Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Adormirii, Învierii, Înălțării și Glorificării sfintei Fecioare Maria - 2017

"Și s-a arătat în cer un semn mare: o femeie îmbrăcată în soare; ea avea luna sub picioarele ei, iar pe cap o coroană de douăsprezece stele" (Ap 12,1).

O cronică veche relata odată următoarele: un naufragiat pe mare a murit, căci din cauza întunericului nu a văzut pământul foarte aproape ca să-i dea curaj; un călător prin pustiu a murit, căci din cauza întunericului nu a observat o oază foarte aproape de el ca să-i dea putere; un turist pe munte care a căzut în gol și, reușind să se prindă de ramurile unui arbust, de care s-a legat bine cu o curea, a murit de frig, căci, fiind întuneric, nu a văzut pământul foarte aproape și să-și dea drumul.

Am început astfel reflecția mea de astăzi pentru a spune că în solemnitatea adormirii, învierii, înălțării și glorificării cu trupul și sufletul la cer a preacuratei Fecioare Maria, ca și în sărbătoarea schimbării la față și a învierii lui Isus Cristos, pentru a nu naufragia și noi în drumul vieții noastre spre țintă, Biserica ne arată "malul de acostat", "oaza cu resurse", și "pământul cel nou al salvării" (cf. 2Pt 3,13), unde este "viață" (1Cor 15,22), unde este "o locuință veșnică" și "unde este Dumnezeu" (2Cor 5,1).

Da, în fiecare an, la 15 august, sfânta mamă Biserica ne adună pe noi, copiii ei, și, în preacurata Fecioară Maria adormită, înviată, înălțată și glorificată la cer de persoanele divine, ne pune în față cea mai mare mângâiere posibilă pentru viața noastră din valea de lacrimi a pământului și ne spune clar: Viața noastră nu se termină cu moartea și mormântul, așa cum nu s-au terminat cu moartea și mormântul nici viața lui Isus și nici viața Mariei care a trăit unită cu Isus, căci și noi asemenea lor, vom fi înviați, înălțați și glorificați în cer, de slava și Duhul Tatălui (cf. Rom 6,4; 8,11).

Urmând acest plan divin și această logică divină, începând cu schimbarea la față a lui Isus și apoi continuând cu învierea, cu înălțarea și cu glorificarea sa la dreapta Tatălui, Biserica ne învață astfel: dacă Isus Cristos, capul trupului mistic, capul Bisericii (cf. Ef 1,23; Col 1,18), s-a schimbat la față, și noi vom fi schimbați după chipul său, căci nu este posibil ca de un "cap strălucitor" să atârne un "trup lipsit de lumină" (cf. 2Cor 3,18); dacă Isus Cristos, capul trupului mistic, capul Bisericii, a înviat din morți, și noi vom fi înviați după chipul său, căci nu este posibil ca de un "cap viu" să atârne un "trup mort" (cf. 1Cor 15,23); dacă Isus, capul trupului mistic, capul Bisericii, care, având trupul nostru de la Maria, a fost înălțat la cer și glorificat la dreapta Tatălui, și noi vom fi înălțați și glorificați la dreapta Tatălui, căci nu este posibil ca Dumnezeu să lase neterminată o lucrare începută (cf. Fil 1,6).

Iată cum predica sfântul Paul: "Vă spun o taină: nu vom adormi toți, dar toți vom fi schimbați, într-o clipă, într-o clipită din ochi, la cea din urmă trâmbiță. Trâmbița va suna, morții vor învia nesupuși putrezirii, și noi vom fi schimbați. Căci trebuie ca trupul acesta, supus putrezirii, să se îmbrace în neputrezire, și trupul acesta muritor să se îmbrace în nemurire. Când trupul acesta, supus putrezirii, se va îmbrăca în neputrezire, și trupul acesta muritor se va îmbrăca în nemurire, atunci se va împlini cuvântul care este scris: Moartea a fost înghițită de biruință. De aceea, preaiubiții mei frați, fiți tari, neclintiți, sporiți totdeauna în lucrul Domnului, căci știți că osteneala voastră în Domnul nu este zadarnică. (1Cor 15,51-54.58; cf. Is 25,8: Ez 37,12-14; Os 13,14).

Preacurata Fecioară Maria, o persoană cu un trup ca al nostru, cea care i-a dat trupul nostru lui Isus (cf. Lc 1,31), cea prima care i-a aparținut lui Cristos ca ucenică și mamă (cf. Lc 1,38), urmându-l până sub cruce (cf. In 19,25), tot prima a fost care a beneficiat de schimbarea la față, de învierea din morți, de înălțarea la cer și de gloria lui Cristos, ca început al transfigurării, învierii, înălțării și glorificării întregii Biserici. "Și după cum toți mor în Adam, tot la fel, toți vor fi readuși la viață în Cristos" (1Cor 15,22). Maria a fost doar începutul, căci noi o vom urma. Maria este un chip, o icoană și un început fericit al Biserici, adică a noastră (cf. LG 63 și 68), căci iată ce ne mai spune astăzi Biserica în rugăciunea numită "Prefața": "Fecioara Născătoare de Dumnezeu a fost înviată și ridicată la ceruri, chip și început al Bisericii în necontenită desăvârșire, semn de speranță sigură și de aleasă mângâiere pentru poporul peregrin pe pământ".

Maria, "femeia care a fost îmbrăcată cu soarele, cu luna sub picioare și purtând pe cap o cunună de douăsprezece stele" (cf. Ap 12,1-2), femeia care întruchipa recolta de suflete a vechiului și noului popor al lui Dumnezeu (cf. Dt 26,1-11); femeia care prin Isus l-a biruit pe diavol; femeia care prin Isus a biruit moartea și a înviat; femeia care a fost înălțată și glorificată la cer de către Isus; este femeia prin care noi celebrăm cu anticipație transfigurarea, biruința diavolului și a morții, înălțarea și glorificarea noastră, de la a doua venire a lui Isus.

Iată ce frumos ne învață sfântul apostol Paul: "Dar cetățenia noastră este în ceruri, de unde și așteptăm ca mântuitor pe Domnul Isus Cristos. El va schimba trupul stării noastre smerite și-l va face asemenea trupului slavei sale, prin lucrarea puterii pe care o are de a-și supune toate lucrurile" (Fil 3,21-22). A făcut-o cu Maria, o va face și cu noi.

Astăzi, noi, cei botezați, suntem chemați ca de la credința în transfigurarea, învierea, înălțarea și glorificarea lui Isus, să trecem la credința transfigurării, învierii, înălțării și glorificării Mariei. Apoi de la credința transfigurării, învierii, înălțării și glorificării lui Isus și a Mariei, să trecem la credința transfigurării, învierii, înălțării și glorificării noastre, după promisiunile lui Isus (cf. In 5,25; 14,19).

Astfel că schimbarea la față, învierea, înălțarea și glorificare lui Isus, de care a beneficiat deja și Maria, înainte de venirea de-a doua a lui Isus, spre încurajarea noastră, sunt pentru noi ca niște oglinzi în care, dacă privim, trebuie să ne vedem pe noi înșine transfigurați, înviați, înălțați și glorificați în fericirea veșnică a paradisului. Poetul englez, William Wordsworth (1770-1850) compară învierea lui Isus, de care a beneficiat deja Maria, cu un "dar ceresc" în care freamătă paradisul. Nu trebuie decât să ascultăm acest freamăt și să primim putere pentru a ajunge acolo, așa cum un tânăr dintr-o poezie a sa ducând o scoică la ureche, în care fremăta oceanul, a ajuns la el.

Niște scrieri vechi ale Bisericii ne spun că apostolul Toma a ajuns câteva zile mai târziu după îngroparea Mariei. Dorind și el să o mai vadă o dată pe Maica Domnului, i-a convins pe ceilalți apostoli să-i deschidă mormântul. Atunci apostolii au descoperit că trupul Mariei nu mai era în mormânt și un înger le-a spus că a fost înviată, înălțată și glorificată la cer de către Isus, așa cum a cinstit-o Solomon pe mama dându-i un tron lângă tronul său (cf. 1Rg 2,19). Acest moment a fost începutul convingerii neclintite că Maria a fost înviată, înălțată și glorificată la cer, cum spune Scriptura: "Regina și mireasa ta stă la dreapta ta, împodobită cu aur de Ofir" (Ps 45,9). Acest moment a fost și pentru creștini o confirmare și o adeverire a credinței în învierea promisă tuturor credincioșilor (cf. In 5,25; 14,19; 1Tes 4,16).

Până aici, când am accentuat că Maria este chip și imagine a ceea ce noi, care formăm Biserica, vom ajunge la venirea de-a doua a lui Isus, am spus numai jumătate de adevăr. Adevărul întreg este acela că Maria este chip, imagine și început și a ceea ce noi vom trebui să fim aici pe pământ, căci deși toți oamenii vor învia, nu toți vor învia spre slava veșnică. Iată ce ne spune Isus: "Vine ceasul când toți cei din morminte vor auzi glasul lui și vor ieși afară din ele. Cei ce au făcut binele vor învia pentru viață; iar cei ce au făcut răul vor învia pentru judecată" (In 5,28-29). Vor fi oameni binecuvântați și vor fi și oameni pierduți: "Veniți binecuvântații Tatălui meu de moșteniți împărăția care v-a fost pregătită de la întemeierea lumii" (Mt 25,34). "Duceți-vă de la mine, blestemaților, în focul cel veșnic care a fost pregătit diavolului și îngerilor lui!" (Mt 25,41).

Mulți creștini se pot înșela: cu fecioarele nechibzuite că, fără ulei în candela vieții, vor putea intra la nunta veșnică (cf. Mt 25,12); cu Irod care repara și împodobea templu, dar credea că poate trăi fără legile lui Dumnezeu în căsătorie și fără legile dragostei raporturile cu semenii (cf. Mt 2,16; 14,3; Mc 6,27); cu cei care și-au îngropat talantul fără să-l folosească în interesul stăpânului uitând că într-o zi vor da cont (cf. Mt 25,30-31); cu administratorul nechibzuit care a folosit bunurile stăpânului în folos propriu uitând de cei încredințați grijii lui, crezând că nimeni nu-l va întreba (cf. Lc 12,42-46); cu cel care a îndrăznit să intre la ospăț fără haina de nuntă crezând că se poate și așa (cf. Mt 22,12-14); cu cei care au fost credincioși numai din gură nu și fără fapte, crezând că ajunge numai atât (cf. Mt 7,22-23); cu cei care au beneficiat de multe privilegii și minuni, dar nu s-au convertit, crezând că ei pot intra altfel în cer (cf. Mt 11,20-24).

De aceea fragmentul evanghelic și celelalte lecturi biblice de astăzi ne vorbesc despre credința, smerenia, ascultarea, mulțumirea, recunoștința, lupta cu șarpele, alergarea la Dumnezeu și cântarea de laudă adusă lui Dumnezeu, de atașarea de Cristos, despre trăirea în Duh și de slujirea Mariei.

De la întâlnirea cu Isus înviat și de la mormântul gol al Mariei, apostolii și creștinii buni până astăzi s-au schimbat, nu numai că nu s-au mai temut de moarte și o ironizau (cf. 1Cor 15,5), dar au privit-o ca pe o poartă de a intra în cer; dovadă fiind cei peste 70 milioane de martiri cunoscuți și declarați ca atare de Biserică, în afară de cei știuți numai de Dumnezeu. Și dacă 16 milioane dintre ei au murit în primele trei secole creștine, în secolul 20, au murit peste 40 de milioane dintre ei. De aceea în litanii Maria este invocată cu titlurile de: ajutorul creștinilor, mângâietoarea mâhniților, regina apostolilor, regina martirilor, regina mărturisitorilor, regina fecioarelor, regina tuturor sfinților etc, căci toți au primit de la Isus prin ea speranță sigură și mângâiere neclintită în înviere, înălțare și glorificare. De exemplu, sfânta Edith Stein (1891-1942), o evreică devenită creștină și călugăriță martiră, mărturisea înainte de moarte că ea și-a găsit tăria de a muri pentru credința ei în învierea și înălțarea lui Cristos și în învierea și înălțarea Mariei.

Oare am putea crede că apostolii și primii creștini, atât de fricoși într-un timp (cf. Mc 14,50; In 20,19), ar fi mers pe urmele lui Isus, trăind asemenea lui (cf. 1In 2,6), purtând crucea și chiar murind pentru evanghelie și pentru împărăția cerurilor, dacă nu l-ar fi văzut pe Isus înviat și glorificat și dacă nu ar fi văzut-o pe Maria înviată și glorificată? Eu cred că nu. După moartea și învierea lui Isus Cristos, după adormirea și învierea Mariei, când toate au devenit noi (cf. 2Cor 5,16-17); când crucea s-a dovedit a fi puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu (cf. 1Cor 1,25), toți apostolii și creștinii buni au predicat-o fără teamă (cf. Fap 2,14), toți se bucurau și se lăudau în cruce (cf. Fap 5,41; Gal 6,14) și toți au primit să moară pentru Cristos până în zilele noastre (cf. Fap 12,2).

Trebuie să ne schimbăm viața după viața lui Isus care strălucește în viața Mariei. Trebuie să trăim așa cum a trăit Isus și așa cum a trăit Maria (cf. 1In 2,6). Să spunem și noi cu sfântul Augustin (354-430): "Dacă atâția și atâtea au putut, eu de ce n-aș putea?" Și să nu uităm dictonul creștin: "Prin Maria la Isus! Cu Domnul Isus să ne binecuvânteze Fecioara de sus!"

Sfântă Fecioară Marie înviată, înălțată și glorificată cu trupul și sufletul la cer, roagă-te pentru noi care alergăm la tine, dar și pentru cei care nu aleargă, ca toți să ajungem asemenea ție!

La mulți ani tuturor celor care au în componența numelui lor numele Mariei, dar și tuturor acelora care o cinstim pe Maria, ca toți să ajungem prin Cristos, asemenea ei, în ceruri! Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Solemnitatea Adormirea Maicii Domnului. Predici la Radio Iași. Anul A (15 august)


 

lecturi: 31.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat