Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiență acordată delegaților Confederației Italiene a Sindicatelor Muncitorilor (CISL) (28 iunie 2017)

Iubiți frați și surori,

Vă adresez bun-venit cu ocazia congresului vostru și mulțumesc secretarei generale pentru prezentarea sa.

Ați ales un moto foarte frumos pentru acest congres: "Pentru persoană, pentru muncă". Persoană și muncă sunt două cuvinte care pot și trebuie să stea împreună. pentru că dacă gândim și spunem muncă fără persoană, munca ajunge să devină ceva inuman, care uitând persoanele se uită și se pierde pe sine însăși. Dar dacă gândim persoana fără muncă, spunem ceva parțial, incomplet, pentru că persoana se realizează în plinătate atunci când devine muncitor, muncitoare; pentru că individul se face persoană atunci când se deschide altora, vieții sociale, când înflorește în muncă. Persoana înflorește în muncă. Munca este forma cea mai obișnuită de cooperare pe care omenirea a generat-o în istoria sa. În fiecare zi milioane de persoane cooperează pur și simplu muncind: educându-i pe copiii noștri, acționând aparate mecanice, îndeplinind lucrări într-un birou... Munca este o formă de iubire civilă: nu este o iubire romantică nici mereu intențională, ci este o iubire adevărată, autentică, ce ne face să trăim și duce lumea înainte.

Desigur, persoana nu este numai muncă... Trebuie să ne gândim și la cultura sănătoasă a repaosului, de a ști să ne odihnim. Asta nu este lene, este o necesitate umană. Când întreb un bărbat, o femeie care are doi, trei copii: "Dar, spuneți-mi, vă jucați cu copiii dumneavoastră? Aveți acest «răgaz»?" - "Eh, știți, când eu merg la muncă, ei încă dorm, iar când mă întorc, sunt deja la culcare". Acest lucru este inuman. Pentru aceasta, împreună cu munca trebuie să meargă și cealaltă cultură. Pentru că persoana nu este numai muncă, pentru că nu întotdeauna muncim și nu întotdeauna trebuie să muncim. Când suntem copii nu muncim și nu trebuie să muncim. Nu muncim când suntem bolnavi, nu muncim când suntem bătrâni. Există multe persoane care încă nu muncesc, sau care nu mai muncesc. Toate acestea sunt adevărate și cunoscute, dar trebuie amintite și astăzi, când există în lume încă prea mulți copii și adolescenți care muncesc și nu studiază, în timp ce studiul este singura "muncă" bună a copiilor și a adolescenților. Și când nu întotdeauna și nu tuturor le este recunoscut dreptul la o pensie justă - justă pentru că nu este nici prea săracă nici prea bogată: "pensiile de aur" sunt o ofensă adusă muncii care nu este mai puțin gravă decât pensiile prea sărace, pentru că fac în așa fel încât inegalitățile timpului de muncă să devină perene. Sau când un muncitor se îmbolnăvește și este rebutat și de lumea muncii în numele eficienței - și în schimb dacă o persoană bolnavă mai reușește, în limitele sale, să muncească, munca desfășoară și o funcție terapeutică: uneori se vindecă muncind cu alții, împreună cu alții, pentru alții.

Este o societate nesăbuită și mioapă aceea care-i constrânge pe bătrâni să muncească prea îndelung și obligă o întreagă generație de tineri să nu muncească atunci când ar trebui să facă asta pentru ei și pentru toți. Când tinerii sunt în afara lumii muncii, firmelor le lipsește energia, entuziasmul, inovația, bucuria de a trăi, care sunt bunuri comune prețioase care fac mai bună viața economică și fericirea publică. Așadar este urgent un nou pact social uman, un nou pact social pentru muncă, un pact care să reducă orele de muncă ale celui care este în ultima etapă de muncă, pentru a crea loc de muncă pentru tinerii care au dreptul-obligația de a munci. Darul muncii este primul dar al taților și mamelor oferit fiilor și fiicelor, este primul patrimoniu al unei societăți. Este prima dotă cu care îi ajutăm să-și ia zborul liber al vieții adulte.

Aș vrea să subliniez două provocări epocale pe care mișcarea sindicală trebuie să le înfrunte și să le învingă astăzi dacă vrea să continue să-și desfășoare rolul său esențial pentru binele comun.

Prima este profeția și se referă la însăși natura sindicatului, vocația sa cea mai adevărată. Sindicatul este expresie a profilului profetic al societății. Sindicatul se naște și se renaște ori de câte ori, ca profeții biblici, dă glas celui care nu-l are, denunță săracul "vândut pentru o pereche de sandale" (cf. Am 2,6), îi demască pe cei puternici care calcă în picioare drepturile muncitorilor mai fragili, apără cauza celui străin, a celor din urmă, a celor "rebutați". Așa cum demonstrează și marea tradiție a CISL, mișcarea sindicală are marile sale etape atunci când este profeție. Însă în societățile noastre capitaliste avansate sindicatul riscă să piardă această natură profetică a sa și să devină prea asemănătoare cu instituțiile și cu puterile pe care în schimb ar trebui să le critice. Sindicatul, cu trecerea timpului, a ajuns să se asemene prea mult cu politica, sau mai bine, cu partidele politice, cu limbajul lor, cu stilul lor. Și în schimb, dacă lipsește această dimensiune tipică și diferită, și acțiunea din cadrul firmelor pierde forța și eficacitatea. Aceasta este profeția.

A doua provocare: inovația. Profeții sunt niște santinele, care veghează în postul lor de gardă. Și sindicatul trebuie să vegheze pe zidurile cetății muncii, ca santinelă care privește și ocrotește pe cel care este în cetatea muncii, dar care privește și ocrotește și pe cel care este în afara zidurilor. Sindicatul nu-și desfășoară funcția sa esențială de inovație socială dacă veghează numai asupra celor care sunt înăuntru, dacă ocrotește numai drepturile celui care muncește deja sau este la pensie. Acest lucru trebuie făcut, dar este jumătate din munca voastră. Vocația voastră este să-l ocrotiți și pe cel care încă nu are drepturi, cei excluși de la muncă, excluși de la drepturi și de la democrație.

Capitalismul din timpul nostru nu înțelege valoarea sindicatului, pentru că a uitat natura socială a economiei, a întreprinderii. Acesta este unul dintre păcatele cele mai mari. Economie de piață: nu. Spunem economie socială de piață, așa cum ne-a învățat sfântul Ioan Paul al II-lea: economie socială de piață. Economia a uitat natura socială pe care o are ca vocație, natura socială a întreprinderii, a vieții, a legăturilor și a pactelor. Dar probabil că societatea noastră nu înțelege sindicatul și pentru că nu-l vede luptând suficient în locurile "drepturilor acelui încă nu", în periferiile existențiale, între cei rebutați ai muncii. Să ne gândim la cei 40% dintre tineri de la 25 de ani în jos, care nu au loc de muncă. Aici. În Italia. Și voi trebuie să luptați acolo! Sunt periferii existențiale. Nu-l vede luptând printre imigrați, săraci, care sunt sub zidurile cetății; sau nu-l înțelege pur și simplu pentru că uneori - dar se întâmplă în orice familie - corupția a intrat în inima unor sindicaliști. Nu vă lăsați blocați de acest lucru. Știu că vă angajați deja de mult timp în direcțiile corecte, în special cu migranții, cu tinerii și cu femeile. Și acest lucru pe care-l spun ar putea părea depășit, dar în lumea muncii femeia este încă de clasa a doua. Voi ați putea spune: "Nu, dar este întreprinzătoarea aceea, aceea...". Da, dar femeia câștigă mai puțin, este mai ușor exploatată... Faceți ceva. Vă încurajez să continuați și, dacă este posibil, să faceți mai mult. A locui în periferii poate să devină o strategie de acțiune, o prioritate a sindicatului de astăzi și de mâine. Nu există o societate bună fără un sindicat bun și nu există un sindicat bun care să nu se renască în fiecare zi în periferii, care să nu transforme pietrele rebutate ale economiei în pietre unghiulare. Sindicat este un cuvânt frumos care provine din grecescul "dike", adică dreptate, și "syn", împreună: syn-dike, "dreptate împreună". Nu există dreptate împreună dacă nu este împreună cu exclușii de astăzi.

Vă mulțumesc pentru această întâlnire, vă binecuvântez, binecuvântez munca voastră și urez tot binele pentru congresul vostru și pentru munca voastră zilnică. Și când noi în Biserică facem o misiune, de exemplu într-o parohie, episcopul spune: "Să facem misiunea pentru ca toată parohia să se convertească, adică să facă un pas spre mai bine". Și voi "convertiți-vă": faceți un pas spre mai bine în munca voastră, care să fie mai bună. Mulțumesc!

Și acum, vă cer să vă rugați pentru mine, pentru că și eu trebuie să mă convertesc, în munca mea: în fiecare zi trebuie să fac mai bine pentru a ajuta și a face vocația mea. Rugați-vă pentru mine și aș vrea să vă dau binecuvântarea Domnului.

[Binecuvântarea]

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat