Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Luther ecumenic

De Walter Kasper

În mod normal se indică începutul ecumenismului modern cu conferința mondială misionară de la Edinburgh în anul 1910. Conferința concluzionase că obstacolul cel mai mare în calea propagării misionare a Evangheliei constă în divizarea creștinătății în atâtea Biserici despărțite. Aceasta este o teză care astăzi, mai mult ca oricând, cere atenția noastră. Ea spune că ecumenismul nu este un program instituțional și organizator. Nu este vorba despre o reintegrare de Biserici ca instituții. Tema călăuzitoare este propagarea Evangheliei. Conciliul al II-lea din Vatican a asumat aceeași poziție. În decretul despre ecumenism el afirmă: "Această împărțire contrazice pe față voința lui Cristos și este un scandal pentru lume, constituind chiar o piedică pentru cauza preasfântă a vestirii evangheliei la toată făptura".

Astfel, epoca ecumenică trebuie inserată în istoria bimilenară a predicării Evangheliei în care Domnul, înviat în Duh, se face prezent în istorie cu predicarea Evangheliei.

Deși nu se poate afirma cu certitudine că Martin Luther a fost un ecumenist în sens modern, și el poate să fie încadrat în acest context, pentru că, la început, intenția sa fundamentală nu era să constituie o Biserică reformatoare despărțită, ci să demareze o reformă, sau mai bine zis, o convertire evanghelică a Bisericii universale, pe care am numi-o astăzi o nouă evanghelizare a Bisericii care trebuie mereu reformată. Din motive multiple, fie teologice fie non-teologice, și din vina tuturor părților implicate, reforma protestantă și reforma catolică (așa cum o numim astăzi, în loc de contrareformă), au ajuns într-un confesionalism și într-un pluralism de Biserici opuse unele altora.

Programul ecumenic ar trebui să fie formulat în următorii termeni: un catolicism evanghelic și un protestantism catolic. La ce punct suntem pe acest drum ecumenic? Am redescoperit unitatea noastră fundamentală în Isus Cristos și comuniunea fundamentală deja existentă, în unicul botez în Isus Cristos. Deși încă nu suntem în comuniune deplină, aparținem deja astăzi, în forme diferite, unicului și singurului trup al lui Cristos, adică Biserica sa. În situația actuală, această unire, în pofida tuturor diferențelor încă existente, nu este ceva lipsit de valoare; nu este numai o idee abstractă și convingerea unor ecumenisme stranii, care s-au îndepărtat de realitățile ecleziale concrete. Ba chiar, această unire a fost redescoperită în mijlocul realității din secolul al XX-lea abia trecut, care a marcat sfârșitul epocii burgheze moderne cu primul război mondial, sfârșitul Europei tradiționale și clasice, care a dat început cotiturilor dramatice din secolul al XX-lea. În al doilea război mondial, soldați catolici și evanghelici s-au întâlnit în aceleași tranșee; oamenii rămași acasă s-au adăpostit în aceleași refugii antiaeriene în timpul bombardamentelor; cei persecutați de regimurile fasciste și totalitare stăteau împreună în aceleași lagăre de concentrare; pe baza credinței lor creștine, au redescoperit rezistența lor comună în fața inumanității neo-păgâne și atee. După război, când multe biserici erau distruse, a devenit o practică normală ca protestanți și catolici să se invite reciproc în respectivele lor biserici încă funcționale; între comunități a început astfel o nouă prietenie care durează și astăzi.

După cotiturile războiului și a timpului de după război, ecumenismul a devenit o realitate zilnică și trăită, care a condus Bisericile despărțite să experimenteze o situație nouă. Nu mai există, sau există rar, teritorii despărțite, exclusiv catolice sau exclusiv protestante; în societatea noastră pluralistă actuală, catolicii și protestanți trăiesc ușă la ușă, adesea în aceeași familie. Situația noastră post-burgheză este și o situație post-confesională, și adesea și o situație post-creștină (în sensul sociologic al termenului).

Adevărata divizare nu mai există între catolici și evanghelici, mai degrabă, pe de o parte, între cei care cred în Isus Cristos și în Dumnezeu Tatăl lui Isus Cristos, și, pe de altă parte, între cei care nu cred în Cristos și adesea nu cred nici în Dumnezeu sau - pentru a ne exprima în mod mai atent - între cei care sunt indiferență față de Dumnezeu și trăiesc ca și cum Dumnezeu n-ar exista.

Dietrich Bonhoeffer și iezuitul Alfred Delp, în timp ce erau prizonieri ai Gestapoului, înainte de mărturia lor de martiri, au experimentat această situație de non-religiozitate a mulțimilor, care nu mai cunosc diferențele confesionale și nici nu se interesează de ele. Aceste mulțimi nu sunt neo-păgâne, pentru că păgânii aveau religia lor, dar în ele lipsește adesea antena, adică semnalul care transmite întrebarea și dorința de Dumnezeu, sau măcar ni se pare că lipsește, probabil pentru că nu știm noi să transmitem mesajul nostru pe lungimea lor de undă.

În această situație nouă, pentru oamenii obișnuiți, dezbaterile confesionale devin desuete. Dacă nu vrem ca Bisericile să se golească și mai mult, trebuie să ne concentrăm asupra fundamentalului. Trebuie să spunem ce înseamnă a crede împreună în Isus Cristos, ce înseamnă a fi răscumpărați și justificați de Isus Cristos.

După declarația comună despre justificare, niciunul dintre documentele despre Biserică, euharistie și slujiri, n-a fost confirmat oficial. Ar fi iresponsabil să se arhiveze toate aceste rezultate, să se lase ca praful să le acopere în rafturile bibliotecilor și să se facă din ele numai material pentru dizertații doctorale. O propunere în perspectivă este așadar să se reia ideea profesorului Harding Mayer și să se încerce compunerea unui așa-numit Document pe cale, care, cu o anumită oficialitate, să confirme rezultatele obținute, fără a neglija întrebările încă deschise. În pofida tuturor apropierilor întâlnite, vor rămâne problemele despre conceputul de unitate în diversitate sau de unitate în diversitate reconciliată, despre venerarea sfinților mai ales a Sfintei Fecioare Maria, despre chestiunea primatului și despre problemele etice. Totuși, dacă nu facem o evaluare cu privire la starea dialogului, discuția se va mișca mereu în cerc. Recent, în 2017, un document al unei comisii din Conferința Episcopală din Statele Unite a făcut o lucrare pregătitoare pentru un astfel de Document pe cale și a ilustrat progresele obținute cu privire la temele Bisericii, euharistiei, slujirii. Recentul simpozion internațional de la Universitatea Pontificală Gregoriana, despre Luther și sacramentele (26 februarie - 1 martie 2017), a confirmat clar rezultatele.

(După L'Osservatore Romano, 8 iunie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 43.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat