Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cine este Isus?

Meditație despre evanghelie

De Enzo Bianchi

Publicăm comentariul la evanghelia din a XXI-a duminică din timpul de peste an, anul A, care este citită în timpul celebrărilor din ziua de 27 august. Meditația a fost pregătită ca de obicei de fondatorul comunității monastice din Bose pentru săptămânalul în italiană al cotidianului L'Osservatore Romano care reia publicările la 24 august 2017 după pauza de la jumătatea lunii august.

În lectura noastră contemplativă din evanghelia după Matei am ajuns la o cotitură în viața lui Isus: de acum discipolii, după ce l-au urmat, l-au ascultat și l-au observat ca învățător și l-au venerat ca profet, ajung să înțeleagă prin har că identitatea sa merge dincolo de înțelegerea lor și de experiența lor umană. De fapt, Isus are o legătură unică cu Dumnezeu, care l-a trimis în lume: este Fiul lui Dumnezeu. Chiar din acela moment Isus le revelează discipolilor necesitatea pătimirii, morții și învierii sale și face asta în mod continuu în călătoria care are ca țintă Ierusalimul (cf. Mt 23,37).

Relatarea (cf. Mt 16,13-20) este densă, rod al mărturiei cu privire la eveniment, dar și al meditației Bisericii lui Matei, care aprofundează tot mai mult misterul lui Cristos. Isus merge cu discipolii în teritoriile din Cezareea, cetate întemeiată cu treizeci de ani înainte de tetrarhul, Filip, fiu al lui Irod cel Mare, la poalele muntelui Hermon. Și chiar acolo unde Cezar este venerat ca divin, chiar într-o cetate edificată în onoarea sa, iată ocazia pentru întrebarea despre Isus: cine este Isus cu adevărat? El însuși e cel care pune această întrebare discipolilor săi: "Cine spun oamenii că este Fiul Omului?". Lui Isus îi plăcea să se numească pe sine însuși "Fiul Omului", expresie obscură și probabil și ambiguă pentru urechile iudeilor, expresie care indica un om pământesc, fiul al omului, și în același timp unul care vine de la Dumnezeu.

Discipolii prezintă că oamenii cred că Isus este un profet, unul dintre marii profeți prezenți în amintirea colectivă a lui Israel: probabil Ilie care era așteptat, probabil Ioan Botezătorul, ucis de Irod dar înviat (cf. Mt 14,1-12), sau probabil Ieremia, dat fiind că, asemenea lui (cf. Ier 7), Isus rostea cuvinte împotriva templului din Ierusalim. Atunci Isus îi întreabă direct pe discipoli: "Dar voi, cine spuneți că sunt eu?". În realitate, cu puțin înainte, la sfârșitul traversării nocturne și furtunoase a lacului Galileii, când Isus a mers spre ei mergând pe apă, discipolii au mărturisit: "Cu adevărat, ești Fiul lui Dumnezeu!" (Mt 14,33). Însă acum răspunsul vine de la Simon Petru, discipolul numit cel dintâi (cf. Mt 4,18-19).

Întrebarea lui Isus nu tindea deloc să obțină ca răspuns o formulă doctrinală, cu atât mai puțin dogmatică, ci le cerea discipolilor să manifeste raportul lor cu El, implicarea lor în viața Lui, încrederea pe care o puneau în rabinii lor. Da, cine este Isus? Este întrebarea pe care trebuie să ne-o punem și să ne-o repunem cu trecerea zilelor. Pentru că adeziunea noastră la Isus depinde tocmai de ceea ce trăim în cunoașterea sau supracunoașterea (epígnosis) persoanei sale. Cine este Isus pentru mine este întrebarea neîncetată a creștinului, care încearcă să nu facă din Isus produsul dorințelor sale sau al proiecțiilor sale, ci să primească cunoașterea despre el de la Dumnezeu însuși, contemplând Evanghelia și ascultându-l pe Duhul Sfânt. Credința noastră va fi mereu parțială și fragilă, dar dacă este "credință" care "se naște din ascultare" (Rom 10,17), este credință adevărată, nu iluzie nici ideologie.

Conform lui Matei aici discipolii rămân muți și numai Petru e cel care proclamă, cu un răspuns personal: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu!". El spune că Isus nu este numai un învățător, nu este numai un profet, ci este Fiul lui Dumnezeu, într-un raport foarte intens cu El. În Isus este mult mai mult decât un om chemat de Dumnezeu ca un profet: este misterul celui pe care Biserica, aprofundând propria credință, îl va numi Domn (Kyrios), îl va numi Dumnezeu (Theós). Este adevărat că în ebraică expresia fiu al lui Dumnezeu (ben Elohim) era un titlu aplicat lui Mesia, Unsului Domnului (cf. 2Sam 7,14; Ps 2,7; 89,27-28), aplicat poporului lui Israel (cf. Ex 4,22), dar aici Petru mărturisește clar în Isus unicitatea Fiului Dumnezeului celui viu. Și a se observa că, dacă în evangheliile lui Marcu și a lui Luca Petru exprimă credința întregului grup al discipolilor (cf. Mc 8,29; Lc 9,20), aici în schimb vorbește în nume propriu, și pentru aceasta răspunsul lui Isus este adresat numai lui: "Fericit ești Simon, fiul lui Iona, căci nu carnea și sângele ți-au revelat aceasta, ci Tatăl meu care este în ceruri".

Cel care se numea Simon, pescarul din Galileea fiu al lui Iona, este definit de Isus "fericit", nu pentru el însuși, ci pentru revelația gratuită pe care i-a făcut-o Tatăl. Dacă Simon proclamă această mărturisire de credință, este prin revelarea lui Dumnezeu, nu ca rod al raționamentelor și experiențelor umane ("carne" și "sânge"). Prin voința iubitoare a lui Dumnezeu, Petru a avut acces la această revelație, și pentru aceasta Isus, constatând acțiunea Tatălui, îl definește fericit. De altfel Isus spusese asta: "Nimeni nu-l cunoaște pe Tatăl decât numai Fiul și cel căruia Fiul vrea să-l reveleze" (cf. Mt 11,27), și aici nu face decât să reafirme asta, discernând că prin Petru însuși Tatăl este cel care a vorbit.

Tocmai ascultând de această revelație, Isus continuă, declarând lui Simon: "Tu ești Petru (Petros) și pe această piatră (petra) voi zidi Biserica mea". Isus construiește Biserica și cu siguranță El va fi "piatra vie, aruncată de oameni, dar aleasă și prețuită de Dumnezeu" (1Pt 2,4), dar Petru este prima piatră a acestei construcții. Pentru a face o construcție este nevoie ca să existe unul capabil să fie prima piatră, iar Petru arată că este astfel, de aceea Isus îi schimbă numele, din Simon în kefas, Petru (cf. In 1,42). Astfel el va fi părtaș de trăinicia Stâncii care este Dumnezeu (cf. Ps 18,3.32; 19,15; 28,1, de exemplu), trăinicie în mărturisirea credinței, chiar dacă subiectiv va putea să cadă în urmarea sa, să cadă în păcat, manifestându-se astfel cu slăbiciunile sale și comportamentele sale contradictorii. Fericirea lui Isus nu-l constituie pe Petru în sfințenia morală ci în trăinicia credinței mărturisite. Și oare nu vor fi tocmai fragilitatea și slăbiciunea în urmarea lui Isus care îi vor permite lui Petru, autoritate supremă între cei doisprezece, să fie expert al milostivirii Domnului? Petru știe că a cunoscut pe piele proprie milostivirea Domnului, că l-a cunoscut cu adevărat pe Domnul și de aceea poate să-l vestească și să-l mărturisească în mod credibil. Petru a avut prin har darul discernământului, a văzut bine cine era Isus și pentru aceasta poate să fie prima piatră, aceea care marchează trăinicia întregii construcții, un om capabil să întărească și confirme pe frați, și pentru că la rândul său este susținut și întărit de rugăciunea lui Isus (cf. Lc 22,32).

În acest text apare cuvântul "Biserică", ce va reveni numai încă o dată în toate evangheliile, adică tot în Matei (cf. 18,17). Biserică, ekklesía, înseamnă adunare a "celor chemați de" (ekletoi): acesta este numele dat comunităților lor de creștinii de limbă greacă, și pentru a se diferenția de sinagoga (adunarea) evreilor necreștini. Ei bine, Biserica îl are pe Isus drept constructor - "eu voi zidi Biserica mea" - și ea îi aparține pentru totdeauna: nu va fi niciodată a lui Petru, nici a altora, ci proprietate a Domnului (Kyrios). În această construcție a lui Cristos, Petru pe pământ va fi intendentul, cel care deschide și închide cu cheile încredințate lui de Cristos însuși: este vorba despre imagini semitice, ale căror urme le găsim în Vechiul Testament (cf. de exemplu Is 22,22), care înseamnă că Petru va fi abilitat să interpreteze Legea și Profeții, ca martor și slujitor al lui Isus Cristos.

Iată așadar un mare dar al lui Isus oferit discipolilor: Petru, umilul pescar din Galileea, care a primit o revelația din partea lui Dumnezeu și a mărturisit-o. Nu se poate tăgădui că aici Petru primește un primat, cel al omului de la început, cel dintâi chemat, "primul" în comunitate (cf. Mt 10,2), omul capabil să fie prima piatră în edificarea comunității creștine (cf. Is 28,14-18). Am putea spune că în acea zi la Cezareea este schițată Biserica, este pusă prima sa piatră. Apoi în istorie va parcurge drumul său, cunoscând contradicții, dușmănii și persecuții; dar chiar și în sărăcia sa și în fragilitatea membrilor săi, slabi și păcătoși, va împlini drumul său spre Împărăție, pentru că voința Domnului și promisiunea sa nu vor dispare niciodată, și nici chiar puterea morții nu va reuși s-o învingă, să distrugă "mica turmă" (Lc 12,32) a Domnului. O turmă care este mică, e adevărat, dar care are ca păstor pe Isus înviat și ca staul o Biserică a cărei primă piatră, prin voința Domnului, rămâne trainică.

(După L'Osservatore Romano, 23 august 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat