Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cu inimă umilă

Lecția Mariei

De Angelo De Donatis

Se desfășoară de la 26 la 31 august 2017 pelerinajul anual al Diecezei de Roma la Lourdes. Participă peste cinci sute de credincioși, majoritatea familii, care provin și din parohii ale diecezelor suburbane. Unii pelerini înainte de a ajunge la sanctuarul francez au făcut oprire la Barcelona unde s-au rugat pentru victimele atentatului recent de pe Ramblas. Miercuri dimineața credincioșii au participat la Liturghia internațională în bazilica subterană dedicată sfântului Pius al X-lea. Celebrarea a fost prezidată de vicarul general al diecezei care a ținut omilia pe care o publicăm integral.

Pentru a-l iubi pe Isus cu inima Mariei mama sa înainte de toate trebuie să știm de ce a iubit-o Dumnezeu pe Maria, de ce și-a îndreptat privirea asupra ei. Ea însăși ne spune de ce: "a privit la umilința slujitoarei sale". Umilința este cea mai mare caracteristică a Mariei. Chiar și Luther a înțeles și a subliniat asta. În textul biblic termenul grec înseamnă micime, condiție umilă. O primă semnificație este cu siguranță sociologică: Maria nu era un vip, ci o femeie galileeană care o ducea înainte încercând să-și facă o viață demnă în fidelitatea față de lege. Și numele său era obișnuit (era foarte răspândit pe atunci). Între altele nu era un nume eroic: Iosif avea numele marelui patriarh fiu al lui Iacob, Isus este contracție a lui Iosue marele conducător din Israel. Și Maria? Fără glorii din trecut. Mai mult, Maria cea mai vestită era sora lui Moise care nu era chiar o sfântă: o bârfitoare care-l calomnia pe fratele!

Maria nu era specială, însă era unică. Noi trebuie să facem această descoperire, o adevărată convertire: să încetăm să o facem pe specialii și să ne descoperim unici în fața lui Dumnezeu. Umilința despre care vorbește Magnificat trebuie referită și la fericirea sărăciei: fericiți cei săraci cu duhul pentru că a lor este Împărăția! Cine erau acești săraci în timpul lui Isus? Cei care nu putea pretinde drepturi, ci trăiau prin bunătatea celui care dădea de muncă. Săraci era țăranii zilieri, muncitori precari pe viață. Săracii cu duhul sunt cei care decid să se facă precari în fața lui Dumnezeu, adică să depindă în fiecare zi de El fără a emite pretenții. Săracii din evanghelie sunt cei care imploră "pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi".

Așadar Maria este umilă nu numai pentru că nu este specială, ci mai ales pentru că a ales ea să depindă de Tatăl și să nu emită pretenții față de Fiul. Pentru acest motiv cerul a iubit-o: ea era spiritual o precară fără revendicări!

Sfântul Augustin scria că pentru a o face pe creștinul în mod serios este nevoie de trei virtuți: "prima, umilința, a doua, umilința, a treia, umilința". Mereu umilința, sau dacă vreți, trei domenii de umilință. Care? Față de eu, față de aproapele, față de istorie (am văzut deja umilința Mariei față de Cel Preaînalt).

Înainte de toate umilința față de noi înșine: nu suntem super-eroi și nu putem violenta viața constrângându-ne să fim la înălțimea de a rezolva toate problemele; lipsa de umilință față de noi înșine înseamnă și a ne întrista visând stiluri de viață pe care nu ni le putem permite. A spune ceea ce suntem - și nu ceea ce pretindem să fim - este umilință. Suntem creaturi: să mărturisim asta. Suntem pe bună dreptate obișnuiți să mărturisim păcatele. Dar să învățăm să spunem și "sunt numai o creatură".

Apoi este umilința față de aproapele care este atât de mare: înseamnă a înceta să-i manipulăm pe alții. Dacă eu sunt creatură, și celălalt are dreptul să fie creatură! Ceilalți nu există pentru a deveni așa cum îi vrem noi. Marea poruncă "să-l iubește pe aproapele tău ca pe tine însuți" merge tocmai în această direcție. De fapt semnificația sa literală este "recunoaște celorlalți aceleași drepturi pe care le ai tu". Ceilalți au dreptul să greșească, să se supere, să se îmbolnăvească...

În sfârșit umilința față de istorie. Istoria nu este scena eroismului meu personal, ci a sfințeniei lui Dumnezeu. Ea conține relatarea fidelității sale față de noi. În schimb adesea o maltratăm cu victimizarea (viața nu mi-a dat asta și asta...) sau cu plângerea (trebuia să parcurg drumul eu și nu acesta, acesta care nu-i bun de nimic): Maria nici nu se plânge nici nu este victimă. Stă dreaptă în picioare sub cruce.

Umilința care-i place lui Dumnezeu, care îl face să se îndrăgostească de creatură, este asociată în Magnificat cu un alt termen: "slujitoare". A privit la umilința slujitoarei sale. Maria își atribuie acest titlu "slujitoare". Iată, sunt slujitoarea Domnului. În Biblie acest termen - referit la prietenii lui Dumnezeu - nu are o semnificație disprețuitoare: gândiți-vă la slujitorul din Isaia care este ales de Dumnezeu. Sau la un administrator delegat al unei case mari (shalia în ebraică): și el în Biblie este numit slujitor. Actualizând, slujitorul este așadar "persoana de încredere" nu o păpușă fără cap. Maria este slujitoare în acest sens: este femeia de încredere a lui Dumnezeu. Dumnezeu se încrede în Maria tocmai pentru că este umilă. Aroganța nu inspiră încredere, umilința celui care trăiește în adevăr inspiră încredere!

Această alianță între umilință și credibilitate o găsim în ultimul episod din Evanghelia lui Ioan: Cel Înviat îl întreabă pe Petru: "mă iubești tu mai mult decât aceștia?" și Petru răspunde cu adevăr umil: "Tu știi, Doamne, cum și cât te iubesc, tu cunoști trădarea mea și iubirea mea". Această simțire realistă despre sine face în așa fel încât Cristos îl alege pe Petru ca om de încredere: "Paște oile mele". Gândiți-vă în cultura noastră cât de diferite sunt lucrurile: pentru noi un lider puternic este unul care știe ce are de făcut, care nu greșește niciodată, care-și arată mușchii. În Biserică adevăratul creștin credibil este cel care se mărturisește păcătos, care nu se preface, care vorbește fără probleme despre puținătatea sa. "Când sunt slab, atunci sunt puternic", scrie Paul corintenilor. Pentru a-l sluji pe Domnul și a fi prietenii săi credibili să ne specializăm în umilință. Ea este cea mai mare competență pentru a lucra în Împărăție.

(După L'Osservatore Romano, 31 august 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat