Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa: La 42 de ani m-am consultat cu o psihanalistă evreică

De Andrea Tornielli

Părintele Jorge Mario Bergoglio, la vârsta de 42 de ani, timp de șase luni în fiecare săptămână a întâlnit o psihanalistă. El însuși revelează asta într-o carte care va fi publicată în curând în Franța, care conține transcrierea a douăsprezece dialoguri cu sociologul Dominique Wolton (titlul: "Politique et société", editura L'Observatoire). Cei doi au dialogat grație prezenței unui preot care a fost traducător. În timpul unuia dintre interviuri, papa și intelectualul francez, care este director de cercetare la CNRS și autor al unei faimoase cărți-interviu cu cardinalul Jean Marie Lustiger, au vorbit despre rolul avut de unele femei în viața lor. Francisc a citat curajul mamei, a amintit de cele două bunice spunând că-i mulțumește lui Dumnezeu "pentru că a cunoscut aceste femei adevărate". Adăugând: "Acelea pe care le-am cunoscut m-au ajutat mult în viața mea când am avut nevoie să mă consult". Și a vorbit apoi despre psihanalistă. Iată câteva fragmente anticipate de Le Figaro Magazine.

Acea consultare timp de șase luni

"Am consultat o psihanalistă evreică - povestește Bergoglio interlocutorului său -. Timp de șase luni am mers acasă la ea o dată pe săptămână pentru a clarifica unele lucruri. Ea era medic și psihanalistă și a rămas mereu la locul său. Apoi într-o zi, când urma să moară, m-a chemat. Nu pentru a primi sacramentele, dat fiind că era evreică, ci pentru un dialog spiritual. Era o persoană foarte bună. Timp de șase luni m-a ajutat mult, când aveam 42 de ani". Experiența relatată de Francisc se situează așadar între anii 1978 și 1979, când încheiase experiența dificilă de provincial al iezuiților din Argentina și o începea pe aceea de rector al Collegio Máximo, unde erau formați studenții care doreau să intre în Societate.

Migranții, refugiații și războaiele din Occident

"Problema începe în țările din care vin migranții. De ce părăsesc țara lor? Din cauza lipsei de muncă sau din cauza războiului. Acestea sunt cele două motive principale. Lipsa de muncă, pentru că au fost exploatați - mă gândesc la africani. Europa a exploatat Africa... nu știu dacă putem spune asta! Dar unele colonizări europene... da, au exploatat. Am citit că un șef de stat african abia ales ca prim act de guvernare a prezentat parlamentului o lege pentru reîmpădurirea țării sale - și a fost promulgată. Puterile economice ale lumii tăiaseră toți copacii. A reîmpăduri. Pământul este uscat pentru că a fost exploatat și nu mai este de muncă. Primul lucru de făcut, așa cum am spus la Națiunile Unite, la Consiliul Europei în toată lumea, este de a găsi aici izvoare pentru a crea locuri de muncă, a investi. Este adevărat că Europa trebuie să investească și în casa proprie. Și aici există o problemă de șomaj. Celălalt motiv pentru migrațiune este războiul. Putem investi, personale vor avea o sursă de muncă și nu vor trebui să pătimească, dar dacă este război, tot vor trebui să fugă. Or, cine face războiul? Cine dă armele? Noi".

Laicitatea statului: religiile nu sunt subculturi

"Statul laic este un lucru sănătos. Există o laicitate sănătoasă. Isus a spus: trebuie să dăm Cezarului ceea ce este al Cezarului și lui Dumnezeu ceea ce este al lui Dumnezeu. Toți suntem egali în fața lui Dumnezeu. Dar cred că în unele țări precum Franța, acest laicism are o moștenire prea puternică a iluminismului, care construiește un imaginar colectiv în care religiile sunt considerate ca o subcultură. Cred că Franța - aceasta este părerea mea personală, nu cea oficială a Bisericii - ar trebui «să ridice» un pic nivelul laicității, în sensul că trebuie să spună și că religiile sunt parte a culturii. Cum să exprime asta în mod laic? Prin deschiderea la transcendență. Fiecare poate găsi forma sa de deschidere".

Europa este oprită!

"Nu mai văd Schumann, nu mai văd Adenauer... Europei, în acest moment, îi este frică. Închide, închide, închide... Europa are o istorie de integrare culturală, multiculturală cum spuneți dumneavoastră, foarte puternică. Longobarzii, longobarzii noștri astăzi, sunt barbari care au venit cu mult timp în urmă... Și apoi totul se amestecă și avem cultura noastră. Dar care este cultura europeană? Cum aș defini astăzi cultura europeană? Da, are rădăcini creștine importante, este adevărat. Dar nu este suficient pentru a o defini. Există toate capacitățile noastre. Aceste capacități pentru a ne integra, pentru a-i primi pe alții. Există și limba în cultură. În limba noastră spaniolă, 40% din cuvinte sunt arabe. De ce? Pentru că erau acolo timp de șapte secole. Și au lăsat semnul... Cred că Europa are rădăcini creștine, dar nu sunt unicele. Există altele care nu pot să fie negate. Totuși, cred că a fost o eroare a nu cita «rădăcinile creștine» în documentul Uniunii Europene despre prima constituție și acesta a fost comisă și de guverne. Era o eroare a nu vedea realitatea. Asta nu înseamnă că Europa trebuie să fie în întregime creștină. Dar este un patrimoniu, un patrimoniu cultural, pe care l-am primit".

"Nu-mi place să vorbesc despre război just"

"Astăzi trebuie să ne gândim din nou la conceptul de «război just». În filozofia politică am învățat că pentru a se apăra se poate face război și poate fi considerat just. Dar se poate defini un «război just»? Sau mai degrabă un «război de apărare»? Singurul lucru just este pacea... Nu-mi place să folosesc termenul «război just». Auzim spunându-se: «Eu fac războiul pentru că nu am alte mijloace pentru a mă apăra». Dar niciun război nu este just. Singurul lucru just este pacea".

Biserica de popor

"Există păcatele conducătorilor Bisericii, care sunt lipsiți de inteligență sau se lasă manipulați. Însă Biserica nu sunt episcopii, papii și preoții. Biserica este poporul. Și Conciliul al II-lea din Vatican a spus: «Poporul lui Dumnezeu, în ansamblul său, nu greșește». Dacă vrei să cunoști Biserica, mergi într-un sat unde se trăiește viața Bisericii. Mergeți într-un spital unde sunt atâția creștini care vin ca să ajute, laici, surori... Mergi în Africa, unde se află atâția misionari. Ard viața lor. Și fac revoluții reale. Nu pentru a converti, o altă epocă în care se vorbea despre convertire, ci pentru a sluji".

Insistența asupra moralei "sub centură"

"Dar noi catolicii cum învățăm moralitatea? Nu poți s-o înveți cu precepte de tipul: «Nu poți face asta, trebuie să faci asta, trebuie, nu trebuie, poți, nu poți». Morala este o consecință a întâlnirii cu Isus Cristos. Este o consecință a credinței, pentru noi catolicii. Și pentru alții moralitatea este o consecință a întâlnirii cu un ideal, sau cu Dumnezeu, sau cu ei înșiși, dar cu partea cea mai bună din ei înșiși. Morala este mereu o consecință... Există un mare pericol pentru predicatori, acela de a cădea în mediocritate. A condamna numai morala - vă rog să iertați expresia - «sub centură». Dar despre alte păcate, cum sunt ura, invidia, orgoliul, vanitatea, uciderea celuilalt, a lua viața, nu se vorbește. A intra în mafie, a face acorduri clandestine... «Ești un bun catolic? Atunci dă-mi renta»".

Amoris laetitia și rigiditatea

"Tentația este mereu aceea a uniformității regulilor... Luați de exemplu exortația apostolică Amoris laetitia. Când vorbesc despre familii aflate în dificultate, spun: «Trebuie să primim, să însoțim, să discernem, să integrăm...» și apoi fiecare va vedea porțile deschise. Ceea ce se întâmplă realmente este că persoanele aud pe oameni spunând: «Nu pot să mă împărtășesc», «Nu pot să fac asta»: tentația Bisericii este acolo. Dar «nu», «nu» și «nu»! Acest tip de interdicție este ceea ce găsim în drama lui Isus cu fariseii. Același! Cei mari ai Bisericii sunt cei care au o viziune care merge dincolo, cei care înțeleg: misionarii".

"Avortul rămâne un păcat grav"

Extinderea la toți preoții a puterii de a dezlega de păcatul avortului, "atenție, asta nu înseamnă a banaliza avortul. Avortul este grav, este un păcat grav. Este uciderea unui nevinovat. Dar dacă există păcat, este necesar să se faciliteze iertarea".

"Căsătoria este între un bărbat și o femeie"

"Căsătoria între persoane de același sex? «Căsătorie» este un cuvânt istoric. Mereu în omenire, și nu numai în Biserică, este între un bărbat și o femeie... Nu putem să o schimbăm. Aceasta este natura lucrurilor. Sunt așa. Să le numim «uniri civile». Să nu glumim cu adevărurile. Este adevărat că în spate este ideologia genului. Și în cărți, copiii învață că se poate alege propriul sex. Pentru că sexul, a fi femeie sau bărbat, ar fi o alegere și nu un fapt de natură? Asta favorizează această eroare. Dar să spunem lucrurile așa cum sunt: căsătoria este un bărbat cu o femeie. Acesta este termenul precis. Să numim unirea de același sex «unire civilă»".

Reciprocitatea cu musulmanii

"Nu acceptă principiul reciprocității. Unele țări din Golf sunt deschise și ne ajută să construim biserici. Pentru ce sunt deschise? Pentru că au muncitori filipinezi, catolici, indieni... Problema din Arabia Saudită este că într-adevăr e o chestiune de mentalitate. Oricum, dialogul cu islamul merge bine, pentru că nu știu dacă știți, dar imamul de la Al-Azhar a venit să mă viziteze. Și va fi întâlnire: eu merg. Cred că le-ar face bine să facă un studiu critic asupra Coranului, așa cum am făcut cu Scripturile noastre. Metoda istorică și critică de interpretare îi va face să evolueze".

(După Vatican Insider, 1 septembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat