Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea sfântului Ilie, profet credincios al Domnului - 2017

"Cel drept va trăi prin credință" (Rom 1,17)

Mai întâi: "La mulți ani tuturor creștinilor care își au numele legat de cel al sfântului profet Ilie!" Am scris această reflecție pentru că am mulți prieteni care poartă numele de Ilie și cărora le dedic aceste rânduri.

Sfântul Ilie, al cărui nume înseamnă "Iahve este Dumnezeul meu", s-a născut spre sfârșitul secolului al X-lea înainte de Cristos, în Tisba din Galaad, o localitate modestă din Cisiordania de astăzi. Deși tradiția spune că sfântul Ilie s-a născut din seminția lui Aaron, al cărui tată era preot și se chema Sovac și că la nașterea lui au apărut niște îngeri care, vorbind cu pruncul, l-au învăluit în foc, textul biblic nu spune nici una din aceste informații. Persoana sfântului Ilie apare dintr-o dată în primul verset al capitolului 17 din 1Regi, așa cum tot dintr-o dată a apărut și persoana lui Melchisedec, preotul și regele Salemului, în relatarea biblică despre patriarhul Abraham (cf. Gen 14,18-19). Activitatea profetului Ilie se desfășoară în Regatul de Nord, sub domnia regilor Ahab (873-853) și Ahazia (853-852), ambii infideli lui Dumnezeu, ambii având o moarte rea.

Întrucât profetul Ilie a fost un om al credinței în Dumnezeul cel adevărat, aș vrea să dezvolt această reflecție pe laturile credinței lui Ilie, și anume: credința lui Ilie văzută în ascultarea lui totală față de Dumnezeu; credința văzută în curajul său; credința văzută în rugăciunea sa puternică; credinței văzută și din ridicarea lui din eșec; credință văzută și din înălțarea sa cu trupul și sufletul la cer.

Mai întâi, Ahab (873-854), fiind un rege slab în credință, a devenit ușor un instrument docil în mâinile intrigantei sale soții Izabela, de origine feniciană, fiica păgână a regelui Et-Baal, din Tir, care mai întâi a favorizat, iar apoi a impus cultul zeului Baal în Țara Sfântă. Ilie a fost profetul ridicat și trimis de Dumnezeu pentru a menține credința adevărată în timpul domniei lui Ahab și a soției sale Izabela, dar și pentru a prezenta lumii o figură profetică a lui Mesia.

Ilie și-a început activitatea profetică vestindu-i lui Ahab, în numele lui Iahve, o lungă perioadă de secetă. Astfel, Ahab trebuia să-și dea seama că stăpânul forțelor naturii nu este Baal, zeul vegetației, ci Iahve, Dumnezeu creator și stăpân a toate, de care ascultă ploaia, vântul, furtuna (cf. Mc 4,41).

1. Credința lui Ilie văzută din ascultarea lui totală față de Dumnezeu

Pe muntele Carmel, locul unde Izabela a dărâmat altarului Domnului ridicat de David, pentru a înălța altarul lui Baal, în acest loc trebuia să se decidă cine este Dumnezeu pentru Israelul care "șchiopăta de ambele picioare" (cf. 1Rg 18,21), Iahve sau Baal.

Biblia spune că ascultarea de Dumnezeu este mai mare ca jertfa (cf. 1Sam 15,22). Viața lui Ilie a fost caracterizată de o ascultare deplină față de Dumnezeu. El a urmat întocmai poruncile lui Dumnezeu, chiar și atunci când îi puneau viața în pericol. Din porunca lui Dumnezeu, Ilie merge la Ahab, și îi provoacă la o "probă" de autenticitate pe preoții și profeții lui Baal: ei și el să aducă câte o jertfă, și "care Dumnezeul va răspunde cu foc ca să mistuie jertfa, acela este Dumnezeu" (1Rg 18,24). Episodul acesta, cu provocare profeților și preoților lui Baal și ai Astartei, care prin Izabela, fiica păgână a regelui Et-Baal din Tir și soția regelui necredincios Ahab, au ajuns în Israel, trebuia să-l scoată în evidență pe Dumnezeul cel adevărat al lui Israel, în fața idolilor deșerți și lipsiți de putere ai popoarelor păgâne și dușmane.

Și noi trebuie să-i fim ascultători lui Dumnezeu, chiar și atunci când nu înțelegem care sunt planurile sale, căci gândurile lui Dumnezeu sunt mai presus de gândurile noastre (cf. Is 55,9). Despre credincioșii din Roma, Paul a putut mărturisi despre "ascultarea credinței lor" (cf. Rom 16,19). Se poate spune acest lucru și despre noi? Dumnezeu care nu l-a dezamăgit pe Ilie, nu ne va dezamăgi nici pe noi.

2. Credința lui Ilie văzută și din curajul lui

Dumnezeu a dat apoi slujitorului său Ilie indicații care au pretins un curaj neobișnuit al credinței. Ca profet necunoscut din țara Galaad, el trebuia să-i vestească împăratului lui Israel judecata lui Dumnezeu. Ca profet al Domnului, după trei ani și șase luni, Ilie a trebuit să meargă din nou la împărat. Pe muntele Carmel a stat singur împotriva celor 450 de profeți ai lui Baal și a celor 400 de profeți ai Astartei. Ilie se va confrunta încă o dată cu Ahab, când acesta intenționa să cumpere via lui Nabot, care se afla în vecinătatea palatului regal. Dar Nabot este hotărât să-și apere moștenirea paternă cu orice preț, chiar cu prețul vieții (cf. 1Rg 21,1-3). Așa cum ne sugerează 2Rg 9,26, Nabot a fost ucis împreună cu moștenitorii lui. Ahazia, care i-a urmat pe tron tatălui său Ahab, ținea și el mai mult la zeii străini decât la Iahve. Într-o zi, Ahazia a căzut de la fereastra etajului superior și este grav rănit (cf. 2Rg 1,2). Imediat a trimis soli ca să fie consultat Baal-Zebub, zeul păgân al cetății feniciene Accaron, și să afle dacă se va vindeca. Baal-Zebub, sau Beelzebul, înseamnă atât "zeul muștelor" cât și "stăpânul bălegarului"; iar în Noul Testament numele Beelzebul este folosit pentru a-l indica pe principele diavolilor (cf. Mc 3,22; Mt 10,25). Ilie îi reproșează regelui: "Ai trimis mesageri ca să-l consulte pe Baal-Zebub, zeul lui Accaron, ca și cum în Israel nu ar fi fost un Dumnezeu pe care să-l consulți" (2Rg 1,6). Datorită acestui gest de dispreț față de Iahve, profetul îi anunță regelui moartea. Pentru toate acestea a fost nevoie de un curaj deosebit. Acest curaj l-a avut Ilie din credința în Dumnezeu. Ca o întărire în credință, amintim că acest curaj al lui Ilie, prin harul lui Dumnezeu, l-au mai avut și alții: cei trei prieteni ai lui Daniel care stăteau înaintea mâniosului împărat Nebucadnețar, care dorea să-i oblige să se închine înaintea chipului cioplit (cf. Dan 3,17). Ei aveau deplina încredere că Dumnezeu îi va ajuta. Ei nu știau cum, dar se încredeau în Dumnezeul lor. Același curaj îl găsim la apostoli, pe care Domnul i-a trimis în lumea întreagă să mărturisească despre el.

Acest curaj al credinței îl întâlnim și la mulți sfinți, ca de exemplu la sfântul episcop martir Frederic (780-838), din Țările de Jos, care a dojenit-o pe împărăteasa Iuditha din vremea lui pentru viața ei stricată, așa cum Ioan Botezătorul a dojenit-o pe Irodiada (cf. Mt 14,3). Drept urmare, împărăteasa l-a ucis în fața altarului, împlântând în trupul lui două săbii. Exemplul acestor eroi să ne încurajeze și pe noi în a-l mărturisi curajos pe Isus.

3. Credința lui Ilie văzută din rugăciunile lui

O viață de credință este de neînchipuit fără rugăciune. Ilie s-a rugat să nu plouă trei ani și șase luni (cf. 1Rg 17,1). Când a trecut această perioadă, Ilie s-a rugat din nou și a fost ascultat. Apoi, s-a rugat ca Dumnezeu să trimită foc din cer pentru a mistui jertfa: "Care Dumnezeu va răspunde cu foc, acela este Dumnezeu" (1Rg 18,24). În zadar au strigat și au înălțat glasurile lor către cer preoții lui Baal, căci nu au primit nici răspuns. Când s-a rugat și Ilie "s-a coborât foc de la Domnul și a mistuit arderea de tot și lemnele și pietrele și țărâna și a mistuit toată apa care era în șanț" (1Rg 18, 38). Imediat după jertfă, s-a ridicat din mare un mic nor care lua proporții tot mai mari până când a revărsat o ploaie abundentă care a pus capăt secetei și foametei. Ilie chiar i-a cerut lui Ahab să se grăbească, să ajungă acasă înainte să plouă (1Rg 18,44). Apoi, Ilie s-a rugat în camera sa la Dumnezeu, ca să fie trezit la viață copilul văduvei (cf. 1Rg 17,20). Toate aceste evenimente au avut rolul de a pune în evidență pe Dumnezeul cel adevărat în comparație cu idolii păgâni lipsiți de putere.

4. Credința lui Ilie reînviată după uitarea lui Dumnezeu

Cu toată ascultarea sa, cu tot curajul său și cu toate rugăciunile sale, peste Ilie a venit și ziua nefastă în care, privind mai mult la sine și mai puțin la Dumnezeu, a devenit slab; a devenit slab ca Petru pe apă (cf. Mt 14,30); a devenit slab ca unul fiecare dintre noi când încercăm să ne rezolvăm fără Dumnezeu problemele. În viața de credință trebuie fidelitate continuă. În cazul lui Ilie, ceasul de după victorie s-a dovedit a fi mai periculos decât ceasul luptei. Când Izabela l-a amenințat cu moartea, el a fugit în pustiu ca să-și scape viața și acolo s-a așezat sub un iepunăr (cf. 1Rg 19,1-4). Nu mai avea deloc curajul vieții. El s-a rugat și acolo, dar nu mai era o rugăciune a credinței, ci a disperării. "Așa că cel care gândește că stă în picioare să fie atent să nu cadă" (1Cor 10,12). Aceasta să fie o lecție și pentru noi.

Dacă vom citi 1Regi 19, vom găsi câteva motive ale eșecului lui Ilie: mai întâi Ilie nu s-a rugat după ce a auzit amenințarea Izabelei. El nu a mai acționat în dependență de Dumnezeul său, ci a încercat o rezolvare pe cont propriu. În al doilea rând, a fost preocupat cu împrejurările și nu cu Dumnezeu care are toate situațiile în mâna sa. În al treilea rând, gândurile sale s-au învârtit numai în jurul său. El se vedea numai pe sine și slujba sa și nu-l mai vedea pe Dumnezeu. Acest comportament este o cauză sigură de eșec pentru oricine.

Suntem încurajați, când vedem că Dumnezeu nu-l lasă singur pe Ilie sub ienupăr. El i s-a arătat și l-a hrănit cu pâine și apă pentru a-l motiva din nou (cf. 1Rg 19,5-8). Tot astfel, Dumnezeu nu permite nici astăzi ca noi să suferim o înfrângere totală, ci dorește să ne îndreptăm din nou privirile spre el, să alergăm la el, pentru a fi hrăniți cu pâinea, apa și cuvântul său, pentru a obține noi puteri ale credinței pentru a putea merge mai departe pe calea noastră, până la muntele lui Dumnezeu..

5. Ilie întărit și glorificat prin credința în Dumnezeu.

Dar episodul cel mai relevant din viața profetului Ilie rămâne "înălțarea" lui la cer în car de foc. Înainte de "înălțarea" lui la ceruri, Ilie a făcut o ultimă vizită, însoțit de Elizeu, "fiilor profeților" de la Betel și de la Ierihon. Apoi, tot împreună cu Elizeu, traversează Iordanul ca pe uscat, după ce a despărțit apele în două lovind apa cu mantia înfășurată. Dincolo de Iordan, Elizeu, destinat să-i succeadă în slujirea profetică, cere învățătorului două măsuri din spiritul lui (cf 2Rg 2,9). După care apare un car de foc tras de cai de foc și, pe acest car, Ilie urcă spre ceruri în văpaia de foc, lăsând în urma lui mantia profetică (cf. 2Rg 2,11). Este căutat trei zile de fiii profeților, dar nu-l găsesc (cf. 2Rg 2,17).

Împreună cu Moise, Ilie va apare alături de Isus la schimbarea sa la față, vorbind despre necesitate pătimirii Domnului pentru mântuirea din păcat (cf. Lc 9,31). Dacă Moise a devenit simbolul celor care vor învia la venirea lui Isus de-a doua, Ilie a devenit imaginea celor rămași în viață la venirea lui Isus de-a doua și care vor fi răpiți la cer în văzduh (cf. 1Tes 4,17).

Sfântul profet Ilie i-a fost plăcut lui Dumnezeu pentru că a avut credință (cf. Evr 11,6). Noi îi plăcem lui Dumnezeu tot dacă avem credința în el. În Biblie: "Credința este siguranță cu privire la cele nădăjduite" (Evr 11,1). Dumnezeu a dovedit în toate cazurile și întotdeauna că este demn de încredere. De aceea credem în el și în promisiunile lui, chiar dacă nu știm cum va rezolva lucrurile în folosul nostru. Prin urmare, credința în Dumnezeu se bazează pe cunoașterea exactă a iubirii și a faptelor lui în favoarea noastră.

Când cineva l-a întrebat pe fizicianul și chimistul Michael Faraday (1791-1867), care ținea o prelegere despre credință, "Ce sunt speculațiile acestea?", el i-a răspuns: "Care speculații? Eu nu fac nici un fel de speculații. Eu mă bazez pe certitudini. Știu în cine am crezut și sunt încredințat că el are putere să păzească ce i-am încredințat până în ziua aceea" (2Tim 1,12). Credința nu înseamnă să privești valurile, ci să te uiți la Isus care umblă pe valuri. Credința nu înseamnă să privești mormântul, ci pe Isus care a biruit moartea și mormântul. Credința nu înseamnă să privești cerul, ci să privești la Isus care a întins o scară între pământ și cer.

Doamne, dă-ne credința, rugăciunea și faptele de credință ale sfântului profet Ilie!

Sfinte profet Ilie, roagă-te pentru noi!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat