Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Coborârea Duhului Sfânt - Anul A - 2017

"Isus a suflat asupra lor și le-a zis: Primiți-l pe Duhul Sfânt" (cf. In 20,22)!

Avem astăzi solemnitatea coborârii Duhului Sfânt asupra Bisericii, dar și asupra fiecărui credincios în parte; al acelui Duh Sfânt care este rod al patimii morții și învierii lui Isus; al acelui Duh Sfânt care este trimis de Isus de la Tatăl ceresc; al acelui Duh Sfânt care este Dumnezeu adevărat ca și Tatăl ca și Fiul; al acelui Duh Sfânt care este deosebit de Tatăl și de Fiul; al acelui Duh Sfânt care este co-egal, co-etern și co-existent cu Tatăl și cu Fiul. Biserica ne învață că Duhul Sfânt este legătura de iubire dintre persoanele divine

Sfânta Scriptură scoate în evidență divinitatea Duhului Sfânt arătând că el posedă atribute divine: este prezent pretutindeni în univers (cf. Ps 139,7-10); are toată puterea divină (cf. Lc 1,35); are toată cunoștința (cf. 1Cor 2,10-11); este veșnic (cf. Evr 9,14). De aceea, numele său este unit în egală măsură cu numele Tatălui și al Fiului, la botezul creștinilor (cf. Mt 28,19) și la conferirea oricărei binecuvântări (cf. 2Cor 13,14).

Cartea Genezei ne vorbește despre Duhul Sfânt ca fiind factor activ în procesul creației, alături de Tatăl și Fiul (cf. Gen 1,1-3). Din paginile Vechiului Testament, vedem că Duhul Sfânt a coborât parțial și pentru un timp limitat peste preoți, profeți și regi (cf. 1Rg 1,34; 19,15-16); și tot parțial și pentru un timp limitat a coborât și peste unii oameni ce executau lucrări cerute de Dumnezeu (cf. Ex 35,30-35; 1Rg 7,14). Dar pentru noul său popor ridicat prin lucrarea regelui Mesia, Dumnezeu a promis că va turna Duhul său cel Sfânt peste toți oamenii: "Voi turna Duhul meu peste orice făptură; fiii și fiicele voastre vor proroci, bătrânii voștri vor visa vise, și tinerii voștri vor avea vedenii. Chiar și peste robi și peste roabe voi turna Duhul meu în zilele acelea" (Ioel 2,28-29). În Noul Testament, conform promisiunii făcute de Domnul, la Rusalii, ca urmare a lucrării lui Isus de la cruce, Duhul Sfânt a fost trimis de Isus de la Tatăl asupra întregii Biserici și asupra fiecărui credincios în parte, ca să rămână cu ei în veac (cf. In 14,16). De atunci, prin Botez toți membrii Bisericii devin părtași cu Isus în veac, ai preoției, profeției și regalității sale (cf. Evr 7,17), căci în veac vor trebui să proclame faptele mărețe ale aceluia care i-a chemat din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,9), căci în veac vor trebui să împlinească lucrările dragostei lui Dumnezeu față de semeni (cf. 1Cor 13,1-13).

Astăzi trebuie să spunem că toată drama omului a început cu păcatul. Atunci Duhul Sfânt, Domnul și de viață dătătorul, care locuia în om, Duhul Sfânt, al cărui simbol este și porumbelul care nu suportă întinarea, aluzie la porumbelul lui Noe (cf. Gen 8,8-9), s-a îndepărtat de om (cf. Ps 51,11), cum s-a îndepărtat și "slava lui Dumnezeu" de templul întinat (cf. Ez 10,18-19). Atunci omul s-a simțit gol de Dumnezeu cel întreit și unic pe care îl refuzase (cf. Gen 3,7). Și tot atunci s-au întâmplat și toate relele pentru omul căzut: izgonirea din paradisul pământesc, pierderea frumuseții primare, încețoșarea chipului și asemănării cu Dumnezeu din el, truda, boala, suferința, moartea trupească, moartea sufletească și pierderea perspectivei paradisului ceresc (cf. Gen 3,17-19). Ba mai mult, tot ceea ce Dumnezeu îi încredințase omului spre stăpânire (cf. Gen 1,26; Ps 8,6-8) au fost și ele afectate de grozăvia păcatului, devenind ca un bibelou fisurat; apoi toate acestea căzute în stăpânirea satanei, acesta le folosește ca instrumente de amăgire și de rănire. Omul voise să fie mare ca Dumnezeu (cf. Gen 3,5), dar a ajuns nefericit și gol ca cel de care se lăsase amăgit cu păcatul (cf. Gen 3,7).

Cum spunea Isaia profetul, oamenii căzuți în păcat au ajuns cu toții ca niște vase întinate, ca niște haine mânjite și ca niște frunze ofilite purtate de vânt (cf. Is 64,6). Dar, în Cartea lui Ezechiel, Dumnezeu, vorbind omenirii căzute, i s-a adresat astfel: "Ochiul nimănui nu s-a îndurat de tine, ci ai fost aruncată pe câmp, așa de scârbă le era de tine, în ziua nașterii tale. Atunci eu am trecut pe lângă tine, te-am văzut tăvălită în sângele tău și am zis: Trăiește chiar și în sângele tău" (Ez 16,5-6). Și a îndrăgit Dumnezeu omenirea căzută până acolo că i-a făgăduit un mântuitor (cf. Gen 3,15), până acolo că și-a dorit-o mireasă și regină (cf. Ez 16,8-13). Pentru ca Dumnezeu să-și facă omenirea căzută mireasă și regină, mai întâi trebuia să și-o curețe de păcate și să și-o sfințească. Și în acest sens, cum spune sfântul episcop Irineu din Lyon (130-202), Dumnezeu s-a folosit de cele două brațe ale sale, de Fiul său Isus și de Duhul său cel Sfânt.

Până la venirea lui Isus în trupul nostru, Dumnezeu și-a pregătit omenirea pentru a-i deveni mireasa și regină, prin preoți, profeți și regi sfinți (cf. Ps 89,20; Fap 13,22). Când Dumnezeu a considerat că oamenii au cunoscut planul și intențiile sale cu privire la ei, l-a trimis în lume, prin puterea Duhului Sfânt, pe Fiul său născut din femeie (cf. Gal 4,4), care să facă curățirea de păcat prin jertfa sa de la cruce și apoi l-a trimis pe Duhului Sfânt cu darurile sale ca s-o înfrumusețeze și să-i vorbească de el.

Pericopa evanghelică de astăzi surprinde tocmai încheierea de către Isus a lucrării sale divine de curățire a păcatului de la cruce și începutul lucrării Duhului Sfânt. Era în seara primei zile a săptămânii din ziua învierii sale. Mântuitorul înviat s-a prezentat în mijlocul ucenicilor săi adunați în numele său și le arată în mâinile și în coasta rănite, "dovezi garantate" că el a făcut curățirea de păcat și a adus pacea lumii cu Dumnezeu; ba mai mult, a lăsat și posibilitatea împăcării în caz de eventuale alte căderi în păcat (cf. 1In 2,1). Apoi, imitând gestul Tatălui de la creație (cf. Gen 2,7), Isus a suflat asupra apostolilor și a urmașilor lor pe Duhul Sfânt spre continuarea misiunii sale (cf. In 20,19-23), Duh Sfânt a cărei plinătate o va revărsa asupra lor la Rusalii (cf. Fap 2,1-11).

Isus, vorbindu-le ucenicilor săi despre Duhul Sfânt, le-a spus că el va continua și va desăvârși lucrarea sa de la cruce: "Când va veni Mângâietorul, pe care-l voi trimite de la Tatăl, adică Duhul adevărului, care purcede de la Tatăl, el va mărturisi despre mine. Și voi, de asemenea, veți mărturisi, pentru că ați fost cu mine de la început" (In 15,26). Și iarăși: "Când va veni Duhul Sfânt, va dovedi lumea vinovată în ce privește păcatul, neprihănirea și judecata" (In 16,8). Da, Duhul Sfânt va dovedi lumea vinovată de păcatul necredinței; va convinge lumea că Isus este neprihănirea lui Dumnezeu pentru ea (cf. In 16,10; Rom 10,3-4); va convinge lumea că puterea satanei a fost înfrântă (cf. In 16,11). Apoi adaugă: "Când va veni Mângâietorul, Duhul adevărului, are să vă călăuzească în tot adevărul; căci el nu va vorbi de la el, ci va vorbi tot ce va fi auzit și vă va descoperi lucrurile viitoare. El mă va proslăvi, pentru că va lua din ce este al meu și vă va descoperi" (In 16,13-14).

Dar Duhul Sfânt a fost trimis de Isus de la Tatăl și pentru noi, ca să împlinească și să desăvârșească lucrarea cea bună începută de Isus în noi, ca să împlinească în noi "omul desăvârșit" și "înălțimea și plinătatea staturii lui Cristos" (Ef 4,13), ca să facă din noi omul capabil de a trăi în intimitatea persoanelor divine, ca să facă din noi mireasa lui Dumnezeu. "Și eu îl voi ruga pe Tatăl, și el vă va da un alt Mângâietor, care să rămână cu voi în veac; și anume Duhul adevărului, pe care lumea nu-l poate primi, pentru că nu-l vede și nu-l cunoaște; dar voi îl cunoașteți, căci rămâne cu voi și va fi în voi" (In 14,16-17). "Duhul Sfânt, pe care-l va trimite Tatăl în numele meu, vă va învăța toate lucrurile și vă va aduce aminte de tot ce v-am spus eu" (In 14,26), ca să-i putem fi martori până la marginile pământului (cf. Fap 1,8; 13,47), căci fără Duhul Sfânt nimeni nu poate spune: Isus Cristos este Domnul (cf. 1Cor 12,3), iar fără să-l iubim pe Isus suntem pierduți (cf. 1Cor 16,22).

Dumnezeirea Duhului Sfânt, despre care am vorbit mai sus, se mai poate vedea și din legătura directă pe el o are cu viața și lucrarea lui Isus Cristos, căci: Isus a fost zămislit prin puterea Duhului Sfânt (cf. Lc 1,35); Isus a fost uns cu Duhul Sfânt pentru lucrare (cf. Is 61,1; Lc 4,18; Fap 10,38); Isus a fost călăuzit în misiunea sa pe pământ de către Duhul Sfânt (cf. Mt 4,1); Isus a fost răstignit în puterea Duhului Sfânt (cf. Evr 9,14); Isus a fost înviat prin puterea Duhului Sfânt (cf. Rom 8,11); Isus a dat apostolilor și Bisericii porunci prin Duhul Sfânt (cf. Fap 1,2).

Dumnezeirea Duhului Sfânt se mai vede și din legătura directă ce o are cu Biserica: dacă duhul cel rău la Babel a făcut dintr-un singur popor mai multe popoare care se vor dușmăni între ele (cf. Gen 11,9), la Rusalii, în Ierusalim, Duhul Sfânt a făcut din mai multe popoare adunate acolo un singur popor, Biserica lui Dumnezeu (cf. Fap 2,8-11), popor ai cărui membri se iubesc între ei (cf. Lc 6,32) și se slujesc între ei (cf. Rom 12,5). Ei vor fi de acum înainte adevăratul Templu al lui Dumnezeu format din pietre vii (cf. 1Cor 3,16; 1Pt 2,5). Ba mai mult, Biserica va fi de acum înainte adevărata mireasă-regină pe care și-a dorit-o Dumnezeu, mireasă regină pe care Isus a făcut-o fără pată și rid (cf. Ap 22,17; Is 62,5; Ef 5,27) și pe care Duhul Sfânt o va împodobi cu giuvaieruri divine (cf. Ap 21,2).

Dumnezeirea Duhului Sfânt se vede și din legătura strânsă pe care o are și cu fiecare credincios în parte. Duhul Sfânt: îl va ajuta pe fiecare credincios să-l poată mărturisi pe Isus ca Domn (cf. 1Cor 12,3); îl va naște din nou pe fiecare credincios (cf. In 3,5; Tit 3,5); va locui în fiecare credincios (1Cor 6,19-20); se va ruga în fiecare credincios cu suspine negrăite (cf. Rom 8,26), îl va pecetlui pe fiecare credincios cu mântuirea (cf. Ef 1,13-14); îl va boteza pe fiecare credincios (cf. Fap 1,5 și 1Cor 12,13); îl va umple pe fiecare credincios cu prezența sa (cf. Ef 5,18); îi va da putere fiecărui credincios să-i fie martorul lui Isus în lume (cf. Fap 1,8); îi va aduce aminte celui credincios toate cele învățate de Isus (cf. In 14,26) și îl va călăuzi pe fiecare credincios la tot adevărul (cf. In 16,13), îi va apăra de rău și de dușmani pe fiecare credincios (cf. Fap 16,6), îl va sprijini pe fiecare credincios să lepede faptele firii vechi (cf. Gal 5,16-18), îi va fi fiecărui credincios un ghid în viață (cf. Fap 13,2), îi va învia pe fiecare credincios (cf. Rom 8,11); îl va pregăti și va împodobi pe fiecare credincios pentru a deveni Mireasa Domnului, la nunta veșnică (cf. Ap 21,2; 21,9; 22,17). Într-un cuvânt, va împărți mulțimi de daruri duhovnicești fiecărui credincios (1Cor 12,1-11). Ce lucruri minunate ne sunt date să le auzim azi!

Dacă Domnul Isus a depins de Duhul Sfânt în timpul vieții și lucrării sale pe acest pământ, dacă Biserica, în formarea, în cârmuirea și în dezvoltarea ei în lume a depins și depinde de Duhul Sfânt, oare noi, oamenii, de mântuit putem să depindem mai puțin de Duhul Sfânt, noi care avem ca misiune de împlinit vestirea evangheliei până la marginile pământului și ajungerea în paradis? După cum am văzut mai sus, nu se poate. Apoi, așa cum spune și imnul "secvența" de astăzi, Duhul Sfânt ne-a fost dat ca: plinătate în sărăcie, răcorire în arșiță, odihnă în trudă, căldură în frig, mângâiere în mâhnire, vindecare în boală, viață în moarte; într-un cuvânt Duhul Sfânt ne-a fost dat ca un remediu universal pentru orice trebuință. Oare se poate ceva mai mult și mai bine? Nu!

De aceea, acum putem înțelege mai bine de ce Isus ne-a spus că este în folosul nostru ca el să se înalțe la Tatăl (cf. In 16,7). De aceea, acum putem înțelege mai ușor elogiul făcut astăzi de sfântul Paul, Duhului Sfânt: "Există diferite daruri, dar este același Duh. Sunt diferite slujiri, dar este același Domn. Sunt diferite lucrări, dar este același Dumnezeu care lucrează toate în toți. Fiecăruia îi este dată manifestarea Duhului spre binele comun. Așa cum trupul este unul și are multe membre, iar toate membrele trupului, deși sunt multe, formează un singur trup, tot la fel și Cristos. Căci noi toți am fost botezați într-un singur Duh spre a forma un singur trup, fie iudei, fie greci, fie sclavi, fie liberi, și toți am fost adăpați într-un singur Duh" (1Cor 12,3b-7.12-13).

De aceea, pe Duhul Sfânt care a coborât la noi la Rusalii pentru a rămâne cu noi în veac (cf. In 14,16), nu numai să nu-l hulim (Mt 12,24-28), nu numai să nu-l întristăm (cf. Ef 4,30-32), nu numai să nu-l stingem în noi (1Tes 5,19), nu numai să nu ne împotrivim lui și lucrării sale mântuitoare cum au făcut mai marii iudeilor (cf. Fap 7,51), și cum au făcut și mai fac încă mulți amăgiți; dar trebuie să-l cerem insistent de la Tatăl (cf. Lc 11,13; Ps 104,30), trebuie să ne lăsăm umpluți de el ca apostolii (cf. Fap 2,4), trebuie să facem sărbătoare și să cântăm în cinstea lui ca psalmistul (cf. Ps 104,34) și trebuie să-l invocăm ca pe remediul universal lăsat nouă de Isus, pentru a ajunge într-o zi "mireasă gătită" la "nunta cerească" din paradis (cf. Ap 19,7).

Vedeți cât de multe lucruri minunate am spus despre Duhul Sfânt. Dar, dar ele nu sunt decât numai câteva dintre ele, sunt numai cele strict trebuincioase pentru mântuire. Pe Duhul Sfânt îl vom cunoaște pe deplin numai în veșnicie, atunci când îl vom vedea pe Dumnezeu așa cum este (cf. 1In 3,2). Dar și până atunci mai putem afla câte ceva analizând simbolurile Duhului Sfânt din Biblie. Iată câteva din aceste simboluri explicate:

- Focul care încălzește, întărește și este semn al dragostei ne vorbește despre puterea Duhului Sfânt de a topi gheața din suflete, de a-i întări pe cei slabi în credință și a-i apropia pe oameni prin feluritele limbi ale dragostei (cf. Fap 2,3; Lc 3,16).

- Vântul care aerisește și împrăștie semințele și polenizează ne vorbește despre puterea Duhului Sfânt de a aduce un nou suflu în Biserică și în credincios, și de a răspândi printre oameni "semințele și polenul" evangheliei spre convertire (cf. Fap 2,2; In 3,8).

- Apa care dă viață și dă putere de rod fiecărui soi de pom și plantă, ne vorbește despre puterea Duhului Sfânt de a da viață spirituală la Botez și de a face orice suflet să rodească după chemarea sa (cf. In 7,37-39).

- Pecetea care marchează proprietatea cuiva ne vorbește despre puterea Duhului Sfânt de a-i marca pe cei credincioși ca proprietate a lui Dumnezeu (cf. Ef 1,13).

- Untdelemnul care întărește, vindecă și consacră ne vorbește despre puterea Duhului Sfânt de a vindeca, a întări pentru viață și a consacra pentru misiune pe cei credincioși (cf. Fap 10,38).

- Porumbelul, prin făptura lui curată, blândă, pașnică și iubitoare, ne vorbește despre puterea Duhului Sfânt, de a-i face oameni curați, pașnici, iubitori și blânzi ca porumbeii (cf. Mt 3,16; 10,16).

- Norul, care ne protejează de arșița soarelui și aduce ploaie, ne vorbește de puterea Duhului Sfânt de a-i proteja pe oameni de dușmani și pericole, dar și pentru a-i curăța dacă vor (cf. Ex 13,22).

- Mâna și degetul, care lucrează și scriu, ne vorbesc de puterea cea mare a Duhului Sfânt de a lucra mântuirea lumii și de a scrie Legea divină în inimile oamenilor (cf. 2Cor 3,3).

Apoi mai putem cunoaște câte ceva despre Duhului Sfânt, analizând mulțimea de daruri despre care ne vorbește astăzi lectura a doua (cf. 1Cor 12,4), mulțime de daruri pe care Biserica le-a sintetiza în șapte, numărul perfecțiunii. Astfel, darurile Duhului Sfânt sunt:

1. înțelepciunea, care dă puterea de a fugi de orice rău și de a alege numai ce este bun pentru mântuirea noastră

2. înțelegerea, care dă puterea de a pricepe misterele credinței;

3. sfatul, care dă puterea de a rosti numai cuvinte mântuitoare;

4. tăria, care dă puterea de a primi numai cele bune și de a renunța la toate cele rele;

5. știința, care dă puterea de a urma calea mântuirii din sfintele Scripturi;

6. evlavia, care dă puterea de a trăi la prezența lui Dumnezeu și de a aduce mereu vorba de el;

7. frica de Dumnezeu, care dă puterea de a-l iubi pe Dumnezeu mai presus de orice făptură, lucru, sau interes, făcându-ne dispuși de a pierde toate decât să-l ofensăm pe Dumnezeu.

Sfântul Paul ne spune că chiar putem simți prezența Duhului Sfânt în noi sau în alții și după roadele pe care produce într-un suflet. El spune: "Roadele Duhului sunt: dragostea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, facerea de bine, credincioșia, blândețea, înfrânarea poftelor" (cf. Gal 5,22-23). Dar toate aceste daruri sunt de fapt numai niște diferite manifestări ale dragostei Duhului Sfânt. Astfel:

- Bucuria este tăria dragostei Duhului Sfânt.

- Pacea este siguranța dragostei Duhului Sfânt.

- Îndelunga răbdare este rânduiala dragostei Duhului Sfânt.

- Bunătatea este purtarea dragostei Duhului Sfânt.

- Facerea de bine este caracterul dragostei Duhului Sfânt.

- Credincioșia este încrederea dragostei Duhului Sfânt.

- Blândețea este smerenia dragostei Duhului Sfânt.

- Înfrânarea poftelor este biruința dragostei Duhului Sfânt.

Biblia, pentru a ne face să-l iubim pe Duhul Sfânt și să ne lăsăm călăuziți de lumina lui, ne vorbește de mai mulți oameni caracterizați a fi fost plini de Duhul Sfânt. Între aceștia, în afară de Isus, am ales să amintesc doar de:

- David care prin Duhul Sfânt: era mereu vesel, lăuda mereu pe Dumnezeu, se ruga, cânta, se încredea în Dumnezeu și se bucura mereu în Domnul (cf. 1Sam 16,23).

- Sfântul Petru care prin Duhul Sfânt: predica, spera, plângea păcatele, suferea ocări (cf. Lc 22,62; 1Pt 4,14)

- Sfântul Paul care prin Duhul Sfânt: se ruga, cânta, scria, călătorea, predica, suferea, spera și murea (cf. Fap 16,22-32).

- Barnaba care prin Duhul Sfânt: făcea bine, mângâia, credea, îmbărbăta (cf. Fap 11,24).

Trimite, Doamne, Duhul tău și reînnoiește fața pământului! (cf. Ps 104,30).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 43.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat