Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 22-a de peste an - Anul A - 2017

Să cunoaștem care este speranța chemării noastre (cf. Ef 1,18)

Așa cum am văzut duminica trecută, Dumnezeu Tatăl din ceruri i-a dictat lui Petru minunata mărturisire de credință despre Fiul său iubit: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului cel viu!" (cf. Mt 16,16). Această mărturisire a fost, este și va fi de acum înainte temelia de neclintit pe care mântuitorul Isus își va zidi și desăvârși Biserica sa (cf. Mt 16,18), Biserică în care fiecare credincios, asemenea lui Petru, va deveni o piatră vie (cf. 1Pt 2,5).

Cum ar putea forțele răului izbuti împotriva celor care sunt ai lui Cristos și pe care el însuși îi zidește?

"Dacă Dumnezeu este pentru noi, cine va fi împotriva noastră" (cf. Rom 8,31)? Sau: "Cine va aduce acuză împotriva aleșilor lui Dumnezeu de vreme ce Dumnezeu este cel care justifică" (Rom 8,34)? Sau: "Cine ne va despărți pe noi de dragostea lui Cristos? Necazul, sau strâmtorarea, sau prigonirea, sau foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte, sau primejdia, sau sabia? Totuși, în toate aceste lucruri, noi suntem mai mult decât biruitori, prin acela care ne-a iubit. Căci sunt bine încredințat că nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici puterile, nici lucrurile de acum, nici cele viitoare, nici înălțimea, nici adâncimea, nici o altă făptură, nu vor fi în stare să ne despartă de dragostea lui Dumnezeu care este în Isus Cristos, Domnul nostru" (Rom 8,35-39).

Însă, atenție, toată această tărie a "pietrei Bisericii", piatră care este Isus însuși (cf. Ef 2,20), Isus o va dobândi la crucea sa de pe Golgota, unde de bunăvoie și din dragoste nemărginită față de noi va merge să sufere și să moară (cf. Ef 5,2). Ba mai mult, noi ucenicii lui care vom fi zidiți ca pietre vii în zidul Bisericii sale (cf. 1Pt 2,5), zid unde Isus este piatra de temelie (cf. 1Cor 3,11), zid unde Isus este "stânca" (cf. 1Cor 10,4; Mt 7,24-25), va trebui să ne dobândim și noi tăria cuvenită unei astfel de pietre zidite pe "stânca și temelia Cristos" tot prin acceptarea suferinței și morții împreună cu Cristos: "Dacă voiește cineva să vină după mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și să mă urmeze. Pentru că oricine va vrea să-și scape viața o va pierde; dar oricine își va pierde viața pentru mine o va câștiga" (Mt 16,24-25). Altfel, vom rămâne numai ceea ce am devenit prin păcat: "lemn, fân, trestie", pe care proba focului le va distruge (cf. 1Cor 3,12).

Ne vine parcă să întrebăm: dar de ce jertfă, sânge și moarte? Aici trebuie să spunem cu durere că în urma păcatului omenesc nu a mai rămas o altă cale de mântuire, nici un alt mijloc de a ne acoperi goliciunea, nici un alt mod de a ne ridica păcatul și nici o altă cale de a ne întoarce la comuniunea cu Dumnezeu din paradisul pierdut, la comuniunea cu semenii, la comuniunea cu celelalte viețuitoare, la comuniunea cu întreaga creație care ne-a fost dăruită, decât prin jertfa de sânge a lui Mesia (cf. Evr 9,22) care ne-a fost promis (cf. Gen 3,15), dar jertfă la care trebuie adăugată și jertfa celor care doresc mântuirea lui Dumnezeu (cf. Rom 12,1).

Iată pentru ce găsim scris în Biblie că: "Fără vărsare de sânge nu este iertare" (Evr 9,22); "Isus trebuia să moară pentru a aduna la un loc pe copiii risipiți ai lui Dumnezeu" (cf. In 11,51-52). "Cristos trebuia să sufere aceste lucruri și astfel să intre în slava sa" (cf. Lc 24,26). "Cine voiește să meargă după Isus în cer, trebuie să se lepede de sine, să-și ia crucea și să-l urmeze" (Mt 16,24). "Pentru a beneficia de îndurarea lui Dumnezeu, trebuie să ne oferim trupurile noastre ca jertfă vie, sfântă și plăcută lui Dumnezeu" (cf. Rom 12,1).

Biserica ne vorbește și ne cheamă la sfânta Liturghie, la jertfa lui Isus și la jertfa noastră: "Rugați-vă fraților și surorilor ca jertfa mea și a voastră să-i fie plăcută lui Dumnezeu Tatăl atotputernicul". Isus este Mirele și noi suntem Mireasa (cf. Ap 22,16-17). Mântuirea lui Dumnezeu cere jertfa Mirelui și jertfa Miresei sale. Isus, Mirele, a făcut-o deja, iar cei care vor să-i fie "Mireasă" trebuie să o facă și ei.

Jertfa "Mirelui și jertfa Miresei sale" a fost "metaforizată" de Dan Puric (n. 12 februarie 1959, Buzău), actor, eseist, autor și regizor de teatru român, într-o povestire a sa, unde ne vorbește despre un cerb îndrăgostit de căprioara sa, cerb care a murit sărind în bătaia puștii unui vânător care a țintit spre căprioara sa; dar, ne mai vorbește și de iubirea căprioarei față de cerbul ei, căprioară care, în loc să fugă, a venit și a îngenuncheat lângă cerbul ucis, primind și ea glonțul ucigaș. Păstrând proporțiile, această povestire, dacă ar mai fi fost urmată de învierea cerbului și a căprioarei sale, ar fi cuprins în ea, omenește vorbind, taina lui Cristos și a Bisericii sale.

Jertfa "Mirelui și a Miresei este" este redată plastic și într-o legendă românească, cea a "Meșterului Manole", meșter care s-a distrus interior de durere atunci când a trebuit să-și zidească, să-și jertfească ființa iubită, pe soția sa Ana, pentru ca zidurile Mănăstirii Curtea de Argeș a domnitorului Neagoe Basarab (1459-1521) să nu se surpe ca mai înainte. Păstrând și aici proporțiile, putem spune că s-ar putea găsi un simbol al jertfei lui Isus și al jertfei miresei sale iubite, adică al jertfei noastre.

Putem găsi în viața și gândirea oamenilor multe simboluri și imagini pale despre ceea ce a făcut Dumnezeu pentru noi și mântuirea noastră la cruce, dar niciodată nimeni și nimic din lumea aceasta nu va putea reda realitatea cuvintelor divine: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viață veșnică" (In 3,16).

Singurul răspuns potrivit la jertfa lui Isus de la cruce, așa cum ne cere Biserica la fiecare sfântă Liturghie, este "jertfa noastră". Maica Domnului a fost prima dintre muritori care a înțeles și a acceptat planul lui Dumnezeu de mântuire prin crucea lui Isus și a ei (cf. Lc 1,38). Apoi a urmat Ioan Botezătorul, al cărui martiriu l-am celebrat pe 29 august, cel care s-a prezentat pe sine ca "prietenul mirelui" (In 3,29), a înțeles și a acceptat și el să participe cu jertfa sa la jertfa "mirelui", la jertfa Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii și dă fericirea (cf. In 1,29; 3,30), cu convingerea fermă că va intra și el la nunta veșnică a Mielului (cf. Ap 19,9). Apoi au urmat apostolii, care și ei au înțeles și au acceptat planul divin de mântuire, murind la propriu și la figurat împreună cu Isus (cf. Mt 19,27-28). Apoi a urmat sfântul Paul, care și el a înțeles bine și a acceptat planul divin de mântuire prin jertfa lui Isus și a noastră, Paul care ne spune și nouă astăzi: "Vă îndemn, pentru îndurarea lui Dumnezeu, să vă oferiți trupurile voastre ca jertfă vie, sfântă și plăcută lui Dumnezeu: acesta este cultul vostru spiritual. Nu vă conformați lumii acesteia, ci schimbați-vă prin înnoirea minții, ca să discerneți care este voința lui Dumnezeu, ce este bun, ce este plăcut, ce este desăvârșit" (Rom 12,1-2)! Și de atunci până astăzi numai Dumnezeu știe numărul celor care au primit și urmat această cale de mântuire divină.

Unul dintre "cei mulți" care au înțeles și a acceptat planul de mântuire a lui Dumnezeu prin jertfa lui Cristos și prin jertfa sa a fost și sfântul Vicențiu de Paul (1581-1660), preot, fondator al lazariștilor. Acesta a fost aproape toată viața bolnav. Febra îl chinuia zi și noapte; durerile de piept, de cap, de stomac îl făceau să sufere îngrozitor; o boală de picioare l-a silit să umble în cârje; o boală de ochi l-a făcut aproape orb. Silit să stea pe scaun, fără a se putea mișca, suferea cumplit, însă fără să se plângă. Uneori spunea: "E adevărat că este foarte greu să rabzi boala. Cu toate acestea, suferința este unul dintre cele mai prețioase mijloace de care se servește Dumnezeu pentru a smulge din inima noastră orice înclinație spre păcat și pentru a ne uni cu Isus și mântuirea lui. Isuse, dă-mi harul să cunosc ce bogăție ascunsă conține suferința și crucea!"

Deși planul lui Dumnezeu de mântuire prin jertfă, prin jertfa inimii sale și jertfa omului, a fost prefigurat încă din Vechiul Testament în jertfa lui Abraham (cf. Gen 22,9-10; Evr 11,17), oamenii n-au văzut în ea decât partea întunecoasă a durerii, deși lumina era mult mai mare. De aceea, când lui Ieremia i-a s-a cerut de către Dumnezeu "jertfa sa" pentru a vesti mântuirea divină, o mare binecuvântare pentru lume, deși nu a putut spune "nu" din cauza misiunii la care a fost chemat încă din sânul mamei sale (cf. Ier 1,5), a privit-o și a acceptat-o ca pe o seducere și ca pe o forțare: "M-ai sedus, Doamne, și eu m-am lăsat sedus. M-ai prins cu putere și ai fost mai puternic. Dar am devenit de batjocură toată ziua, toți râd de mine. Căci când vorbesc trebuie să strig: «Violență, devastare!» Astfel, cuvântul Domnului a devenit pentru mine spre ocară și batjocură în fiecare zi" (Ier 20,7-8).

Pentru a putea participa cu "jertfa noastră" la "jertfa lui Isus" și apoi să intrăm în "bucuria învierii veșnic fericite", trebuie mai întâi, așa cum ne spune Isus astăzi, "să ne lepădăm de noi înșine" (cf. Mt 16,24), lepădare de sine pe care Biblia o mai numește și "împotrivire mare față de sine și față de păcat" (cf. Evr 12,3), să murim pentru noi înșine, așa că nici ofensa și nici lauda să nu conteze.

Trebuie să începem cu un "nu" spus hotărât păcatelor care exclud de la împărăția lui Dumnezeu: "Nu știți că cei nedrepți nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu? Nu vă înșelați: nici desfrânații, nici idolatrii, nici adulterii, nici cei cu perversiuni sexuale, nici homosexualii, nici hoții, nici lacomii, nici bețivii, nici bârfitorii, nici hrăpăreții nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu" (1Cor 6,9-10). Apoi trebuie să mergem pe calea "cea strâmtă" a virtuților (cf. Mt 7,13-14). "Să nu iasă din gura voastră nici o vorbă rea, ci ceva bun, spre edificare, așa cum trebuie, ca să dea har celor ce ascultă. Nu-l întristați pe Duhul cel Sfânt al lui Dumnezeu cu al cărui sigiliu ați fost însemnați pentru ziua răscumpărării voastre. Să fie stârpite dintre voi orice amărăciune, aprindere, mânie, răcnet, injurie și orice răutate. Dimpotrivă, fiți buni unii față de alții, înțelegători, iertându-vă unii pe alții, așa cum și Dumnezeu v-a iertat în Cristos" (Ef 4,29-32).

Apoi trebuie să-i slujim lui Dumnezeu chiar când avem de suferit și de pierdut. Niște misionari creștini voiau să intre într-o țară unde se practica sclavia. Condiția a fost, ca să poată predica, să se facă sclavi de bunăvoie. S-au făcut sclavi și așa au mântuit mulțimi nenumărate de suflete. Alți misionari au intrat în sate și spitale de leproși, devenind și ei înșiși leproși, pentru a le predica sărmanilor oameni Evanghelia. O cântăreață vestită a renunțat a mai cânta cântece lumești pe bani mulți, pentru a cânta cântece mântuitoare pentru bani puțini.

Apoi, după spusa lui Isus: "să ne luăm crucea și să-l urmăm" (cf. Mt 16,24). Așa cum pe Isus îl recunoaștem după cruce, tot astfel creștinul bun se recunoaște după felul cum privește suferința. De exemplu, în suferință grea un lepros cânta, un sărac se bucura, un martir glumea, un prigonit se ruga.

Apoi Isus spune: "Cine vrea să-și salveze viața o va pierde; cine însă își pierde viața pentru mine, acela o va afla" (cf. Mt 16,24-25). Sfântul apostol Andrei a primit cu bucurie martiriul exclamând către crucea care îi stătea în față: "O, cruce sfântă, ia-mă pe brațele tale și pune-mă în brațele lui Cristos"! Asta face orice suferință și durere acceptată în unire cu suferințele și durerile lui Isus, ne pun în brațele lui Isus și ne duc în paradis.

Însă o învățătură bună în accepta crucea lui Isus și crucea noastră ne-o dă și psalmul responsorial de astăzi, psalmul 63,2-8. Iată câteva dintre cuvintele ziditoare ale acestui psalm "Dumnezeule, tu ești Dumnezeul meu, pe tine te caut dis-de-dimineață. Sufletul meu e însetat de tine, pe tine te dorește trupul meu, ca un pământ pustiu, uscat și fără apă" (cf. Ps 63,2)! David, în zorii zilei, era în pustiul lui Iuda, un loc arid, dezolant, imagine a acestei lumii, pentru a-l căuta pe Dumnezeul său. Și deși David era fugărit de dușmani, deși era în pustiu și fără resurse de viață, Dumnezeu îi răspunde la suspine, și îl face să-i cunoască bunătatea. În față acestei bunătăți, sufletul lui David este satisfăcut și începe să-i cântă laude Domnului. În acest psalm trebuie să-l vedem pe Cristos și pe credinciosul său, pe Cristos și pe mireasa sa, pe Cristos și pe Biserica sa.

Prin acest psalm Biserica vrea să ne întrebe dacă avem noi astfel de întâlniri matinale cu Domnul nostru, în care să aducem înaintea lui: slăbiciunile noastre, temerile noastre; dar și dacă în aceste întâlniri matinale îi ascultăm cuvântul și învățăturile lui, îi cerem ajutor și călăuzire. Numai Dumnezeu poate împlini orice dorință a sufletului nostru: "Sufletul meu însetează de tine" (Ps 63,2), spunea psalmistul; iar Dumnezeu îi răspunde: "Sufletul tău se va sătura" (cf. Ps 63,5); exact cum spunea și în cartea lui Ieremia: "Voi răcori sufletul însetat și voi sătura orice suflet lihnit" (Ier 31,25).

Oare a transformat Dumnezeu pustiul într-un loc roditor? Nu! Aici pustiul rămâne pustiu, însă ceea ce s-a schimbat este numai inima lui David și modul în care el a fost învățat să străbată pustiul. Asta vrea să ne învețe pe noi astăzi persoanele divine, autorii lecturilor biblice și Biserica, prin noi preoții.

Există o istorioară reală despre un fabricant de viori, care a căutat ani la rând lemnul care să dea viorilor sale o rezonanță deosebită. Atunci când căutarea lui s-a încheiat, nu a fost într-o pepinieră, nici într-o dumbravă protejată, ci pe vârful unui munte stâncos, acolo unde vânturile au bătut cu atâta violență și fermitate, încât toate ramurile copacilor erau îndreptate în aceeași direcție, iar scoarța lor nu a avut posibilitatea să crească pe partea ce întâmpina vântul. Lemnul acestor copaci bătuți de furtună avea fibră mai densă și mai bine țesută decât oricare alți copaci pe care i-a găsit el vreodată. Această era fermă, solidă și tare și a dat viorilor sale sunetul lor specific.

Tot astfel, atunci când Dumnezeu a voit să dea formă copiilor săi, modelându-i și pregătindu-i pentru locul pe care el l-a ales pentru ei în împărăția sa, el nu i-a pus să crească în ținuturile joase și luxuriante, ci sus, pe crestele stâncoase ale munților, acolo unde pot învața să țină piept furtunilor vieții. Cei care îndură devin mai tari și mai puternici. Ei sunt cei aleși de Dumnezeu pentru a-i cânta laude veșnice în locurile cerești (cf. Ef 2,19).

Poate nu întâmplător, după pericopa evangheliei de astăzi, unde ni se vorbește despre cruce și moarte, urmează episodul schimbării la față a lui Isus, unde schimbați la față apar și Moise și Ilie, oameni care, deși au suferit mult, au murit în credință. "Tatăl Domnului nostru Isus Cristos să lumineze ochii inimii noastre, ca să cunoaștem care este speranța chemării noastre" (Ef 1,17-18).

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 22-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat