Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Păcătos și pescar

Interviu luat cardinalului Stella despre figura preotului

De Nicola Gori

În ziua Preasfintei Inimi a lui Isus, la 23 iunie, este ziua de sfințire sacerdotală, ocazie pentru un timp de rugăciune și de comuniune între preoți și, mai mult, pentru a redescoperi și a reînsufleți darul preoției. Vorbește despre asta adesea papa, care dorește păstori cu inima lui Cristos, în slujba poporului lui Dumnezeu, așa cum au fost în secolul trecut cei doi preoți italieni, părintele Mazzolari și părintele Milani, cărora la 20 iunie le-am adus onoare la Bozzolo și Barbiana. Cel care subliniază asta este prefectul Congregației pentru Cler, cardinalul Beniamino Stella, în acest interviu acordat ziarului L'Osservatore Romano.

• Care este semnificația acestei zile?

Înainte de toate posibilitatea unui timp de rugăciune și reflecție care prezintă cel puțin trei aspecte. Primul este întocmai centralitatea rugăciunii; de fapt, rugându-se, preoții își amintesc că slujirea lor nu este înrădăcinată în lucrurile care trebuie făcute și că, fără relația personală cu Domnul, se riscă să se cufunde în muncă neglijându-l pe Isus. Al doilea aspect este redescoperirea valorii diecezanității pentru că nu suntem preoți singuri, ci ca parte din familia preoțimii, și această zi îi invită pe preoți să regăsească frumusețea fraternității prezbiterale în jurul propriului episcop, reînnoind angajarea de a depăși divergențele care adesea îi împiedică pe preoți să trăiască comuniunea și să lucreze împreună în domeniul pastoral. În sfârșit, prin momente de reflecție și de verificare, ziua vrea să-i ajute pe preoți să redescopere esența identității lor și sensul slujirii lor aduse poporului lui Dumnezeu.

• Se poate schița un model de păstor conform magisteriului pontifical?

Adresându-se preoților sau vorbind despre slujirea lor, papa puțin câte puțin a schițat lent un adevărat portret al preotului. Și rezultă modelul unui păstor care merge în mijlocul poporului său, participă cu propria viață la vicisitudinile sale, se înduioșează profund datorită rănilor sale și în unge cu bucuria Evangheliei. Și recent pontiful a exprimat preocuparea sa cea mai mare: ca preoții să cadă în ispita de a trăi slujirea ca o îndatorire de oficiu, ca și cum ar fi, adică, "clerici de stat" sau "funcționari ai sacrului"; dimpotrivă, poporul lui Dumnezeu are nevoie de un păstor care ascultă, primește, însoțește, devine bun samaritean pentru cel care a rămas la marginile vieții. Recent, Sfântul Părinte a avut o expresie puternică despre figura preotului: "Este un mediator între Dumnezeu și oameni, nu un funcționar care nu-și murdărește mâinile". Preotul conform lui Francisc este omul relației cu Tatăl și cu oamenii, slujitor al compasiunii care știe să mângâie și să conducă, știe să facă un discernământ pastoral în toate situațiile și este capabil să aprindă mici lumini și în acele existențe sau în acele contexte în care pare că totul este pierdut.

• Papa tocmai a vizitat locurile unde au fost protagoniști doi preoți "incomozi", părintele Primo Mazzolari și părintele Lorenzo Milani. Ce mesaj rezultă pentru parohii italieni de astăzi?

Aceste două etape, așa de bogate de semnificații pentru spiritualitatea Bisericii din Italia, îmbogățesc portretul preotului schițat de papa Francisc despre care vorbeam. A fost un omagiu important adus celor doi preoți curajoși, liberi, însuflețiți de un autentic spirit evanghelic, care i-a făcut adesea "incomozi" - și de aceea neînțeleși - capabili de a comunica Evanghelia în "periferie", și la cei mai depărtați. Cu această dublă vizită, papa a voit să reafirme că "parohii sunt forța Bisericii din Italia", îndemnând să trăiască preoția în acea dimensiune profetică ce ne face "să mergem înainte", chiar cu prețul de a fi, nu imediat și nu de toți, înțeleși. Aș lua două aspecte ale acestor două figuri extraordinare de preoți, subliniate de Pontif și care pot reprezenta un mesaj important și pentru preoții de astăzi. Despre părintele Mazzolari a amintit cum îi plăcea să spună că "preotul nu este un repetitor pasiv și fără suflet", ci unul care proclamă adevărul printr-o "umanitate cordială", făcând din el un instrument al milostivirii lui Dumnezeu; despre părintele Milani, a reevocat pasiunea educativă și angajarea de "a reda săracilor cuvântul" subliniind că rădăcina acestei misiuni era faptul de a fi "un preot al credinței". În acest mod pontiful descrie un preot care este un vestitor uman, cordial și milostiv; și, de asemenea, "om cu credință sinceră și nu înecată", pentru a putea trăi "o caritate pastorală față de toți".

• De mai multe ori pontiful a vorbit despre necesitatea unui drum de formare și maturizare pentru preoți. Cum se realizează?

Astăzi se simte în mod special această necesitate, de care într-adevăr nu se poate face abstracție, a formării preoților, și ei discipoli chemați să meargă în urma lui Isus: trebuie să fie plăsmuiți de cuvântul său și să configureze inima lor cu aceea a Bunului Păstor. Trebuie insistat mult asupra calității parcursului care se trăiește în seminarii și cu privire la asta Congregația pentru Cler investește multe energii. Avem nevoie de seminarii care să fie locuri de creștere umană, spirituală, academică și pastorală; și avem nevoie de formatori pregătiți, care să știe să ofere candidaților posibilități de maturizare psiho-afectivă și de înrădăcinare în rugăciune, într-un climat comunitar fratern, capabil să-i facă să iasă din ei înșiși și de a-i ajuta treptat să se insereze în domeniul pastoral.

• Cum se depășește ispita "sentimentului de înfrângere, care ne transformă în pesimiști nemulțumiți și decepționați cu fața întunecată", cum se citește în Evangelii gaudium?

Papa Francisc arată că are, în afară de o limpede capacitate de lectură a vieții pastorale, ceea ce am putea numi pulsul vieții: adică știe că în viața credincioșilor și a preoților pot să existe momente de descurajare, oboseală, frustrare. Preotul trăiește pe piele proprie logica Evanghelie, adică a împărăției care crește ca o sămânță mică sau ca o plămadă ascunsă, în mod invizibil și dincolo de calculele umane. Pentru aceasta trebuie să aibă armura puternică a credinței și a rugăciunii, pentru ca să nu interpreteze niciodată misiunea sa ca echivalentul unui loc de muncă la o firmă, bazat pe profit; trebuie să scoată încrederea din ascultarea Cuvântului și din colaborarea activă cu confrații și cu laicii, luptând împotriva oricărui pesimism și căutând să fie creativ și dinamic în vestirea Evangheliei. Așa cum a afirmat pontiful, când un preot se lasă obosit de problemele și de necesitățile persoanelor, primește afectul și iubirea gratuită a poporului lui Dumnezeu. Și asta devine pentru el mângâiere și antidot pentru orice sentiment de înfrângere și de descurajare.

• Adesea preoții se află în fața eclipsei credinței. Cum se depășește această încercare?

Există zone ale lumii marcate de un secularism crescând, de sărăcie și de nedreptate, de conflictele etnice și religioase: aici este greu de mărturisit credința creștină și, mai mult, de trăit slujirea sacerdotală. Uneori există impresia - cum afirmă papa în Evangelii gaudium - că se merge spre o "deșertificare spirituală" și spre o slăbire a dinamismului evanghelizării însăși. Cred că preotul în asemenea contexte trebuie înainte de toate să se înrădăcineze într-o relație intimă și personală cu Isus, care în timpul misiunii sale a trăit dificultăți, a fost împiedicat și la sfârșit a fost ucis; învierea Domnului dăruiește certitudinea interioară că, în cadrul slăbiciunii noastre și a "scandalului pătimirii" la care adesea este supusă însăși vestirea Evangheliei, strălucește puterea iubirii lui Dumnezeu. În întâlnirea cu preoții din Milano, Pontiful a amintit în afară de asta că nu trebuie să ne temem niciodată de provocări: pentru că ne fac să creștem, ne salvează de o gândire închisă și ideologică și, într-un fel ne incomodează. În încercare, aș spune, suntem provocați să ne oprim, să ne întoarcem la Domnul despuindu-ne de orice prezumție, să căutăm căi noi pentru vestirea Evangheliei, ieșind din obiceiuri consolidate și din pretenția de a fi deja sosiți. Astfel, și un moment de încercare se poate revela ca o ocazie de creștere.

• Cum conviețuiesc într-un preot sau într-un episcop conștiința că sunt păcătoși în ochii lui Dumnezeu și conștiința chemării lui Isus de a fi pescari de oameni?

În dinamica vocației sacerdotale există acest paradox, foarte vizibil în chemarea apostolilor din partea Domnului: cine este chemat nu este niciodată un perfect sau o persoană care are daruri extraordinare, ci dimpotrivă Isus se oprește pe malul mării pentru a se adresa câtorva simpli pescari și, puțin după aceea, unui perceptor de taxe. Un preot sau un episcop experimentează asta în timpul întregii lor vieți; simt că exigența misiunii încredințate lor este dusă înainte pentru că milostivirea lui Dumnezeu vine în ajutorul slăbiciunii lor și fragilităților lor; învață, în fiecare zi, să fie apostoli nu pentru merite personale, ci pentru că au fost aleși de Domnul, care i-a chemat și i-a trimis. Cele două aspecte - a fi păcătoși și a fi pescari de oameni, trimiși să vestească Evanghelia - nu numai că ele conviețuiesc bine, dar sunt și o garanție pentru sfințirea noastră: dacă totul ar depinde de perfecțiunea noastră, repede am uita de Dumnezeu și am ajunge în mândrie. În urmă cu puține zile, într-o omilie la "Sfânta Marta", papa a spus că nu trebuie să ne machiem pentru a părea "vase de aur" ci, dimpotrivă, trebuie să acceptăm că suntem "vase de lut"; nu astfel olarul, care este Dumnezeu, ne modelează cu iubire și permite ca, până și în cadrul slăbiciunii noastre, să strălucească tezaurul Evangheliei, care trebuie dus întregii lumii.

(După L'Osservatore Romano, 22 iunie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat