Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Card. Parolin la Moscova, mediator între Putin și Statele Unite ale lui Trump

De Iacopo Scaramuzzi

Cardinalul Pietro Parolin, care de la 20 la 24 august 2017 va merge în vizită în Rusia, "se poate propune ca mediator care apropie două lumi care nu trebuie să fie considerate contrapuse". Este convins de asta părintele Stefano Caprio, în trecut misionar în Rusia, acum profesor de istorie și cultură rusă la Institutul Pontifical Oriental din Roma, care în acest interviu analizează scenariile politice și ecleziologice ale vizitei secretarului de stat al Vaticanului la Moscova, unde ar trebui să-l întâlnească atât pe patriarhul ortodox Chiril cât și pe președintele Vladimir Putin, într-o perioadă în care, în afară de relua Ostpolitik a cardinalului Agostino Casaroli, al cărui moștenitor este, colaboratorul principal al papei Francisc trebuie să se confrunte, cu Donald Trump la Casa Albă, cu o inedite chestiune de "Westpolitik".

Ce vă așteptați de la această vizită?

Biserica catolică în acest moment nu are interese directe în Rusia. Sunt destul de depășite discursurile care se făceau în urmă cu ani cu privire la posibilitatea unei vizite a papei în Rusia sau la situația catolicilor din Rusia: aceștia din urmă sunt o prezență liniștită dar redusă, în timp ce o vizita a papei nu este deosebit de actuală sau interesantă. Chestiuni mai fierbinți sunt în schimb Ucraina, unde Vaticanul are o poziție destul de mediană, mai mult mediator între ruși și greco-catolici decât grupat cu aceștia din urmă, și Orientul Mijlociu, cu privire la care există o consonanță între politica lui Putin și cea a Vaticanului. Mai în general se poate spune că Vaticanul se propune ca mediator între Rusia și restul lumii.

Așadar să analizăm primele două teme fierbinți, înainte de toate Orientul Mijlociu: cu privire la Siria și în general la Orientul Mijlociu, după părerea dumneavoastră, există convergență totală de vederi între Moscova și Roma? Sfântul Scaun pare mai atent decât Kremlinul, de exemplu, de a nu face din apărarea creștinilor medio-orientali un drapel ideologic.

Nu există convergență totală, ci există convergență de fond. Creștinii persecutați în Orientul Mijlociu sunt în majoritate ortodocși și Sfântul Scaun înțelege că trebuie să se pună în linie cu Biserica Ortodoxă. Încearcă să evite tonurile exagerate cu lumea islamică pe care ortodoxiei îi este mai puțin teamă să le adopte, și pentru că Rusia se propune ca model spunând: islamul aici l-am integrat și tot așa vrem să facem și în Orientul Mijlociu. Să nu uităm că Siria era aproape a 16-a republică a Uniunii Sovietice, și astăzi mulți dintre absolvenții de facultate sunt absolvenți la Moscova. Există un interes direct al Rusiei în Siria, așa cum și cu privire la Țara Sfântă. Sfântul Scaun se arată de partea ortodocșilor, încercând să rețină un pic tonurile.

Ucraina rămâne după părerea dumneavoastră o piatră de poticnire în raporturile din Sfântul Scaun și Rusia? Cum prevedeți că va evolua această chestiune în viitor, atât cât privește conflictul cu Rusia cât și evenimentul așa-numiților uniați?

Cu privire la chestiunea politică, așa cum spuneam, Sfântul Scaun are o linie de mediere între interesele din teren. Propunerea Vaticanului cred că este aceea de a susține o conferință de mediere cu toate țările interesate, în care să se definească status-ul special al Ucrainei de est și eventual să se redefinească situația Crimeii, o trecere care de altfel ar duce și la sfârșitul sancțiunilor față de Rusia. Cât priveșe tema creștinilor, panorama este foarte articulată. De exemplu, în afară de greco-catolici, există o puternică minoritate de latino-catolici polonezi, care sunt antiruși, dar sunt și împotriva greco-catolicilor, ar vrea să despartă părțile de vest ale Ucrainei în timp ce greco-catolicii ar vrea să ia înapoi chiar și Crimeea... S-ar putea crea o situație în care greco-catolicii, ortodocșii sub jurisdicția Kievului și o parte din ortodocșii fideli față de Moscova să constituie împreună o Biserică ortodoxă ucraineană independentă, în comuniune atât cu papa cât și cu Moscova cât și cu Constantinopolul: care era, de fapt, idealul inițial pentru uniați. Este sigur că această temă nu găsește o soluție de mult timp. Trebuie reluată chestiunea și găsit modul pentru a-i face pe uniați să vorbească cu ortodocșii. Vaticanul ar putea încerca să faciliteze această confruntare, asumând un rol mai puțin naiv decât în trecut. În orice caz, nu trebuie pierdut din vedere că aproape jumătate din ortodoxia rusă, în termeni de parohii și dieceze, este în Ucraina, și dacă patriarhul rus Chiril ar pierde ortodoxia ucraineană, ar pierde și conducerea pe care o are în lumea ortodoxă.

De ce, de la scrisoarea pe care papa a scris-o în calitate de președinte al G20 și care a fost urmată apoi de o veghe de rugăciune menită să descurajeze un deja șovăielnic Barack Obama să bombardeze Siria lui Assad, papa are un raport constructiv, dacă nu cordial, cu Putin, un om politic de care l-ar despărți și multe aspecte, atât personale cât și politice?

Pentru că politica lui Putin ajunge să fie destul de compatibilă cu anumite interese ale politicii Vaticanului. Înainte de toate poziția Rusiei pe scenariul internațional, deja de mulți ani, este de contestare a globalizării înțelese ca dominare unilaterală americană și occidentală asupra lumii. Rusia s-a contrapus mereu și Vaticanul, încă înainte de papa Francisc dar și mai mult cu papa Francisc, este aliniat cu această poziție, cum este de exemplu evident în Orientul Mijlociu. În afară de asta, Biserica catolică are un mare interes față de Biserica ortodoxă rusă, principal interlocutor în lumea creștină, adevărat reprezentant al lumii orientale și ortodoxe. Și politica lui Putin este strâns legată de exaltarea rolului ortodoxiei, un fapt pe care Vaticanul nu poate să nu-l privească cu interes.

În întrebare de fond: de ce pe Sfântul Scaun, și pe acest papă în mod deosebit, îl interesează Rusia?

Interesul Bisericii catolice față de Rusia este plurisecular, nu este o noutate, era prezent și cu papii precedenți. Situația din ultimii 25, 30 de ani s-a dezvoltat în mod complex. După Ostpolitic din a doua jumătate a secolului al XX-lea, mai întâi a fost un mare interes din partea papei Ioan Paul al II-lea, polonez, care însă a fost văzut de Moscova ca o formă de ingerință. La începutul anilor 2000, adică de la începutul conducerii lui Vladimir Putin, raporturile s-au răcit, Biserica ortodoxă a pus un bloc oricărei inițiative a Bisericii catolice în Rusia. O înghețare a raporturilor care a început să se topească odată cu schimbarea de politică promovată îndeosebi de nunțiul Antonio Mennini, reprezentant al Sfântului Scaun în Rusia din 2002 până în 2008, care a reluat linia Ostpolitik: a ceda ideologic pe cât posibil, a promova o ecleziologie mai orizontală, fie pentru a apropia Moscova și Roma, fie pentru o viziune politică globală care tinde, fără predominarea unei părți asupra celeilalte, spre o lume creștină care apără împreună interesele sale. Această tendință s-a accentuat ulterior pentru că patriarhul Chiril a dus înainte o linie care se poate defini de reacție rusă la degradarea morală a Occidentului globalizat, și a încercat să implice Vaticanul în această luptă despre valori etice, despre valorile tradiționale, despre tema familiei de exemplu. Acest lucru a fost foarte evident cu Benedict al XVI-lea, care despre aceste teme era în mare consonanță cu ortodoxia rusă, deși dintr-un punct de vedere politic era mai puțin înclinat spre o Ostpolitik activă. Acum cu papa Francisc pe de o parte consonanța este mai mică: patriarhia rusă privește cu un pic de suspiciune la deschiderile lui Bergoglio. Însă, pe de altă parte papa argentinian promovează mai activ Ostpolitik, are o concepție ecleziologică ce se despoaie de primatism și promovează raporturi mai orizontale cu celelalte Biserici creștine, și este în consonanță cu o viziune antiglobalistă a echilibrelor mondiale.

Cardinalul Parolin este moștenitor chiar al Ostpolitik a predecesorului său Agostino Casaroli, dar în acest moment pare că Sfântul Scaun are mai degrabă o problemă de "Westpolitik" cu Donald Trump...

Desigur cea actuală a Sfântului Scaun este o Ostpolitik diferită față de cea a lui Casaroli, este vorba despre o Ostpolitik 2.0. Interesele aflate în joc sunt diferite, acum există probabil din partea Sfântului Scaun tentativa de a se poziționa de partea Rusiei nu pentru că este un adversar, ci dimpotrivă pentru că poate să fie un aliat împotriva "adversarului comun" Trump. Dar totul trebuie verificat. Mai trebuie văzut cât de mult Trump este adversar sau aliat al lui Putin, pentru că președintele Statelor Unite adoptă sancțiuni împotriva Rusiei pe de o parte, dar pe de altă parte lasă să întrevadă o dorință de acord. Există un joc al părților. Și Vaticanul este critic față de Trump, acest lucru este evident, dar și aici este un pic de joc al părților, pentru că Trump rezolvă un pic raportul cu catolicii conservatori și scoate astfel câteva castane din foc pentru Sfântul Scaun. Există așadar o conveniență a tuturor celor trei în acest triunghi de Ostpolitik care este și Westpolitik. Și cardinalul Parolin, în acest sens, se poate propune ca mediator care apropie două lumi care nu trebuie să fie considerate contrapuse.

În sfârșit, cum evaluați raporturile papei cu patriarhul ortodox Chiril? Întâlnirea din Cuba a fost istorică, raporturile "fraterne", și totuși sensibilitatea reformatoare a lui Jorge Mario Bergoglio pare distantă, cu privire la teme precum raportul cu modernitatea și relația dintre religie și politică, de aceea a patriarhului rus.

În Cuba, Vaticanul, pentru a ajunge la obiectivul întâlnirii, a cedat desigur cu privire la declarația finală. Există acolo afirmații despre valorile tradiționale și despre familie mai puțin obișnuite în Bergoglio, dar în mod clar un pic pretinse de Chiril; în privința Ucrainei nu este spus nimic în apărarea greco-catolicilor ca victimă a Rusiei, ci mai degrabă se vorbește despre necesitatea ca părțile în cauză să înceteze ostilitățile, o poziție favorabilă pentru viziunea rusă; în timp ce despre tezele asupra cărora insistă papa argentinian este puțin: un pic de teme ecologiste care nu-l interesează pe Chiril, eventual pe Bartolomeu, patriarhul de Constantinopol, câteva referințe la solidaritatea față de refugiați. După aceea, în ziua care a urmat după întâlnire, primul ministru rus Medvedev a participat la o conferință internațională despre Siria și cel puțin coincidența temporală putea să justifice poziția susținută de Moscova, adică intervenția rusească în Siria. De asemenea, este adevărat că întâlnirea s-a desfășurat pe un teren neutru, în Cuba, în America Latină a papei Bergoglio, dar este la fel de adevărat că și contextul, prezența lui Raul Castro, aeroportul foarte sovietic... părea să fie mai mult în Rusia decât în Occident. Iată, acea întâlnire este un exemplu perfect de Ostpolitik al cărui mare purtător este Parolin.

(După Vatican Insider, 16 august 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto:


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat