Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Trupul și Sângele Domnului, Joia Verde - Anul A - 2017

Euharistia este un dar al Preasfintei Treimi pentru cei care primesc mântuirea

Creștinii de rit latin celebrează astăzi, în prima în prima zi de joi de după Preasfânta Treime, solemnitatea Preasfântului Trup și Sânge a lui Cristos, ca o continuare, ca o prelungire a zilei de Joia Mare, pentru a scoate în evidență că prin întemeierea sfintei Euharistii Isus a rămas cu noi în "pâine și în vin" până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20), dar și pentru a mărturisi că această rămânere a lui Isus cu noi în "pâinea și vinul euharistic", este lucrarea și iubirea Preasfintei Treimi față de noi oamenii, spre împlinirea și desăvârșirea mântuirii și sfințirii.

De aceea, fericita Maria Candida a Euharistiei (1884-1949), călugăriță carmelită italiană, vedea în Euharistie prezența sacramentală a lui Dumnezeu în lume și infinita lui iubire față de oameni.

Dacă cineva o să se întrebe de ce Preasfânta Treime, prin Isus, a întemeiat în Joia Mare taina Euharistiei, iar de Joia Verde a cerut prin același Isus, instituirea solemnității de astăzi? Răspunsul îl găsim în evanghelia și lecturile biblice de astăzi: pentru că Dumnezeu ne iubește și ne călăuzește spre patria fericită (cf. Dt 8,16); pentru că prin sfânta Euharistie Dumnezeu ne face părtași: de iubirea lui, de puterea lui, de viața lui, de mântuirea lui, de învierea lui, de fericirea lui (cf. In 6,51-58); pentru că sfânta Euharistie ne face: asemănători cu Dumnezeu, ne îmbunătățește și ne perfecționează relațiile cu el, dar și cu aproapele și ne face apți de împărăția sa (cf. 1Cor 10,16-17).

Un duhovnic adăuga și alte lucrări ale Euharistiei: tămăduirea sufletului și a trupului; alungarea potrivnicului; pentru pacea interioară; luminarea ochilor inimii; întărirea credinței, speranței și dragostei; și sporirea harului.

Tocmai a încheiat celebrarea liturgică a timpului pascal, timp în care Isus ne-a promis și nouă învierea sa: "pentru că eu trăiesc, și voi veți trăi" (In 14,19); "așa cum m-a trimis Tatăl, care este viu, iar eu trăiesc prin Tatăl, la fel și cel care mă mănâncă pe mine va trăi prin mine" (In 6,57); și odată cu învierea ne-a promis și toate celelalte daruri care decurg din ea: înălțarea noastră la cer, glorificarea și fericirea noastră veșnică în cer împreună cu el și cu întreaga Sfântă Treime, unde noi oamenii vom sta la masă cu Dumnezeu (cf. Ap 3,20) și unde vom mânca: "pâinea vieții" (In 6,35), "mana ascunsă" (cf. Ap 2,17), "pâinea cea cu orice gust" (cf. Înț 16,20), "pâinea cerească" (Ps 77,28), "pâinea îngerilor" (Ps 77,29), "pâinea celor tari" (Ps 77 25), spre viață veșnică.

Învierea din morți, intimitatea cu Dumnezeu cel întreit și unic și ospățul veșnic, este planul lui Dumnezeu cu fiecare om care răspunde la chemarea sa de mântuire. Dar pentru a ajunge la ospățul veșnic din paradis și pentru a mânca din această "mană ascunsă" care dă viața veșnică, trebuie s-o găsim încă de pe pământ, trebuie s-o mâncăm încă din viața aceasta, căci tot ea este aceea care ne pregătește pentru viața veșnică și pentru ospățul cel veșnic. Isus ne spune în evanghelia de astăzi că el însuși este această pâine minunată: "Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Dacă mănâncă cineva din această pâine, va trăi în veci, iar pâinea pe care o voi da eu este trupul meu pentru viața lumii" (In 6,51).

Pentru că Isus a știut că "se vor ridica mulți proroci mincinoși care vor înșela pe mulți și, din pricina înmulțirii fărădelegii, dragostea celor mai mulți se va răci. (cf. Mt 24,11-12); dar pentru că Isus mai știa și că vor fi oameni care nu vor putea trăi fără sfânta Liturghie și fără sfânta împărtășanie, așa cum au fost cei 49 de martiri din Cartagina, din nordul Africii, din anul 304, de aceea și pentru convertirea unora și pentru mângâierea altora, Isus nu numai că a întemeiat Euharistia în Joia Mare, dar a cerut și dezvoltarea cultului Euharistiei prin instituirea solemnității de astăzi.

Într-o zi, Isus i-a apărut sfintei Iuliana de Cornillon (1191-1258), o copilă orfană dintr-un sătuc uitat de lume de lângă Li?ge, Belgia, o copilă luată din milă și crescută de maicile de la mănăstirea din Montcornillon, o copilă care avea să ajungă călugăriță și superioară a mănăstirii, zic, i-a apărut și ieșind din tabernacol, a trimis-o la autoritățile Bisericii cu mandatul de a institui sărbătoarea de astăzi, Trupul și Sângele Domnului, cu ieșirea sa între oamenii de afară.

Prin ieșirea sa pe străzi, pe la casele oamenilor, pe la ogoarele lor și pe la locurile lor de muncă, ieșire prescrisă în actul de înființare a solemnității, Trupul și Sângele Domnului, sau Joia Verde, Isus a voit să accentueze încă odată nevoia oamenilor de Euharistie în vederea mântuirii; dragostea lui fără de margini față de oameni: "Te iubesc cu o iubire veșnică; de aceea îți păstrez bunătatea mea" (Ier 31,3), plăcerea că plăcerea lui mare de a locui între fiii oamenilor (cf. Prov 8,31), dar și dorința lui de a se oferi ca "pâinea vieții" lor: "Eu sunt pâinea vieții. Părinții voștri au mâncat mană în pustiu și au murit. Aceasta este pâinea care se coboară din cer: ca, dacă mănâncă cineva din ea, să nu moară. Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Dacă mănâncă cineva din această pâine, va trăi în veci" (In 6,48-51).

Prin așternerea de haine, flori și verdeață înaintea lui Isus Euharisticul, ca la intrarea sa în Ierusalim (cf. Mt 21,8), oamenii doresc să-l recunoască pe Isus de Rege Păstor și Mesia care-i conduce la pășunile bogate și la apele limpezi ale paradisului (cf. Ps 23,2).

Prin aruncarea flori în fața lui Isus, copii reînvie scena intrării lui Isus în Ierusalim (cf. Mt 21,15), și ne invită să ne așternem și noi viața și inimile la picioarele sale.

Prin corul și muzica care însoțesc aceste procesiuni, intrăm și noi încă de pe acum în corul îngerilor care îi cântă Aleluia, Slavă și Amin lui Dumnezeu cel întreit și unic.

Ca să ajungem la ospățul veșnic din paradis, care este scopul nostru suprem, trebuie mai întâi să parcurgem bine drumul acestei vieți întăriți de o hrană cerească asemenea poporului ales, asemenea lui Ilie și asemenea sfinților (cf. Dt 8,16;1Rg 19,8), și să dobândim prin Euharistie garanția învierii (cf. In 6,54). Iar Isus prin procesiunile de Joia Verde ne iese în întâmpinare.

Și iarăși, noi știm din solemnitatea Sfintei Treimi că esența lui Dumnezeu cel întreit și unic este iubirea, armonia, unitatea și pacea. Și mai știm că planul divin de mântuire este ca fiecare om să ajungă în intimitatea Sfintei Treimi. Dar, nimeni nu poate ajunge în intimitatea Sfintei Treimi dacă nu trăiește în iubire, armonie și pace cu persoanele divine, dar și cu frații. De aceea Isus, cel una cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, luând pâinea și vinul ca specii sub care să rămână cu noi tainic și real până la a doua sa venire (cf. Mt 28,20), pâine și vin care prin natura lor exprimă iubirea, unitatea, pacea și armonia, căci pâinea și vinul devin "una" prin măcinarea multor boabe de grâu și prin zdrobirea multor boabe de struguri, zic, Isus a luat pâinea și vinul, le-a transformat în trupul și sângele său prin prefacere, și le-a conferit puterea de a da celui care le primește cu credință, atât curăția necesară pentru a intra în cer (cf. Ap 21,27), curăție simbolizată de ostia albă, curăție realizată prin spălarea în sângele său (cf. Ap 7,14), cât și iubirea, unitatea, armonia, pacea cu Dumnezeu și cu aproapele. De aceea, sfântul Paul, în lectura a doua de azi ne zice: "Pentru că este o singură pâine, noi, cei mulți, suntem un singur trup, căci toți ne împărtășim din aceeași unică pâine" (1Cor 10,17).

Sfântul Toma de Aquino (1225-1274) ne spune: "Recunoașteți în această pâine pe cel care a atârnat pe cruce; în potir, sângele care a țâșnit din coastă! Așadar, luați și mâncați trupul lui Cristos, luați și beți sângele lui Cristos. Ca să nu vă împrăștiați, mâncați această legătură a unității; ca să nu vă pierdeți, beți prețul răscumpărării voastre.

Aici fac un mic comentariu: Toată adunarea copiilor lui Israel ieșită din Egipt prin puterea brațului lui Dumnezeu și prin minuni nemaiauzite, a ajuns în pustiul Sinai unde era lipsă de hrană și apă. În acest loc toată adunarea copiilor lui Israel, uitând de dragostea și puterea lui Dumnezeu, a cârtit în împotriva lui Moise și Aaron: "Ne-ați adus în pustiul acesta ca să faceți să moară de foame toată mulțimea aceasta". Atunci, Domnul, a zis lui Moise: "Iată că voi face să vă plouă pâine din ceruri. Poporul va ieși afară și va strânge, cât îi trebuie pentru fiecare zi" (cf. Ex 16,1-4). În ciuda promisiunii pe care Dumnezeu le-o făcuse, copiii lui Israel, descoperind mana în pustiu, se întrebau unul către altul: "Ce este aceasta?" (cf. Ex 16,15).

Aceeași necredință o arată și evreii de pe timpul lui Isus. Ei discută aprins între ei pe tema trupului și sângelui lăsate ca mâncare și băutură, trup și sânge prin care Isus face trimitere la moartea sa. Isus a voit să-i facă să înțeleagă pe ei, dar și pe noi, că un "Mesia" venit pe pământ dar nejertfit nu este suficient pentru a mântui sufletul. De aceea, el trebuie să meargă la cruce, iar noi trebuie să ne însușim moartea lui, adică, să mâncăm trupul lui și să bem sângele lui, pentru a avea viață veșnică.

De aceea "pâinea" obținută din multe boabe de grâu măcinate sub pietrele morii și "vinul" obținut prin zdrobirea teascului, îl reprezintă bine pe Cristos și jertfa sa de la cruce lăsată nouă spre desăvârșire și mântuire în Euharistie, reprezintă bine prețul plătit de Isus pentru mântuirea noastră la cruce, dar reprezintă în același timp și prețul pe care trebuie să-l plătim noi ca ucenici ai săi purtând crucea pe urmele sale, căci mântuirea este o lucrare divino-umană (cf. Lc 9,23). De aceea Isus a zis despre sine: "Cristos trebuia să sufere toate aceste lucruri și astfel să intre în slava sa" (Lc 24,46)? Iar sfântul Paul spune despre noi oamenii: "În împărăția lui Dumnezeu trebuie să intrăm prin multe necazuri" (Fap 14,22).

În altă ordine de idei, fără primirea Euharistiei nu ne putem împlini nici mandatul profetic, preoțesc și regesc primit la Botez, mandatul de a vesti faptele minunate ale aceluia care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,9). "Căci de oricine se va rușina de mine și de cuvintele mele, se va rușina și Fiul omului de el, când va veni în slava sa și a Tatălui și a sfinților îngeri" (Lc 9,26). Iar prima și cea mai simplă formă de apostolat creștin este participarea la euharistie, căci așa spunem la sfânta Liturghie: "Moartea ta o vestim, Doamne, și învierea ta o mărturisim până când vei veni în slavă" (1Cor 11,26). Deci, prin participarea la Euharistie nu primim numai forța tainică de a ne realiza unitatea și pacea, nu primim numai puterea de a purta crucea pe urmele lui Isus, dar primim și forța tainică de a predica și altora mântuirea de la cruce în modul cel mai simplu și ușor posibil.

Prima lectură de astăzi începe cu "Adu-ți aminte!" Adu-ți aminte de ce a făcut Dumnezeu pentru tine la creație, la răscumpărare, la sfințire, la instituirea sfintei Euharistii și în viața de zi cu zi. "Adu-ți aminte" este firul călăuzitor care străbate nu numai Deuteronom 8, dar și întreaga carte, căci uitarea binefacerilor divine au avut-o și evreii, o au și mulți dintre ucenicii de acum și din toate timpurile. Oamenii uită de Dumnezeu, uită de eliberările sale, uită de promisiunile sale, uită de Euharistie ca hrană de viață veșnică și ca mijloc de a-l adora pe Dumnezeu, uită de poruncile sale (cf. Mc 8,17). Domnul își purtase poporul pe brațe, așa "cum un tată îl poartă copilul său" (Dt 1,31), dar acest "copil" a uitat curând de îndurările și puterile sale. În acest moment apar în prima lectură apar două cuvinte: "purtat" și "încercat". Aceste cuvinte reprezintă "două privilegii" ale copiilor lui Dumnezeu (cf. Evr 12,5). Dar ce urmărește Dumnezeu când permitea încercările din viața poporului? Domnul urmărește: să smerească poporul spre convertire și spre aducere aminte de toate binefacerile sale (cf. Dt 8,2. 3,16), ca să-i poată face bine până la sfârșit (cf. Dt 8,16).

Sfântul Paul spune: "Noi toți privim cu fața descoperită, ca într-o oglindă, slava Domnului, și suntem schimbați în același chip al lui, din slavă în slavă, prin Duhul Domnului" (2Cor 3,18). Trecerea din slavă în slavă au experimentat-o evreii și o experimentăm și noi. Evreii au fost trecuți din țara sclaviei în țara libertății, de la pământul plin de uscăciune la pământul plin de pâraie de apă, de la hrana de sclavi din Egipt la roadele îmbelșugate din Canaan. Noi înșine am trecut deja prin Botez de la viața de rob al păcatului la viața de fiu al lui Dumnezeu, de frate a lui Isus și gazdă a Duhului Sfânt. Și vom trece la venirea lui Isus de la un trup muritor la un trup glorificat în cer; de la vederea prin credință, la vederea față în față (cf. 1In 3,2). Și toate aceste și prin primirea sfintei Euharistii.

Iată binefacerile Sfintei Treimi în instituirea tainei sfintei Euharistii și în instituirea solemnității Trupului și Sângelui lui Cristos, Joia Verde. Să promitem Sfintei Treimi că nu vom uita niciodată binefacerile sfintei Euharistii și nu vom neglija primirea ei.

Mons. Louis-Gaston Adrien de Segur (1820-1881), un episcop francez, spunea: "Cea mai mare nenorocire care i se poate întâmpla unui suflet este aceea de a face o împărtășanie sacrilegă; iar a doua nenorocire la fel de gravă care i se poate întâmpla unui suflet este aceea de a nu primi sfânta Împărtășanie, atunci când poate să o facă".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat