Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Preasfânta Treime - Anul A - 2017

"Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său" (In 3,16)

Celebrăm astăzi misterul Sfintei Treimi, cel mai profund și sublim mister al religiei creștine, misterul unui singur Dumnezeu în trei persoane divine distincte și egale în mărire: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt; persoane divine cărora li se datorează existența întregului univers și a tot ceea ce cuprinde el; persoane divine care și-au lăsat amprenta în orice element al creației; persoane divine care se definesc "Dumnezeu este iubire" (cf. 1In 4,8.16), căci trăiesc în iubire, dăruiesc iubire unele altora și întregii creații.

Preasfânta Treime este primul dintre mistere și baza tuturor misterelor creștine, fiind cel mai adânc și cel mai înalt, cel mai lung și cel mai larg dintre mistere (cf. Ef 3,18), dar și cel mai suav și cel mai plăcut dintre mistere, căci el ne dăruiește o întreita iubire și viață divină (cf. In 5,21; 1In 4,8)). Sfântul apostol Ioan, în pericopa evanghelică de astăzi, sintetizează bine misterul "iubirii" lui Dumnezeu: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Pentru că Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el" (In 3,16-17).

Sacramental și liturgic, noi trăim în acest mister inefabil de iubire și viață al Sfintei Treimi, căci am fost botezați: "În numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt"; suntem dezlegați de păcate: "În numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt"; am primit și primim celelalte taine: "În numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt"; suntem binecuvântați: "În numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt". Cum spune sfântul Petru, "Noi am gustat și am văzut cât de bun este Domnul" (cf. 1Pt 2,3). Apoi liturgic ne-am hrănit și ne hrănim din misterul Sfintei Treimi, căci: în timpul Adventului și al Crăciunului am gustat iubirea și viața lui Dumnezeu Tatăl; în timpul Postului Mare și al Paștelui, am gustat iubirea și viața lui Dumnezeu Fiul; iar în timpul Rusaliilor, am gustat iubirea și viața Duhului Sfânt; în timpul de peste an, în timpul Bisericii, zilnic gustăm iubirea și viața Sfintei Treimi. Și iarăși, începem și sfârșim ziua, începem și sfârșim rugăciunile, începem și sfârșim sfânta Liturghie, începem și sfârșim orice celebrare și sărbătoare, începem și sfârșim munca, începem și sfârșim viața: "În numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt". Trăim în misterul iubirii și vieții Sfintei Treimi cum trăiește peștele în apă și totuși Sfânta Treime ne este încă un "mister".

În paginile Bibliei, începând chiar din Vechiului Testament când revelația era la începuturile ei și când se evita cu grijă orice asociere a lui Dumnezeu cu mulțimea idolilor păgâni, găsim mai multe referințe la cele trei persoane divine care alcătuiesc Sfânta Treime (cf. Gen 1,26; 11,7; 18,1-2), dar fără o "călăuză divină", nu am fi înțeles niciodată misterul unui singur Dumnezeu în trei persoane distincte și egale între ele, care umplu și conduc întreg universul

Despre misterul Sfintei Treimi, în mod explicit, ne-a vorbit pentru prima dată Isus Cristos. Isus Cristos, care a coborât din cer rămânând în cer (cf. In 3,13), el a fost acela care ne-a vorbit explicit despre: persoana divină a lui Dumnezeu Tatăl, atunci când ne-a învățat să ne rugăm: "Tatăl nostru care ești în ceruri" (Mt 6,9) și atunci când a zis: "Mă sui la Tatăl meu și Tatăl vostru, la Dumnezeul meu și Dumnezeul vostru." (In 20,17); despre persoana divină a lui Dumnezeu Fiul, atunci când a zis: "Și viața veșnică este aceasta: să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Isus Cristos pe care l-ai trimis tu" (In 17,3); și despre persoana divină a lui Dumnezeu Duhul Sfânt, atunci când a zis: "Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe care-l va trimite Tatăl în numele meu, vă va învăța toate" (In 14,26). Și despre Sfânta Treime în ansamblul ei ne-a vorbit atunci când i-a trimis pe ucenici în lume ca s-o cucerească pentru cer: "Mergeți și faceți ucenici din toate neamurile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (Mt 28,19).

Dar nici Isus nu ne-a vorbit în mod exhaustiv despre acest mister inefabil și nici despre fiecare persoană divină în parte, ci ne-a vorbit numai atât cât să ne fie suficient pentru a ne mântui, lăsând cunoașterea misterului Sfintei Treimi pentru veșnicie, atunci când îl vom vedea pe Dumnezeu față în față (cf. 1In 3,2), atunci când ni se va ridica total vălul trupului întinat de păcat, atunci când îl vom putea înțelege (cf. 1Cor 13,12).

Cei care în vremea de acum caută să înțeleagă cu mintea lor limitată și întunecată încă de păcat, misterul Sfintei Treimi, se aseamănă nu numai cu micuțul naiv dintr-o povestire a sfântului Augustin (354-430), micuț care voia să mute marea într-o mică gaură făcută de el în nisipul de pe plaja mării; dar se mai aseamănă cu niște orbi dintr-o fabulă hazlie, care atingând cândva diferite părți din corpul unui elefant, se certau acum între ei, susținând fiecare că elefantul este ceea ce a atins el. Astfel: cel care i-a atins capul spunea că elefantul este o oală; cel care i-a atins urechea că elefantul este un coș; cei care i-au atins un colț de fildeș, ziceau că elefantul este un brăzdar de plug; cei care i-au atins trompa ziceau că elefantul este un șarpe; cei care i-au atins coada spuneau că elefantul este o perie; cei care i-au atins un picior spuneau că elefantul este un stâlp. Și așa se certau între ei susținând că fiecare are dreptate, când de fapt nu avea dreptate nici unul. Mai sunt și astăzi creștini care deși știu că poartă vălul păcatului și al trupului, deși știu că misterul Sfintei Treimi este de nepătruns pentru faza pământeană a vieții, susțin totuși că ei cunosc misterul, se ceartă încă unii cu alții, țin supărare unii pe alții, trăiesc în dezbinare și ură unii față de alții, călcând astfel tocmai iubirea și unitatea, care sunt esența Sfintei Treimi.

Când Isus ne-a vorbit despre Sfânta Treime, preocuparea lui nu a fost aceea de a ne explica misterul, ci de a ne învăța că: în Dumnezeu sunt trei persoane, că persoanele divine sunt distincte și egale între ele; că persoanele divine nu sunt despărțite unele de altele în nici o acțiune; că persoanele divine sunt unite în cugetare și acțiune; ca cele trei persoane divine au ca primă caracteristică "iubirea și armonia", căci ele trăiesc în iubire și armonie, lucrează în iubire și armonie, dăruiesc iubire și armonie, cer iubire și armonie, ne așteaptă în iubire și armonie.

Pentru că persoanelor divine sunt "iubire și armonie", lor le repugnă păcatul care este "ură și dezordine" de orice fel. Și cu toate că le repugnă păcatul, îl iubesc pe păcătos spre convertire; suferă pentru mântuirea oamenilor căzuți în păcat. Și pentru că Dumnezeu iubire îi vrea pe toți oamenii în împărăția sa veșnic fericită, unde nu sunt lacrimi, durere și moarte (cf. Ap 21,4), l-a trimis pe Fiul său ca să-i mântuiască prin jertfa de sine la cruce, singura cale rămasă (cf. In 3,16) și apoi l-a trimis pe Duhul Sfânt ca să-i locuiască și să-i călăuzească în împărăția sa (cf. In 14,16).

Astăzi când celebrăm Sfânta Treime, mister de iubire și de unitate și vorbim despre: actul creației Tatălui, trebuie să știm că toate persoanele divine au lucrat-o; când vorbim de actul răscumpărării Fiului, trebuie să știm că toate persoanele divine au împlinit-o; când vorbim de actul sfințirii, locuirii și călăuzirii Duhului Sfânt, trebuie să știm că de toate persoanele divine le împlinesc. Și iarăși, când îl primim pe Isus în sfânta împărtășanie, trebuie să știm că primim toate persoanele divine; când primim cuvântul lui Dumnezeu, trebuie să știm că primim cuvintele celor trei persoane divine; când primim locuirea și călăuzirea Duhului Sfânt, primim călăuzirea celor trei persoane divine. De altfel, nu putem primi o persoană divină fără să le primim și pe celelalte, cum nu putem refuza o persoană divină fără să le refuzăm și pe celelalte.

Iar cât privește raportul nostru cu Sfânta Treime, raport pe care l-am început la botezul nostru, Isus ne-a lăsat să înțelegem că prima noastră preocupare nu trebuie să fie pătrunderea misterului cu mintea a acestui mister inefabil, ci trebuie să fie acceptarea misterului Sfintei Treimi în credință, speranță și dragoste (cf. 1Cor 13,13).

Pentru că astăzi vorbim despre modurile în care trebuie să cinstim Sfânta Treime, conform primei lecturi, pe primul loc este prosternarea în adorație și rugăciunea. Când Dumnezeu i s-a revelat lui Moise, cum ni se revelează și nouă zilnic, ca fiind: "Dumnezeu plin de îndurare și milostiv, încet la mânie, plin de bunătate și de adevăr", imediat Moise s-a prosternat cu fața la pământ, l-a adorat și s-a rugat: "Doamne, te rugăm să rămâi cu noi și să mergi în mijlocul nostru!" (Ex 34,6-9). Așa l-a cinstit astăzi Moise pe Dumnezeu pe muntele Sinai, așa trebuie să-l cinstim și noi când venim în fața lui.

Știm că Dumnezeu este pretutindeni în univers, dar pentru noi cei de astăzi muntele Sinai cel plin de slava și de prezența lui Dumnezeu în mod deosebit, este lăcașul bisericii, unde Dumnezeu este prezent în cartea Scripturilor și în sfânta Ostie din tabernacol. Aici Dumnezeu ne cheamă și ne așteaptă zilnic, ca mirele pe mireasa sa, ca să ne vorbească la inimă, să ne comunice iubirea sa, să ne împartă darurile sale negrăite și să ne asculte păsurile. Sfânta Liturghie și la sfânta Împărtășanie, care cuprind și recapitulează în ele în ele întreg tezaurul de iubire și jertfă a Sfintei Treimi față de oameni, de la creație și promisiunea unui mântuitor și de la cruce până la viziunea beatifică, este un mod excelent de a cinsti Sfânta Treime. Prima comunitate creștină era o inimă și un suflet (cf. Fap 4,32), pentru că zilnic credincioșii "stăruiau în învățătura apostolilor, în legătura frățească, în frângerea pâinii și în rugăciuni. Toți împreună erau nelipsiți de la Templu în fiecare zi, frângeau pâinea și luau hrana cu bucurie și curăție de inimă. Ei lăudau pe Dumnezeu și erau plăcuți înaintea întregului norod" (Fap 2,42.46-47).

La Fatima, în anul 1917, ni s-a arătat că și îngerii cerului îl adoră pe Dumnezeu cel întreit și unic, în trupul și sângele Domnului. De aceea sfântul Ioan Crisostom, spunea că la fiecare sfântă Liturghie, altarul este înconjurat de mulțimi de îngeri în adorație. Înainte ultimei apariții a Sfintei Fecioare Maria, de la Fatima, Portugalia, cea din 13 octombrie, înainte de apariția Fecioarei Maria, a apărut pe cer un înger care ținea în mâini un potir și o ostie sângerândă, apoi lăsându-le suspendate în aer, s-a prosternat înaintea lor, spunând: "Preasfântă Treime, Tatăl, Fiu și Duhul Sfânt, te iubesc din adâncul inimii și îți ofer prea scumpul trup, sânge, suflet și dumnezeire ale lui Isus Cristos, prezent în toate tabernacolele de pe pământ, ca reparație pentru insultele, sacrilegiile și indiferența cu care este ofensat. Și prin meritele infinite ale Preasfintei sale Inimi și ale Inimii Imaculate a Mariei, îți cer convertirea sărmanilor păcătoși!" Sfânta Liturghie și sfânta împărtășanie, ne sunt indicate de îngeri ca mijlocul suprem de adorare și de cinstire a Sfintei Treimi și unde îi putem cere mântuirea lumii și rămânerea cu noi.

Un alt mod de a cinsti Sfânta Treime este "teama și fuga de păcat", căci păcatul ne golește de slavă, ne face să-l simțim pe Dumnezeu ca un "foc mistuitor", ne aruncă departe de fața lui Dumnezeu, ne umple de lipsuri și durere. Când Origene (185-254), fiul sfântului Leonida a fost adus de la Botez, unde i s-a șters de orice urmă de păcat, acesta a căzut în genunchi lângă leagănul lui Origene și a adorat Preasfânta Treime prezentă în ființa lui. Teama și fuga de păcat este o înaltă cinstire a Sfintei Treimi

Un alt mod de a cinsti Sfânta Treime este vestirea iubirii, milostivirii și mântuirii lui Dumnezeu, ca toți oamenii căzuți să audă și să se lase mântuiți de Dumnezeu cel plin de îndurare și milostiv, de Dumnezeu cel încet la mânie, plin de bunătate și de adevăr (cf. Ex 34,6). Și pentru că Dumnezeu însuși împreună îngerii săi au început imediat munca de ridicare a omului căzut în păcat; pentru că Isus și-a început activitatea printre oamenii păcătoși imediat după Botez; pentru Duhul Sfânt lucrează cu suspine negrăite la mântuirea noastră imediat după revărsarea sa; pentru că apostolii au predicat evanghelia imediat după Rusalii: La fel și noi trebuie să vestim lumii împăcarea cu Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, cu toată urgența. Aceasta este și porunca lui Isus pentru noi: "Mergeți și faceți ucenici din toate neamurile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (Mt 28,19), căci locuitori ai împărăției caută toate persoanele divine. Să le vestim tuturor că: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Pentru că Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el" (In 3,16-17). Această misiune am primit-o unul fiecare dintre noi și la înălțarea lui Isus și la Botezul nostru, când am fost consacrați profeți, preoți și regi, pentru a vesti faptele minunate ale lui Dumnezeu care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,9).

Când un cântăreț credincios a murit înainte de a se mai întâlni cu prietenul său sceptic căruia îi vorbea adesea despre Dumnezeu iubire și despre paradis, acesta i-a lăsat niște cuvinte scurte printr-o asistentă de spital: "Spuneți-i că sunt și alte lumi în care se poate cânta. El va ști la ce mă refer". În urma acestui mesaj, scepticul s-a convertit. Să ne încurajăm și noi cu aceste cuvinte mai ale atunci când cei din jur ne taie cântul, bucuria și chiar vorbirea: "Este și o altă lume unde se poate cânta, bucura și vorbi despre iubire. Acesta este paradisul unde ne așteaptă Dumnezeu iubire, Dumnezeu cel întreit și unic".

Și nu în ultimul rând, acum când am văzut în Evanghelie dragostea lui Dumnezeu față de toți oamenii; acum când am văzut în lectura a doua chemarea lui Dumnezeu exprimată prin sfântul Paul, de a trăi în familiile, comunitățile și locurile de muncă: iubirea, armonia și pacea din Sfânta Treime, să ne conformăm: "În rest, fraților, bucurați-vă! Căutați desăvârșirea! Îmbărbătați-vă! Să gândiți la fel, să trăiți în pace și Dumnezeul iubirii și al păcii va fi cu voi! Salutați-vă unii pe alții cu sărutul cel sfânt" (2Cor 13,11-13). Și să nu uităm că vom fi judecați despre iubire (cf. Mt 25,40).

În prima comunitate creștină care trăia în dragostea și armonia din Sfânta Treime, nu erau dezordini (cf. 1Cor 13,1-13), nimeni nu ducea lipsă (cf. Fap 4,34), și în fiecare zi Domnul adăuga la numărul lor pe cei ce erau mântuiți (cf. Fap 2,47).

Închei cu o veche mărturisire de credință orientală: "Nădejdea mea este Tatăl, scăparea mea este Fiul, acoperământul meu este Duhul Sfânt, Treime Sfântă, slavă Ție!"

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 72.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat