Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Preasfânta Inimă a lui Isus - Anul A - 2017

"Lumea are nevoie mai mult ca oricând de Inima lui Isus" (Sfântul papă Ioan Paul al II-lea)

În fiecare an, în vinerea a doua de după Sfânta Treime, din dorința Domnului și după rânduiala, Bisericii, celebrăm Preasfânta Inimă a lui Isus și prin ea celebrăm iubirea Preasfintei Treimi față de noi oamenii, iubire concretizată în jertfa lui Isus de pe Calvar, jertfă la care au participat cele trei persoane divine care nu pot fi despărțite și nici separate în nici o lucrare.

Pentru că în decursul istoriei unii oameni, cum au fost, de exemplu, Cornelius Jansenius (1585-1638), episcop de d'Ypres, Belgia, și cunoscut teolog catolic olandez, care susținut de un grup de călugări în frunte cu Jean du Vergier de Hauranne (1581-1643), preotul și abatele din Saint-Cyran, Franța, aceștia parcă uitând și neînțelegând iubirea Preasfintei Treimi de la Golgota, au început să-i învețe pe oameni că Dumnezeu nu ar fi iubire și îndurare, ci numai un Dumnezeu aspru și sever. Și cum era pericolul ca mulți să cadă în rătăcirea lor, căci "erau tari cu limbile lor" (Ps 12,4), însuși Isus i-a apărut sfintei Margareta-Maria Alacoque (1647-1690), un suflet credincios, vorbindu-i în vreo trei rânduri despre iubirea sa nemărginită față de oameni și dându-i misiunea de a vorbi lumii întregi despre iubirea sa fără de margini față de toți oamenii: "Mergeți și mântuiți lumea, arătând tuturor inima mea rănită de iubire"

În ziua de 27 decembrie 1673, de sărbătoarea Sfântul Ioan Evanghelistul, în timp ce sfânta Margareta-Maria Alacoque (1647-1690) era îngenuncheată în adorație în fața tabernacolului din capela mănăstirii "Vizitei Sfintei Maria" din Paray-le-Monial, Franța, mănăstire fondată de către o fiică spirituală a sfântului Francisc de Sales, sfânta Ioana de Chantal, aceasta l-a văzut pe Isus ieșind din tabernacol și, invitând-o să-și plece capul la pieptul său, așa cum a făcut-o apostolul Ioan la ultima cină (cf. In 13,23), i-a zis: "Inima mea este așa de înflăcărată de iubire față de oameni încât, nemaiputând ține în ea flăcările ei arzătoare, vreau să le răspândesc. Și te-am ales pe tine, pentru a îndeplini acest mare plan al meu".

Apoi, la începutul anului 1674, sfânta Margareta-Maria Alacoque, fiind iarăși în rugăciune de adorație în fața tabernacolului, a văzut inima mântuitorului cufundată într-o mare de lumină, fiind înconjurată de o coroana de spini simbolizând rănile provocate de păcatele noastre și având deasupra era o cruce înfiptă.

La a treia viziune, din același an 1674, Isus i-a spus confidentei sale Margareta-Maria Alacoque: "Iată inima care i-a iubit atât de mult pe oameni, încât n-a cruțat nimic, până la cea din urmă jertfă pentru ca să le arate iubirea sa; iar că răsplată nu primesc de la cea mai mare parte dintre oameni, decât nerecunoștință și dispreț, prin necuviințele, sacrilegiile și răceala lor față mine în acest sacrament al iubirii euharistice; iar acestea chiar și din partea sufletelor consacrate".

Tot atunci, Isus, prin sfânta Margareta Maria Alacoque, a cerut autorităților Bisericii instituirea unei sărbători în onoarea Preasfintei sale Inimi, în prima zi de vineri de după octava solemnității Preasfântului Trup și Sânge, din Joia Verde. Isus a adăugat: "Mergi la slujitorului meu, preotul Claudiu de la Colombiere (1641-1682) și spune-i din partea mea, să facă tot posibilul pentru a institui această solemnitate și să aducă bucurie inimii mele dumnezeiești". Cerere a fost împlinită, iar noi astăzi celebrăm cu bucurie solemnitatea Preasfintei Inimi a lui Isus.

După ce am văzut niște date istorice referitoare la instituirea acestei solemnități, cum Isus a apărut declarându-și iubirea sa divină față de toți oamenii, să mergem acum la sfintele lecturi biblice ale solemnității, lecturi care o înfrumusețează și dau consistență.

Din pregătirea noastră creștină, din experiența proprie și în mod special din Biblie știm că Dumnezeu este iubire (cf. 1In 4,8.16), știm că Dumnezeu ne iubește nespus de mult (cf. In 3,16). Noi, oamenii, suntem selectivi în a-i iubi pe semenii noștri, căci îi iubim cu precădere pe cei care ne iubesc, pe cei care ne sunt simpatici și binevoitori (cf. Lc 6,32). Însă dragostea lui Dumnezeu față de noi, oamenii, este cu totul de altă natură. Dragostea lui Dumnezeu față de oameni nu se arată în funcție de meritele lor, ci pornește din inima sa iubitoare și milostivă față de toată creația. Această iubire gratuită și nemeritată de oameni, Dumnezeu și-a arătat-o încă de la creație, chiar înainte de a-i crea din țărână, și chiar după ce aceștia au păcătuit prin neascultare, promițându-ne un mântuitor și îngrijindu-se de salvarea lor (cf. Gen 3,15). Apoi, Dumnezeu și-a arătat dragostea lui gratuită și nemeritată față de vechiul său popor ales, Israelul, "cel mai mic dintre toate popoarele" (cf. Dt 7 7-8), dar și cel mai încăpăținat (cf. Dt 9,6), chiar când acesta pentru pâine s-a coborât singur în Egiptul sclaviei (cf. Gen 42,2). Pe acesta Dumnezeu l-a scos din sclavia în care a intrat singur, cu brațul său puternic și prin multe minuni și l-a purtat ca pe aripi de vultur în Țara Canaanului, țara libertății și a bucuriei, țară în care curge lapte și miere, așa cum frumos ne spune prima lectură (cf. Dt 7,6-11). Apoi, Dumnezeu și-a arătat dragostea și asupra noului popor ales, Biserica, prin faptul că, pe când oamenii erau fără putere, fără evlavie, păcătoși și vrăjmași cu Dumnezeu, el l-a trimis pe Isus, Fiul său, ca să ia asupra sa păcatele și natura lor decăzută, să moară pentru ei la cruce și apoi să învie spre mântuirea lor, așa cum frumos ne arată cea de-a doua lectură de astăzi și sfântul Paul (cf. 1In 4,7-16; Rom 5,6.8.10).

De aceea Biserica prin psalmul responsorial de astăzi, Psalmul 103, ne cheamă să ne înălțăm sufletul, mintea și glasul, împreună cu regele David și cu toți credincioșii, pentru a-l binecuvânta pe Dumnezeu și pentru a-i mulțumi pentru toate binefacerile sale fără număr, binefaceri materiale și spirituale. Însă mai presus de toate darurile sale materiale, sufletele noastre sunt chemate să-l preamărească și să-i mulțumească neîncetat lui Dumnezeu, pentru darurile spirituale, pentru iertarea păcatelor noastre (v. 3), căci dacă Dumnezeu ne-ar fi dat ceea ce meritam, atunci demult partea noastră ar fi fost pedeapsa cea veșnică (v. 10). Dar acum el a îndepărtat de la noi toate aceste păcate (v. 12); ba mai mult: le-a aruncat la spatele lui (cf. Is 38,17), le-a risipit ca pe un nor (cf. Is 44,22), le-a aruncat în adâncurile mării (cf. Mih 7,19) și nu-și va mai aduce aminte niciodată de ele (cf. Is 43,25; Evr 10,17). Astfel bunătatea lui Dumnezeu se revarsă peste noi fără limite (cf. Is 55.7-9) și nu mai este loc de nici o teamă, căci, în locul veșmintelor sufletești pătate, am primit altele albe ca zăpada (cf. Is 1,18; Ap 7,9). Oare ne mai putem îndoi de dragostea lui Dumnezeu pentru noi și să spunem că este aspru și sever?

Dragostea lui Dumnezeu față de toți oameni mai este ilustrată astăzi, în solemnitatea Sfintei Inimi a lui Isus, și prin imaginea păstorului bun care după ce își cunoaște fiecare oiță după nume și după trebuințe; după ce își hrănește și își adapă fiecare oiță la cele mai bune pășuni și la cele mai limpezi izvoare; după ce merge după fiecare oiță, după ce apără fiecare oiță de intemperii, primejdii, hoți și lupi; după ce poartă pe fiecare oiță în brațe, o vindecă și îi poartă de grijă; în final Isus își dă și viața pentru fiecare dintre ele, pentru a le procura mântuirea și viața veșnică (cf. In 10,1-42).

În cetățile Galileii, Domnul Isus a făcut cele mai multe dintre minunile sale izvorâte din dragoste și milă (cf. Mt 9,36; 11,20); însă, așa cum profețise mai demult Isaia, inimile multora dintre locuitorii lor au rămas închise: "Cine a crezut în ceea ce ni se vestise și cui i s-a descoperit brațul Domnului?" (Is 53,1). Domnul Isus dă totuși un răspuns la această întrebare, lăudându-l pe Tatăl, zicând: "Te preamăresc pe tine, Tată, Domn al cerului și al pământului, pentru că ai ascuns acestea de la cei înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit celor mici" (cf. Mt 11, 25). Apoi, întorcându-se spre oameni, i-a chemat: "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28)

Venind lângă Isus, vom găsi două lucruri în aparență contradictorii: odihna și jugul (cf. Mt 11,29). Jugul care simbolizează ascultarea și lucrarea. Jugul Domnului, față de jugul lumii și păcatului, este dulce și ușor. Pentru Isus, jugul era reprezentat de voia Tatălui său, iar împlinirea acestei voi îi umplea ființa de desfătare. Cel ce vine la Isus și la voia lui Dumnezeu schimbă oboseala și povara păcatului cu jertfa de bunăvoie al dragostei.

Să venim la Isus cu încredere de copil, pentru că nimeni altul nu ni-l poate descoperi pe Tatăl, decât el. Și venind la Isus să învățam și să primim de la el puterea de a fi blânzi și smeriți cu inima, căci numai așa se poate împlini voința lui Dumnezeu și numai așa se poate intra în cer (cf. Mt 11,28-29; Ef 4,20-21). De aceea, Isus a spus asta chiar de la începutul misiunii sale: "Fericiți cei blânzi" (cf. Mt 5,5).

Mergem pentru câteva gânduri la a doua lectura de astăzi, unde ni se amintește: "Nu noi l-am iubit pe Dumnezeu, ci el ne-a iubit mai întâi și l-a trimis pe Fiul său ca jertfă de ispășire pentru păcatele noastre" (1In 4,10). Iar primul semn al dragostei noastre față de Dumnezeu, este ascultarea de poruncile sale: "Dacă mă iubiți, veți păzi poruncile mele" (In 14,15). Cine are poruncile mele și le păzește acela mă iubește; și cine mă iubește va fi iubit de Tatăl meu. Eu îl voi iubi și mă voi arăta lui" (In 14,21).

Și care sunt poruncile inimii lui Isus, ale acelei inimi a cărei iubire gratuită și nemeritată este ca soarele care răsare peste buni și peste cei răi, este ca ploaia care cade peste drepți și nedrepți (cf. Mt 5,45)? Prima dintre poruncile solemnității de astăzi este cea dată de Isus sfintei Margareta-Maria Alacoque: "Mergeți și mântuiți lumea, arătând tuturor oamenilor inima mea rănită de iubire pentru ei!"

Isus ne descoperă astăzi, în promisiunile inimii sale făcute nouă prin sfânta Margareta Maria Alacoque, câteva dintre modalitățile de a arăta lumii inima lui rănită din dragoste pentru ea; în primul rând apropierea de masa lui sfântă a altarului pentru a primi sfânta împărtășanie, unde el ne-a lăsat în "pâine și vin", toată iubirea sa de la creație și până la a doua sa venire. De aceea, el ne-a promis prin sfânta. Margareta Maria Alacoque: "Tuturor celor care se vor împărtăși nouă luni de-a rândul, în fiecare primă vineri a lunii, le promit harul statorniciei în bine până la sfârșit. Ei nu vor muri lipsiți de harul meu, nici fără a primi sfintele sacramente. În ceasul din urmă, inima mea le va fi scăpare sigură". Apoi urmează răspândire devoțiunii inimii lui Isus și a faptelor mărețe făcute de Dumnezeu pentru noi; expunerea icoanei inimii lui Isus în casele și inimile noastre. Toate aceste și multe alte promisiuni cu daruri speciale în frunte cu statornicia în bine până la sfârșit și primirea ultimelor sacramente.

Când eram preot tânăr am auzit la o predică un exemplu referitor la "Marea promisiune", un exemplu pe care l-am repetat de multe ori de atunci când mi s-a părut potrivit. Iată-l: Un tânăr cât a fost în liceu, împreună cu un coleg, au făcut cu sinceritate "Cele 9 Vineri I, la rând", în cinstea preasfintei inimi a lui Isus, spovedindu-se și împărtășindu-se. Terminând școala și ajungând funcționar la o bancă din Italia de Nord, tânărul a uitat curând evlavia către preasfânta inimă a lui Isus, dar și viața frumoasă de creștin. Nu după mult timp a fost dat afară din serviciu pentru rea purtare. Atunci a plecat și s-a angajat camerist la un hotel in Anglia. Aici a continuat cu viața urâtă, destrăbălată și cu alcool. Cheltuia mai mult decât câștiga. Viața de abuzuri de tot felul i-a adus tuberculoza. La 23 de ani a trebuit să revină în localitatea natală. Boala se agrava pe zi ce trecea și a ajuns un prag de moarte. Colegul care a fost cu el la "Cele 9 Vineri I la rând", a venit la el și l-a sfătuit, să cheme preotul pentru a-l pregăti pentru marea trecere. Dar el l-a refuzat și l-a dat afară. Atunci colegul i-a spus: "Să știi că asta va fi pentru prima dată când Isus nu-și va împlini marea făgăduință!" "Ce vrei să spui cu asta?", a reluat bolnavul. "Nu-ți amintești de «Primele 9 Vineri I la rând», și de «marea făgăduință», că cei care se spovedesc și se împărtășesc, vor avea o moarte bună, în har? Iar tu acum te opui preasfintei inimi a lui Isus?" Imediat lacrimile au început să-i curgă din ochi și s-a potolit. Apoi i-a zis prietenului să nu-l părăsească, ci să-l ajute, chemând preotul. S-a spovedit și s-a împărtășit atunci, și încă de alte două ori, și apoi a murit în pace, la 4 ianuarie 1912.

Preasfântă inimă a lui Isus, miluiește-ne pe noi!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat