Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

A patra cale

Un nou caz particular în iter-ul procesual al canonizărilor

De Marcello Bartolucci

Cu motu proprio Maiorem hac dilectionem despre oferirea vieții, papa Francisc a deschis calea spre beatificarea acelor credincioși care, determinați de caritate, și-au oferit în mod eroic propria viață pentru aproapele acceptând liber și voluntar o moarte sigură și prematură cu intenția de a-l urma pe Isus: "El și-a dat viața pentru noi. La fel și noi trebuie să ne dăm viețile pentru frați" (1In 3,16).

Cum se știe, de acum de multe secole normele Bisericii Catolice prevăd că se poate trece la beatificarea unui slujitor al lui Dumnezeu parcurgând una dintre aceste trei căi.

1) Calea martiriului care este imitarea supremă a lui Cristos și mărturia cea mai înaltă a carității. Conceptul clasic de martiriu cuprinde: a) acceptarea voluntară a morții violente din iubire față de Cristos, din partea victimei; b) odium a persecutorului față de credință, sau față de o altă virtute creștină; c) blândețea și iertarea victimei care imită exemplul lui Isus, care pe cruce a invocat milostivirea Tatălui față de ucigașii săi.

2) Calea virtuților eroice, exercitate "cu dezinvoltură, cu promptitudine și cu plăcere și mai presus de modul obișnuit de a acționa, pentru un scop supranatural" (Benedict al XIV-lea) și pentru o perioadă de timp corespunzătoare, adică până acolo încât a le face să devină un mod obișnuit de a fi și de a acționa conform Evangheliei. Este vorba despre virtuțile teologale (credință, speranță, dragoste), cardinale (prudență, dreptate, tărie, cumpătare) și "adăugite" (sărăcie, ascultare, castitate, umilință).

3. Există, apoi, o a treia cale, mai puțin cunoscută și mai puțin parcursă, care, însă, conduce la același rezultat al celorlalte două. Este calea așa-numiților casus excepti, numiți așa de Codul de drept canonic din 1917 (cf. can. 2125-2135). Recunoașterea lor duce la confirmarea unui cult antic, adică după pontificatul lui Alexandru al III-lea († 1181) și anterior anului 1534, așa cum a stabilit Urban al VIII-lea (1623-1644), marele legislator al cauzelor sfinților. Confirmarea cultului antic este numită și "beatificare echivalentă".

Aceste trei căi sunt încă deschise și pot fi parcurse, dar nu pare că sunt suficiente pentru a interpreta toate cazurile posibile de sfințenie canonizabilă. De fapt, în ultima vreme, Congregația Cauzelor Sfinților și-a pus întrebarea "dacă nu merită beatificarea acei slujitori ai lui Dumnezeu care, inspirați de exemplul lui Cristos, și-au oferit și și-au jertfit liber și în mod voit propria viață pentru frați într-un act suprem de caritate, care a fost direct cauză a morții, punând astfel în practică cuvântul Domnului: "Nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi" (In 15,13)" (Positio peculiaris, pag. 3).

Este vorba de a introduce o a patra cale, pe care am putea s-o numim a oferirii vieții. Deși are unele elemente care o fac să se asemene atât cu calea martiriului cât și cu aceea a virtuților eroice, este o nouă cale care vrea să valorizeze o mărturie creștină eroică, până acum fără o procedură specifică, tocmai pentru că nu face parte complet din cazul particular al martiriului și nici din cel al virtuților eroice.

De fapt, calea oferirii vieții se aseamănă parțial cu aceea a martiriului pentru că există eroica dăruire de sine, inclusiv până la moarte, dar se diferențiază de ea pentru că nu există un persecutor care ar vrea să impună alegerea împotriva lui Cristos. În mod asemănător, calea oferirii vieții se aseamănă cu aceea a virtuților eroice pentru că există un act eroic de caritate (dăruire de sine), inspirat de exemplul lui Cristos, dar se diferențiază de ea pentru că nu este expresia unei exercitări prelungite a virtuților și, îndeosebi, a unei carități eroice. Oricum, se cere o exercitare obișnuită a vieții creștine, care să facă posibilă și comprehensibilă decizia liberă și voluntară de a-și dărui propria viață într-un act suprem de iubire creștină, care să depășească instinctul natural de conservare, imitându-l pe Cristos, care s-a oferit Tatălui pentru lume, pe cruce.

De aceea, este clar că toate căile spre sfințenia canonizată trebuie să aibă o denumire comună în caritate, care este "legătură a desăvârșirii", "plinătate a legii" și "suflet al sfințeniei". Deci și oferirea vieții nu poate să facă abstracție de desăvârșirea carității, care în acest caz însă nu este rezultatul unei repetări prelungite, prompte și bucuroase a actelor virtuoase, ci este un unic act eroic care prin radicalitatea, irevocabilitatea și persistența sa usque ad mortem exprimă pe deplin opțiunea creștină. După aceea, teologii învață că, în virtutea "conexiunii" dintre virtuți, acolo unde există un act eroic de caritate nu poate să lipsească un corespunzător act de credință, speranță, prudență, tărie și așa mai departe. De asemenea trebuie spus că factorul timp, adică durata oferirii are o relevanță a sa. De fapt, dacă actul eroic al oferirii se desfășoară de-a lungul anilor, ar putea la sfârșit să facă parte din cazul particular al virtuților eroice, care devin astfel nu numai pentru că sunt expresia comportamentelor desăvârșite în mod extraordinar, ci și pentru că sunt desfășurate pentru un timp însemnat, pe care jurisprudența îl indică în circa zece ani de practică în cazurile obișnuite. Pentru a delimita acest aspect, Motu Proprio vorbește foarte oportun despre "moarte în termen scurt", ceea ce nu înseamnă imediată dar nici așa de îndepărtată încât să transforme actul eroic în virtute eroică. În acest caz s-ar schimba cazul particular. Când are loc prezența împreună a oferirii eroice a vieții și exercitarea eroică a virtuților creștine, este clar că iter-ul juridic va prefera cazul particular al virtuților eroice, care exprimă mai deplin personalitatea slujitorului lui Dumnezeu, sfințenia și simfonia bogățiilor sale spirituale. Dacă ar fi posibil să se traseze o gradație a parcursurilor juridice pentru constatarea sfințeniei canonizabile, am putea conclude că pe primul loc se află martiriul, pe al doilea virtuțile eroice, pe al treilea actul eroic de oferire a vieții inclusiv până la moarte. Pentru a conclude raționamentul putem afirma liniștit că acela care pecetluiește viața sa cu un act eroic de caritate, poate să fie considerat discipol desăvârșit al lui Cristos și, ca atare, merită să fie propus ca model de viață creștină, când însuși Dumnezeu îi garantează autenticitatea și exemplaritatea prin faima de sfințenie, prin dovada minunilor și prin evaluarea favorabilă a autorității supreme a Bisericii.

Oferirea vieții usque ad mortem, până acum nu constituia un caz particular de sine stătător, ci, dacă exista, era încorporată, numai ca detaliu, în cazul particular al virtuților eroice, sau în cel al martiriului. Este clar de acum că această încorporare nu dădea dreptate unei adevărate și, în multe aspecte, emoționante expresii de sfințenie. Deja Benedict al XIV-lea, magister, nu excludea de la cinstea altarelor pe cei care și-au dat viața într-un act extrem de caritate, ca de exemplu, asistența ciumaților care, declanșând contagierea, devenea cauză sigură a morții.

Toată această problematică a început să devină obiect de reflecție explicită a Congregației Cauzelor Sfinților începând de la congresul ordinar din 24 ianuarie 2014. Prefectul, cardinalul Angelo Amato, a adus problema în atenția Sfântului Părinte Francisc în audiența din 7 februarie 2014. Papa "a aprobat și a încurajat" studierea acestui nou caz particular, motiv pentru care dicasterul a pregătit o Positio peculiaris, cu contribuțiile complementare a cinci studioși ai cauzelor sfinților: un biblist, un profesor de teologie dogmatică, un specialist în teologie spirituală, un jurist și un istoric.

La 2 iunie 2016, Congregația a ținut despre această temă un congres special compus din 15 experți (10 consultanți și 5 postulatori), diferiți de cei de la Positio peculiaris. A prezidat reuniunea episcopul Enrico dal Covolo, mai ales în calitatea sa de postulator. Discuția s-a desfășurat pe linia a cinci întrebări, comunicate încă de la convocarea congresului și formulate astfel: "1. Oferirea vieții, urmată de moarte, poate să fie considerată ca expresie de imitare supremă și eroică a lui Cristos? 2. Ce caracteristici psihologice și teologice ar trebui să aibă oferirea vieții pentru a fi un act eroic de caritate? 3. Oferirea vieții trebuie să se formeze în contextul unei vieți creștine consolidate, sau poate să fie o decizie neprevăzută, adică fără o pregătire remotă? 4. Este oportun ca oferirea vieții să fie un caz particular distinct de cel al martiriului și al virtuților eroice? 5. Procedura juridică pentru eventuala beatificare per viam vitae oblationis, în afară de investigația diecezană super vita, virtutibus, oblatione vitae, fama sanctitatis... trebuie să cuprindă și dovada unei minuni?" (Relatio et vota congressus peculiaris, pag. 8).

La fiecare întrebare s-a răspuns în scris de către cei cincisprezece consultanți și postulatori care apoi s-au confruntat într-o reuniune colegială (congres). Așa cum se știe, concluziile congreselor speciale ale Congregației Cauzelor Sfinților sunt mereu importante, deoarece exprimă părerea motivată a studioșilor și experților care au examinat materia în mod profund. Totuși, votul lor nu este deliberativ și obligatoriu. În cazul nostru, aprofundarea amplă și senină a congresului a dus la aceste concluzii: a) oferirea vieții, urmată de moarte, poate să fie considerată ca expresie de imitare supremă și eroică a lui Cristos, așa cum reiese din Noul Testament, din tradiția martirilor și a mărturisitorilor credinței, din magisteriul Papilor, din Conciliul al II-lea din Vatican și din reflecția teologică, mai ales cu privire la caritate; b) oferirea vieții, în marea majoritate a cazurilor, se formează într-un context de practicare a virtuților creștine; c) cu privire la întrebarea dacă oferirea vieții trebuie să fie un caz particular distinct de cel al martiriului și al virtuților eroice, majoritatea voturilor a susținut ideea de a configura un caz particular distinct, în timp ce o minoritate nu consideră oportun acest lucru; d) cu privire la procedura juridică pentru eventuala beatificare per viam vitae oblationis, în afară de investigația diecezană super vita, virtutibus, oblatione vitae, fama sanctitatis, majoritatea consultanților și postulatorilor consideră necesară, pentru beatificare, o minune aprobată în mod formal.

Cu aceste păreri, la 27 septembrie 2016, s-a mers la sesiunea plenară a cardinalilor și episcopilor, membri ai Congregației Cauzelor Sfinților. Și în această adunare, diferitele aspecte ale problemei au fost tratate cu profunzime de doctrină și mărime de considerații pastorale. În concluzie, cardinalii și episcopii au dat vot favorabil unei noi căi pentru beatificarea celui care și-a oferit viața cu motivații creștine explicite și recunoscute. A fost evidențiată și necesitatea unei minuni, aprobate în mod formal, ca o confirmare divină a evaluării umane cu privire la oferirea vieții. Aceste concluzii au fost supuse de Congregația Cauzelor Sfinților Sfântului Părinte Francisc cu scrisoarea din 28 noiembrie 2016 (Prot. N. VAR 7454/14). La 17 ianuarie anul acesta, Secretariatul de Stat îl informa pe cardinalul Amato că Sanctitatea Sa "la data de 10 ianuarie a aprobat cu bunăvoință propunerea de a se trece la beatificarea acelor slujitori ai lui Dumnezeu a căror oferire liberă și voluntară a vieții a devenit cauză a morții lor". Era cerut Congregației și "să întocmească textul pronunțării pontificale" pentru a-l prezenta aprobării definitive a Sfântului Părinte. Textul pronunțării pontificale citate este acum motu proprio Maiorem hac dilectionem, semnat de Papa Francisc. Acest document pontifical precizează foarte oportun la art. 2: "Oferirea vieții, pentru ca să fie valabilă și eficace pentru beatificarea unui slujitor al lui Dumnezeu, trebuie să răspundă la următoarele criterii: a) oferirea liberă și voluntară a vieții și acceptarea eroică propter caritatem a unei morți sigure și în termen scurt; legătură între oferirea vieții și moartea prematură; b) exercitarea, cel puțin în măsură obișnuită, a virtuților creștine înainte de oferirea vieții și, după aceea, până la moarte; c) existența faimei de sfințenie și a semnelor, cel puțin după moarte; d) necesitatea minunii pentru beatificare, care a avut loc după moartea slujitorului lui Dumnezeu și prin mijlocirea sa". Art. 3 din motu proprio adaugă cum trebuie să se procedeze în investigația canonică despre oferirea vieții și în pregătirea respectivului dossier (positio) care trebuie supus consultanților teologi și cardinalilor: "Celebrarea investigației diecezane sau eparhiale și respectiva Positio sunt reglementate de constituția apostolică Divinus perfectionis Magister din 25 ianuarie 1983 [...] și de Normae servandae [...] din 7 februarie același an". Această nouă normativă despre oferirea vieții va trebui să se racordeze, în mod logic, și cu instrucțiunea Sanctorum mater din 17 mai 2007, care vrea să facă mai zveltă aplicarea corectă a legislației din 1983. În sfârșit, motu proprio a decis că dubium-ul, adică obiectul constatării cauzelor despre oferirea vieții, să fie formulat astfel: An constet de heroica oblatione vitae usque ad mortem propter caritatem necnon de virtutibus christianis, saltem in gradu ordinario, in casu et ad effectum de quo agitur ("dacă rezultă că sunt dovedite oferirea vieții până la moartea din cauza carității precum și virtuțile creștine exercitate măcar în grad obișnuit, în cazul și pentru finalitățile despre care este vorba"). Sfântul Părinte a dispus și ca acest act legislativ al său să fie promulgat prin "L'Osservatore Romano" și ca să intre în vigoare chiar în ziua publicării.

Cu această măsură, învățătura despre sfințenia creștină canonizabilă și procedura tradițională a Bisericii pentru beatificarea slujitorilor lui Dumnezeu nu numai că n-au fost alterate, ci sunt îmbogățite cu noi orizonturi și oportunități pentru edificarea poporului lui Dumnezeu, care în sfinții săi vede fața lui Cristos, prezența lui Dumnezeu în istorie și realizarea exemplară a Evangheliei.

(După L'Osservatore Romano, 12 iulie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat