Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul - 2017

Ioan Botezătorul, model de ucenic iubitor, de mărturisitor curajos, de detașare lumească, de finețe de suflet, de umilință sinceră și de dăruire până la moarte.

Biserica sărbătorește astăzi nașterea sfântului Ioan Botezătorul, cel mai mare om născut din femeie (cf. Lc 7,28) și cel mai mare dintre profeți, căci el singur l-a arătat pe Isus ca "Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii" (In 1,29); profetul care a pregătit calea înaintea lui Isus și a îndreptat atenția oamenilor spre el (cf. Mt 11,10); profetul care botezând cu apă l-a arătat lumii pe Isus care va boteza cu Duhul Sfânt și cu foc (cf. Mt 3,11); profetul care murind chemând oamenii la îndreptarea căilor lor rele, l-a prefigurat pe Cristos care va muri chemând oamenii păcătoși la mântuirea lui Dumnezeu.

Cum spune sfântul Augustin (354-430): "Ioan Botezătorul este pus ca o graniță între cele două Testamente, Vechiul și Noul. De fapt, însuși Isus declară că el este o graniță atunci când afirmă: Legea și Profeții au fost până la Ioan (cf. Lc 16,16). Așadar, el reprezintă în sine parte din Vechiul și vestire a Noului. Cât privește Vechiul, el se naște din doi bătrâni. Cât privește Noul, este proclamat profet deja în sânul mamei. Mai înainte de a se naște, Ioan a tresăltat în sânul mamei la sosirea Mariei cu pruncul Isus în sân. A avut deja de atunci numirea, înainte de a se naște. Este deja arătat al cui înaintemergător va fi, mai înainte de a fi văzut de el. Faptul redobândirii graiului de către Zaharia, la nașterea lui Ioan, este același lucru cu sfâșierea catapetesmei la pătimirea și moartea lui Cristos. Dacă Ioan s-ar fi vestit pe sine, el nu ar fi deschis gura lui Zaharia. Se dezleagă limba pentru că se naște glasul. Ioan, care îl prevestea pe Domnul, a fost întrebat: Cine ești tu? (cf. In 1,19). Și a răspuns: Eu sunt glasul celui ce strigă în pustiu (cf. In?1,23). Glasul este Ioan, iar despre Domnul se spune: La început era Cuvântul (cf. In 1,1). Ioan este glas pentru un timp scurt, însă Cristos este Cuvântul veșnic încă de la început".

Despre Ioan Botezătorul Biblia spune că a făcut parte din planul lui Dumnezeu înainte de nașterea lui: "Mai înainte de a te forma în sânul mamei tale, eu te-am cunoscut, și mai înainte de a te naște, eu te-am consacrat și te-am făcut profet pentru popoare. Iată, am pus cuvintele mele pe buzele tale, iată, îți dau astăzi putere asupra popoarelor și împărățiilor" (Ier 1,5.9-10). "Iar tu, copile, vei fi numit profet al Celui Preaînalt; vei merge înaintea Domnului ca să pregătești căile sale. Să dai poporului său știința mântuirii, spre iertarea păcatelor" (Lc 1,76-77).

Sfântul Ioan Botezătorul a fost un ucenic al lui Isus și un înainte mergător al său; el a pregătit calea lui Isus spre oameni și a oamenilor spre Isus, așa cum trebuie să facă și oricare creștin, ucenic al Domnului.

Ne mirăm că Biblia ne dă puține amănunte despre copilăria lui Ioan Botezătorul, despre copilăria apostolilor sau despre copilăria altor personaje biblice. Dar știți de ce asta? Pentru că anii pe care i-am trăit fără a lucra cu Dumnezeu și cu planul său de mântuire, prea puțin contează. Contează cu adevărat numai anii cât am lucrat cu Dumnezeu și pentru Dumnezeu, cât am lucrat la mântuirea oamenilor și la mântuirea noastră. Dar Biblia vorbește de copilăria lui Iosif cel drept al lui Iacob, despre copilăria lui Samuel, despre copilăria lui David, despre copilăria lui Isus, pentru că toți aceștia au lucrat cu Dumnezeu, pentru Dumnezeu și pentru oameni încă din copilăria lor.

Viața oamenilor este cuprinsă între două paranteze, unde sunt trecuți anii de când Dumnezeu a dispus nașterea lor și când Dumnezeu a dispus moartea lor. Sunt importanți anii trecuți între cele două paranteze, dar mai importantă este "liniuța" dintre anul nașterii și anul morții, căci "liniuța" aceasta reprezintă viața omului, reprezintă răspunsul omului la darurile lui Dumnezeu. În funcție de ceea ce cuprinde această "liniuță" din viața omului, Dumnezeu va face judecata și va rosti sentința. De aceea un bătrân de 90 de ani, convertit cu doi ani în urmă, când a fost întrebat ce vârstă are, a răspuns că are 2 ani, căci numai de 2 ani el trăia cu Dumnezeu și pentru Dumnezeu. Tot în această idee se poate spune despre unii oameni indiferenți religios că nici măcar nu s-au născut pentru Dumnezeu.

Pentru oameni, asemenea unui vas gradat, "liniuța" dintre naștere și moarte reprezintă fie un vas plin, fie un vas umplut parțial, fie un vas gol. Sau, asemenea unui ogor însămânțat (cf. Mc 4,3-8), "liniuța" reprezintă fie un ogor fără rod, căci pietrele, spinii, neghina, lipsa rădăcinii, dogoarea, i-au împiedicat să rodească; fie un ogor însămânțat cu rod de 100%, 60%, 30%. Oare cât din viața noastră i-am dedicat lui Dumnezeu și planului său de mântuire? În funcție de timpul cât ne-am ocupat de Dumnezeu și am colaborat la planul lui de mântuire, cu rezultate mai mari sau mai mici, vom primi răsplată. Căci unul ară, altul seamănă, altul udă, dar Dumnezeu dă creșterea (cf. 1Cor 3,6). Despre sfântul Paul se spune că el a câștigat mulțimi nenumărate pentru cer, iar despre sfântul Iacob Tradiția spune că ar fi câștigat doar opt suflete. Ceea ce contează este timpul dedicat lui Dumnezeu. Dumnezeu este singurul care plătește implicarea fie cu roade multe, fie cu roade puține.

Apoi Biblia ne spune că Ioan Botezătorul a fost profund atașat de Isus, împreună cu împărăția cerurilor și comorile ei, pentru care a predicat și a renunțat la bunurile vieții prezente pentru ele: "Ioan era îmbrăcat cu o haină de păr de cămilă, și împrejurul mijlocului era încins cu un brâu de curea. El se hrănea cu lăcuste și miere sălbatică" (Mc 1,6). Isus a început să spună noroadelor despre Ioan: "Ce ați ieșit să vedeți în pustiu? O trestie clătinată de vânt? Atunci ce ați ieșit să vedeți? Un om îmbrăcat în haine moi? Iată că cei ce poartă haine moi și cei ce trăiesc în desfătări sunt în casele împăraților. Atunci ce ați ieșit să vedeți? Un proroc? Da, vă spun, și mai mult decât un proroc. El este acela despre care este scris: "Iată, trimit pe solul meu înaintea feței tale, care îți va pregăti calea înaintea ta" (Lc 7,24-27). Ioan a făcut această renunțare și această vestire pentru că a crezut cu adevărat în Isus și în împărăția cerurilor pe care o vestea. Goana după bunuri trădează împărțirea inimii, neîncredere și slujba imposibilă la doi stăpâni (cf. Mt 6,24; Lc 16,13).

Ioan Botezătorul ne mai învață și ce este martorul curajos, căci martori ai lui Dumnezeu am devenit și noi prin Botez și Mir. Ce este un martor? Un martor este un om care a văzut și a auzit și care nu poate tăcea (cf. Fap 4,20). În cazul de față Ioan și apostolii l-au văzut și l-au auzit vorbind pe Isus. În cazul creștinului martor, el s-a întâlnit cu Isus înviat, fie prin viziune ca sfântul Paul și alți sfinți (cf. Fap 9,3), fie prin auzul credinței ca majoritatea creștinilor (cf. Rom 10,17) și acum este chemat să dea mărturie despre această lumină, spre așezarea pe stâncă tare a credinței semenilor lor (cf. Fap 1,22).

Ioan Botezătorul a fost primul care a mărturisit divinitatea lui Cristos: "Cel care vine după mine este dinaintea mea, căci era înainte de mine" (In 1,15). Este și primul care a mărturisit acțiunea sa salvifică: "Iată Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii" (In 1,29). De asemenea este și primul care a mărturisit relația lui Isus cu Tată și cu Duhul Sfânt. "Am văzut Duhul coborându-se din cer ca un porumbel și oprindu-se peste el. Eu nu-l cunoșteam; dar cel ce m-a trimis să botez cu apă mi-a zis: Acela peste care vei vedea Duhul coborându-se și oprindu-se este cel ce botează cu Duhul Sfânt" (In 1,32-33). "Eu am văzut și am mărturisit că Isus este Fiul lui Dumnezeu" (cf. In 1,34). Noi, când am mărturisit ultima dată pe Isus cuiva care căuta lumina, cu fapta sau cu vorba? Să nu uităm că o viață fără mărturie este o viață goală și zadarnică, este o "liniuță care nu indică nimic.

Ioan Botezătorul ne învață și ce este tăria în credință, căci el a renunțat la bunuri, la confort și la viață, pentru ca Isus să crească în fața oamenilor și el să se micșoreze (cf. In 3,30), pentru ca oamenii să se îndrepte numai spre Isus și nu și spre el. El s-a mulțumit să fie glasul de lângă Cuvânt, prietenul de lângă Mirele care are Mireasă, lampa care primește lumina de Soarele care strălucește, și astfel să ajungă la viața cea veșnică (cf. In 3,29). El nu a căutat stima personală, cum făceau fariseii de odinioară și cum fac urmașii lor de astăzi și din toate timpurile, care se folosesc de Cristos pentru a câștiga notorietate și a se slăvi în fața oamenilor (cf. Lc 7,30.36). Pentru ei este un singur cuvânt: "Adevărat vă spun că și-au luat răsplata" (Mt 6,2.5.16).

Apoi de remarcat tot aici este faptul că Ioan Botezătorul nu a admis în viața lui nici un compromis, nici cu Belial, nici cu cei necredincioși (cf. 2Cor 6,15). Din cauza că nu a făcut nici un compromis cu răul, a fost ucis de Irod și Irodiada care profanau morala și curăția căsătoriei rânduite de Dumnezeu (cf. Mt 14,10; Mc 10,1-12). Din același motiv au mai fost uciși și alți martori credincioși ai Domnului. Amintesc doar pe sfinții Ioan Fisher (1468-1535), episcop și pe sfântul Thomas Morus (1477-1535), laic, ambii englezi, ambii sărbătoriți pe 22 iunie, ambii decapitați ca și Ioan Botezătorul. Aceștia au fost decapitați pentru că s-au opus divorțului și recăsătoririi lui Henric al VIII-lea, regele Angliei. Și astăzi sunt multe familii și mai ales mulți preoți care suferă prigoană din aceeași pricină, căci tot mai puțini au curajul să învețe adevărul. Dar ferice de cei care rămân statornici până la sfârșit (cf. Ap 2,10).

Astăzi au ajuns și la noi căsătoriile numai după trup și fără nici o legătură cu Isus, cu Biserica și cu împărăția cerurilor (cf. Ef 6,32). Astăzi și la noi, "a sosit vremea când oamenii nu mai pot suferi învățătura sănătoasă; ci le place să audă numai lucruri care le gâdilă auzul și își caută învățători după poftele lor" (2Tim 4,3). Și culmea este că găsesc, deși Isus spune: "Să nu dați câinilor lucrurile sfinte și să nu aruncați mărgăritarele voastre înaintea porcilor, ca nu cumva să le calce în picioare și să se întoarcă să vă rupă" (Mt 7,6). Tuturor luptătorilor sinceri pentru Legea lui Dumnezeu, sfântul Paul le zice: "Dar tu fii treaz în toate lucrurile, rabdă suferințele, fă lucrul unui evanghelist și împlinește-ți bine slujba. Căci eu sunt gata să fiu turnat ca o jertfă de băutură, și clipa plecării mele este aproape. M-am luptat lupta cea bună, mi-am isprăvit alergarea, am păzit credința. De acum mă așteaptă cununa neprihănirii, pe care mi-o va da în ziua aceea Domnul, Judecătorul cel drept. Și nu numai mie, ci și tuturor celor ce vor fi iubit venirea lui" (2Tim 4,5-8). Dar cei care nu vor să se strice cu profanatorii, pentru puțină pace de acum, îi pierd pe acești sărmani înșelați și se pierd și pe ei.

Deci, astăzi au apărut și printre noi "creștini dintre cei numai cu numele", niște profitori care vor să-și facă nume și reclamă de pe urma Bisericii, ca și susținătorii lor, deși nu au nici o legătură cu ea, fiind niște oameni rătăciți și cu viața: goală de Dumnezeu, goală de credință, goală de fapte bune, care mizând pe faptul că Dumnezeu este iubire (cf. 1In 4,8), uită de chemarea lui Dumnezeu la convertire (cf. 2Pt 3,9). Ioan Botezătorul i-a mustrat pe astfel de oameni înșelați, ca și pe mulți care nu mai cred în judecata finală, chemându-i la convertire: "Pui de năpârci!" (Lc 3,7). "Chiar acum securea este pus la rădăcina pomilor. Prin urmare, orice pom care nu face roade bune, este tăiat și aruncat în foc" (Mt 3,10). "El are lopata în mână, își va curăța cu desăvârșire aria și își va strânge grâul în grânar; iar pleava o va arde într-un foc care nu se stinge" (Mt 3,12).

Dar Ioan Botezătorul a fost și om plin delicatețe de suflet: Noroadele îl întrebau și ziceau: "Atunci ce trebuie să facem"? Drept răspuns, Ioan le zicea: "Cine are două haine să împartă cu cine n-are niciuna; și cine are de mâncare să facă la fel". Au venit și niște vameși să fie botezați și i-au zis: "Învățătorule, noi ce trebuie să facem"? El le-a răspuns: "Să nu cereți nimic mai mult peste ce v-a fost poruncit să luați". Niște ostași îl întrebau și ei și ziceau: "Dar noi ce trebuie să facem"? El le-a răspuns: "Să nu stoarceți nimic de la nimeni prin amenințări, nici să nu învinuiți pe nimeni pe nedrept, ci să vă mulțumiți cu lefurile voastre" (Lc 3,10-14).

Ioan Botezătorul a fost și un om plin de umilință sinceră: Au venit deci la Ioan și i-au zis: "Învățătorule, cel ce era cu tine dincolo de Iordan și despre care ai mărturisit tu, iată că botează, și toți oamenii se duc la el". Drept răspuns, Ioan le-a zis: "Omul nu poate primi decât ce-i este dat din cer. Voi înșivă îmi sunteți martori că am zis: "Nu sunt eu Cristos, ci sunt trimis înaintea lui". Cine are mireasă este mire; dar prietenul mirelui, care stă și-l ascultă, se bucură foarte mult când aude glasul mirelui: și această bucurie, care este a mea, este deplină. Trebuie ca el să crească, iar eu să mă micșorez" (In 3,26-30; Fap 13,25).

Ioan a fost o copie fidelă a lui Isus, de aceea Biserica ni-l prezintă astăzi ca model de urmare a lui Cristos și de mărturie pentru el. Creștinule, dacă atâția și atâtea au putut, "mergi și fă și tu la fel" (Lc 10,37)!

Numele de Ioan înseamnă "darul lui Dumnezeu". La mulți ani tuturor celor care își au numele legat de numele sfântului Ioan Botezătorul și le urez să fie pentru toți cei din jurul lor, "un dar al lui Dumnezeu"!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 39.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat