Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Pentru a însoți persoanele

Discernământ și prudență conform sfântului Alfons de Liguori

De Antonio Donato

Cu magisteriul papei Francisc, câteva mari teme legate de lunga tradiție a Bisericii au devenit obiect al unei reflecții reînnoite în domeniul teologic și pastoral. Desigur revin în amintire doi termeni: milostivire și discernământ. Primul este arhitrava care trebuie să susțină viața Bisericii și acțiunea sa pastorală (Misericordiae vultus, 10). În schimb al doilea indică atitudinea pe care păstorii, teologii, fiecare credincios în Cristos, suntem chemați s-o asume și s-o trăiască pentru ca între membrii poporului lui Dumnezeu să prevaleze tot mai mult logica milostivirii (Amoris laetitia, 312). Pentru acest motiv, a spus pontiful în dialogul cu iezuiții din 24 octombrie 2016, "trebuie trezită acea mare bogăție conținută în dimensiunea discernământului" proprie a "marii scolastici" și a "marelui sfânt Toma". Calea trezirii sugerează recuperarea unui al treilea termen, cunoscut și acesta de tradiția Bisericii dar poate că are nevoie de o nouă înțelegere la nivel teologic și pastoral. Ne referim la prudență, temă tratată din belșug de sfântul Toma (Summa Theologiae, II-II, q. 47-56) și legată indisolubil de tema discernământului personal și pastoral.

Catehismul Bisericii Catolice ne amintește, de fapt, că "prudența este virtutea care dispune rațiunea practică să discearnă în orice împrejurare adevăratul nostru bine și să aleagă mijloacele potrivite pentru a-l înfăptui". Ea este "«dreapta regulă a acțiunii», scrie Sfântul Toma după Aristotel. (...) Prudența este aceea care călăuzește în mod nemijlocit judecata de conștiință. Omul prudent decide și își orânduiește comportamentul după această judecată" (nr. 1806). Însă astăzi prudența nu pare să fie o virtute în pas cu timpurile. Criza și pierderea semnificației sale și a valorii sale teologice în cadrul vieții morale se explică în lumina unui cadru istoric amplu și complex care are punctul culminant în perioada modernă, între secolul al XIV-lea și al XVIII-lea. Însă redescoperirea acestei virtuți morale și intelectuale este deosebit de importantă și este făcută destul de actuală de reflecția magisterială actuală, teologică și pastorală. O exigență solicitată în manieră tot mai puternică și de complexitatea la care fac referință toate deciziile noastre. "Datorită acestei virtuți - mai citim în Catehism - aplicăm fără eroare principiile morale la cazurile particulare și înlăturăm îndoielile cu privire la binele pe care trebuie să-l facem și la răul pe care trebuie să-l evităm" (nr. 1806).

Despre aceeași temă Alfons Maria de Liguori, tratând despre rolul terapeutic al preotului în exercitarea "funcției de învățător", așa afirmă în Practica duhovnicului (1775): "Pentru a exercita bine această funcție este necesar pentru duhovnic să cunoască bine legea; cine n-o cunoaște, n-o poate învăța altora. Dar aici trebuie amintit ceea ce a scris sfântul Grigore, că funcția de a conduce sufletele pentru viața veșnică este arta artelor: ars artium regimen animarum (...) Unii spun că e suficient, pentru a spovedi, a avea principiile generale ale moralei, deoarece cu acelea se pot rezolva toate cazurile particulare. Cine neagă că toate cazurile trebuie rezolvate cu principii? Dar aici se află dificultatea: a aplica la cazurile particulare principiile care li se potrivesc. Asta nu se poate face fără o discuție mare despre motivele care sunt de o parte sau de cealaltă" (cap. I, nr. 17).

În acest scurt text al sfântului învățător al Bisericii este posibil să se întrevadă o referință clară la importanța discernământului moral în practica sacramentală și la rolul pe care îl asumă prudența în acest dinamism al vieții morale. Sfântul Alfons, cu sfântul Toma, învață că "adevărul evaluării conștiinței care determină sau măcar intimează cu autoritate alegerea de făcut aici și acum în vederea valorii morale de realizat, este dată de prudență, înțeleasă ca înțelepciune, sapiențială și existențială" (Domenico Capone, Il personalismo in Alfonso M. de Liguori, în: Alfonso M. de Liguori e la società civile del suo tempo, Firenze 1990, pag. 214).

Ca adevărat învățător, sfântul napolitan elaborează o teologie morală nu pur și simplu cazuistică ci prudențială. Adică un discurs moral centrat pe persoană înțeleasă nu ca simplă producătoare de acte deja "reduse la lucruri", confecționate și în prealabil evaluate, ci ca om concret, creat din iubire după imaginea lui Dumnezeu și care în acțiunea sa este stăpân al propriei acțiuni: creat în libertate, acționează ca persoană în prietenie intimă cu Dumnezeu în Cristos. Deci el se determină printr-o inteligență care raționează și o voință care decide și cu libertate deplină și cu conștiință corectă dă propriei vieți un sens cu valoare supremă motiv pentru care merită să fie trăită și conviețuită.

Învățătura despre prudență ca mediere între lege și conștiință este elaborată de sfântul Alfons "nu la masa verde" ci "mai degrabă în contextul unui discernământ pastoral încărcat de iubire milostivă, care se dispune mereu să înțeleagă, să ierte, să însoțească, să spere, și, mai ales, să integreze" (Amoris laetitia, 312; cf. Evangelii gaudium, 133). Domenico Capone, teolog redemptorist și cunoscător al gândirii teologico-morale a întemeietorului său, exprimă astfel pastoralitatea milostivă și prudențială a patronului duhovnicilor și al moraliștilor: sfântul "fiind în contact cu poporul său din Napoli i-a experimentat nu numai înțelepciunea bunului simț în a evita extremismele în morală, ci și capacitatea de creștere morală și spirituală dacă i se făcea cunoscut bine Cristos și adevărul său evanghelic". În acest mod se devenea "tot mai mult persoană, onestă, și chiar sfântă. Însă în această descoperire există un aspect care trebuie subliniat. Rigorismul jansenist îi descuraja pe cei mai slabi din punct de vedere moral, adică pe «păcătoși». În schimb, Alfons combătea dur păcatul, dar îi iubea cu duioșie pe păcătoși și mergea mai ales în căutarea lor. A voit să-i înțeleagă; a voit ca să nu li se impute ca vină ceea ce nu era vină. Mai ales a voit ca să li se arate cu totalitate iubirea lui Dumnezeu Tatăl, care pentru ei l-a dat pe Fiul său Cristos și pe Mama lui Cristos, pe Maria; dar a voit ca adevărul legii, ca normă în concret, să fie comunicată cu gradualitate păcătoșilor cei mai slabi. Să înțelegem bine: el n-a atenuat radicalitatea adevărului Evangheliei, ci a evitat radicalismul în modul pastoral în care l-a propus. Nu numai că trebuia privit la adevăr conform obiectului, ci și la devenirea adevărului ca viață în subiectul concret, «aici și acum»" (Capone, Il personalismo, pag. 255-256).

Ceea ce îndrăgește cu adevărat Alfons este mântuirea sufletelor, a tuturor sufletelor. Ca sfântul Francisc de Sales, insistă în a spune că sfințenia este accesibilă pentru orice om: "Dumnezeu îi vrea pe toți sfinți și pe fiecare în starea sa, călugărul drept călugăr, secularul drept secular, preotul drept preot, cel căsătorit drept căsătorit, negustorul drept negustor, soldatul drept soldat, și tot așa vorbind despre orice altă stare" (Pratica di amar Gesù Cristo, în: Opere ascetiche, I, Roma 1933, pag. 79). Această certitudine este asumată de Alfons drept criteriu fundamental de discernământ și este pusă în inima gândirii sale teologico-morale și a acțiunii sale pastorale. "Convertirea popoarelor - scrie în Scrisoare către un episcop nou (1771) - este maximul beneficiu pe care Dumnezeu îl face oamenilor. (...) Tocmai acesta este scopul misiunilor, convertirea păcătoșilor; pentru că în misiuni ei sunt luminați de instruiri și de predici să cunoască răutatea păcatului, importanța sănătății lor și bunătatea lui Dumnezeu, și astfel schimbând inimile lor (...) încep să trăiască precum creștinii (...) și mulți care de mai mulți ani nu s-au spovedit, sau s-au spovedit rău, în misiune se spovedesc bine dispuși" (în Opere ascetiche, III, Napoli 1871, pag. 25 și 27).

Alfons ca păstor și învățător înzestrat cu experiență și prudență exercitată, maturizează și propune, și pentru astăzi, o pedagogie teologico-pastorală atentă la întrebările reale ale vieții precum și respectuoasă față de parcursul uman și față de forțele efective ale persoanei încă fragile. În slujirea sa cu cei mai abandonați el devine purtător al acelei anticipări de har și de încredere care repune persoana pe drum, într-un dinamism de creștere în caritate pentru ca tocmai aceasta din urmă să se îmbogățească tot mai mult în cunoaștere și în orice gen de alegere, pentru a putea discerne tot mai bine și a fi integri și ireproșabili pentru ziua lui Cristos spre gloria și lauda lui Dumnezeu (cf. Fil 1,9-11).

(După L'Osservatore Romano, 1 august 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat