Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

O zi ca voluntar printre bolnavii Maicii Tereza

De Carlo Pizzati

Voluntarul ajunge în străduța unde apare inscripția "Mother House". Pe zidul din față este pictată o seceră și un ciocan. O soră în sari alb cu marginile albastre unge cu pudră de culoarea muștarului pielea crăpată a unui câine șchiop. Intrând, voluntarul este primit de zâmbetul dulce al altor două surori. În prima curte mică, o statuie cenușie a sfintei întinde o mână cu palma îndreptată în jos pentru a permite pelerinilor să-și aplece capul și să primească binecuvântarea de la sculptură.

Trecând la o curte mai largă, care se deschide spre patru etaje de chilii și birouri, la stânga o scurtă scară duce la chilia Maicii Tereza (pat mic, bancă, masă de scris) și la dreapta se ajunge în sfârșit la mormânt.

Acolo este un întreg du-te-vino de sari albe și credincioși care cântă și se roagă unindu-se cu liturghia celebrată de un preot tânăr. Credincioșii merg în sensul acelor de ceas, introduc cereri de minuni, își rezemă fruntea pe piatră. În centrul lespezii de marmură cenușii se evidențiază o inimă de petale de trandafiri roșii. O femeie adună una dintre ele și o consumă, ca și cum ar fi o ostie consacrată. Prin atingerea statuii și gustul dulceag al petalei se caută un contact senzorial cu sfânta Tereza, al cărei nume original în albaneză înseamnă chiar Trandafiraș.

Primirea

Voluntarul întreabă dacă poate să viziteze unul dintre centrele unde trăiesc muribunzi, leproși, bolnavi și suferinzi. Sora Blessiella, modelul călugăriței severe, este cea care-i primește pe vizitatorii care vor să știe ceva mai mult: "Dar este prea puțin timp! Mâine? Trebuia să faceți cerere scrisă. Se vede că dumneavoastră nu înțelegeți chiar nimic din ceea ce facem aici. Oricum, bine, prezentați-vă la liturghia de mâine la ora 6 și vom vedea". Scuzați-mă, spune voluntarul, gândindu-se la o vestită vorbă a sfintei: "Suferința este un dar al lui Dumnezeu".

Este dis-de-dimineață. Străzi pustii. La primul etaj 100 de surori și 60 de voluntari se roagă în genunchi. Novicele admiră extaziate un preot spaniol cu barbă și privesc, în spatele lui, un Cristos pe cruce care chiar seamănă mult cu el. Maica superioară are peste 70 de ani, dar rezistă în genunchi, palidă și impasibilă, alături de o clătinată soră muziciană la tastatura orgii, cuprinsă de un cântec îngeresc pe două voci care sfidează țipete, camioane, lătrături, strigăte și claxoane care se infiltrează prin ferestrele deschise.

Rugăciunea

Iată o grupă de 45 de credincioși din Madrid pregătiți ultimii pentru 18 zile de voluntariat. Femei cu cozi împletite, t-shirt și pantaloni imprimați stil "vin de la o oră de yoga". Bărbați cu cercel în ureche și codiță. După o oră de Bucură-te, Marie, Mea culpa, Aleluia și Tatăl nostru, o soră ațipește pe bancă având breviarul în mână.

Este cald. Este Calcutta. Este vară. Voluntarul aproape se răzgândește. Se gândește la aerul condițional. Dar este prea târziu. Mic dejun cu pâine, banane și ceai cu lapte și se pornește pe jos timp de 40 de minute de sudoare prin periferie, evitând trăsuri, jeep ale poliției, trenuri, balegă de vacă, vaci, oameni care se săpunesc în dușul comun, copii care-i iau în râs pe străini, grajduri sub cerul liber, munți de gunoaie pretutindeni, mulțimi care coboară din tren în timp ce o femeie cântă melancolică în capătul băncii.

Totul pare coregrafiat așa de bine. Însă voluntarul știe că trebuie avută răbdare. Orașul bucuriei va dărui vreo bucurie. Iată că se ajunge la porțile albastre de la Prem Dan, casa pentru muribunzi și suferinzi, așa cum a avertizat sora americană la înregistrare. Mutilați cu tifonul murdar de iod, bolnavi și neputincioși așezați sub un acoperiș de ondulate pentru a se răcori. Cei mai gravi, în camera mare. Un bărbat cu o malformație pe stomac mare ca un nou-născut, picioare și brațe scheletice, zace pe o targă. Un altul, numai oase, se ghemuiește, nu vrea să se ridice. O ambulanță duce un mort.

Trebuie urcat pe terasă care ține loc de acoperiș. Voluntarul își ia șorțul și timp de două ore, batista pe frunte ca Mauro Corona, începe să stoarcă scutece, pantaloni scurți, tricouri, cămăși, pânze, cearșafuri și să le întindă sub o căldură care frige. Trei tineri spanioli sunt în undă mistică. "Omul pentru mine este în mod fundamental bun, apoi este stricat", spune Francisco, papa-boy catalan cu o brățară care avertizează "Spune nu noului drog" (este pornografia, explică el). Lucas andaluzul este sceptic: "Nu cred într-o ființă superioară. Cred că există ființe luminate ca Maica Tereza sau Vincent Ferrer, care au schimbat unele lucruri în lume. Dar nu cred în Dumnezeul creștin sau în paradis. Însă dacă există un iad cu siguranță are o sală VIP pentru catalani", spune el dându-i o palmă lui Francisc.

Munca

Deja aici se începe să se perceapă un început al acelei euforii și energii care este în crescendo, deși e înconjurată de suferință și moarte. Sau probabil tocmai pentru asta. Cu cât sunt mai dezgustătoare și umile muncile, cu atât este mai puternică încărcătura pe care îndeplinirea lor pare să le reverse în voluntar. Și sentimentul unirii, al îngrijirii față de ceea ce Maica Tereza numea lepra Occidentului: singurătatea.

Astfel Alfonso, un basc corpolent și bârfitor, se plimbă printre suferinzi oferindu-se să taie unghiile de la picioare și de la mâini. Andreas, argentinian hippie, pare fericit să golească ploștile pline de urină, după ce a aranjat paturile din jumătate de cameră printre bolnavii care fac dializă, unii fără un ochi, alții cu membrele malformate, dar toți cu zâmbete luminoase.

Este ora de a spăla farfurii și pahare. Rocio, Maria și Cristina, trei surori din Madrid, spun că în sectorul feminin se fac mai mult sau mai puțin aceleași lucruri. "Dar în afară de a tăia unghiile, le și pilim", râde Maria. Pilar se întoarce mâine la Madrid la munca sa de secretară a unui notar. "Este o experiență care schimbă - admite ea - primele trei zile: șoc total. Nu credeam că voi reuși. Căldură, gălăgie, miros urât, câini, corbi, murdărie, mâncare. Traumă. Apoi m-am obișnuit. Acum sunt fericită că mă întorc. Nu ca după vacanțele la mare, când sfârșitul concediului era o tristețe...".

Volon-turism? Da, un pic. Senzația pe care unii o simt cele două sau trei săptămâni la Maica Tereza nu prin vocație, ci prin experiență, ca să spunem că au trăit-o, există.

Volon-turism

Andy este un student german, înalt, zvelt, zâmbet simpatic: "Următoarea etapă, Varanasi și Mumbai. Cu trenul. Am venit pentru a trăi o experiență. Nu sunt foarte religios. Desigur, dau acea taxă pentru Biserică, dar am venit pentru a înțelege. A vedea oameni care dorm sub cerul liber, sau aici printre suferinzi, este șocant. Dar nu-i folosește nimănui că te emoționezi de empatia ta. Aici se face ceva concret. Și îmi va folosi când mă voi gândi că lucrurile merg rău pentru mine, în Germania, și mă voi înfuria pentru că nu este wi-fi sau nu se găsește un starbucks. Atunci îmi voi aminti că am bărbierit un bolnav tremurător la Calcutta".

Keith, fost legionar neozeelandez, se gândește mai ales să ducă vasele cu ceai cald celor suferinzi, în timp ce Lucas, spălând paharele de aluminiu, admite: "După trei săptămâni, ce plictiseală! Mereu același lucru!". Argentinianul strigă împotriva unui grup de voluntari care își scot telefoanele mobile: "Dar chiar vi se pare că e locul potrivit pentru a vă face selfie-uri!".

Se apropie sora Sabina. În 1961, la 18 ani, a depus voturile în Kerala. A venit Maica Tereza personal să o ia pe ea și pe sora ei la gară. "Avea în mână scrisoarea noastră, ne-a spus să mergem cu ea. Am urmat-o. A fost o călătorie obositoare, nu fusesem niciodată cu trenul. Apoi viața noastră s-a schimbat. Sora mea a mers în Siberia. Acum este în Mexic. Are 80 de ani. Am umblat prin toată India cu surorile misionare. Din când în când mă întorc în Kerala ca să văd familia mea, dar acum aceasta este familia. Cum era Maica? Maica este maica. Este totul. Era mama care îmi punea în gură medicamentele atunci când aveam febră. Aceea era mama. În întregime inimă. În întregime iubire".

Se continuă așa până la asfințit. Lepră, bolnavi terminali. Durere, dar forță. Seara ne întoarcem la Casa Mamă. "Ceea ce se trăiește în exterior aici - conclude Pilar, catolică practicantă - simt înlăuntrul meu în timpul rugăciunii". Ziua este lungă, dar la sfârșit, deși nefiind credincios, voluntarul își dă seama cu surpriză că nu se simte obosit, ba chiar că are mai multă energie decât dimineața la ora 6. Acel voluntar sunt eu.

(După Vatican Insider, 2 septembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat