumnezeu și despre umanitate în raporturile sale cu Dumnezeu și cu animalele. S-o ascultăm într-o versiune copie din ebraic: "Și a zis 'Elohim: Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră și să stăpânească peste peștii mării și peste păsările cerului, peste animale, peste tot pământul și peste toate reptilele care se târăsc pe pământ. Și l-a creat 'Elohim pe ha-'adam după chipul său. După chipul lui 'Elohim l-a creat, bărbat și femeie i-a creat" (Gen 1,26-27).

Cine este umanul creat "după chipul lui Dumnezeu", cine este față de Dumnezeu și față de animale? Și ce anume comportă acel "l-a creat", repetat în dualul "bărbat și femeie i-a creat"?

Ființele umane, umanitatea chip al lui Dumnezeu este în relație cu Dumnezeu însuși și cu celelalte creaturi. Ființa umană este în sine relație și ceea ce atestă asta în mod paradigmatic este diferența sexuală, pentru că umanul există ca bărbat și femeie, cu toate posibilele variante și intersectări ale acestei polarități. Umanii sunt chip al lui Dumnezeu, fiecare dintre ei în umanitatea din care face parte, în sine sunt uniți și se completează acceptând diferența reciprocă.

În acest text este o imensă valorizare a raportului bărbat-femeie, valorizare a completării: nu este o subevaluare a sexualității nici o viziune cinică sau neliniștită despre diferența sexuală! Sexualitatea este pozitivă și Dumnezeu vrea ca bărbatul și femeia să ducă împreună la împlinire opera de umanizare: creați după chipul lui Dumnezeu, trebuie să-i devină conformi, asemănători. Asta trebuie să se întâmple în trăire: în viață și numai în viață! A trăi înseamnă a veni pe lume, a o locui, a sta printre împreună-creaturi față de care umanii trebuie să-și asume o responsabilitate. Umanul este și trebuie să devină responsabil al pământului și al mediului, nu pământul trebuie să fie responsabil de umanitate.

În a doua relatare (Gen 2,4b-25), mai vechi cu secole, sau probabil mai mult de un mileniu, se adună elemente mitologice din diferite culturi. Narațiunea vrea să situeze umanul în lume și să-l pună în relație, să reafirme printr-un alt parcurs că umanul este relație, este alteritate. Or, diferența sexuală este parabolă a oricărei alterități, în numele căreia celălalt, "ceilalți - cum spunea Jean-Paul Sartre - sunt iadul", sau mai bine zis, pot să fie iadul. Umanul este cu adevărat uman atunci când trăiește relația, dar orice relație de diferență comportă tensiune și conflict. Raportul bărbat-femeie este epifania diferenței și a alterității reciproce. Numai în relație umanul găsește viață și fericire, dar relația trebuie învățată, ordonată, exercitată, pentru că în ea trebuie dominată animalitatea prezentă în fiecare, care în raport se manifestă ca violență.

Iată așadar umanul, o ființă în relație cu pământul din care este luată, cu animalele ca animal, cu celălalt care are aceeași suflare de viață primită de la Dumnezeu și în sfârșit cu Dumnezeu însuși. În acest mănunchi de relații umanul, bărbat și femeia, se umanizează. Și când pământescul, ieșit din ațipirea în care Dumnezeu l-a pus, vede cealaltă parte, pe partener, atunci vorbește cu uimire. Iată accesul la cuvânt, care abilitează la acel eu-tu, la dialog, la relație! În sfârșit - spune omul - o ființă care este "os din oasele mele și carne din carnea mea. Aceasta se va numi femeie, pentru că din bărbat a fost luată" (Gen 2,23). Relația este de acum inaugurată: iată bărbatul și femeia.

Dar dacă astăzi reușim să facem această lectură a primelor două pagini ale Bibliei, trebuie să amintim însă că interpretarea n-a fost mereu aceasta. Nici să nu se uite că deja în ultima parte a celei de-a doua relatări există în miez toate semnele dramei care străbate istoria până la noi, până la feminocidul care din păcate de atâtea ori apare și în zilele noastre. Într-adevăr umanul, ha-'adam, deja aici se revelează în toată problematica sa. De fapt, imediat ce bărbatul o vede pe femeie, nu vorbește femeii, nu ia calea acelui eu-tu, ci își vorbește sieși: "Acesta chiar este os din oasele mele și carne din carnea mea". În acest mod exprimă un adevăr, adică faptul că femeia are aceeași natură și de aceea aceeași demnitate și vocație a bărbatului, dar îl spune rău, exprimând imediat caracterul său posesiv: os din oasele mele și carne din carnea mea. Își vorbește sieși și vorbește despre posesia sa. Femeia tace, este redusă la tăcere și pentru bărbat apare un lucru. El spune: "A fost luată din mine, este carne a mea", și astfel neagă orice alteritate, acea alteritate care cere ca femeia să fie un subiect în fața sa. Imediat voința și proiectul lui Dumnezeu sunt trădate și drama care va urma imediat este deja schițată aici, în apariția diferenței negate!

Scria T. S. Eliot într-unul din cele Patru cvartete: "În începutul meu este sfârșitul meu... În sfârșitul meu este începutul meu" (East Coker, început și sfârșit al textului). În aceste prime pagini din acel in principio este deja toată istoria umanității, este deja nerecunoașterea celuilalt partener, este deja pretenția că celălalt este o posesie omologă, că celălalt nu este altul, diferit, divers! Culturi patriarhale și culturi matriarhale rare manifestă lupta dintre sexe, manifestă rana pe care fiecare dintre noi o simte în fața diferenței: este atras de asta dar îi este frică, vrea relație dar vrea posesia, vrea comuniune dar și război. Aceste pagini încearcă așadar să ne spună că singularitățile fiecăruia dintre noi, datorate multelor diferențe, pornind de la cea sexuală, trebuie să se conjuge pentru ca să existe viață și fericire, deși marcate de limită. Diferența sexuală bărbat-femeie este paradigmă a oricărei diferențe, dar toate diferențele sunt legate de acel drum pe care îl parcurge, între naștere și moarte, când fiecare dintre noi se va întoarce în pământul din care a fost luat (cf. Gen 3,19), așadar se va întoarce la cel care l-a creat. Atunci fiecare va da un răspuns foarte personal la întrebarea despre drumul de umanizare adresată lui de către Dumnezeu. Mă refer la prima întrebare a lui Dumnezeu, relatată imediat după aceea în Geneză, întrebare reînnoită în fiecare zi a vieții noastre: "'Adam, unde ești?" (Gen 3,9). În sfârșitul nostru este răspunsul la întrebarea din acel in principio, la responsabilitatea umanizării.

(După Vatican Insider, 17 septembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat