Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa și migranții: magisteriu secular și reacții "mititele"

De Andrea Tornielli

Cum era previzibil, mesajul papei pentru Ziua Mondială a Migrantului și Refugiatului a ultimele ore a fost citit, analizat și comentat - cu obișnuita obrăznicie din partea vreunui politician și a vreunui editorialist - într-o optică exclusiv italiană, reducându-i importanța la acea singură frază în care se putea citi o pronunțare favorabila față de legea despre ius soli. Ca și cum Francisc n-ar avea în fața ochilor situațiile tragice care se trăiesc în multe țări, de exemplu africane, ci s-ar gândi numai la cum să ofere endorsement guvernului Gentiloni.

Cu toate printre rândurile textului papal reiese clar privirea universală și referința la situații care n-au nimic de-a face cu Italia - de exemplu avertismentul împotriva expulzărilor colective și arbitrare sau cererea ca să fie garantate serviciile de bază - ci trebuie atribuite urgențelor din state din Africa, automatismul anumitor reacții necuviincioase nu s-a lăsat așteptat. Așa cum nu s-a lăsat așteptat obișnuitul coté de indicații din partea noilor "maeștri" de doctrină socială creștină care zilnic de la pupitrele lor online îl învață pe papa ce anume să scrie, despre ce anume să se pronunțe și chiar cum să facă asta: și pentru aceștia din urmă mesajul lui Francisc reprezintă, de fapt, o ingerință.

Vorbăria multă produsă de reacții necuviincioase sau înfumurate a împiedicat încă o dată să se perceapă cât de mult cuvintele lui Francisc sunt altoite în magisteriul predecesorilor. Care n-au ezitat, nu în ultimii ani ci în ultimele secole, să-și ridice glasul în apărarea migranților, a indigenilor, a sclavilor, a victimelor traficului de persoane. Care au indicat cum în migranți și refugiați creștinul vede reflectată familia din Nazaret, cu Fiul lui Dumnezeu făcut om și născut în precaritate departe de casă, apoi constrâns să fugă într-o altă țară pentru că era amenințat de moarte. Care au predicat primire și integrare, invitând să se vadă în fenomenul migrator și oportunități pentru țările gazdă.

S-ar putea cita bula Immensa Pastorum Principis a lui Benedict al XIV-lea, din 20 decembrie 1741, adresată episcopilor din Brazilia și din celelalte teritorii portugheze, un text în care reînnoind interzicerea sclaviei stabilită deja de predecesori, papa Lambertini interzicea, sub pedeapsa excomunicării, "să se reducă în servitute, să se vândă, să se cumpere, să se schimbe sau să se doneze, să se despartă de soții și copii, să se despoaie de lucruri și bunuri, și să se deporteze și să se transmită în alte locuri, și în orice mod să se priveze de libertate și să se țină în servitute" indienii. Probleme numai în aparență aparținând trecutului, dat fiind faptul că traficul de ființe umane este încă existent. Asupra temei revenea la începuturile secolului trecut sfântul Pius al X-lea, care, cu o invitație care astăzi ar suna pentru urechile noilor "maeștri" un pic prea pauperistă și dezechilibrată asupra socialului, în enciclica din 7 iunie 1912 Lacrimabili statu, dedicată și ea indienilor americani, cerea episcopilor să "promoveze cu orice studiu toate acele instituții care în diecezele voastre sunt îndreptate spre binele indienilor și să se îngrijească să instituie altele care par utile pentru același scop". Invitând și "pe toți cei buni" să ajute fie cu bani, cei care pot, și fie cu alte industrii ale carității" pentru a favoriza "o activitate în care sunt angajate împreună motivațiile religiei și cele ale demnității umane". Pius al X-lea, între altele, a fost primul care a instituit, în 1914, Ziua Migrantului.

Trebuie așteptată data de 1 august 1952, când în lume încă era un uriaș număr de evacuați de război, pentru constituția apostolică Exsul familia a lui Pius al XII-lea, prima adevărată magna carta despre migrații. Contextul istoric este cel special al emigrației italiene și în text este citată "grija neîncetată față de pelerini cu instituirea de azile, spitale și biserici naționale pentru străini" pe care Biserica a exercitat-o mereu. Papa menționează ordinele călugărești care s-au dedicat pentru îngrijirea migranților și străinilor, amintind că și în orașul Roma au fost instituite astfel de azile și hanuri, încă din secolul al VIII-lea, din dispoziția pontifilor.

La zece ani după acel document, care se deschidea cu imaginea familiei din Nazaret și pe care și Francisc îl citează în prima notă din mesajul său pentru Ziua Migrantului și Refugiatului 2018, și sfântul Ioan al XXIII-lea intervenea asupra temei. Papa Roncalli, după ce a afirmat că "emigrantul, în special în prima trecere, se poate numi un expropriat: de afectele familiale, ca și de parohia natală, de propria țară și de limbă", afirma: "Emigrația este în principal un fapt uman de proporții vaste, ai cărei protagoniști sunt bărbați și femei, adică persoane concrete, volitive, fiecare cu problemele sale; persoane capabile de mari sacrificii pentru a se îngriji de o aranjare economică mai decentă, gata pentru toate adaptările ambientale și pentru asimilările culturale, conform planului Providenței. Emigrația trebuie considerată ca aport de energii vii, care trebuie să ajungă proaspete și pregătite la locurile de găzduire. Și pentru că aduc contribuție prețioasă economiei diferitelor țări, este natural că trebuie să se insereze în ele cu un proces armonios și continuu, care să nu prezinte fracturi dureroase".

Desigur, se va spune: aceste pronunțări se refereau la situații foarte diferite, de exemplu la acelea ale celui care era constrâns să emigreze din Europa în căutare de loc de muncă. Și totuși registrul nu se schimbă în timpuri mai recente, când marile mișcări migratoare provocate de foame, secetă și războaie au devenit tot mai evidente și greu de gestionat. În mesajul pentru Ziua Mondială a Migrațiilor din 1985, sfântul Ioan Paul al II-lea scria: "În domeniul emigrației fiecare tentativă menită să accelereze sau să întârzie integrarea, sau oricum inserarea în special dacă este inspirată de o supremație naționalistă, politică și socială, nu poate decât să sufoce sau să prejudicieze acea pluralitate de voci dorită, care provine din dreptul la libertatea de integrare". Anul următor, papa Wojtyła afirma că "Biserica reafirmă cu insistență că, pentru un stat de drept, ocrotirea familiilor, și îndeosebi ale migranților și refugiaților agravate de dificultăți ulterioare, constituie un proiect prioritar inderogabil". Proiect de realizat "evitând orice formă de discriminare în sfera muncii, a locuinței, a sănătății, a educației și culturii".

În 1987, Ioan Paul al II-lea amintea, cu cuvinte aproape identice cu acelea ale papei Francisc, că "Isus a voit să prelungească prezența sa printre noi în condiția precară a celor nevoiași, între care el îi menționează explicit pe migranți". Țările "bogate nu pot să se dezintereseze de problema migratoare și cu atât mai puțin să închidă granițele sau să înăsprească legile, cu atât mai mult dacă diferența dintre țările bogate și cele sărace, din care iau naștere migrațiile, devine tot mai mare".

În 1992, Wojtyła, citând știrile referitoare la "mișcările de popoare sărace spre țări bogate" și "dramele refugiaților respinși la granițe", afirma: "Cu propria grijă creștinii mărturisesc că o comunitate, la care ajung migranții, este o comunitate care iubește și primește și pe cel străin cu atitudinea bucuroasă a celui care știe să recunoască în el fața lui Cristos". În afară de asta, pontiful nota că "odinioară se emigra pentru a-și crea perspective mai bune de viață: din multe țări astăzi se emigrează pur și simplu pentru a supraviețui. O astfel de situație tinde să erodeze și distincția dintre conceptul de refugiat și cel de migrant, ajungând să se unească cele două categorii sub denumirea comună a necesității". Afirmând că pentru țările dezvoltate "criteriul pentru a determina pragul suportabilității nu poate să fie numai acela al simplei apărări a propriei bunăstări, fără a ține cont de necesitățile celui care este în mod dramatic constrâns să ceară ospitalitate. Migrațiile cresc astăzi pentru că se distanțează resursele economice, sociale și politice între țările bogate și țările sărace și se restrânge grupul celor dintâi, în timp ce se lărgește grupul celorlalte". Și în 1996, Ioan Paul al II-lea avertiza: "Condiția de iregularitate legală nu permite reduceri ale demnității migrantului, care este înzestrat cu drepturi inalienabile, care nu pot să fie încălcate și nici ignorate". Cerând chiar "să se vegheze împotriva apariției de forme de neorasism sau de comportament xenofob, care încearcă să facă din acești frați ai noștri niște țapi ispășitori ai eventualelor situații locale dificile".

În primul său mesaj pentru Ziua Mondială a Migrantului și a Refugiatului, Benedict al XVI-lea scria că "Biserica privește la toată această lume de suferință și de violență cu ochii lui Isus, care se înduioșa în fața spectacolului mulțimilor care rătăceau ca oile fără păstor. Speranță, curaj, iubire și în același timp fantezie a carității trebuie să inspire necesara angajare, umană și creștină, în ajutorarea acestor frați și surori în suferințele lor". În mesajul din 2007, vorbind îndeosebi despre familiile migrante și despre reîntregirile familiale, papa Ratzinger cerea "să se angajeze pentru ca să fie garantate drepturile și demnitatea familiilor și să le fie asigurată lor o locuință potrivită exigențelor lor". În timp ce în mesajul din 2009, Benedict al XVI-lea invita "să se trăiască în mod deplin iubirea fraternă fără nici o deosebire și fără discriminări, având convingerea că este aproapele nostru oricine are nevoie de noi și noi îl putem ajuta". Și explica, prin exemplul sfântului Paul, "că exercitarea carității constituie culmea și sinteza întregii vieți creștine".

(După Vatican Insider, 22 august 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 39.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat