Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Corpus Domini. Cardinalul Ravasi: "O împletire de liturgie, artă și teologie"

De M. Michela Nicolais

Pentru prima dată, în acest an, celebrarea "romană" a Corpus Domini va fi duminică - 18 iunie - și nu joi - 15 iunie - ca în calendarul liturgic. Asta a decis papa Francisc, care s-a oprit indirect asupra centralității solemnității liturgice și în primul mesaj pentru Ziua Mondială a Săracilor: "Trupul lui Cristos, frânt în liturgia sacră, se lasă găsit de caritatea împărtășită în fețele și în persoanelor fraților și surorilor mai slabi". Am vorbit despre asta cu cardinalul Gianfranco Ravasi, președinte al Consiliului Pontifical al Culturii.

Care sunt rădăcinile sărbătorii Corpus Domini?

Sărbătoarea Corpus Domini, una dintre celebrările de acum seculare în cadrul istoriei Bisericii, este o împletire de liturgie, cu sărbătoarea și procesiunea; de artă, pentru că se începe ridicarea domului din Orvieto, una dintre capodoperele absolute ale goticului italian; și de teologie. Toți avem în față, în Camerele lui Raffaello, fresca Liturghiei sau Miracolul din Bolsena: reprezentarea preotului boem care, în pelerinaj de la Praga la Roma, se oprește la Bolsena și celebrează Euharistia pe mormântul martirei Cristina. Îndoiala, criza de credință în timpul consacrării și ostia care sângerează și pătează corporalul. Așadar, mai întâi este aspectul miraculos, care este însă transformat imediat în liturgie și în reflecție teologică. Urban al IV-lea, la un an după miracolul euharistic, în 1264 instituie solemnitatea Corpus Domini, cu vestita bulă "Transiturus de hoc mundo", și între altele o copie foarte veche, probabil chiar mai veche decât cea păstrată de Arhiva Vaticană, se păstrează în Arhiva diecezană din Novara. În afară de asta, din acel moment se repropune filonul lung al reflecției teologice începute deja în Evul Mediu și care a avut una dintre cele mai mari cotituri cu Reforma lui Luter, sub acest aspect catolic încă, adică ferm cu privire la prezența reală a lui Cristos în Euharistie. Întorcându-ne la Camerele lui Raffaello, în Camera Signaturii este Disputa despre sacrament: în centru ostensorul care conține Euharistia, pentru a simboliza prezența lui Cristos în istorie; sus, toată Treimea convocată, cu adorația și cetele de îngeri; jos, teologii și învățătorii Bisericii, între care Raffaello îi inserează pe Dante și Savonarola: viața Bisericii și cultura, ambele îndreptate spre Euharistie. Trebuie regăsite aceste rădăcini, pentru a evita ca să devină celebrările numai ceva folcloric. Corpus Domini este deja în fiecare duminică, și în mod deosebit în Joia Sfântă. A aminti cele trei componente - liturgie, artă și teologie - permite să se celebreze sărbătoarea Corpus Domini în manieră mai bună.

Așadar arta este o "punte" între liturgie și teologie?

Arta în Biserică este prima formă de cateheză. E suficient să ne gândim la pictorii din Siena din secolul al XIV-lea: în articolul 1 din statutul lor se defineau manifestatorii adevărurilor credinței oamenilor care "nu știu literele". Miracolul din Bolsena în Camera lui Eliodor, Disputa despre Sacrament în Camera Signaturii, sunt forme de teologie în jurul Euharistiei, care aparțin inimii rădăcinilor creștine.

Procesiunea de Corpus Domini este una dintre cele mai simțite, la nivel de religiozitate populară, nu numai în Italia. Ce însemnătate asumă?

Procesiunea este unul dintre marile simboluri care caracterizează celebrările de Corpus Domini: Biserica peregrină în cadrul istoriei și pe străzile orașului. Rădăcinile istorice derivă din faptul că în 1264, corporalul cu sângele curs din ostia consacrată a fost purtat în procesiune de la Bolsena la Orvieto. După aceea, procesiunea de Corpus Domini a devenit procesiunea principală, în toate satele, în afară de cea de Adormirea Maicii Domnului și de sfântul patron al fiecărui oraș. Procesiunea are o dublă semnificație: de sfințire a cotidianului, care constă în a aduce în viața de toate zilele prezența divină, și de mărturie a credinței într-o lume și secularizată. Astăzi secularizarea este de așa natură încât acest aspect tinde să se diminueze tot mai mult. Un exemplu pentru toate, procesiunile care se făceau odinioară de la casă la biserică și de la biserică la cimitir. Astăzi nu se mai fac, nici în centrele mici, maxim se merge la cimitir dacă este aproape, altminteri se preferă transportul în mașină. Într-o societate secularizată, care nu mai recunoaște semnele divinului, acest tip de mărturie dispare. De aici, în mod paradoxal, importanța crescândă a procesiunilor, și pentru a aminti unei lumi distrase - ca este o lume care crede sau care nu crede - marile semne religioase.

În omilia de la prima sa Liturghie de Corpus Domini ca episcop de Roma, Francisc a folosit termenul "împărtășire", în ultima verbul "a frânge", pe care în primul său mesaj pentru Ziua Mondială a Săracilor, citând tocmai Trupul lui Cristos, l-a conjugat asociindu-l la chipul celor mai săraci. Ce mesaj, pentru Biserica "în ieșire"?

Dimensiunea împărtășirii este înrădăcinată în sărbătoarea Corpus Domini. Dacă există diviziuni, dezechilibre, dacă este divizată comunitatea între săraci și bogați, atunci Euharistia nu se poate celebra, avertizează sfântul Paul în Prima Scrisoare către Corinteni. Papa Francisc confirmă această radicalitate, se pune în linia tradiției pe care însăși liturgia o exaltă. Corpus Domini este la început legat de masă: ospățul ideal este în pâine, nu numai în pâinea frântă care-i unește pe frați între ei, ci în caritatea unei pâine frânte pentru lume.

(După agenția SIR, 17 iunie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat