Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Duminica a 17-a de peste an - Anul A - 2017

"Știm că toate conlucrează spre bine celor care îl iubesc pe Dumnezeu" (Rom 8,28)

Prima lectură de astăzi ne spune că, Dumnezeu i s-a arătat lui Solomon în vis la Gabaon, întrebându-l ce dorește să facă pentru el? Regele Solomon i-a cerut o inimă pricepută ca să poată face față dificilei sarcini de a judeca și guverna poporul Israel. Cererea i-a plăcut Domnului care i-a dat lui Solomon ce a cerut, împreună cu bogății și onoare, împreună viață lungă și liniștită, numai să umble el în ascultare față de el (cf. 1Rg 3,5-12).

Și astăzi Dumnezeu îi întreabă pe oameni ce vor ca el să facă pentru ei. Și astăzi Dumnezeu tuturor celor care îi cer "înțelepciune", ca Solomon, el le oferă darul cel mai măreț pe care l-ar putea primi cineva vreodată: pe Domnul nostru Isus Cristos, care este "înțelepciunea întrupată a Tatălui" (cf. 1Cor 1,24) și în care sunt ascunse toate comorile înțelepciunii și ale științei (cf. Col 2,3). Psalmistul spune astăzi: "Legea ta, Doamne, este izvor de înțelepciune" (Ps 119,97), căci Isus este întruparea Legii, a poruncilor și a profeților (cf. Mt 22,40). Sfântul apostol și evanghelist Ioan, face următoarea remarcă referitor la oferta lui Dumnezeu în Cristos: "Tuturor celor ce l-au primit, adică celor ce cred în numele lui, le-a dat putere să devină copii ai lui Dumnezeu" (In 1,12). Pentru că sunt și din aceia care nu l-au primit și l-au respins, Isus îl preamărește pe Tatăl ceresc pentru fericiții care l-au primit și l-au urmat: "Te preamăresc pe tine, Părinte, stăpânul cerului și al pământului, pentru că ai descoperit celor mici, misterele împărăției tale" (Mt 11,25).

Împărăția cerurilor este în primul rând Isus Cristos și apoi locul unde domnia lui Dumnezeu este recunoscută și primită. Parabolele împărăției cerurilor pe care le ascultăm de trei duminici încoace au fost rostite de Isus ca urmare a respingerii sale ca Rege al acestei împărății de către "unii" din poporul evreu, popor căruia Dumnezeu l-a trimis să-i ducă, primul între toate popoarele, bucuria acestei împărății și a mântuirii sale (cf. Mt 10,6; 15,24). Iar acei "unii", fariseii și cărturarii, care aveau influență în popor, pentru că Isus nu s-a născut unde au voit ei (cf. Mt 13,54-56) și mai ales pentru că nu a lucrat după cum voiau ei (cf. In 7,27; 7,52), mai întâi l-au respins pe Isus aducându-i acuze grave, "că scoate diavolii cu ajutorul satanei" (cf. Lc 11,15) și apoi l-au ucis la cruce. Dar tocmai în această respingere și ucidere a lui Isus la cruce, a constat mântuirea trimisă lor de Dumnezeu. Oamenii i-au făcut lui Isus răul cel mai mare, iar Dumnezeu la-a oferit în Isus respins și ucis de ei, binele cel mai mare, împărăția cerurilor și mântuirea veșnică. Acum înțelegem mai bine cuvântul lui Isus: "Nu te teme, turmă mică; pentru că Tatăl vostru vă dă cu plăcere împărăția" (Lc 12,32). Acesta este primul înțeles al parabolelor rostite de Isus. Cine are urechi de auzit, să audă (cf. Mt 13,9)!

De la respingerea lui Isus de către o parte din popoul ales, nu se mai pune problema să te naști evreu ca să dobândești împărăția cerurilor, ci să asculți de Dumnezeu. În toată această perioada dintre respingerea și uciderea lui Isus și până la venirea sa ca Rege al regilor și Domn al domnilor de la sfârșit, împărăția lui Dumnezeu este deschisă tuturor oamenilor de pe pământ, care sunt dispuși să împlinească voința lui Dumnezeu. Căci iată ce ne spune sfântul Paul în cea de-a doua lectură de astăzi: "Fraților, de fapt, știm că toate conlucrează spre bine celor care îl iubesc pe Dumnezeu, adică celor care sunt chemați după planul lui. Căci pe cei pe care i-a cunoscut de mai înainte, de mai înainte i-a și rânduit să fie asemenea chipului Fiului său, așa încât el să fie primul născut între mulți frați; pe cei pe care de mai înainte i-a rânduit, i-a și chemat; pe cei pe care i-a chemat, i-a și justificat; pe cei pe care i-a justificat, pe aceștia i-a și glorificat" (Rom 8,28-30).

Iată acum înțelesurile parabolelor de astăzi:

Parabola comorii ascunse: "Împărăția cerurilor se mai aseamănă cu o comoară ascunsă într-o țarină. Omul care o găsește, o ascunde; și, de bucuria ei, se duce și vinde tot ce are, și cumpără țarina aceea" (Mt 13,44). Un om a închiriat un teren pentru a-l cultiva și, în timp ce lucra pământul, a găsit o comoară îngropată. Dezgropând comoara, omul a văzut ce bogăție era. A așezat comoara la loc în pământ, s-a întors acasă și a vândut tot ce avea, ca să cumpere terenul în care se afla comoara. Familia și vecinii lui considerau că se comportă ca unul care își pierduse discernământul. El însă știa ce face și, după ce a obținut titlul de proprietate asupra terenului, și-a însușit pe drept comoara găsită.

Comoara din ogor trebuie privită și din prisma lui Isus și din prisma omului. Pentru Isus, comoara găsită în ogor reprezintă mulțimea de credincioși dintre iudei și păgâni împrăștiați în toată lumea; ei sunt comoara aleasă a lui Dumnezeu (cf. Ps 135,4). Isus descoperind această comoară în lumea în care a coborât, a mers la cruce, a dat tot ceea ce a avut și a cumpărat lumea întreagă (cf. 2Cor 5,19; 1In 2,2), împreună cu toate comorile ascunse în ea. Să ne gândim la ceea ce a spus Isus referitor la prigonitorul Saul: "Acesta îmi este un vas ales" (Fap 9,15).

Privită din prisma oamenilor păcătoși care caută mântuirea, comoara cea mare trimisă de Dumnezeu în ogorul lumii, este Isus și mântuirea lui, Isus care a rămas cu noi până la sfârșitul lumii și frații lui (cf. Mt 28,20). După exemplul apostolilor, primii păcătoși înțelepți, care au renunțat la tot ceea ce au avut și la tot ceea ce puteau să aibă, pentru a-l dobândi pe Cristos și mântuirea sa, comoara cea mai mare (cf. Mt 19,27; Fil 3,7-9), la fel trebuie să facă orice om născut în păcat (cf. Ps 51,5), să renunțe la toate ale lui, pentru a-l primi pe Isus și mântuirea sa gratuită de la cruce (cf. Is 55,1; Ef 2,8-9).

Parabola perlei de mare preț (cf. Mt 13:45-46). Împărăția cerurilor se mai aseamănă cu un negustor, care caută mărgăritare, perle, frumoase. Când a găsit un mărgăritar de mare preț, vinde tot ce are și îl cumpără. Și aici primul negustor înțelept care caută perle frumoase este Isus. Și aici noi păcătoșii suntem mărgăritarele sale frumoase și moștenirea sa pierdută. În căutarea sa, Domnul nostru Isus Cristos, ne-a găsit pe noi oamenii, mărgăritarele sale de mare preț pe care îl pierduse, în stăpânirea diavolului. El nu ne-a văzut numai întinați, ruinați de păcat și în stăpânirea diavolului, dar a văzut și posibilitatea de a ne mântui, plătind prețul mare cerut de diavol, suferințele și moartea sa la cruce.

Noi știm că o perlă frumoasă se formează în interiorul unei scoici prin multă suferință, cauzată de iritarea produsă de un grăunte de nisip ce a pătrunde în corpul ei. La cruce, Isus plătind prețul cel mare cerut de diavol pentru noi, patima și moartea sa, el s-a împovărat cu păcatele și fărădelegile noastre (cf. Is 53,4-5) și prin puterea lui divină a biruit moartea, diavolul și păcatul și a făcut din noi oamenii păcătoși, perlele sale frumoase. Isus caută și astăzi păcătoși care să vină la ei cu păcatele lor, ca să-i elibereze și să-i transforme, tot la crucea sa, în mărgăritare frumoase.

Privită din prisma noastră a oamenilor de mântuit, perla de mare preț este Isus și mântuirea lui izvorâtă din jertfa de la cruce. Isus este cel pe care Tatăl l-a pus moștenitor al tuturor lucrurilor și prin care a făcut și veacurile. În el se află toată slava Tatălui, plinătatea Dumnezeirii. El este strălucirea slavei Tatălui și expresia chipului persoanei sale. În caracterul său sunt manifestate atributele lui Dumnezeu (cf. Evr 1,2-3). Cei care îl caută pe Isus ca pe mântuitorul lor, cei care vin la el cu păcatele lor, cei care aduc la Isus și pe alți păcătoși de mântuit, cei care acceptă să sufere împreună cu Isus pentru mântuirea lumii, asumându-și păcatele lor și ale altora, dovedesc că au găsit în Isus perla minunată a vieții lor, mântuirea și împărăția lui. După cum perla iese din mare și din scoica rănită, tot așa și noi, Biserica și mireasa lui Cristos, provenim din marea lumii și din coasta rănită a lui Isus.

Parabola năvodului (13,47-50). Aici împărăția cerurilor este asemănată cu un năvod care a fost aruncat în mare și a prins tot felul de pești. Pescarii a triat peștii, reținându-i pe cei buni în vase și aruncându-i pe cei răi. Năvodul evangheliei împărăției cerurilor este aruncat în mare, adică între națiunile pământului și el "prinde" tot felul de pești, buni și răi. Fiecare ucenic al lui Isus și al împărăției sale este chemat să arunce năvodul evangheliei în marea lumii, adică să-l vestească pe Isus și împărăția sa oamenilor de mântuit. Nu este treaba pescarilor de oameni (cf. Mt 4,19; Mc 1,17) de a sorta peștii prinși în năvod, ei doar trebuie să-i prindă. Sortarea celor buni de cei răi o vor face îngerii, după criteriul solzilor și a înotătoarelor (cf. Lev 11,9-11), după cum au înotat împotriva curentului lumii și după cum s-au echipat cu armătura lui Dumnezeu (cf. Ef 6,11-17).

Comoara adevărului (cf. Mt 13,51-52). În urma învățăturilor primite de la Isus, cei doisprezece apostoli erau de acum înainte cărturari echipați pentru lucrul în împărăția cerurilor, adică erau învățători și tălmăcitori ai adevărului. Ei, ca și Isus care îi instruise, erau acum gospodarul care scoate din visteria lui lucruri noi și vechi, adică învățături din Vechiul și din Noul Testament. În Vechiul Testament ei aveau resurse însemnate din ceea ce am putea numi "adevărul vechi". În cadrul învățăturilor primite de la Isus, ei aveau și resurse noi. Din această magazie vastă de cunoștințe ei aveau acum datoria să împărtășească adevărul mântuirii și altora. Dar, gospodarul credincios îl reprezintă aici și pe fiecare creștin care a primit la Botez și la Mir misiunea de a predica și de a continua lucrarea apostolilor (cf. Mt 28,19; 1Pt 2,9). Dacă omul creștin va face din Cuvântul lui Dumnezeu vechi și nou vistieria sa, el va scoate continuu din el frumuseți vechi și noi spre mântuirea semenilor săi.

Cu toate aceste învățături minunate pe care le-a dat, Isus, Fiul veșnic al Tatălui ceresc, este respins și la Nazaret (cf. Mt 13,53-58). Pe când îi învăța pe oameni în sinagogă, aceștia deși au fost uimiți de înțelepciunea și învățătura lui, l-au respins pentru că nu era decât fiul tâmplarului. Ei o știau pe mama lui Maria, îi știuau și pe "frații lui": Iacov, Iose, Simon și Iuda, le știau și "surorile lui" care locuiau încă la Nazaret! Astfel ei au găsit în el o pricină de poticnire. Domnul nu a vindecat decât câțiva oameni acolo (cf. Mc 6,5). Asta nu s-a datorat unei neputinței Domnului, căci răutatea omului nu poate frâna puterea lui. Dar, Dumnezeu, le-a respectat libertatea nevoind să binecuvânteze niște oameni care n-aveau nici o dorință de a fi binecuvântați, nevoind a împlini niște trebuințe pe care oamenii nu-și dădeau seama că le aveau, și nevoind a vindeca oameni care refuzau să se recunoască bolnavi.

Da, Dumnezeu, nu mântuiește pe nimeni cu forța, nu vindecă pe nimeni cu forța, nu ajută pe nimeni cu forța. Isus ne-a relatat aceste parabole pentru a ne spune cât de mult ne iubesc, cât de mult ne prețuiesc, cât de mult au făcut și fac pentru noi, în cer și pe pământ, cele trei persoane divine. Sfântul Paul ne arată scopul pe care îl urmărește Dumnezeu cu noi, este acela de a reproduce în noi chipul Fiului său, pentru a ne face părtași și la slava sa. Iubirea și mântuirea lui Isus de la cruce, este înțelepciunea, comoara și mărgăritarul prețios pentru care trebuie să jertfim toate și să lucrăm ca pescari de oameni pe marea lumii. Ni s-au spus toate acestea, pentru ca noi să dăm dovadă de înțelepciune, nu numai în cele pământești ca Solomon, dar mai ales în cele sufletești ca David, pe ale cărui cuvinte le-am cântat astăzi: "Legea ta, Doamne, este izvor de înțelepciune" (Ps 119,97). Adu-l pe Dumnezeu în viața ta și atunci viața ta te va duce la Dumnezeu.

În parabolele comorii și a perlei frumoase, în a afară de "căutător", mai este un personaj trecut sub tăcere, este "vânzătorul". Vânzătorul, poate fi o aluzie la regele Solomon din prima lectură, care deși a primit comoara și mărgăritarul de mare preț, fiind făcut urmaș "înțelept" al împărăției mesianice a lui David, s-a arătat totuși "nechibzuit", vânzând comoara și mărgăritarul de preț, pentru femeile păgâne și idolii lor. Dar "vânzătorul", mai poate fi o aluzie și la creștinii, care asemenea lui Esau și Iuda (cf. Gen 25,29-34; Mt 26,15), îl vând pe Isus, comoara cea mai scumpă, pentru un blid de linte, roșie ca focul care îi așteaptă. Am înțeles noi toate aceste învățături? Apostolii au spus, da (cf. Mt 13,51) Noi putem spune "da" la fel?

Pr. Ioan Lungu
 


lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat