Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la comemorarea sfintei Fecioare Maria, Regină, imagine și început al Bisericii - 2017

Bucură-te, Marie, cea plină de har, Domnul este cu tine! Binecuvântată ești tu între femei (cf. Lc 1,28a; 42b)

Când eram copii ne plăceau foarte mult basmele cu "Feți frumoși și Ilene cosânzene", cu "tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte", cu "regi și regine", cu palate și castele de aur și smaralde. Și parcă în inima noastră de copii, ni se năștea dorința ca și noi să ajungem odată ca acești eroi de basm. O vorbă de duh ne spune că Dumnezeu nu dă niciodată dorințe bune care nu ni se împlinesc.

La 15 august Biserica a celebrat adormirea, învierea și înălțarea cu trupul și sufletul la cer a Preacuratei Fecioare Maria, de către Fiul ei, Isus. La 22 august Biserica celebrează continuarea și desăvârșirea sărbătorii de la 15 august, încoronarea Preacuratei Fecioare Maria ca regina în cer, de către Isus. De aceea, Biserica pare să ne spună astăzi, așa cum odinioară Isus le-a spus evreilor din sinagoga de la Nazaret, parafrazez: "Acele gânduri și dorințe de basm pe care le-ați avut în copilărie și le mai aveți încă, astăzi vi s-au împlinit" (cf. Lc 4,21)

De când Isus a înviat cu un frumos trup de glorie și pentru a nu mai muri, de când Isus s-a înălțat glorios în slava cerească, de când Isus a fost glorificat la dreapta Tatălui, de când Isus a primit domnia și puterea în cer și pe pământ, tot de atunci toate aceste realizări ale lui, sunt și ale noastre, și le vom lua în posesie atunci când vom intra în împărăția cerului, împărăție care nu este din lumea aceasta (cf. In 18,36).

Conștienți de acest adevăr, părinții sfintei Tereza a Pruncului Isus, sfinții Martin și Zelia, își strigau odrasla cu numele de "Prințesă". Conștient de acest adevăr, poetul Ioan Alexandru (1941-2000), își numea copiii Prinți" și "Prințese".

"Aceasta este voia Tatălui meu, ca oricine vede pe Fiul și crede în el să aibă viață veșnică și eu îl voi învia în ziua cea de apoi" (In 6,40) "Dacă îmi slujește cineva, să mă urmeze; și unde sunt eu, acolo va fi și slujitorul meu. Dacă îmi slujește cineva, Tatăl meu îl va cinsti" (In 12,26). "Când voi fi înălțat de la pământ îi voi atrage pe toți oamenii la mine" (In 12,32).

"Adevărat zic vouă că voi cei ce m-ați urmat, când va fi creată lumea cea nouă, când Fiul Omului va ședea pe tronul măririi sale, atunci veți ședea și voi pe douăsprezece tronuri, judecând cele douăsprezece seminții ale lui Israel" (Mt 19,28). "Voi sunteți aceia care ați rămas cu mine în încercările mele. De aceea eu vă rânduiesc vouă o împărăție, precum mi-a rânduit și mie Tatăl meu, ca să mâncați și să beți la masa mea, în împărăția mea și să ședeți pe tronuri, judecând cele douăsprezece seminții ale lui Israel" (Lc 22,28-30)

Deci, învierea, înălțarea la cer, glorificarea la dreapta Tatălui și constituirea lui Isus ca Rege pentru veșnicii toate sunt și pentru cei care cred și-l urmează pe Mântuitorul Isus în viața lor. Iar Maria prin alegerea ei divină, prin umplerea cu plinătatea harului, prin răspunsul ei afirmativ la chemarea de a fi Maica lui Mesia, și mai ales prin corespunderea ei la chemarea și harul primite, s-a învrednicit să fie prima beneficiară a acestor glorii divine, zic prima, căci un lung șir de credincioși, împreună cu noi, o vor urma.

Conciliul Vatican II ne învață că Preacurata Fecioară Maria este o "icoană și o imagine a Bisericii", (LG 68); mai exact ne învață că toate lucrurile bune și frumoase care i s-au întâmplat Fecioarei Maria, care a crezut și l-a urmat pe Cristos, ni se vor întâmpla și nouă tuturor care asemenea ei, vom crede și-l vom urma pe același Cristos.

Noi știm că Maria a fost prima care a crezut în Cristos la Bunavestire, prima care l-a zămislit pe Isus în ființa ei, prima care l-a primit și purtat în sânul ei, prima care l-a născut în lume și în suflete, și prima care l-a urmat pe toate căile sale până la Calvar. De aceea tot ea a fost și prima care a beneficiat de promisiunile lui Isus și a fost înviată și înălțată cu trupul și sufletul în slava cerească, glorificată și încoronată ca Regină pentru veșnicie.

Iarăși mă repet, Maria nu este unica căreia i s-au întâmplat aceste lucruri frumoase, ea este numai prima din cei care sunt ai lui Cristos care a înviat și a fost înălțată cu trupul și sufletul la cer și încoronată ca regină pentru veșnicie, dar nu și ultima. Ea a devenit garanția sigură și neclintită că învierea și înălțarea lui Cristos, glorificare și încoronarea ei regală din ceruri vor fi și ale noastre, atunci când ne va veni și nouă rândul. Sfântul Paul explică: "Căci, precum în Adam toți mor, așa și în Cristos toți vor învia. Dar fiecare în rândul său: La început Cristos, apoi toți cei care sunt ai lui Cristos, la venirea lui" (1Cor 15, 22-23).

Dacă la 15 august, noi, cei care credem și-l urmăm pe Cristos, ne-am văzut cu toții, în Maria, înviați și înălțați cu trupul și sufletul în slava cerească, asemenea ei, la 22 august, tot în Maria, ne vedem iarăși cu toții, tot cu ochii credinței, încoronați regi și regine pentru împărăția cerurilor.

Acest fapt a fost profețit și prefigurat, pentru Maria și pentru noi, cu mult înainte în sfânta Scriptură, scrie: "Lângă scaunul de domnie al lui Solomon au pus un scaun pentru mama împăratului, și ea a șezut la dreapta lui" (1Rg 2,19). "Regina sta la dreapta ta, Doamne, împodobita cu haine aurite și frumos înfrumusețată" (Ps 45,11). Și iarăși: "Un semn mare s-a arătat atunci în cer: o femeie, înveșmântată cu soarele, având luna sub picioarele ei, iar pe cap purtând o coroană de douăsprezece stele" (Ap 12,1). Iar noi știm că "femeia" din Apocalips este imaginea Bisericii, este imaginea unuia fiecăruia dintre noi care formăm Biserica.

De aceea, enciclica papei Pius al XII-lea, "Ad coeli Reginam", din 11 octombrie 1954, spunea cu privire la regalitatea Mariei, dar și a noastră, "că ea nu este altceva decât o urmare firească a adevărurilor cuprinse în sfânta Scriptură".

Însă să nu uităm un lucru foarte important, Maria a fost prima dintre creaturi care a beneficiat de aceste glorii cerești, pentru că tot ea a fost și prima care a trăit așa cum a trăit Isus (cf. 1In 2,6).

Dar să vedem mai întâi ceea ce a făcut pe pământ Isus Regele și Omul cel nou, după care trebuie să ne modelăm viața (cf. Ef 1,10), așa cum și-a modelat-o și Maria.

1. Isus arăta mereu spre Tatăl, mereu a făcut numai voința Tatălui, mereu a împlinit poruncile Tatălui, mereu se întreținea cu Tatăl în rugăciune, mereu a vorbit numai cuvintele Tatălui, mereu a făcut numai lucrările Tatălui, mereu a ascultat numai de Tatăl, chiar și când l-a purtat la cruce, mereu s-a smerit în fața Tatălui, deși era una cu el. "Isus s-a umilit pe sine, făcându-se ascultător până la moarte, și încă moartea pe cruce. Pentru aceasta și Dumnezeu l-a înălțat" (Fil 2,8-9).

2. Chiar dacă Isus este Rege veșnic, el a știut că pe pământ trebuie să slujească lui Dumnezeu și oamenilor. Și chiar a spus: "Fiul Omului nu a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru cei mulți" (Mt 20,28). Astfel: "Isus străbătea toate cetățile și satele, învățând în sinagogile lor, propovăduind evanghelia împărăției și vindecând toată boala și toată neputința în popor" (Mt 9,35). "Isus din Nazaret, umbla din loc în loc, făcea bine și vindeca pe toți cei ce erau apăsați de diavol" (Fap 10,38).

3. Pentru a duce Evanghelia împărăției făcea deseori drumuri lungi și periculoase, negăsind timp nici măcar să mănânce (cf. Mc 3,20) și să se odihnească (cf. Mt 8,24). De cele mai multe ori nu aștepta să fi chemat sau rugat să predice sau să vindece, dar ieșea el însuși în întâmpinarea celor ce aveau nevoi de ajutor. Astfel s-a dus la Ierihon numai pentru un orb și pentru Zaheu (cf. Lc 19,1ss); s-a dus în satul Sihar din Samaria, pentru a întâlni o femeie samariteancă (cf. In 4,6-7); s-a dus în Tir și Sion pentru a întâlni femeia cananeancă a cărei fiică era posedată de diavol (cf. Mt 15,21ss); s-a dus la scăldătoarea Siloe, de lângă Poarta Oilor, din Ierusalim, unde știa ca un bolnav aștepta de 38 de ani vindecarea și mântuirea (cf. In 5,1-16); a venit în zona templului, unde iudeii căutau să-l omoare, pentru că acolo se afla un orb din naștere, ce aștepta lumina (cf. In 9,1ss).

4. Iar astăzi, de la dreapta Tatălui, continuă mai eficient să ne facă bine, mijlocind pentru noi la Tatăl, (cf 1Tim 2,5; 1In 2,1), fiind cu noi în toate zilele pentru a ne ajuta (cf. Mt 28,20) și pregătindu-ne un loc bun în ceruri (cf. In 14,2-3). Cât de bine înțelegem acum cuvintele lui Isus: "Tatăl meu lucrează până acum, și eu de asemenea lucrez" (In 5,17).

Așa a înțeles Regele Isus să facă pentru ca să domnească veșnic, împlinind mereu voința Tatălui și slujind, făcând bine celor ce aveau nevoie de mântuire și ajutor. Așa a înțeles și Fecioara Maria să facă ca să fie Regină, să facă mereu voința Tatălui, născându-l mereu pe Isus în inimile oamenilor, prin trăirea și vestirea Evangheliei, și venind mereu în ajutorul și în întâmpinarea celor aflați în dificultăți. Astfel: La Bunavestire acceptă voința Tatălui de a fi mama lui Mesia, cu tot ce comportă aceasta (cf. Lc 1,38). La Prezentarea la Templu și pe Calvar, acceptă nu numai să-l jertfească pe Isus, ca un nou Abraham pe Isaac (cf. Gen 22,10), dar acceptă să se jertfească și pe ea însăși împreună cu el, "împlinind în trupul ei ceea ce lipsea suferințelor lui Cristos, pentru trupul lui, care este Biserica" (Col 1,24).

Apoi, după ce l-a născut pe Isus la Betleem (cf. Lc 2,7), imediat își începe lucrarea de a-l naște în sufletele și în viețile oamenilor. La Betleem îl arată pastorilor, localnicilor și Magilor (cf. Lc 2,17; Mt 2,11). La Templu l-a arătat bătrânilor Simeon și Ana și tuturor celor care așteptau mântuirea (cf. Lc 2,21-38). În timpul prigoanei lui Irod l-a arătat străinilor (cf. Mt 2,14-15). La Nazaret l-a arătat localnicilor (cf. Lc 2,39). La nunta din Cana l-a arătat mirilor și oaspeților (cf. In 2,5.11).

În timpul călătoriilor misionare, alături de Isus și alături de apostoli, l-a arătat tuturor celor pe care îi întâlnea. Iar pe cruce l-a arătat lumii întregi ca mântuitor (cf. In 19,25).

Cât privește slujirea oamenilor, trebuie spus că asemenea lui Isus, observa necazurile altora și le căuta rezolvare mai înainte de a fi fost chemată la asta. După Bunavestire a văzut dificultatea Elisabetei, verișoara sa mai în vârstă și însărcinată, și a mers la ea, a rămas trei luni cu ea, ca s-o ajute (cf. Lc 1,40). La nunta din Cana vede necazul mirilor rămași fără vin intervine la Isus (cf. In 2,3-4). Înainte de Rusalii îi strânge pe apostoli în jurul lui Isus (cf. Fap 1,14).

Același lucru îl face și acum din cer. Practic petrece cerul făcând bine pe pământ. Să ne gândim la multele apariții și la multele mesaje mântuitoare aduse din cer. Să ne gândim la multele rugăciuni care le înalță pentru noi. Să ne gândim la multele necazuri și dureri ce le alină și astăzi, rugându-l pe Fiul ei, Isus. Să ne gândim la multele minuni pe care ni le obține mereu de la Isus. Într-adevăr, după expresia sfintei Tereza Pruncului Isus, ea petrece cerul făcând bine pe pământ.

Iată că Maria Regină a fost mereu prima. Prima nu numai la înviere, înălțare, glorificare și încoronare în cer, ci ea a fost și prima la a crede, prima la a face voința lui Dumnezeu, prima la a se smeri, prima la a vesti Evanghelia, prima la a vedea durerile altora, prima la a sluji pe Isus în frații lui.

Pentru că la Dumnezeu a sluji înseamnă a începe a domni: Isus a domnit și domnește, slujind Tatălui și oamenilor. Maria a domnit și domnește, slujind lui Dumnezeu și oamenilor. Sfinții au domnit și domnesc, slujind lui Dumnezeu și oamenilor. Noi domnim și vom domni veșnic, slujind lui Dumnezeu și oamenilor.

Dacă Isus, Maria și toți sfinții au înțeles să domnească prin împlinirea voinței lui Dumnezeu, prin vestirea Evangheliei și prin slujire generoasă a lui Dumnezeu și a semenilor, așa trebuie să înțelegem și noi, măcar începând de astăzi înainte.

Numai așa ne putem învrednici și noi de învierea, înălțarea la dreapta Tatălui și de încoronarea ca regi și regine pentru cer, așa cum am fost și consacrați la Botezul nostru.

Să nu uităm că până și prinții și prințesele din basmele copilăriei noastre erau ființe credincioase și generoase. Dar să nu uităm că sfinții și sfintele noastre, adevărații prinți și prințese, au fost cei mai buni slujitori ai lui Dumnezeu și ai oamenilor. Iar Maria ne este cel mai bun exemplu.

Să nu uităm că există și diavolul, un "prinț al întunericului", și că există slujitorii lui, prinți și prințese ale întunericului: "căci lupta noastră nu este împotriva trupului și a sângelui, ci împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutății, care sunt în văzduh" (Ef 6,12). Iar despre cei care îl urmează pe Prințul întunericului, sfântul apostol Iuda spune în scrisoarea sa: "Sunt ca niște pete murdare, ca niște nori fără apă, purtați de vânturi de ici-colo, ca niște pomi fără rod la sfârșitul toamnei, ca niște morți de două ori, ca niște dezrădăcinați, ca niște valuri furioase ale mării care își spumegă nerușinarea, ca niște stele rătăcitoare cărora le este păstrată bezna întunericului pentru veșnicie" (Iuda 1,12-13).

Noi ce fel de prinți și prințese suntem? Sfântul Paul ne reamintește: "Voi fraților, nu sunteți în întuneric... Căci voi toți sunteți fii ai luminii și fii ai zilei; nu suntem ai nopții, nici ai întunericului" (1Tes 5,4-5).

Asemenea lui Isus și asemenea Mariei, să începem și noi, chiar de astăzi și acum, să ne trăim regalitatea primită la Botezul nostru, prin slujirea lui Dumnezeu și a fraților, pentru ca apoi, la timpul cuvenit, să putem primi și noi, asemenea Mariei: învierea, înălțarea, glorificare și coroana regească.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat