Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 14-a de peste an - Anul A - 2017

La respingere, Isus răspunde cu îndurare, bunătate și mântuire, spre convertire!

În ultimele două duminici Biserica, prin lecturile biblice de la sfânta Liturghie, ne-a prezentat puterea lui Isus de a-și delega autoritatea primită de la Tatăl ceresc (cf. Mt 10,1) prin: alegerea apostolilor, instruirea lor asupra mesajului de transmis lumii, trimiterea lor în misiune, avertizarea că vor fi respinși de oameni, mângâierea că vor fi continuu asistați de el, dar și răsplata divină pe care o vor primi apostolii și cei care vor primi persoana și mesajul lor. Duminica aceasta, Biserica, prin lecturile biblice de la sfânta Liturghie, ni-l prezintă pe Isus trimis de către Tatăl ceresc ca Mesia la oamenii de mântuit (cf. Mt 11,6); ne prezintă puterea lui de a învăța și de a salva suflete; puterea de a-și apăra ucenicii (cf. Mt 11,7-15); ni-l prezintă primit de către cei simpli și respins de către unii care se cred înțelepți (cf. Mt 11,25); ne prezintă și răspunsul lui la primirea și respingere sa, care este un răspuns de laudă pentru cei buni și un răspuns de îndurare pentru cei care îl resping (cf. Mt 11,27-30).

Începând cu lucrarea lui Ioan Botezătorul de pregătire a "căii" lui Isus și până astăzi, împărăția cerurilor se cucerește prin luptă (cf. Mt 11,12), căci dușmanii din toate timpurile vor opune rezistență chiar violentă lui Isus și împărăției sale. Pe timpul lui Ioan Botezătorul, fariseii și cărturarii se împotriviseră cu îndârjire lui Isus și împărăției. Regele Irod făcuse tot ce-i stătuse în putință pentru a o zădărnici, punând mâna pe vestitorii ei. Așa se cucerește și astăzi împărăția cerurilor, tot prin luptă, căci Isus și împărăția sa au dușmani și astăzi.

Generația de oameni căreia i se adresa Isus și Ioan Botezătorul nu era interesată să accepte împărăția predicată de Isus și de crainicul său (cf. Mt 11,18-19). De aceea, Isus i-a comparat pe iudeii de atunci cu niște copii răsfățați, care stăteau în piață și nu erau impresionați de nimic, indiferent de ce li se oferea. Dacă li se cânta din fluier ca ei să poată dansa, ei refuzau să danseze. Dacă li se cânta de jale, ei refuzau să plângă (cf. Mt 11,17). Astăzi este la fel, oamenii nu mai sunt impresionați de nimic, nici de cer, nici de iad. Le place doar veninul păcatului administrat inteligent și cu dulceață de către satana.

Isus îndrăgise mult cetățile: Corazin, Betsaida și Cafarnaum, orașe din Galileea, care locuiau în întuneric și în umbra morții (cf. Mt 4,18; Lc 1,79). Isus, Fiul lui Dumnezeu, umblase pe străzile lor prăfuite, îi învățase pe ei și pe fiii lor, și săvârșise în ele cele mai mărețe dintre minunile sale. În fața acestor dovezi copleșitoare, locuitorii lor au continuat să refuze cu încăpățânare să se convertească. Prin urmare, nici nu e de mirare că Domnul a rostit o grea condamnare la adresa lor. Păcatul perversiunii Sodomei a fost într-adevăr mare, dar nici un păcat nu e mai mare ca refuzul lui Isus și a mântuirii sale (cf. Mt 11,20-24). Care a fost urmarea? Astăzi nici nu se mai cunoaște locul exact pe unde au fost Corazinul, Betsaida și Cafarnaumul.

Deși națiunea Israel se îndreaptă spre grozăvia judecății divine, Regele Mesia, Isus, în cadrul ultimului său apel, deschide larg ușa mântuirii fiecărui om (cf. Mt 11,27-30). Și astfel, el dovedește că este un Dumnezeu al iubirii și harului, chiar atunci când poporul insensibil este în pragul judecății. De aceea și psalmistul spune: "Domnul este îndurător și plin de dragoste, el este îndelung răbdător și plin de îndurare; Domnul este bun față de toți, el își arată dragostea față de orice făptură. Domnul îi sprijină pe toți cei care dau să cadă și îi ridică pe toți cei căzuți" (Ps 145, 8-9.14).

Prima lectură, din cartea lui Zaharia, ni-l prezintă pe Dumnezeu care pregătește cu bunăvoință ambientul în care se va naște Mesia în lume. În acest sens Dumnezeu privește și spre popoarele păgâne vecine lui Israel, ca ele să nu fie un obstacol pentru venirea Fiului său. Apoi, profetul Zaharia ni-l prezintă pe împăratul Mesia ca și venit în lume și purtând semnele păcii: "drept", "umil" și "călare pe un pui de măgăriță" (cf. Zah 9,9). În ziua de Florii s-a împlinit această profeție, prin intrarea triumfală a lui Isus în Ierusalim, ca rege aducător de pace și mântuire, călărind pe un asin (cf. In 12,15).

Apoi, făcând un salt în timp, sfântul Matei ne prezintă poporul care nu a privit la smerenia lui Mesia, nu a luat aminte la dragostea sa, care a disprețuit jertfa lui începută la întrupare și desăvârșită la cruce, care nu l-a primit nici pe Isus și nici mântuirea sa (cf. In 1,11). Urmarea firească a acestui refuz ar fi fost pedeapsa nimicirii și pentru Corazin, Betsaida și Cafarnaum. Dar, de mai bine de două mii de ani, pedeapsa nimicirii a fost suspendată, profeția din Zaharia 9 a fost oprită între versetele 9 și 10: "Veselește-te mult, fiică a Sionului! Strigă de bucurie, fiică a Ierusalimului! Iată, regele tău vine la tine: el este drept și mântuit, umil și călare pe un măgar, pe un mânz, puiul unei măgărițe" (cf. Zah 9,9)! Și "Voi nimici carele din Efraim și caii din Ierusalim; voi nimici arcul de război" (cf. Zah 9,10).

De la venirea sa în lume, Isus, după ce a suspendat pentru un timp judecata, el ne cheamă în fiecare zi la el și la paradisul său: "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28)! Pentru noi cei osteniți și împovărați de păcat, diavol și lume, mântuirea înseamnă o persoană, înseamnă Isus. Iar a veni la Isus înseamnă: a crede în el (cf. Fap 16,31); a-l primi ca mântuitor (cf. In 1,12); a mânca trupul său (cf. In 6,35); a bea din apa lui vie (cf. In 7,37); a privi la el (cf. Is 45,22); a-l mărturisi pe el (cf. 1In 4,2); a-i răspunde la chemare (cf. In 5,24-25); a intra pe ușa lui (cf. In 10,9); a-i deschide ușa inimii (cf. Ap 3,20); a te atinge cu credință de poala hainei lui (cf. Mt 9,20-21); a te recunoaște pierdut și a accepta darul vieții sale veșnice (cf. Rom 6,23). Numai cei care fac aceste lucruri și se recunosc pierduți fără el pot fi odihniți și mântuiți. Odihna și mântuirea nu pot fi câștigate pe baza meritelor personale, ci sunt oferite în dar numai de Isus care le-a câștigat la cruce.

"Luați jugul meu asupra voastră și învățați de la mine că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă pentru sufletele voastre! Căci jugul meu este plăcut, iar povara mea este ușoară" (Mt 11,29-30). A lua jugul lui Isus înseamnă a te încredința voii lui, a-i da lui controlul asupra vieții tale (Rom 12,1-2). "Învățați de la mine căci eu sunt blând și smerit cu inima". În contrast cu fariseii, care erau aspri și mândri, adevăratul învățător Isus este blând și smerit. Jugul și povara păcatului sunt atât de grele, încât chiar pe însuși Isus l-au făcut să cadă de vreo trei ori pe drumul Calvarului, căci jugul și povara păcatului astfel au fost concepute de diavol ca o "zgardă grea" purtată de unul singur. Povara crucii lui Cristos a fost concepută ca "un jug de purtat în doi", într-o parte purtăm noi povara și în cealaltă parte o poartă Cristos și frații. Cei care iau jugul lui vor învăța să ocupe locul cel mai de jos unde furtunile încetează: "Veți găsi odihnă pentru sufletele voastre". Odihna inimii se dobândește numai prin ocuparea locului celui mai de jos înaintea lui Dumnezeu. De aceea, invocația "Isuse cu inima blândă și smerită, fă inimile noastre asemenea cu inima ta" să fie mereu pe buzele noastre

Sfântul apostol Paul, în lectura a doua de astăzi, ne spune că, datorită lui Cristos, o pace minunată va urma după povara păcatului. Deși vinovați, datorită mântuirii lui Isus de la cruce nu mai este de acum înainte nicio condamnare pentru noi: "Legea Duhului de viață a lui Cristos" ne-a eliberat de sub "legea păcatului", adică de sub dominația sa. "Dacă Duhul celui care l-a înviat pe Isus Cristos din morți locuiește în voi, cel care l-a înviat pe Cristos din morți va învia și trupurile voastre muritoare, prin Duhul lui care locuiește în voi. Așadar, fraților, noi nu suntem datori trupului ca să trăim după trup. Dacă trăiți după trup, aveți să muriți. Dar dacă, prin Duh, faceți să moară faptele trupului, veți trăi" (Rom 8,11-13)!

De acum noi, care suntem în Cristos Isus, să umblăm "potrivit Duhului". După ce am crezut, Duhul lui Dumnezeu a venit să locuiască în noi ca adevăratul Stăpân al casei. Carnea, "omul cel vechi", vechiul proprietar, nu mai este decât un locatar nedorit, închis într-o cameră. Nu mai are nici un drept, însă fiecare trebuie să vegheze și să nu-i deschidă nici o ușă, căci nu mai datorăm nimic "cărnii", acestui creditor lacom și crud.

Profeția care prevede judecata își va relua la vremea stabilită cursul. Dar până atunci: bunătatea și frumusețea se arată împreună: "Tu ești mai frumos decât fiii oamenilor; harul este turnat pe buzele ta" (Zah 9,17); se va proclama cântarea "compusă despre Împăratul" (Ps 45,1-2); răscumpărații vor fi atunci precum pietrele prețioase ale cununii lui (cf. Zah 9,16b); ba mai mult, răscumpărații vor vădi frumusețea minunată a împăratului Mesia (cf. Is 62,3). În același timp, însuși faptul prezenței lor cu el va da mărturie despre bunătatea lui de nespus (cf. Ps 31,19.21).

Iată un exemplu: Abia ajuns în paradis, un sfânt a primit ca răsplată o coroană de aur. Fericit de distincția sa strălucitoare a început să meargă pe încântătoarele căi ale cerului și a remarcat, cu o ușoară uimire, că majoritatea celorlalți sfinți purtau coroane împodobite cu bijuterii și pietre prețioase. Cu un pic de dezamăgire în glas, a întrebat: "De ce coroana mea nu are nici măcar o bijuterie"? Un înger a răspuns: "Pentru că nu ai câștigat nici una. Bijuteriile sunt lacrimile pe care sfinții le-au vărsat pe pământ. Tu nu ai plâns niciodată". "Și cum puteam să plâng", a întrebat sfântul, "din moment ce eram așa de fericit în iubirea lui Dumnezeu"? "Acesta este un lucru foarte mare", a spus îngerul. "Și într-adevăr coroana ta este de aur. Dar pietrele prețioase se cuvin numai celor care au plâns cu cei care plâng" (cf. Rom 12,15). Isus însuși s-a așezat lângă noi, a plâns împreună cu noi și ne-a mântuit la cruce.

Datoria noastră de oameni "împreună lucrători cu Dumnezeu la opera mântuirii oamenilor" (cf. 2Cor 6,1) este să-l urmăm pe Isus în purtarea sa smerită și iubitoare față de oameni; el ne va ajuta cu harul Duhului Sfânt, cu harul smereniei și ne face părtași ai naturii divine (cf. 2Pt 1,4).

Sfântul Vincențiu de Paul (1581-1660) spunea: "Urmându-l cu amabilitate, bunătate și umilință pe Isus, vom câștiga în mod minunat inimile oamenilor și îi vom determina să consimtă la sacrificii grele". Pe acest sfânt, mergând odată să cerșească pentru orfanii de care avea grijă și trecând prin fața unui magazin, unul din clienții aflați acolo, văzându-l, l-a scuipat în față: "Ceea ce mi-ai făcut mie este drept" i-a spus părintele Vincențiu de Paul, "acum însă să-mi dai ceva și pentru orfanii mei". Se spune că acest om a fost atât de impresionat de umilința sfântului că și-a schimbat viața și a devenit un binefăcător generos al copiilor îngrijiți de el.

Bruno Ferrero ne povestește că într-o zi, sfântul călugăr rus Dimitri din Priluki, Vologda (+ 1392), mergea în grabă pentru că avea o întâlnire cu Dumnezeu. Pe drum s-a întâlnit cu un sărman căruțaș care se chinuia în zadar să readucă la drum carul său care era pe jumătate răsturnat în micul torent care mărginea drumul. Singur, sărmanul om nu ar fi reușit cu siguranță. Dimitri chiar nu știa ce să facă: să se oprească pentru a-l ajuta pe căruțașul în dificultate sau să o facă pe prostul și să meargă repede mai departe pentru a ajunge la întrevederea sa unică și de nepierdut. Inima sa a trebuit să decidă. Dimitri s-a apropiat de căruțaș, a pus și el spatele la car, care ajunsese de-a curmezișul în groapă, și și-a unit eforturile sale cu cele ale omului care i-a mulțumit din priviri. Pufăind și transpirând, cei doi au reușit să reașeze pe drum roțile carului. Dimitri nici măcar nu a auzit mulțumirile căruțașului. Imediat ce carul a fost adus la drum, a plecat în goană spre întrevederea sa, spre întâlnirea sa cu Dumnezeu. Dar când, obosit și gâfâind, a sosit la locul stabilit pentru întâlnire, Dumnezeu nu era. Poate obosit de așteptare plecase. Cu inima frântă de dezamăgire, Dimitri s-a prăbușit pe marginea drumului. După puțin timp a trecut pe acolo căruțașul care, văzându-l atât de abătut, s-a oprit, s-a așezat alături de el, l-a privit cu ochi plini de o gingașă înțelegere, a scos din desagă o pâine rotundă, a împărțit-o în două și i-a dat jumătate murmurând: "Dimitri!" Cu inima învălmășită, Dimitri a înțeles, era Isus. L-a îmbrățișat plângând de fericire: "Dumnezeu meu, erai tu! Mi-ai venit în întâmpinare!" Dumnezeu ne vine în întâmpinare în fiecare zi. În mii de moduri diferite, pentru a-i imita iubirea și mila față de oameni.

"Isuse cu inima blândă și smerită, fă inimile noastre asemenea cu inima ta!"

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 34.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat