Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Discernământul

A recunoaște, a interpreta și a alege

De Diego Fares

Din ultimul număr al revistei La Civiltà Cattolica publicăm ample fragmente dintr-un "ghid la lectură" a Documentului pregătitor pentru următorul Sinod al episcopilor care se va ține în 2018 cu tema "Tinerii, credința și discernământul vocațional".

În fața caracterului provizoriu al deciziile care caracterizează lumea și tinerii de astăzi, indicația papei este: "Riscă!". Aparține pedagogiei lui Francisc să nu-i umilească pe tineri datorită limitelor lor, acolo unde ei sunt mai fragili (de exemplu, în dominarea patimilor), și, pe de altă parte, să fie exigent și îndrăzneț acolo unde în schimb se află forța lor: să joace totul pentru un ideal. Voind să alegem o imagine evanghelică ce să lumineze propunerea vocațională, am putea face referință nu la cea obișnuită a "pescuitului", ci la aceea a parabolelor seminței: sămânța pe care semănătorul o aruncă în toate terenurile, aceea care crește singură și aceia de care trebuie avut grijă până când se coace, fără a se grăbi să se smulgă neghina. În aceeași linie, este iluminantă și parabola stăpânului care cheamă lucrători la viața sa și îi plătește pe cei din urmă ca pe cei dintâi.

De aceea, în Documentul pregătitor al următorului Sinod al episcopilor despre "Tinerii, credința și discernământul vocațional" nu se pornește de la problema necesității de vocații sacerdotale și călugărești, ci se "universalizează chestiunea vocațională". Discernământul vocațional este prezentat ca un "proces progresiv de discernământ interior și de maturizare a credinței" care îi privește pe toți creștinii. De fapt, el este modul în care "vocația la iubire asumă pentru fiecare o formă concretă în viața zilnică printr-o serie de alegeri, care articulează starea de viață (căsătorie, slujire primită prin hirotonire, viața consacrată, etc.), profesia, modalitatea de angajare socială și politică, stilul de viață, gestionarea timpului și a banilor, etc.".

Discernământul nu este considerat ca un act precis, ci ca modul constant de a trăi o "viață spirituală" care încearcă să fie docil față de impulsurile Duhului. De aici aluzia la cele trei nașteri - naturală, baptismală și spirituală - despre care vorbește Biserica orientală. În discernământul ca "naștere în duh" (Document, II, 3) converg tradiția antică și experiențele carismatice actuale. Misiunea păstorilor este de a păzi și de a susține libertățile care încă se constituie, după imaginea sfântului Iosif, care l-a ajutat pe Isus să crească și să se maturizeze din punct de vedere uman.

În Document credința este considerată nu ca un simplu asentiment intelectual la formule dogmatice, ci ca "participare la modul lui Isus de a vedea (cf. Lumen fidei, 18)" și ca ajungerea acesteia în "alegeri de viață concrete și coerente" (Document, II, 1). Spațiul acestei ascultare și al acestui dialog este conștiința, "nucleul cel mai secret și locul sacru al omului, unde el este singur cu Dumnezeu, al cărui glas răsună în intimitate (Gaudium et spes, 16)".

Poate fi util să ne oprim asupra celor trei puncte pe care Documentul le preia din exortația apostolică Evangelii gaudium, nr. 51. De fapt, în aceasta papa Francisc folosește trei verbe pentru a descrie un drum de discernământ: "a recunoaște", "a interpreta" și "a alege".

"A recunoaște cere să se facă să apară această bogăție emotivă și a numi aceste pasiuni fără a le judeca. Cere și să se perceapă "gustul" pe care-l lasă, adică consonanța sau disonanța între ceea ce experimentez și ceea ce este mai profund în mine" (Document, II, 2). Cu verbul "a recunoaște" papa exprimă viziunea sa pozitivă despre realitate. A avea curajul de a percepe tot ceea ce se simte, fără frică, este esențial pentru a fi după aceea în măsură să se interpreteze și să se aleagă bine. A avea curajul de a recunoaște ceea ce se simte este esențial pentru a reuși să se maturizeze. "Pentru ființa umană nu este întotdeauna ușor să recunoască forma concretă a acelei bucurii la care Dumnezeu o cheamă și la care tinde dorința sa" (Document, II, 1). Trebuie "avute instrumentele pentru a recunoaște chemarea Domnului la bucuria iubirii și a alege să se dea răspuns" (Document, II, 4).

Recunoașterea cere "experiență personală". De aceea va fi necesară însoțirea unor persoane competente. Tinerii caută referenți apropiați, credibili, coerenți și onești, care să-i ajute să "recunoască limitele, fără a face să apese judecarea" (Document, I, 2). În același timp, recunoașterea apare în acțiune: a participa la activități concrete de slujire este "ocazie de recunoaștere identitară". Modelul "recunoașterii" este apostolul Ioan, care "îl va recunoaște pe Cel Înviat".

Nu e suficient a recunoaște ceea ce s-a experimentat, trebuie "interpretat". Trebuie "înțeles la ce cheamă Duhul prin ceea ce trezește". Adică, a interpreta nu înseamnă numai "a explica" un fenomen în el însuși, ci și a-i descoperi "semnificația" spirituală. În interpretarea care discerne este esențial a ști "unde mă duce" o mișcare, mai mult decât "de unde vine" sau "ce este".

Uneori originea unei experiențe este complexă. Dar a ne întreba dacă ea - oricare ar fi și din orice parte ar veni - ne apropie de Cristos sau ne îndepărtează de El, în lumina criteriilor Evangheliei, este mereu un drum rodnic. Este un drum care cere timp; care nu este scutit de ispite, îndoieli și luptă spirituală, dar care este mereu clarificatoare. De aici importanța de a ne confrunta cu Cuvântul lui Dumnezeu. Și de a primi ajutor de la cineva care să ne însoțească și să ne poată da o confirmare. Tot Documentul pornește de la întrebarea pe care Biserica și-o adresează sieși: cum trebuie însoțiți tinerii pentru ca să recunoască chemarea și cu trebuie să li se ceară ajutor pentru a identifica modalitățile mai eficace pentru a evangheliza?

Documentul arată că interpretarea cere un efort și nu ne putem mulțumi "cu logica legalistă a minimului indispensabil", ci trebuie mers dincolo. Criteriul este că, dacă se vrea să se dialogheze cu tinerii și să fie însoțiți cu adevărat, este esențială alegerea unei teme de importanță primară, în care ei să-și joace viața lor. A vorbi cu tinerii despre vocația lor nu este o temă printre altele, ci este "tema". Și a situa tema discernământului vocației sacerdotale și călugărești în cadrul unui dialog amplu cu tinerii nu este unul dintre cadrele posibile, ci "cadrul".

Francisc vorbește mereu despre "concretețe". A alege înseamnă a concretiza. Înseamnă și "a risca" și apoi "a lua asupră-și ceea ce s-a dorit și s-a ales" cu maturitate responsabilă. Alegerea este exercițiu de autentică libertate umană și de responsabilitate personală. Și pentru că nu se poate evita alegerea (de fapt se alege mereu, din moment ce viața este concretă), trebuie evitate două tentații: aceea de a decide ascultând de forța oarbă a pulsiunilor; și aceea de a decide fără a face o alegere proprie și intimă, refugiindu-se în legalitatea abstractă de care se face responsabil un "alt" abstract.

Or, această trecere - a favoriza deciziile personale - pare să înspăimânte pe cineva. În acest caz este fundamentală chestiunea subiectului. Afirmă Documentul: "Mult timp în istorie deciziile fundamentale ale vieții n-au fost luate de cei interesați direct" (Document, II). Subiectul este fiecare persoană care acționează în spațiul inviolabil al conștiinței, pe care nimeni nu poate pretinde s-o înlocuiască. Alegerea trebuie confirmată în viață, "nu poate rămâne închisă într-o interioritate care riscă să rămână virtuală sau veleitară".

Documentul arată vulnerabilitatea tinerilor cu privire la acest punct, pentru că ei "trebuie să aleagă", și de fapt "aleg", dar nu pot să se bazeze pe un ajutor adecvat în această dimensiune cheie a vieții, din moment ce lumea lichidă de astăzi tinde să facă orice alegere "reversibilă" (Document, I, 3) și orientată spre o "autorealizare narcisistă". Pariul papei este cel de "a retrezi măreția și curajul de alegeri de amplă respirație". Pentru aceasta el sfătuiește: "Riscă". Adică: alege, chiar cu prețul de a greși.

Cu privire la discernământ, Documentul vorbește despre un proces lung, nu de "acte precise". Discernământul confirmă alegerea care a fost făcută, și asta cere timp: cere să se renunțe a rămâne centrați pe sine și să se bazeze pe ajutorul unui însoțitor înțelept. În această secțiune despre însoțire și despre profilul ideal al însoțitorului bun putem recunoaște rolul pe care Biserica știe că-l are față de tineri. "La baza discernământului putem găsi trei convingeri" (care sunt la baza oricărei însoțiri și o fac instrument apostolic pasionant): Duhul lui Dumnezeu acționează în inimă prin sentimente și dorințe care leagă cu idei, imagini și proiecte; inima de obicei se află în luptă cu păcatul și cu atracția diferitelor chemări, chiar opuse; viața cere ca să se ia o decizie, pentru că nu se poate rămâne în nedeterminare.

Aceste trei convingeri au consecințe. Prima este că nu se poate face abstracție "de a avea instrumente pentru a recunoaște chemarea Domnului la bucuria iubirii și a alege să-i dea răspuns" (Document, II, 4). O altă consecințe este că acela care însoțește nu poate să fie numai o persoană teoretică, ci trebuie să aibă o experiență personală pentru a putea interpreta mișcările inimii și a recunoaște acțiunea Duhului.

În acest moment Documentul trasează profilul ideal al însoțitorului, indicând cinci elemente evanghelice: "Privirea iubitoare (chemarea primilor discipoli, cf. In 1,35-51); cuvântul autoritar (învățătura în sinagoga din Cafarnaum, cf. Lc 4,32); capacitatea de "a deveni aproapele" (parabola samariteanului milostiv, cf. Lc 10,25-37); alegerea de "a merge alături" (discipolii din Emaus, cf. Lc 24,13-35); mărturia de autenticitate, fără frica de a merge împotriva prejudecăților cele mai răspândite (spălarea picioarelor la Ultima Cină, cf. In 13,1-20)".

În definitiv, "în angajarea de însoțire a tinerelor generații Biserica primește chemarea sa mai degrabă să colaboreze la bucuria tinerilor decât să încerce să pună stăpânire pe credința lor (cf. 2Cor 1,24)" (Document, II, 4).

(După L'Osservatore Romano, 21 septembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat