Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Prea multe armate străine se bat pentru Siria"

De Francesco Peloso

Este nunțiu apostolic de 18 ani, de 37 de ani "umblă prin lume" în slujba Bisericii, dar această experiență din Siria "este cea mai delicată sub acest aspect pentru că la început părea și în parte este și un război civil, dar lucrul este mult mai complex". Cardinalul Zenari este nunțiu în Siria de opt ani, din când în când vine la Roma și îi prezintă papei situația, apoi participă la activitățile Sfântului Scaun; îl întâlnim într-una din aceste treceri prin Vatican. Gândul său rămâne în mod constant la țara sfâșiată din care vine, la oamenii obișnuiți care au rămas prinși în cea mai gravă catastrofă umanitară din timpurile celui de-al doilea război mondial, conform definiției Națiunilor Unite. Pe de altă parte, se vorbește despre 400 de mii de victime ale războiului din Siria, mult mai mulți, explică el, sunt cei morți datorită lipsei de îngrijiri; pentru că spitalele, structurile sanitare, personalul medical, totul a fost pierdut și distrus.

Eminență, dumneavoastră ați vorbit adesea despre un conflict care a evoluat de-a lungul anilor, care a avut diferite faze. Se poate spune că aceasta este caracteristica de fond a conflictului sirian?

Astăzi se poate descrie mai mult sau mai puțin conflictul aflat în desfășurare într-un anumit mod, dar peste o săptămână, peste trei luni, peste un an nimeni nu poate spune dacă va fi terminat - sperăm, dar am multe, multe îndoieli - sau care va fi situația. De fapt, conflictul din Siria a evoluat și eu am mereu prezentă o frază a celui de-al doilea trimis al Națiunilor Unite în Siria, Lakdar Brahimi, înainte de Staffan de Mistura, care era un expert în medieri și conflicte și la câteva luni după ce a capitulat, a spus: cu privire la conflictul sirian am greșit cu toții, atât în Siria cât și în afara țării. Aceasta este o descriere obiectivă a unui conflict care i-a surprins pe toți.

În jurul războiului sirian pare că se joacă meciuri foarte mari, criza a devenit simbol de crize internaționale mai generale. Așa este?

Problemele au origini. Și după experiența mea aici nu este altfel - sunt de opt ani acolo - fondul problemei este un conflict puternic care a apărut între țările din regiune, aceasta este baza. Apoi s-au adăugat alte elemente și chestiuni. Însă eu aș spune că dacă ar fi capabili să fie aduse la masa tratativelor, două țări din regiune care sunt în aspră concurență și luptă între ele mai ales în aceste ultime luni și ani (spun: Iran și Arabia Saudită, cardinalul face un semn că este corect), dacă ar fi aduse la negociere și s-ar reuși să se facă încât să-și dea mâna în mod sincer, mare parte din problemele din Irak, Siria și Yemen s-ar rezolva. Apoi s-au adăugat alte probleme ale țărilor care au bazele navale, ale altelor care au granițele în nord și așa mai departe, însă nodul de fond este acesta.

Care este rolul lui ISIS?

Trebuie să fim atenți. Problema Siriei care interesează toată lumea este cea a lui ISIS, a califatului, dar aceasta este o problemă aparte care va fi rezolvată pentru că în privința acestui punct toți sunt de acord, adică în combaterea lui ISIS, deci este vorba despre o chestiune mare, dar care mai devreme sau mai târziu va fi rezolvată.

Deci ISIS este un soi de criză în cadrul crizei?

O criză care poate să fie rezolvată chiar dacă va costa foarte mult - ciocniri, oameni care încearcă să scape - dar nu este problema de fond a Siriei, aș spune că este un furuncul care s-a adăugat la această boală, dar repet, nu este inima problemei siriene.

Dacă ar trebui să definim conflictul sirian, am putea spune că este un conflict de tip religios, politic sau internațional? Cum l-ați defini?

S-a spus de acum că este vorba despre un conflict armat internațional pentru că au intervenit câteva puteri străine. Înainte de a pleca din Damasc, o persoană mi-a spus: avem diferite drapele în Siria; există șase-șapte și în spatele fiecărui drapel sunt militari înarmați. Și atunci se vede cu diferite drapele reprezintă forțe armate diferite care adesea sunt în conflict între ele; sunt unite în combaterea lui ISIS, dar în adâncul problemei aceste drapele care sunt plantate în Siria se ciocnesc, și acesta este conflictul sirian.

Deci eventuala soluție a problemei-ISIS nu desface toate nodurile.

Nu, rămâne fondul problemei. Dacă un organism este slab i se poate alipi o altă boală, această boală poate să fie vindecată dar rămâne slăbiciunea organismului.

Cardinalul Parolin a subliniat că Sfântul Scaun s-a străduit pentru a face să se respecte în Siria dreptul umanitar deoarece edificii, școli, spitale au fost lovite în mod nediscriminat. Cât apasă acest element?

Eu m-am născut la câțiva kilometri de Custoza, deci în locurile bătăliilor din "Risorgimento" ca Solferino, unde s-a născut însăși ideea de Cruce Roșie. Parohul de Custoza mi-a spus în urmă cu câțiva ani că a aflat din arhivele parohiei că în bătălia de la Custoza a fost rănită o fetiță de un glonț rătăcit. Adică înainte armatele se ciocneau în câmp deschis, departe de centrele locuite. Acum este un dezastru și se duc lupte în orașe, ca la Alep și Homs și primele victime devin populațiile civile.

În Siria acest aspect a asumat dimensiuni enorme.

Uitați-vă, a fost definit de Înaltul Comisariat pentru Drepturile Umane de la Geneva dezastrul umanitar provocat de om cel mai grav de la al doilea război mondial. O catastrofă umanitară. Peste 5 milioane de refugiați, 6 milioane și jumătate de evacuați interni, evacuați de cele mai multe ori pentru că se mută în virtutea a ceea ce se întâmplă pe teren. 85% din populație conform statisticilor, trăiesc în sărăcie, peste jumătate din spitale sunt nefolosibile, o școală din trei este nefolosibilă, două treimi din populația civilă nu are acces la apa potabilă sigură. Oamenii trebuie să bea, aceasta a apei este o "superbombă". Și apoi este un alt aspect: eu am văzut Alepul, Homs, și desigur bombardamentele lasă numai schelete de cartiere, dar există și un impact intern, ceea ce lovește sufletele, acest dezastru al copiilor, cine poate vindeca aceste răni? O clădire mai devreme sau mai târziu cu petrodolari o reconstruiești, dar cine poate reconstrui un suflet?

Este apoi tema imigrației...

Desigur, aceasta este o altă "bombă" foarte gravă, dacă vine cineva în Siria vede copiii și vede bătrânii, tinerii nu mai există, tehnicienii nu mai există. Cei care migrează sunt tinerii calificați. Dacă se strică un lift, un computer, nu mai există cei capabili să le repare. Țara s-a golit complet de tineri și de competențe. Sunt aspecte mai puțin eclatante ale conflictului, dar la fel de grave.

S-a vorbit mult despre comunitățile creștine, care au avut aceeași soartă a restului sirienilor, dar care este situația lor?

Este greu de a avea statistici precise, dar se calculează că circa jumătate din populația creștină a părăsit țara în acești ani, înainte de conflict erau 5-6% din populație; la Alep erau 150 de mii, acum au rămas 40 de mii. Și dispariția creștinilor este o altă realitate care ne face să reflectăm, pentru că au o mentalitate universalistă, spun mereu că sunt o fereastră deschisă spre lume, și aceasta este o sărăcire a societății, nu numai a Bisericii; am avut importante contribuții ale creștinilor în Siria în domeniul literaturii, al artei. Dar și în domeniul politic, gândiți-vă că în 1948-1950 primul ministru sirian era Fares Khoury, o mare personalitate (primul ministru al independenței), creștinii au avut mereu un rol important.

Din punct de vedere diplomatic suntem la o împotmolire completă sau se mișcă ceva?

Unicul fapt nou este acest acord de la Astana (Kazahstan), dar atinge în mod esențial aspectele militare; cu acest acord au fost definite patru zone de de-escalation, este un acord patronat de Rusia, Iran și Turcia, ar părea ceva care ar putea să aibă o semnificație pentru Siria. Pentru că prima problemă acum este de a face să tacă armele și a face să vine convoaiele umanitare.

Deci ajutoarele internaționale încă nu pot trece din cauza conflictului?

Dacă dumneavoastră vă uitați la statistici veți vedea că există circa 5 milioane de persoane care trăiesc în zone cu acces dificil din cauza ciocnirilor armate, dintre care 620 de mii care trăiesc în zone asediate. "Acordul de la Astana" (4 mai) este ceva nou față de "încetările focului" niciodată aplicate. Apoi trebuie văzut dacă acordul intră în funcție pentru că diavolul se cuibărește în detalii și de exemplu este problema grupurilor considerate teroriste - care nu intră în acord - de unii și nu de alții și așa mai departe.

Până în urmă cu câțiva ani conflictul cheie din Orientul Mijlociu era considerat cel israeliano-palestinian, astăzi nu pare cu adevărat să mai fie așa. Pe baza experienței dumneavoastră, cum evaluați această schimbare?

Totul este în fierbere. Repet: problema Siriei, a Irakului și a Yemenului este de a face să se reușească să-și dea mâna ca să se întâlnească unele țări din zonă, atunci problemele în mare parte ar fi rezolvate. Apoi sunt alte ingrediente, există conflictul israeliano-palestinian care este mereu acolo, s-a adăugat conflictul dintre Turcia și curzi, dar fondul chestiunii rămâne ceea ce spuneam la început.

Ce puteți spune despre situația de la Damasc?

La Damasc sunt contraste enorme; dacă dumneavoastră veniți joi seara care este sâmbăta noastră, aproape de nunțiatură, există o anumită viață, există cafenele; dar Damascul este un pic special, există angajați guvernamentali, studenți, se aud trecând avioanele de vânătoare care merg să bombardeze și unele cartiere din Damasc, cum ar fi Jobar, Ghouta. Capitala este un pic o excepție. Însă nu tot orașul este așa. Există Damascul popular unde oamenii strâng cureaua, în afară de asta anumite zile par normale, apoi plouă o lovitură de artilerie. În urmă cu trei ani un proiectil de acest tip a lovit nunțiatura la ora 6.30. Am văzut persoane murind în spatele nunțiaturii, sunt lovituri care cad în mod nediscriminat, am văzut prieteni murind, am mers imediat în spitale de mai multe ori; atâția copii au fost loviți în timp ce mergeau la școală, mulți dintre ei rămân răniți, amputați; aceste schije sunt teribile pentru persoane, atâția au rămas cu picioarele amputate. În urmă cu o lună a explodat o bombă în fața nunțiaturii și două tinere au murit pe loc, una dintre ei era fiică a unor persoane pe care le cunosc. Și vorbim despre Damasc și nu despre zone unde cad bombele.

În fața la toate acestea există inițiative promovate de Biserică pentru a alina suferințele populației?

Există trei spitale catolice care sunt active, stimate și sunt acolo de circa 110 ani. Dar sunt constrânse uneori să închidă pentru că oamenii nu mai au asistență de prevederi sociale, nu au nici măcar un bănuț pentru a contribui la îngrijiri, și spitalul trebuie să plătească energia electrică aflată la prețuri foarte mari, trebuie să plătească motorina iarna care are și ea costuri enorme și atunci încercăm să facem un plan de adunare de fonduri în așa fel încât aceste spitale să fie deschise gratuit și pentru cel care este sărac și bolnav.

Din partea instituțiilor catolice și ecleziale nu poate exista un ajutor pentru a găsi aceste fonduri așa de vitale?

Am început în urmă cu câteva luni să adunăm finanțări și am întâlnit un anumit interes pentru că acolo merg bolnavi săraci dincolo de faptul că se numesc Petru sau Mohamed, cel care se prezintă la aceste spitale este sărac și este îngrijit, astfel am început să adunăm bani. Câteva conferințe episcopale au răspuns. Apoi sunt entități și instituții legate și de Sfântul Scaun care au contribuit, acum nu vreau să le nominalizez, risc să uit vreuna. Gândiți-vă că peste jumătate din spitalele din Siria sunt nefolosibile.

Aceste spitale catolice unde se află?

Două la Damasc și unul la Alep, costurile sunt enorme, trebuie plătiți și medicii. În orice caz Biserica catolică în 2016 cu diferitele sale entități, asociații, cu Caritas-urile a contribuit cu 200 de milioane de dolari în diferite proiecte de ajutor pentru populație, pentru copii, pentru cei mai nevoiași. A se ține cont că cel puțin 13,5 milioane de sirieni au nevoie de asistență alimentară și pentru 7 milioane dintre ei această problemă este deosebit de gravă. Dar la fel de important, spun asta mereu, este ca preoții, surorile, călugării să rămână în țară, prezența lor este un semn foarte important pentru toți, creștini și musulmani.

(După Vatican Insider, 29 iunie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat