Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Viața pentru misiune

În sărbătoarea parohului de Ars

De Fernando Filoni

Cu ocazia sărbătorii liturgice a sfântului Ioan Maria Vianney, care coincide pentru Dieceza de Belley-Ars cu încheierea anului dedicat misiunii, episcopul Pascal Roland și rectorul sanctuarului francez Patrice Chocholski l-a invitat să prezideze celebrările pe cardinalul prefect al Congregației pentru Evanghelizarea Popoarelor. Publicăm în continuare fragmente din conferința rostită de cardinal în după-amiaza zilei de joi, 3 august 2017, despre tema "Parohul de Ars și Paulina-Maria Jaricot: două vieți pentru Biserica în misiune".

Parohul de Ars și Paulina-Maria Jaricot sunt două personaje care aparțin vieții acestui glorios ținut din Lyon, așa de diferite și totuși așa de proiectați împreună în aceeași reformă spirituală, morală și apostolică a Bisericii: unul preot, cealaltă laică; unul bărbat și cealaltă femeie; unul paroh de țară într-un mic sat de țărani și păstori, cealaltă în relație cu lumea muncitorească, aflată la început și productivă care accelera spre un progres nou. Amândoi profund legați de iubirea lui Dumnezeu, amândoi cuprinși de pasiunea pentru Evanghelia lui Cristos și pentru mântuirea sufletelor, încrezători în forța rugăciunii, apartenenți simbolic la două familii diferit, mici plante înrădăcinate în inima istorică și tradițională a Franței; la Dardilly, în 1786 (8 mai), adică trei ani înainte de izbucnirea Revoluției, se năștea în evlavioasa familie Vienney, Ioan, căruia, din devoțiune și consacrare, i-a fost adăugat și numele de Maria. La Lyon, în 1799 (21 iulie), în plină Revoluție, în înstărita familie Jaricot, se năștea Paulina Maria. Așadar, două vieți contemporane (era 12 ani de diferență), paralele și în anumite momente împletite; unite deja în nume prin devoțiunea familiilor față de Mama lui Isus, diferite prin stare socială și prin alegere de viață, legate prin iubirea față de Cristos și față de Biserică, unite în dorința comună de a reînnoi Biserica ieșită profund rănită și purificată din zbuciumul revoluționar.

Din Ioan Maria Vianney, preot, aș vrea să surprind simțul misionarității sale în viața parohială; s-ar spune astăzi, în termeni îndrăgiți de papa Francisc, de paroh "în ieșire", nu închis între zidurile propriei bisericuțe, nici satisfăcut de vreun succes; ci în continuă neliniște pastorală, aproape de necesitățile materiale ale săracilor și ale mediului țărănesc, atent și puternic pentru a nu se lăsa năvălit de adversitățile și de ignoranța credincioșilor, în comuniune intimă cu Dumnezeu. Din Paulina-Maria Jaricot îmi place să amintesc, tot în termeni îndrăgiți de papa Francisc, entuziasmul apostolic inovator și creativ, ca laică și de aceea precursoare asupra timpurilor și îndeosebi în Biserică, pentru opera de evanghelizare care pornea de la nouă context muncitoresc și se proiecta în lume, spre ținuturi și continente mitice, China, Pacificul, Caraibele unde trebuia să fie dusă Evanghelia.

Paulina-Maria se simțea ca o fiică spirituală a acelui preot la care mergeau foarte multe persoane; coerența de viață sacerdotală a parohului de Ars, evlavia sa profundă, viața interioară hrănită de rugăciune și de pocăință, disponibilitatea sa față de cei săraci și față de păcătoși nu puteau să nu aibă incidență în sufletul acelei tinere care, ieșită din criza spirituală și psihologică de adolescență, a simțit fascinația rugăciunii și a consacrării lui Dumnezeu în lume; astfel organiza printre muncitoare participarea spirituală și financiară pentru a-l sprijini pe cel care ducea Evanghelia ad gentes și contribuia printre concetățenii săi la reînnoirea morală și spirituală a societății din Lyon; Paulina-Maria era fascinată după aceea de spiritul pe care-l propagau Les Missions Étrangères din Paris, care în 1817 au întemeiat Asociația de rugăciune pentru a-i cere lui Dumnezeu convertirea necredincioșilor, perseverența creștinilor care trăiesc în mijlocul lor și prosperitatea inițiativelor destinate pentru propagarea credinței. Simțea nevoia de întărire de la acel sfânt om al parohului de Ars pentru misiunea sa printre muncitori și muncitoare; avea nevoie de sprijinul său afectiv pentru a înțelege dacă inițiativele sale avea în ele duhul lui Dumnezeu sau erau după voința sa. Dacă pentru Ioan Maria Vianney forța viziunii sale ecleziale era concentrată în a duce din nou la Dumnezeu parohia sa și sufletele mai îndepărtate, pentru Paulina-Maria Jaricot orizonturile acțiunii sale porneau de la realitatea concretă în care trăia, orașul Lyon, pentru a se lărgi la misiunea universală a Bisericii, cu extinderea internațională a rozariului viu, cu ajutoarele umanitare și cu corespondențele cu misionarii. Parohul de Ars a fost inima pulsantă a localității sale și a regiunii, Jaricot a fost inima pulsantă a solidarității misionare într-un timp în care marea perioadă a evanghelizării se lărgea până la colțurile cele mai îndepărtate ale pământului. Amândoi au fost o binecuvântare pentru Biserică.

Cu privire la conceptul de misionaritate de astăzi, ar trebui considerat cât de cât depășit conceptul de misionaritate legat de teritorialitate. Aceasta a fost o abordare tipică până la Conciliul al II-lea din Vatican; însăși Congregatio de Propaganda Fide a fost concepută și înființată de către Grigore al XV-lea în 1622 pentru evanghelizarea popoarelor din teritoriile pe care comerțul și rutele extraeuropene le deschiseseră în estul, în vestul și în sudul bătrânului continent. În schimb, de la Conciliul al II-lea din Vatican s-a început să se depășească această viziune pentru că în toate continentele se vestise deja Evanghelia, chiar dacă nu la toate popoarele; în afară de asta, se născuseră deja Biserici noi și tinere care treceau din mâinile misionarilor în cele ale clerului autohton în creștere vertiginoasă, în special după emanciparea de țările coloniale și crearea statelor independente. Însăși misionaritatea trecea în mâinilor preoților și călugărilor locali și comunitățile conștientizau propriul rol față de opera de evanghelizare. De aceea, în toată Biserica s-a demarat o nouă conștiință misionară, adică faptul că misionaritatea interesa toată comunitatea creștină nu numai ierarhia sau institutele misionare; apoi, nu trebuie văzută exclusiv în sprijinul celui care străbătea mările cu o vocație specifică și generoasă, ci de responsabilitate comună și deschisă ubicumque. Se depășea dimensiunea de misionaritate unidirecțională - de la nord la sud, de la cei bogați la cei mai săraci - și se sublinia cea multidirecțională, conform căreia toți au ceva de dat și de primit, fie în interiorul Bisericilor, fie în relație cu necreștinii, cărora trebuie să li se ducă Evanghelia. Așadar, o misionaritate cuprinzătoare și inclusivă, care este legată de botez, deci este parte a sacramentalității vieții creștine și se realizează acolo unde creștinul acționează, unde secularismul și imigrația schimbă fața comunităților tradiționale, unde încă Evanghelia a fost vestită recent și creștinii sunt minoritate între popoare bogate în culturi și în tradiții religioase: mă gândesc la mari țări și teritorii din Asia și din Orientul Mijlociu. Înțelegerea istorică și seculară a misiunii, pusă în mâinile bărbaților și femeilor cu vocație specială, a fost pusă de decretul conciliar Ad gentes în mod inderogabil, și s-a răspuns că misiunea era subiectul care interesa toată Biserica. A fost un salt de calitate naturală și în același timp mai corespunzător timpurilor noastre. De aceea, se afirmă treptat conștiința de a trebui să se situeze carisma misionară în cadrul orizontului înțeles global al naturii Bisericii. Este semnificativ punctul de plecare al acestei viziuni pe care, aș spune, îl găsim în Lumen gentium la numărul 17.

După cincizeci de ani, papa Francisc, care obișnuiește să facă referință adesea la conciliu, nu s-a oprit acolo, relevând că semnele timpurilor ne fac să aducem la zi conștiința noastră și acțiunea pastorală și misionară; prin urmare, el a dat Bisericii "visul" său ecleziologic cu exortația apostolică Evangelii gaudium. El scrie că Biserica este misiune. De fapt, nu poate face altceva decât să anunțe Vestea Bună. Și totuși, această realitate misionară a Bisericii este încontinuu pe drum și prezentă în conștiința poporului lui Dumnezeu. Asta ne induce să credem că aceasta definiție a misionarității Bisericii ar trebui să conducă și la o ecleziologie nouă în modul de a înțelege, de a trăi și de a fi comunitatea lui Isus.

(După L'Osservatore Romano, 4 august 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat