Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Și dacă este recitată ora greșită?

Nu trebuie reînceput de la zero și recitată ora corectă

De Edward McNamara LC

În rubrica sa de liturgie, părintele Edward McNamara LC, profesor de liturgie și decan de teologie la Ateneul Pontifical Regina Apostolorum din Roma, răspunde la întrebarea din partea unui cititor din Statele Unite.

Întrebarea mea se referă la obligația de a celebra Liturgia Orelor. Dacă un preot, obligat de la hirotonirea sa să celebreze Liturgia Orelor, recită o oră în ziua greșită, trebuie să reînceapă de la zero și să recite ora corectă? A îndeplinit obligația sa? - R.B., Grants, New Mexico (SUA)

Efectiv este vorba despre o obligație care se asumă cu hirotonirile. Candidatul promite, așa cum este amintit în răspunsul la o întrebare publicat în 2000 de Congregația pentru Cultul Divin: "Vrei să păstrezi și să alimentezi în starea ta de viață spiritul de rugăciune și să îndeplinești cu fidelitate angajamentul Liturgiei Orelor, conform condiției tale, împreună cu poporul lui Dumnezeu pentru Biserică și lumea întreagă?" (cf. Pontificalul Roman, Ritualul hirotonirii diaconilor".

"De aceea, chiar în ritualul hirotonirii diaconale, slujitorul sacru cere sau primește de la Biserică sarcina de a se ruga Liturgia Orelor; așadar este vorba despre responsabilitatea ministerială a celui care primește hirotonirea, o sarcină care depășește limitele simplei evlavii personale. Slujitorii sacri, cu episcopul, sunt uniți în slujirea de mijlocire pentru poporul lui Dumnezeu, care este încredințat lor, după exemplul lui Moise (Ex 17,8-16), și al apostolilor (1Tim 2,1-6) și al lui Isus Cristos însuși «care este la dreapta Tatălui și care mijlocește pentru noi» (Rom 8,34). Tot așa, în Institutio generalis de Liturgia Horarum, nr. 108, se citește: «Cine recită psalmi la Liturgia Orelor, nu o face atât în numele său propriu, cât mai ales în numele întregului trup al lui Cristos, ba chiar în persoana lui Cristos».

Se citește și la nr. 29 din aceeași Institutio: «Așadar, episcopii, preoții și diaconii care aspiră la prezbiterat, care au primit poruncă din partea Bisericii să celebreze Liturgia Orelor, să o facă zilnic în întregime, respectându-se, pe cât este posibil, orele adevărate».

Codul de Drept Canonic, la rândul său, stabilește la can. 276 § 2, nr. 3, că «preoții, precum și diaconii care aspiră la prezbiterat, au obligația de a celebra zilnic Liturgia Orelor în conformitate cu propriile cărți liturgice aprobate; diaconii permanenți să celebreze partea stabilită pentru ei de Conferința Episcopilor»" .

Cu privire la obligația Oficiului, răspunsul este foarte clar:

"Întrebarea nr. 1: Care este părerea Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor cu privire la amplitudinea obligației de a celebra sau de a recita în fiecare zi Liturgia Orelor?".

"Răspuns: Cei care au primit hirotonirea sunt ținuți la obligația morală de a celebra sau de a recita integral și în fiecare zi Oficiul Divin, în virtutea hirotonirii însăși, conform cu ritul de hirotonire diaconală și conform can. 276 § 2, nr. 3 din Codul de Drept Canonic, citat mai sus. A îndeplini această obligație nu constituie înainte de toate o devoțiune privată, nici un exercițiu evlavios realizat numai de voința clericului, ci este vorba înainte de toate despre un act propriu al slujitorului sacru și al funcției pastorale" 2.

În timp ce documentul de mai sus vorbește despre situații în care o parte a Oficiului poate să fie omisă, nu tratează întrebarea despre ce-i de făcut în caz de eroare. Pentru răspunsul la această întrebare trebuie mers înapoi la scriitori precedenți.

Când se recită Oficiul Divin trebuie avute în minte două ordini diferite: ordinea sau dispunerea Oficiilor și ordinea sau dispunerea orelor.

Ordinea Oficiilor indică ce Oficiu trebuie să fie recitat în fiecare zi, așa cum este stabilit în calendar. Aceasta poate varia de la loc la loc și chiar de la persoană la persoană, deoarece se urmează calendarul local - sau, dacă sunt membri ai unui ordin călugăresc, calendarul aprobat de congregație, care poate să difere de calendarul universal sau local.

Ordinea orelor în schimb indică ce ore trebuie să fie recitate, adică prima, a doua, și ce lecturi, laude, rugăciuni ale orelor din timpul zilei etc.

Obligația este de a respecta amândouă ordinile, dar în unele ocazii poate să existe un motiv rațional pentru vreo schimbare. De exemplu, dacă un preot se află într-o dieceză care sărbătorește solemnitatea sfântului său patron, dar îi lipsesc textele corespunzătoare, poate folosi un alt Oficiu aprobat și să încerce să se apropie cât mai mult posibil de festivitate.

În mod surprinzător, asta se poate întâmpla mult mai frecvent în zilele noastre, în care preoții se bazează pe mijloace electronice pentru a recita Oficiul. De exemplu, un preot care ajunge în această perioadă în Europa ar descoperi că sfântul Benedict de Norcia, ca împreună-patron al continentului, este o festivitate și nu o comemorare. Acest lucru poate să fie rezolvat cu ușurință de cei care folosesc cartea care are Oficiile comune, în timp ce nu toate aplicațiile sau app au flexibilitatea necesară.

Dacă a recitat cineva din greșeală un Oficiu greșit - celebrând, de exemplu, ziua greșită - teologii au fost de părere în mod tradițional că el a îndeplinit totuși obligația sa și că nu este necesar să se angajeze într-o a doua recitare.

Este vorba despre o aplicare a axiomei Officium pro officio valet, adică un Oficiu este valabil pentru altul.

Această axiomă a avut o istorie într-un anumit sens "oscilantă", în care a existat o folosire valabilă a sa și una greșită. Folosirea valabilă este cea ilustrată mai sus, în care o persoană cu obligația de a recita Liturgia Orelor se roagă din greșeală un Oficiu sau înlocuiește cu un Oficiu echivalent pe cel care-i este imposibil să se roage.

În timp ce această axiomă nu apare în documentele oficiale ale Bisericii, o anumită aplicare a principiului se găsește în Principii și Norme pentru Liturgia Orelor, când se referă la participarea la o celebrare comunitară. Ca dovadă: "242. Orice cleric sau călugăr care, indiferent din ce motiv, este obligat să recite Oficiul Divin, luând parte la celebrarea comună a Oficiului după un alt calendar sau alt rit decât al său, își satisface obligația în acest fel cu privire la partea respectivă din Oficiu pe care o recită".

Recapitulând învățăturile din câteva dintre manualele tradiționale, putem cita următoarele principii cu privire la erori. Însă nu toate sunt la fel de aplicabile la actuala Liturgie a Orelor:

- Dacă un preot recită din greșeală Oficiul dintr-o zi în loc de alta (de exemplu pe cel de marți într-o luni), este ținut oricum să recite marțea pe cel de marți (asta conform sfântului Alfons).

- Dacă însă este observat o greșeală în consultarea calendarului numai după citirea unei părți din Oficiu, deci Oficiul recitat parțial nu este Oficiul din ziua curentă, el nu este obligat să repete partea deja recitată (de exemplu lecturile); este suficient, valid și legal a continua Oficiul corect în orele succesive. Preotul care recită nu este ținut să repete nici o parte din oră, dacă descoperă greșeala sa în timpul recitării și a unei așa-numite "ore mici". Și poate să termine psalmul sau imnul sau rugăciunea pe care o recita când a descoperit greșeala sa, și va putea după aceea să reia Oficiul corect acolo unde a lăsat celălalt Oficiu, sau poate să termine deja ora începută.

- Care motive justifică o modificare a orelor? Orice motiv rațional este suficient. Deci, dacă un prieten îl invită pe un preot la recitarea comună a unei ore și preotul încă n-a recitat orele canonice precedente, îi este permis să accepte invitația și să inverseze ordinea orelor.

Folosirea greșită a axiomei a fost criticată dur de manualele liturgice și de teologie morală din secolul al XVII-lea. De fapt, unii foloseau axioma pentru a nu trebui să se roage Oficiul complet, considerând că un Oficiu mai scurt putea să înlocuiască unul mai lung. Acest punct de vedere a fost condamnat de Biserică în diferite ocazii și unii teologi moraliști chiar l-au definit un păcat grav.

(După Zenit, 28 iulie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Totus tuus. PagineCattoliche.it.
2 Idem.


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat