Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Gânduri exprimate la lansarea cărții părintelui Eugen Răchiteanu: Arta și estetica franciscană în secolele XIII-XIV

Vastitatea spațiului, cu generozitate pus la dispoziție de amfitrionii salonului "RomanArt gallery" a găzduit sâmbătă, 26 august 2017, lansarea cărții Arta și estetica franciscană în secolele XIII-XIV. Explorări hermeneutice și comparative, apărută la Editura Fundației Academice AXIS Iași, semnată de preot prof. dr. Eugen Răchiteanu. Un alt eveniment de marcă pentru romașcani, înlesnit de părintele Eugen Răchiteanu, atât ca fapt în sine, cât și prin selectul și numerosul public și, nu în ultimă instanță, prin invitații de prestigiu, arhicunoscuți nu doar în spațiul cultural românesc, ci și în cel internațional.

În deschidere, au salutat cu deferență apariția editorială a tezei doctorale în filosofie a părintelui Răchiteanu deputatul PNL de Neamț, domnul Laurențiu Dan Leoreanu și primarul municipiului Roman, domnul Lucian Ovidiu Micu.

Moderat de părintele conf. univ. dr. Damian Pătrașcu, evenimentul și-a găsit împlinirea prin deosebitele aprecieri, mult necesarele clarificări ale domnului profesor univ. dr. Petru Bejan (Facultatea de Filosofie a Universității "Alexandru Ioan Cuza" din Iași), ale părintelui conf. univ. dr. Constantin Necula (Facultatea de Teologie Ortodoxă din Sibiu) și nu în ultimul rând, ale moderatorului și autorului cărții.

Cum aș putea ilustra mai fidel magia acelei "aduceri-împreună întru și la sărbătoare", decât prin redarea din Cuvântul care a creat-o, bineînțeles, având ca premisă și fundament lucrarea Arta și estetica franciscană în secolele XIII-XIV?

Prof. univ. dr. Petru Bejan: "Eugen Răchiteanu, absolvent de teologie, doctor în teologie, doctor în filozofie, studii la Roman și Roma - o pasarelă foarte interesantă între două cetăți - a revenit la Iași și preț de 3 ani și-a pregătit teza doctorală care a luat forma cărții Arta și estetica franciscană în secolele XIII-XIV. Este o lucrare deosebită ce ține de ceea ce am putea numi astăzi iconologie, adică o abordare speculativă a unor imagini cu miez sau tâlc creștin. Părintele Răchiteanu a fost ani buni consilier spiritual la basilica Santa Croce din Florența - un rol foarte important acolo. Și mi-a plăcut, de fapt, pretextul cărții: în sala de mese, în cenaclul acelui Convent, a acelei mănăstiri există o frescă, o lucrare a lui Taddeo Gaddi (1290-1366) intitulată Arbor vitae ("Arborele vieții"). Foarte mulți dintre călugării de acolo, probabil, și-au luat prânzul fără să-i dea o importanță deosebită... Părintele Răchiteanu, însă, a vrut să afle care-i sunt rădăcinile. De unde vine acea imagine? Și a aflat că, de fapt, pictorul fusese un foarte bun cititor al textelor franciscane anterioare. L-a citit foarte serios pe sfântul Bonaventura - Bonaventura, unul din autorii franciscani de referință - și, la fel, a cunoscut pe Ubertino da Casale (1259-1330). Sunt doi autori pe care Eugen Răchiteanu îi interpretează, îi hermeneutizează în lucrarea de față, căutând filiații, analogii, surse - fie că-i vorba de surse testamentare, fie că-i vorba de surse patristice sau scolastice. O lucrare de erudiție, foarte documentată în care autorul are "parti-pris"-uri, adică, își asumă o anumită opțiune, un anumit punct de vedere. O carte foarte limpede, foarte bine scrisă, concepută într-o manieră geometrică, în așa fel încât, premisele, ipotezele, argumentele se regăsesc într-un mod foarte subtil în concluzii. Este o carte care depășește stadiul livrescului - însă nu una de erudiție ostentativă - cu foarte multe trimiteri, dar ele nu sunt făcute ca să ne impresioneze, ci sunt lucrări solicitate din necesitatea de a fi mai coerent și mai convingător în argumente. Astfel, autorul reușește, în cele din urmă, să producă într-adevăr o lucrare de referință pentru ceea ce numim estetică filosofică actuală, un teritoriu mai puțin survolat, e drept, dar care, odată cu această lucrare, capătă un plus de vizibilitate.

Ca să închei: sunt mai multe motive de a citi această carte. În primul rând, datorită felului în care este gândită, concepută. Este o invitație de a cunoaște în interior spiritul franciscan, ethosul franciscan , dar și o bună oportunitate de a intra în laboratorul de idei a unui tânăr cercetător care are resurse nebănuite, resurse pe care cu siguranță le va aplica și le va sublima în proiecte viitoare."

Preot Conf. univ. dr. Constantin Necula: "După mine, cartea părintelui Eugen este un aport din cel puțin câteva puncte de vedere. În primul rând, suntem înaintea unei lucrări care sintetizează ceva ce n-a existat înainte în cultura română. Un alt obiectiv al cărții este unul absolut pedagogic. (...) Am avut ghinionul ca, începând cu 1948, din bibliotecile românești să fie "arestate" cărți de: religie, de filozofie, ba chiar de estetică! S-a înlocuit astfel adevărata cultură cu ceea ce vedeți astăzi: mediocritate, snobism, impotență culturală, lipsă de intuiție și lipsă de proiecție. Într-o astfel de lume cade cartea aceasta. Ea vine și în momentul - și aici e un al doilea punct de vedere - în care marii apărători ai marxismului cultural ne acuză pe noi, preoții că suntem în Evul Mediu. Deși, cum am spus tot timpul, Biserica Ortodoxă și cea Catolică nu-și au rădăcinile în Evul Mediu. Rădăcinile lor sunt în prima zi de Rusalii, acolo când coboară Duhul Sfânt. Și trebuie să o spun: e onorant să vezi că secolele XIII și XIV erau mult mai inteligente decât secolul în care trăim și să fii introdus în Evul Mediu, atunci când oamenii meditau și reușeau să construiască o cultură care media prezența lui Dumnezeu în mijlocul oamenilor!

Părintele Eugen reușește, zic eu, într-un mod absolut fericit să ne dovedească o mare maleabilitate în a pune în cuvinte sensurile acestea ale redobândirii culturii celuilalt. E impresionant, ca preot ortodox, să constat relația, de exemplu: între gândirea lui Bonaventura și o parte din Filocalie, în ceea ce privește despătimirea; să constat ce mult seamănă Lemnul vieții cu structura a ceea ce scrie sfântul Gheorghe de la Cernica în Istoria Mănăstirilor Cernica și Căldărușani, în celebra iconografie legată de Răstignirea monahului și să constat că Nicodim Aghioritul, atunci când construiește în Filocalia Războiul nevăzut, nu e chiar atât de străin de observațiile estetice ale gândirii catolice, de vreme ce renumitul Monah răstignit pe cruce, în care intră toate săgețile din toate părțile, nu face decât să reitereze o structură a despătimirii pe care o regăsești în Bonaventura și, ulterior, în Sfinții Părinți ai Ortodoxiei și Părinții Bisericii Romano-Catolice, care dezvoltă într-un fel sau altul, această terapie, inclusiv prin imagine, asupra păcatului, că există o cultură a păcatului, din nefericire.

Apoi, efortul de a citi cartea te obligă și să înțelegi că, pe lângă exegeza estetică și filosofică, există o exegeză teologică. Eu tot timpul spun că principala știință a lumii este teologia, pentru că dintâi omul a vorbit cu Dumnezeu și Dumnezeu cu omul și apoi s-au dezvoltat gândurile omului, ale oamenilor despre Dumnezeu. Există un mod de a construi un astfel de discurs pe care Părintele Eugen l-a desăvârșit și îl prelucrează în continuare. Încearcă să developeze pe mai departe lucrurile pe care le are important de spus și de dăruit. Apoi, nu-i ușor să-l dăruiești pe Bonaventura teologiei românești! Asta, mai ales, că noi avem tendința de a cita absurd inediți, de a nu ne adânci în lectura și cultura acestor autori, care au fost greu de tradus, dară-mi-te de asumat în gândire. Ei ne devin pârghii de legătură și de intuiție. De exemplu, n-ai cum să rămâi neatent la marile valori pe care Bonaventura le așază în structura educației despătimirii, fără să te gândești la un Sfântul Ioan Gură de Aur, la Sfântul Vasile cel Mare, fără să te-ntorci la Filocalie, lucru care, la un moment dat, va trebui să ne oblige, ca parteneri de dialog între două facultăți, una ortodoxă și una catolică, să gândim împreună asupra lucrurilor care au fost "spiritele rector" care s-au dezvoltat dinspre Filocalie spre gândirea patristică modernă, postmodernă, cea în care ne desfășurăm activitatea, deoarece nimeni nu este străin de aceste fundamente.

Apoi, un alt lucru pe care trebuie să-l spun este faptul că veți fi plimbat prin cel mai interesant muzeu din Roman. Cel mai interesant muzeu din Roman e cartea Părintelui Eugen, care o să vă plimbe, la rândul ei, prin muzeul Eugen, așa o să vedeți cum vede el lucrurile. Imaginile din carte sunt relevante pentru a înțelege de ce esteticul cheamă meditația, iar meditația cheamă profunzimea, iar profunzimea presupune o capacitate de a gândi în linii de tensiune duhovnicească, în așa fel încât, lucrurile care par neloiale gândirii umane să te învețe să gândești loialitatea umană. Aproape că după ce vezi iconografiile din Biserici și din marile Catedrale ale lumii, începi să te-ntrebi dacă tu trăiești suficient de loial Evangheliei în care Christos ți-a spus să trăiești. E o grilă foarte grea de lectură, o grilă care poate să te amețească la un moment dat, dar de care trebuie să te ții pentru a rămâne ferm legat de ceea ce este, până la urmă, spiritul Evangheliei. Mi-am explicat, ajungând în satul unde este născut Părintele Eugen, de unde liniștea lui în a scrie. Pentru că această carte este o carte așezată. Aici e și tanti Eugenia, e și nenea Anton și toți ceilalți. Că nu se poate trăi în afara ethosului în care te-ai format și foarte greu o să descoperiți o pagină care nu seamănă cu un om născut lângă Bacău, crescut la Roman, dezvoltat în spațiul moldav al întâlnirilor. În sine, cartea are această calitate de a fi o carte a transparenței prin întâlnire. Și nu în ultimul rând, este o hermeneutică pe care nu ți-o poți naște de azi pe mâine, o școală care trăiește în tine, un mod de a te preocupa și de a crește pentru acest lucru. Dacă am primit un dar mare din partea Părintelui Eugen în ultimul an, a fost să încep serios să muncesc, să mă adun, să fiu conștient, coerent. Și, nu în ultimul rând, să învăț să leg lumile. Preotul nu e făcut doar să dezlege păcatele și să lege oamenii când sunt deslegați sufletește, ci și să lege lumile: văzutul cu nevăzutul, întâmplatul cu așteptatul, sau, cum zice Olivier Clément: entre déj? et pas encore! Astfel de cărți grăbesc venirea lui Christos. Sunt cărți ale Parusiei, pentru că vorbesc de trecutul unei comunități, unei societăți, unui Ordin și le așază într-o actualitate foarte apropiată nouă. Când am prezentat cartea în reviste, am încercat s-adaug tocmai parte umană a lucrării, întrucât răzbate din ea toată căldura cu care Părintele Eugen a întâmpinat vederea lui Dumnezeu prin aceste opere de filozofie și de artă și ni le-a dăruit. Astăzi trebuie să-i mulțumesc pentru că onorează în mod deplin o prietenie, dar mai mult ne obligă să ne împrietenim cu Răstignitul și să-l primim cum se cuvine. În general, noi preoții slujim la cruce, Dumnezeului celui adevărat; nu slujim doar celor ce se văd, ci, mai cu seamă, celor ce nu se văd și asta se vede în carte cu ochiul liber, pentru că cei care știu să vadă unde nu se vede. De aceea îi mulțumesc Părintelui Eugen și-l îmbrățișez cu toată cordialitatea în numele acestui Christos pe care L-a Binevestit și L-a așezat frumos în carte.

Preot Conferențiar univ. dr. Damian Pătrașcu: "(...) Limitându-mă doar să prezint terenul, primul lucru care ne sare în ochi este titlul cărții, cel care dă tonul și conținutul: Arta și estetica franciscană în secolele XIII-XIV. Este vorba așadar, de un subiect al domeniului filosofic, estetica în special și în particular. Iar acesta este limitat la contribuția pe care școala franciscană a imprimat-o esteticii în general. O precizare: mișcarea franciscană a început cu marele și viitorul - pentru acea perioadă - Sfânt Francisc din Assisi, un tânăr creștin care a trăit în secolele XII-XIII (1182-1226). Acesta, ascultând de vocea lui Dumnezeu și, în consecință, convertindu-se la urmarea Evangheliei, va da naștere la ceea ce mai târziu se va numi Ordinul Franciscan. De ce am considerat că este importantă această precizare? Pentru faptul că cei doi autori analizați în această lucrare fac parte și ei din acest Ordin Franciscan care este eminamente religios, anume: Sfântul Bonaventura de Bagnoregio, contemporan cu Sfântul Francisc și Ubertino da Casale; primul mai cunoscut, al doilea mai puțin, deși ambii merită o apreciere unanimă în câmpul esteticii și al misticii creștine.

Părintele Eugen a ales acest domeniu familiar lui, fiind franciscan. Aici se află un prim motiv al terenului pe care se află. Un alt element demn de subliniat este perioada: secolele XIII-XIV. Ne aflăm, din punct de vedere al Ordinului Franciscan, într-o perioadă de relativă maturizare a identității. Fondatorul lui și-a propus un Ordin de oameni care să-l vestească pe Christos, înainte de toate, prin viața lor, înainte de a da drumul cuvântului. De altfel, Sfântul Francisc ar fi afirmat că predică - cum bine știm - cu viața și dacă este nevoie, mai spune și cuvinte. Prima predică este viața, mărturia proprie. Ne aflăm în regiunea Toscana a Italiei, teren fertil pentru mulți oameni pasionați ai artei, în mod special prin orașul Florența, un oraș prin excelență dedicat artei. În sfârșit, Lignum vitae ("Lemnul vieții") de Bonaventura și Arbor vitae crucifixae Jesu Christi ("Arborele vieții răstignite a lui Iisus Christos") a lui Ubertino da Casale trimit, fără nici o umbră de îndoială, la unul din aspectele centrale ale spiritualității franciscane, care este cel al Răstignitului Christos pe lemnul vieții, aspect metabolizat foarte bine de autor. Fiecare sfânt - precum se cunoaște- are o anumită charismă.

În bibliografia folosită în elaborarea cărții, rar veți găsi studii românești, fiindcă acestea nu există încă. Este un subiect nou pentru spațiul nostru. Spațiul filosofiei estetice românești nu a găsit timpul - sigur, s-au tratat multe alte problematici frumoase și ele - poate nici interesul să se ocupe de acest argument. Mi-a plăcut o idee care ar putea să ne fie de folos tuturor. Întâlnim și în viața noastră de credință arta, să ne hrănim religiozitatea noastră cu artă, cu această carte. Privind Răstignitul constatăm că și din punct de vedere al artei, Iisus Christos este folositor nu doar pentru credință, ci și pentru a ne astâmpăra setea de frumos..."

Preot conferențiar univ. dr. Eugen Răchiteanu: "(...) Ce m-a determinat să realizez un astfel de studiu? Simplu: dragostea pentru frumos și prețuirea față de artă, în mod special, de arta sacră. Primul contact cu subiectul tratat în cercetarea de față - care a durat în jur de 15 ani și o consider într-o continuă zămislire - a fost în anul 2002, la Florența. Îmi doresc ca această carte să fie o mică piatră care să contribuie la dezvoltarea umană și spirituală a omului. Subliniez că arta este creatoare de punți, sau chiar o punte între omenesc și sacru, între rătăcire și regăsire, între întuneric și lumină, între slăbiciunea umană și sublimul ceresc. S-a mai menționat că protagoniștii acestei lucrări sunt Mântuitorul Iisus, Maica Domnului, Sfântul Francisc de Assisi, Sfântul Bonaventura, Ubertino da Casale, pictorul Taddeo Gaddi, iar aceștia împreună ne invită să pătrundem, atât cu ochiul trupului, dar în mod special cu ochiul sufletului în taina frumosului artistic. De ce? Deoarece contemplând opera de artă sacră putem să ne înălțăm către Dumnezeu, dătătorul vieții adevărate. Știți care este cea mai frumoasă și cea mai importantă operă din lume? Fără greș, afirm și sper să fiți în asentiment cu mine: cea mai sublimă operă este Omul. Haideți să fim mai buni și să rămânem frumoși, așa cum ne-a creat Dumnezeu."

Frăguța Zaharia,
doctor în filozofie - Iași

* * *

Semnal: Arta și estetica franciscană din secolele XIII-XIV. Explorări hermeneutice și comparative


 

lecturi: 95.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat