Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Sfinții Apostoli Petru și Paul - 2017

Petru, apostolul, și Paul, învățătorul neamurilor, ne-au învățat legea ta, Doamne!

În fiecare an, la 29 iunie, Biserica lui Dumnezeu îi sărbătorește pe sfinții apostoli Petru și Paul. Sfântul Petru, din pescar pe marea Tiberiadei, Isus l-a făcut pescar de oameni, cap văzut al Bisericii sale și om cu puterea "cheilor" sale; iar pe sfântul Paul, din prigonitor, Isus cu harul său l-a transformat în apostol al evangheliei sale între neamurile păgâne.

Solemnitatea "Sfinții Apostoli Petru și Paul" este una dintre cele mai vechi și mai solemne sărbători din Biserică. Sfinții Apostoli Petru și Paul sunt sărbătoriți în aceeași zi și pentru faptul că amândoi au lucrat și au murit la Roma, fiind condamnați la moarte din porunca împăratului Nero, Petru fiind răstignit cu capul in jos în anul 64, iar lui Paul i s-a tăiat capul în anul 67.

Vestirea fără oboseală a lui Cristos și a mântuirii sale, vestire la timp și nelatimp și apoi moartea lor din dragoste pentru el și pentru împărăția cerurilor a fost onoarea lor cea mai mare. Da, onoarea lor cea mai mare a izvorât din faptul că ei, odată ce au acceptat chemarea lui Isus de a deveni apostolii săi: au mers pe urmele lui Isus purtând crucea; au predicat cuvântul lui Dumnezeu cu încredere; au dat mărturie cu toată ființa lor despre faptele și învierea lui Isus; au răspândit în lume pacea și bucuria care vin de la el; și-au dat viața pentru predicarea cuvântului lui Dumnezeu; au îmbrățișat de bunăvoie moartea ca mărturie pentru credință; și-au mărturisit credința până la sânge; și-au spălat veșmintele în sângele Mielului. De aceea, uniți în timpul vieții, nu au fost despărțiți nici după moarte.

Se știe că solemnitatea sfinților apostoli Petru și Paul din 29 iunie a înlocuit o veche sărbătoare păgână care cinstea lui Romulus și Remus, cei doi fondatori mitici ai Cetății Eterne, Roma. Deși nu au fost primii care au adus credința la Roma, sunt totuși în mod real "fondatorii" Romei creștine, "părinții Romei", așa cum îi numește un vechi imn liturgic, căci, prin cuvântul și sângele lor, au devenit sămânța prin care s-a născut Roma creștină, capitala credinței și a Bisericii întregi.

Cu ei Dumnezeu și-a început marea lucrare de mântuire a popoarelor reclădindu-le după chipul omului nou, Isus Cristos, pentru împărăția cerurilor și pentru viața veșnică. Da, din voința lui Dumnezeu, cu ei s-a început această divină lucrare, iar cu noi se continuă. Apostolatul este datoria fiecărui ucenic al lui Cristos în calitatea sa de lumină a lumii și de sare a pământului (Mt 5,13-14), care trebuie să participe la apostolatul Bisericii, imitându-i pe sfinții apostoli Petru Paul și pe ceilalți apostoli și ucenici în zelul lor apostolic, întărindu-i pe frați (Lc 22,32) și convertindu-i pe păgâni (cf. Ef 3,8).

Însăși viața și activitatea lor până la moartea de martiri a devenit un mesaj al lui Dumnezeu pentru toți creștinii. Așa cum Petru și Paul au schimbat fața Romei din cetate păgână în cetate creștină, impunându-l pe Cristos peste zeii păgâni, așa cum Petru și Paul au schimbat apoi fața Orientului, a Asiei și a Europei, tot astfel și noi suntem chemați să schimbăm fața păgână a localităților noastre, a țărilor noastre și continentelor în care trăim, impunându-l pe Isus peste zeii oamenilor. Dar repet, cu ei a început Dumnezeu această divină lucrare de transformare a lumii după chipul lui Cristos și cu noi această lucrare divină se continuă până la sfârșitul veacurilor. Iată câteva exemple de oameni care și-au luat în serios continuarea lucrării de transformare a lumii după chipul lui Isus, lucrare începută de Dumnezeu prin sfinții apostoli, Petru și Paul.

În evul mediu, când Italia și Europa ajunsese la o desacralizare a moravurilor ca cea de pe timpul sfinților apostoli Petru și Paul, Dumnezeu a ridicat un om pe care l-a scos din păcate, așa cum i-a scos și pe cei doi mari apostoli Petru și Paul, căci unul era indiferent și celălalt prigonitor, este vorba de sfântul Francisc din Assisi (1181-1226), un indiferent religios pe care l-a convertit într-o temniță, și prin el a schimbat nu numai fața orașului Assisi, dar și a regiunii Umbria, a Italiei și a Europei întregi, care erau căzute în mocirla păcatelor.

În perioada Iluminismului, numită și Epoca Rațiunii fără credință, oamenii din Franța și din Europa au început să nu se mai conducă după credință, oamenii au devenit așa de contaminați moral de ideile multor scriitori atei, idei care și-au rodit fructul amar în Revoluția Franceză (1789-1799), că și-au făcut un zeu dintr-o femeie decăzută moral; oamenii nu numai că și-au părăsit credința, dar i-au omorât pe preoți și călugări care le vorbeau de Dumnezeu; că bodegile și locurile de păcat funcționau la capacitate maximă, în timp ce bisericile au deveni goale; că oamenii ajunseseră să nu-și mai boteze copii și trăiau numai căsătoriți civil. Când întunericul ajunsese la apogeul său, Dumnezeu a ridicat un om simplu, fiul unor țărani săraci, pe sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859), pe care l-a făcut preot într-un sat cufundat în păcat, satul Ars, unde la 40 de familii funcționau patru cârciumi la capacitate maximă și o biserică goală, și prin el a schimbat fața satului Ars, fața regiunii lui fața Franței și fața Europei.

Iată ce putere nebănuită are lumina lui Dumnezeu răsfrântă asupra lumii numai printr-un singur om! Dacă numai printr-un singur om care a răspuns chemării sale, fie Petru, fie Paul, fie Augustin, fie Francisc, fie Ioan Maria Vianney. "Dacă Dumnezeu a putut face astfel de transformări sufletești numai printr-un singur om care a răspuns sincer chemării sale, ca sfinții Petru și Paul, oare cât de mult bine nu ar face Dumnezeu lumii întregi dacă fiecare botezat ar răspunde sincer chemării sale și ar fi o lumină a lui Isus în lume?", spunea părintele Tim Keller (n. 1950) cu ocazia celebrului său experiment de pe stadionul unde predica, stadion lăsat în beznă, și unde el a aprins un pai de chibrit și după el toți oamenii au făcut la fel, transformând stadionul într-o mare de lumină feerică.

Să nu găsim scuze pentru a nu ne implica invocând condamnabilul motiv, că suntem păcătoși, că pe toți oamenii Dumnezeu i-a scos din păcat. Pe sfinții apostoli Petru și Paul care au transformat lumea antică și păgână, Dumnezeu i-a luat dintre oamenii supuși mentalității lumii păcătoase de atunci, care amăgită de diavol, credea că omul trăiește numai cu pâine (cf. Mt 4,4), și care mai credeau că ucigând oameni aleși aduc slavă lui Dumnezeu (cf. In 16,2). Dumnezeu i-a transformat: din lupi în miei; din mărăcini în viță roditoare; din vrăjmași în prieteni; din păcătoși în sfinți, lăsându-i să se afunde (cf. Mt 14,30) și să fie doborâți fără el (cf. Fap 9,4).

Pe mulți oamenii și astăzi Dumnezeu îi cufundă și îi doboară la pământ spre transformare cu harul său, ca ei, ca noi să întrebăm cu sfântul Paul, "Doamne ce vrei să fac" (cf. Fap 9,4-5)?

Când Paul a întrebat ce trebuie să facă, după ce puțin mai înainte Dumnezeu i-l arătase pe Isus înviat și paradisul, i-a zis că îi este "un vas ales" (cf. Fap 9,15) și i-a luat "solzii" de pe ochi ca să-l cunoască (cf. Fap 9,18), l-a umplut cu Duhul Sfânt prin Botez și l-a trimis să predice tot ceea ce a auzit și a văzut la iudei și păgâni (cf. Fap 9,15), care la cuvântul său se supuneau credinței ca ninivitenii la predica lui Iona (cf. Iona 3,4-7), și astfel el își înscria numele în cerul care l-a văzut.

Și Petru care a fost ridicat din afundarea lui de către Isus, a văzut cerul deschis când s-a coborât din cer un vas ca o față de masă mare, legată cu cele patru colțuri, unde se aflau tot felul de dobitoace cu patru picioare și târâtoare de pe pământ și păsările cerului, simbol al popoarelor păgâne, la care la trimis cu Evanghelia, căci și ele sunt curate și vrednice de mântuire. Și așa a fost (cf. Fap 10,11-23).

Pentru a-și împlini misiunea Dumnezeu i-a scăpat pe amândoi din închisorile regilor, Petru de la Ierusalim pentru a predica (cf. Fap 12,1-11), Paul de la Roma pentru a merge în Spania (cf. Rom 15,24-28). Deci, să nu ne temem și să nu spunem că nu ne va asculta nimeni, căci Dumnezeu le va deschide inima să ne asculte; să nu spunem că vom fi împiedicați, că Dumnezeu ne va deschide calea.

Și ce trebuie să predicăm noi?

1. O fabulă redă convorbirea dintre pietrele unui zid și niște oameni care vor deveni "pietre vii" ale altui zid din cer: "Noi, spuneau pietrele din zid, am venit din munții îndepărtați, din coasta stâncilor colțuroase. Focul și apa au lucrat asupra noastră timp de veacuri, dar n-au produs decât niște crăpături. Însă mâinile omenești ne-au transformat în cămine în care copiii se nasc, se bucură, găsesc odihnă și adăpost, și învață lecțiile pe care Creatorul nostru și al vostru ni le predă. Dar ca să ajungem să fim folosite pentru acest scop, am îndurat mult. Dinamita ne-a sfâșiat inima și târnăcoapele ne-au spart în bucăți. Deseori când zăceam deformate și sparte în carieră, totul părea să fie fără formă și fără sens. Dar treptat am fost tăiate în blocuri și am fost cioplite până am căpătat o muchie fină. Acum suntem desăvârșite, suntem în locurile noastre potrivite și suntem de folos. Voi, însă, oamenilor sunteți încă în cariera voastră. Voi însă nu sunteți încă desăvârșiți, și din această cauză sunt încă multe lucruri pe care voi nu le înțelegeți. Dar voi sunteți destinați pentru o clădire mai înaltă, și într-o zi veți fi așezați în ea de mâini îngerești, și veți deveni pietre vii într-un templu ceresc".

Isus i-a spus astăzi lui Petru: "Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea și porțile iadului nu o vor birui" (Mt 16,18). Petru ne învață că nu numai el a fost făcut de Isus piatră a Bisericii, ci și noi am fost făcuți de Isus "pietre vii" ale Bisericii sale: "Și voi, ca niște pietre vii, vom fi zidiți ca să devenim o casă duhovnicească, o preoție sfântă și să aducem jertfe duhovnicești, plăcute lui Dumnezeu, prin Isus Cristos" (cf. 1Pt 2,5). Să avem grijă ca astfel să ne trăim preoția, profeția și regalitatea botezială (cf. 1Pt 2,9), să devenim pietre vii zidite în Biserica lui Isus, care să nu putem fi doborâți de "porțile iadului" și să nu devenim "pietre de poticnire" pentru ceilalți.

2. Tot astăzi, Isus îi mai spune lui Petru: "Ție îți voi da cheile împărăției cerurilor; tot ce vei lega pe pământ va fi legat și în ceruri; și tot ceea ce vei dezlega pe pământ, va fi dezlegat și în ceruri" (Mt 16,19). Prin trimiterea noastră în misiune la oamenii nemântuiți, aceste "chei ale împărăției cerurilor", care sunt Evanghelia, credința, pocăința, cunoștința, osteneala, stăpânirea de sine, etc ne-au fost date și nouă. Prin mărturisirea sau nemărturisirea noastră cu viața și cu vorbele a Evangheliei, noi deschidem, sau închidem, pentru veșnicie, porțile împărăției cerurilor pentru mulți oameni.

În prima lectură, îngerul trimis la Petru în închisoare ca să-l elibereze, îi zice: "Pune-ți mantia pe umeri și urmează-mă!" El a ieșit și l-a urmat, dar nu știa că este adevărat ceea ce făcea îngerul. Credea că are o vedenie. Trecând de prima strajă și de-a doua, au ajuns la poarta de fier care ducea în cetate. (Fap 12,8-10). Și de ce a fost scos Petru din închisoare și dus în cetate? Să predice! Și noi am fost eliberați prin Botez din temnița păcatului, sau am fost vindecați de boală, sau eliberați din vreun necaz, ca așa cum spune psalmistul de astăzi, ca să vestim tuturor ce a făcut Domnul pentru noi, cum el ne-a iubit și ne-a eliberat și astfel să-i chemăm și pe alți la mântuirea lui, ca să vadă și să guste și ei cât de bun este Domnul (cf. Ps 34,5.9). Și Petru a predicat, cuvântul lui Dumnezeu se răspândea tot mai mult și numărul ucenicilor se mărea (cf. Fap 12,24).

Eliberat din închisoare și întemeind o mănăstire de frați, sfântul Francisc de Assisi predica și el. Într-o zi, i-a spus unui frate: "Frate Leon, vino, hai să mergem să predicăm". "Părintele meu, îi spuse, știi că sunt nepregătit. Cum aș putea vorbi lumii?" Dar pentru că sfântul Francisc continua să insiste, fratele Leon a încuviințat. Au început să meargă pe străzile orașului rugându-se în tăcere pentru toți cei care lucrau în ateliere sau în grădini, pentru cei pe care îi întâlneau. Văzând niște copii mai săraci, le-au dăruit câte ceva, apoi s-au rugat și au zâmbit împreună. Au stat de vorbă și cu bătrânii pe care îi ajutau la treabă. După ce au traversat astfel de mai multe ori cetatea, salutând pe oameni cu numele lui Isus și al Mariei, sfântul Francisc a zis: "Frate Leon, este timpul să ne întoarcem la mănăstire". "Și predica noastră", a reacționat fratele? "Am făcut-o deja," i-a răspuns sfântul zâmbind. În ziua aceea, mulți s-au întors la Dumnezeu. Și Petru și Paul, aici vindecau, aici predicau, aici mângâiau, aici întăreau. Mai putem spune că este neplăcut și greu să fim apostoli? Dumnezeu însuși ne spune că nu este onoare și plăcere mai mare ca asta (cf. Is 49,6). Să încercăm și să ne convingem!

3. În lectura a doua sfântul Paul ne spune: "Am luptat lupta cea bună, am ajuns la capătul alergării, mi-am păstrat credința. Domnul mi-a fost alături și m-a întărit, pentru ca predicarea să se împlinească prin mine și s-o audă toate popoarele. Și am fost salvat din gura leului" (2Tim 4,7.17). Vrem și noi să scăpăm din gura leului, diavolul care mugește căutând pe cine să înghită (cf. 1Pt 5,8)? Să facem la fel ca sfinții Petru și Paul! Și noi ca niște ostași am fost trimiși pe câmpul de luptă al păcatului cu evanghelia în minte, pe buze, în inimă și în fapte, așa cum exprimăm la citirea evangheliei de la sfânta Liturghie.

O istorioară, inspirată din cartea "Viețile Sfinților", ne spune că un senator păgân din Roma, când s-a convertit la creștinism, a coborât de pe scaunul său de onoare spunând că nu mai are nevoie de el. Acesta era un scaun din lemn și din fildeș pe care erau sculptate luptele și victoriile lui Hercules. Toate aceste lupte biruitoare pe care le așteptam, spunea el, le-am întâlnit în Cristos care a biruit adevărații dușmani: păcatul, diavolul, lumea rea, întunericul, disperarea și moartea. Luptele și biruințele lui Hercules, mai spunea el, au fost numai un simbol profetic al luptelor și biruințelor lui Cristos, dar și ale creștinilor, care datorită lui Cristos vor ieși și ei întotdeauna învingători, căci chiar dacă vor muri, vor învia.

Chiar dacă și astăzi, sau mai ales astăzi, mulți își întorc urechile de la adevăr (cf. 2Tim 4,4), cu atât mai mult creștinul, asemenea sfinților apostoli Petru și Paul, trebuie să predice aceste victorii ale lui Isus fraților lor, ca să vină la Isus și să fie și ei salvați. Cum spune sfântul Paul, creștinul: să vestească Cuvântul, să avertizeze, să stăruie "la timp și ne la timp", să convingă, să mustre, să îndemne; pe scurt să-și împlinească deplin slujba de creștin (cf. 2Tim 4, 2.5).

4. Sfântul Paul ne arată astăzi că suprema noastră resursă pentru orice timp și mai ales pentru un timp greu este: "harul" (cf. 2Cor 4,15). Lui Paul, "harul" i-a fost cuvântul de salut (cf. 2Tim 1,2), "harul" i-a fost și cuvântul său de adio: "Harul să fie cu voi" (cf. 2Tim 4,22)! Tot lui Paul, "harul" i-a stat la baza alegerii, la baza chemării, la baza misiunii, la baza ajutorului, la baza speranței, la baza mântuirii, la baza fericirii veșnice. Prin această lectură, solemnitatea sfinților apostoli Petru și Paul ne spune că "harul" este și cu unul fiecare dintre noi de acum și până în veșnicie. Iar "harul" este acela: care din nefericiți ne face fericiți, care din orfani ne face fii ai lui Dumnezeu, care din săraci ne face bogați, care din simplii ne face înțelepți, care din slabi ne face puternici, care din pierduți ne face mântuiți. "Harul Domnului Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl, și împărtășirea Sfântului Duh să fie cu noi toți" (2Cor 13,14)! Amin.

Astăzi spunem: "La mulți ani fericiți de la Dumnezeu", episcopului nostru Petru Gherghel, care în aceste zile își serbează aniversarul și onomastica, preoților și persoanelor consacrate și tuturor creștinilor care își au numele legat de cel al sfinților apostoli Petru și Paul!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat