Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 5-a de după Paști - Anul A - 2017

Isus Cristos este calea, adevărul, viața și fericirea noastră de aici și din veșnicie (cf. In 14,6)

Continuăm și în această duminică aprofundarea misterului pascal, adică misterul pătimirii, morții și învierii Domnului nostru Isus Cristos; mister început de Isus aici pe pământ dar care se desăvârșește în paradisul veșnic; mister care nu se încheie cu înălțarea lui Isus la cer, dar se desăvârșește cu ajungerea noastră în slava Sfintei Treimi din paradis. Așa ne mângâie astăzi, pe noi oițele sale, Isus, Păstorul cel bun: "În casa Tatălui meu sunt multe locuințe. Dacă n-ar fi așa, v-aș fi spus: Mă duc să vă pregătesc un loc? Și, după ce mă voi duce și vă voi pregăti un loc, voi veni din nou și vă voi lua la mine, pentru ca să fiți și voi acolo unde sunt eu" (In 14,2-3).

Discursul despre "lăcașurile veșnice" a fost rostit de Isus la Cina cea de Taină, ca răspuns la întristarea ucenicilor la vestea suferințelor, morții, învierii și înălțării sale la cer (cf. In 13,33). Joia Mare a fost și rămâne ziua în care Isus ne-a vorbit nouă ucenicilor săi atât despre pătimirile și moartea sa pentru noi, cât și despre învierea sa glorioasă care ne va ferici veșnic; atât despre ziua începerii pătimirilor sale mântuitoare, cât și despre ziua împlinirii "dorului" aprins al inimii sale de a ne mântui prin cruce; atât despre ziua instituirii sfintei Euharistii, cât și despre ziua instituirii sfintei Preoții pentru ca trupul și sângele său să ne fie dăruite până la venirea sa de-a doua; atât de ziua "preamăririi" lui și a Tatălui, cât și despre ziua "preamăririi" ucenicilor săi din toate timpurile și locurile; atât despre ziua revelării marii sale iubiri față de noi, cât și despre ziua în care unii dintre noi îi vom arăta iubire, iar alții trădare.

Prin Botez, noi, creștinii, noi, ucenicii lui Isus din toate timpurile și locurile, nu numai că am murit împreună cu Isus pentru păcat, pentru diavol, pentru moarte și pentru orice alt rău, dar am înviat cu Isus pentru neprihănire, pentru viață veșnică fericită, pentru eliberare de orice dușman și de orice teamă. Prin Botez, noi l-am primit pe Dumnezeu ca tată; l-am primit pe Isus ca păstor, ca prieten, ca frate, ca mire și ca mântuitor veșnic; l-am primit pe Duhul Sfânt ca spirit dătător de viață și de putere divină. Ba mai mult, prin Botez, am devenit și casnicii lui Dumnezeu cel întreit și unic (cf. Ef 2,19) și locatarii paradisului său ceresc: "În casa Tatălui meu sunt multe locuințe. Dacă n-ar fi așa, v-aș fi spus: Mă duc să vă pregătesc un loc? Și, după ce mă voi duce și vă voi pregăti un loc, voi veni din nou și vă voi lua la mine, pentru ca să fiți și voi acolo unde sunt eu" (In 14,2-3). Dar, prin Botez nu numai că am intrat în comuniune vie cu Tatăl care ne-a creat, cu Fiul care ne-a mântuit și cu Duhul Sfânt care ne-a sfințit, dar noi înșine am devenit "locaș al lui Dumnezeu" (Ef 2,22), am devenit "locuiți" de Sfânta Treime: "Dacă mă iubește cineva, va păzi Cuvântul meu, și Tatăl meu îl va iubi. Noi vom veni la el și vom locui împreună cu el" (In 14,23). "Iată eu stau la ușă și bat. Dacă aude cineva glasul meu și deschide ușa, voi intra la el, voi cina cu el, și el cu mine" (Ap 3,20). Noi în Dumnezeu și Dumnezeu în noi, exact așa cum este și Isus: "El în Tatăl și Tatăl în el" (cf. In 14,10.20). Aceasta este culmea bucuriei pe care ne-o comunică Isus astăzi. Mulțumim, Isuse, pentru lucrarea ta în noi!

Toată această bucurie veșnică din Casa cerească a Tatălui, toată această intimitate cu Persoanele divine, cu îngerii și cu sfinții, tot acest ospăț divin cu "ambrozie" și "nectar" ne ia parcă prin surprindere și pe noi, ca și pe cei 12 ucenici ai lui Isus la Cina cea de taină, și devenim nerăbdători, curioși și întrebători asemenea lor: Cine ne va duce în cer? Pe ce drum vom merge acolo? Cum arată Tatăl ceresc? La toate aceste întrebări ale noastre, dar la toate celelalte ale altor oameni, Isus ne spune astăzi că el însuși este "cheia" de răspuns, dar în același timp tot el este și "garanția" împlinirii lor.

De exemplu, dacă ne preocupă ca pe apostoli cum arată Tatăl și cum o să ajungem la el în cer, Isus ne asigură că n-o să încurcăm nici chipul Tatălui, căci el însuși poartă în sine chipul Tatălui (cf. Evr 1,3), și nici calea către cer, căci el însuși este calea către cer și către Tatăl. De fapt ne spune că el este: Calea, Adevărul și Viața (cf. In 14,6).

De aceea, Isus nu numai că știe și ne arătă calea spre cer, dar el însuși ne va conduce pe această cale către cer, căci pe această cale a coborât el la noi. Prin natura sa omenească el a venit în atingere cu acest pământ, iar prin natura sa divină el ne va face atingere cu cerul. Isus este scara care leagă pământul cu cerul (cf. In 1,51), căci prin întruparea, suferința, moartea și învierea sa, el a devenit calea cea vie și sigură deschisă pentru noi (cf. Evr 10,20), unica cale de mântuire (cf. Fap 4,12; 1Tim 2,5). Recapitulez, mântuitorul Isus nu este doar una dintr-o mulțime de căi, el este singura cale care duce la cer și la Tatăl ceresc. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin el. Creștinismul este Cristos, iar Cristos este singura cale de la pământ la cer. Calea către Dumnezeu nu este prin intermediul altcuiva, ci direct prin Isus Cristos, care va veni personal după noi și ne va duce în cer (cf. In 14,3). Deci, mântuirea noastră este într-o Persoană, este persoana lui Isus Cristos. Să-i deschidem larg inima și să-l luăm pe Isus ca mântuitor al nostru și vom fi veșnic fericiți.

Apoi, Isus este pentru noi Adevărul. De la căderea în păcat diavolul este cel care ne-a voit numai răul și ne-a spus numai minciuni, de aceea în Biblie el este numit "mincinosul și tatăl minciunii" (cf. In 8,44). Isus de la început ne-a voit numai binele și ne-a spus numai adevărul, de aceea se numește "Adevărul" (cf. In 14,6) și "Libertatea" (cf. In 8,32). Deci, Isus nu este numai cel care ne spune și ne învață adevărul, dar el este însuși "Adevărul". El este întruchiparea Adevărului. El este adevărul Tatălui, adică dragostea, mântuirea, loialitatea, garanția și cinstea Tatălui. Cei care îl au pe Cristos au Adevărul, adică au dragostea, mântuirea, loialitatea, garanția și cinstea Tatălui, care nu-i pot înșela și care nu pot fi găsite nicăieri în altă parte. Pilat nu cunoștea Adevărul și nu era liber să ia decizii corecte în viață (cf. In 8,32; 18,38). La fel se întâmplă cu toți cei care nu cred și nu îl au pe Isus.

Și iarăși, Isus este Viața. Cristos Isus nu este numai cel care dă viață morților, dar el este însăși viața lumii, este obârșia vieții, atât trupești cât și spirituale, atât din timp cât și din veșnice. Cei care îl primesc pe Isus primesc viață veșnică împreună cu el, căci el este însăși Viața împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt: "Și viața veșnică este aceasta: să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Isus Cristos pe care tu l-ai trimis" (In 17,3).

De la fereastra sa orientată spre piață, un profesor îl vede pe unul dintre elevii săi, care trecea grăbit. L-a chemat și l-a invitat să se apropie. "Ai văzut cerul în această dimineață?" "Nu, maestre". "Dar acum, îl vezi?" Acesta ridicându-și privirea în sus, a zis: "Da, maestre, acum îl văd". "Dar în jur, ce vezi?" "Văd oameni, cai, căruțe, negustori care se agită, țărani care se îmbulzesc, bărbați și femei care merg și vin de la piață". "Ascultă, i-a zis cu bunăvoință maestrul, peste cincizeci de ani, peste de două ori câte cincizeci de ani, vor mai fi strada și piața. Dar vor fi alte animale de tracțiune cu alți negustori pentru a cumpăra și vinde. Dar eu nu voi mai fi și nici tu nu vei mai fi. Atunci te întreb, pentru ce alergi tu, ucenicul meu, dacă nu ai timp de a privi spre cer?" A privi cerul în fiecare dimineață, a te ruga pentru a ajunge acolo, este un mic semn că ai făcut o alegere bună, că nu ți-ai uitat destinul, că n-ai uitat de paradis și că Dumnezeu mai sălășluiește încă în inima ta. Apropo, noi când ne-am gândit ultima dată la cer? Și când l-am privit ultima dată?

Ca să putem privi cerul în fiecare dimineață și să ne gândim la el, trebuie mai întâi să-l avem în sufletul nostru. Sfânta Tereza de Avila (1515-1582) spune: "Să presupunem că în interiorul nostru se înalță un palat foarte somptuos, în întregime din aur și pietre prețioase, vrednic în tot cazul de un stăpân atât de mare. Gândiți-vă că voi contribuiți la înfrumusețarea acestui edificiu. Acest palat e sufletul vostru. Atunci când un suflet este curat și înzestrat cu toate virtuțile, nu există edificii care să-l poată întrece în frumusețe și cu cât sunt mai mari virtuțile, cu atât strălucesc mai mult pietrele prețioase. Imaginați-vă că în acest palat locuiește acel mare rege care a voit să devină Tatăl nostru, așezat pe un tron, care este inima noastră". Cerul este sufletul în care se află harul sfințitor.

Să ne oprim un pic la lectura a doua de astăzi. După ce sfântul Petru ne-a vorbit despre Cristos ca despre "sămânța vie" și "speranța vie" (cf. 1Pt 1,3.23), astăzi același sfânt Petru ne vorbește despre "pietre vii" (cf. 1Pt 2,5), care suntem noi cei care credem în Isus. Voi, ca niște "pietre vii" sunteți zidiți împreună pe Isus care este "piatra de unghi", "piatra aleasă", "piatra prețioasă" (cf. 1Pt 2,6; Is 28,16), pentru a alcătui o casă spirituală (cf. 1Pt 2,5; Ef 2,19-22). Petru însuși a fost o astfel de "piatră vie" zidită pe "piatra din unghi", care este o "piatra aleasă", o "piatra prețioasă", care este Isus (cf. Mt 16,18). Și noi prin Botez am devenit una dintre aceste "pietre vii", pentru templul spiritual al lui Dumnezeu (cf. 1Pt 2,6).

Există o relatare biblică și o tradiție biblică care ne pot lămuri aceste cuvinte ale sfântului Petru. Iată mai întâi relatarea biblică: "Când s-a zidit templul s-au întrebuințat pietre cioplite înainte de a fi aduse acolo, așa că nici ciocan, nici secure, nici o unealtă de fier nu s-au auzit în casă în timpul zidirii" (1Rg 6,7). Pietrele erau tăiate la măsura exactă în cariera de piatră. Când erau aduse la locul construcției nu se mai auzea zgomotul loviturilor de ciocan sau de alt instrument. Ele erau potrivite exact acolo unde le era locul, conform planului.

Această relatare vrea să ne spună că, în cer, este numai bucurie, pace și liniște (cf. Rom 14,17). Drept urmare, șlefuirea noastră, a "pietrelor vii", care vom face parte din templul veșnic al lui Dumnezeu, are loc numai aici pe pământ; de aceea numai aici pe pământ se aud loviturile ciocanelor, securilor și uneltelor divine, împreună cu plânsul și vaietele șlefuirilor noastre. Dar toate aceste sunt semne bune pentru orice "piatră vie" pentru că dacă este lucrată, va face parte și din marea zidire divină.

"Pregătește-te să-l întâlnești pe Dumnezeul tău" (Am 4,12). Am citit despre o tânără femeie, care de mai mulți ani îngrijea de soțul ei paralizat de picioare, ajuns așa în urma unei căzături. Ei mai înainte nu auziseră despre Isus. Dar, când toate rudele lor i-au părăsit, iar ei au ajuns neajutorați, Domnul s-a întâlnit cu ei prin această suferință și amândoi l-au găsit pe Isus ca Mântuitor al lor. Suferința i-a șlefuit pentru a ajunge la locul lor în Biserică, acela de a sluji altor infirmi și ca mulți să îl cunoască pe Isus.

Părintele Iosif Trifa (1888-1938) povestește că, pe când era preot la țară, a văzut un morar ferecând roata morii. Nicolae, de ce bați piatra aceea? Nu ți-e milă să o bați cu ciocanul? Păi trebuie să o bat, căci s-a tocit și nu mai macină boabele cum trebuie. Poate că prin suferința noastră, Domnul voiește să ne ferece "moara" ca să dea făină mai bună pentru cer. "Suferințele din vremea de acum nu sunt vrednice să fie puse alături cu slava viitoare" (Rom 8,18).

Iar referitor la tradiția legată de Templu, se spune că la începutul construcției templului a fost adusă o piatră mai mare, care arăta foarte bine, dar pe care zidarii nu au putut s-o potrivească în nici un loc. Așa că au dat-o deoparte. Pentru că le stătea în drum, au împins-o până pe vârful unui deal și de acolo piatra s-a prăvălit în vale. Într-un final, după ce au cercetat și au pregătit toate pietrele pentru zidire, zidarii au trimis vorbă la cariera de piatră: "Acum puteți să ne trimiteți piatra din capul unghiului!" Răspunsul a fost: "Dar v-am trimis-o la începutul lucrării!" Atunci zidarii și-au amintit: "Era piatra pe care am împins-o de pe deal și a căzut în prăpastie!" Cu mari eforturi, piatra a fost adusă și pusă locul unde se potrivea exact.

Isus este "Piatra" pe care au respins-o și o resping încă "zidarii lumii acesteia", dar ea este piatra din capul unghiului a oricărei fericiri. Când Isus a venit în lume, a fost respins chiar de ai lui (cf. In 1,11). Dar el este respins și astăzi. Însă nimeni nu trebuie să uite că fără Isus, Calea, Adevărul și Viața, nu poate fi fericit și nici nu poate intra în templul cerului (cf. Fap 4,12). Sfântul Petru ne mai spune astăzi că, pentru cei care nu cred în Isus sau se leapădă de Isus, "piatra din capul unghiului" devine pentru ei o "piatră de poticnire și stâncă pentru cădere". Unul dintre cei 40 de soldați din lacul înghețat de la Sebaste, din Armenia, s-a lepădat de Isus și a intrat în cada cu apă caldă. Însă a murit instantaneu.

Însă cei care cred în Isus devin prin credința în el: "un neam ales, o descendență aleasă, o preoție împărătească, un neam sfânt, poporul luat în stăpânire de Dumnezeu, ca să vestească faptele mărețe ale celui care i-a chemat din întuneric la minunata sa lumină" (cf. 1Pt 2,9). Continuăm cu episodul de pe lacul înghețat. Păgânul care i-a luat locul apostatului și l-a mărturisit pe Cristos a primit coroana gloriei din mâna îngerului.

Primul semn că suntem "o piatră vie" aleasă pentru "templul cerului" este vestirea faptelor mărețe ale lui Dumnezeu care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,9). Această împărtășire a "faptelor minunate" ale Domnului va constitui un aliment bun spre creștere pe care îl așteaptă atât cei care au primit deja evanghelia, cât și pentru cei care nu au primit-o. Să ne străduim să-l cunoaștem tot mai mult și tot mai bine pe Isus, calea, adevărul, viața și învierea (cf. Fil 3,10), spre a putea împărtăși și altora bucuria mântuirii.

De aceea, prima lectură din cartea Faptele Apostolilor ne arată că prima misiunea a ucenicilor a fost slujirea cuvântului divin (cf. Fap 8,1-7). Slujirea cuvântului divin a fost obligatorie pentru apostoli, dar ea este obligatorie și pentru creștinii Bisericii din toate timpurile și din toate locurile.

Nereu și Achilleu (sec. III) au fost doi frați; amândoi lucrau într-un tribunal de forță al unui "tiran", și aplicau ordinele de tortură și execuție a "rebelilor" creștini, până când impresionați de curajul și statornicia martirilor creștini, s-au hotărât să le urmeze exemplul; amândoi au fost botezați de sfântul Petru; amândoi au intrat în serviciul matroanei Flavia Domitilla; amândoi au început să predice evanghelia printre păgâni; amândoi au fost deposedați de însemnele militare; amândoi, împreună cu stăpâna lor, au fi fost exilați și supuși la torturi teribile, și tot amândoi, alături de Flavia Domitilla, au fost decapitați. Suntem noi astfel de creștini?

Psalmul 133 ne spune că vestirea faptelor mărețe al lui Dumnezeu, care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină, este ca aroma unui ulei prețios care se răspândește de la deținător la toți cei din jurul lui. Este ca roua Hermonului, care se pogoară pe munții Sionului și de acolo în toate împrejurimile (cf. Ps 133,1-3). Este ca iubirea lui Isus, care trece de la ucenicii săi la toți ceilalți oameni (In 13,35).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat