Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Scrisoarea Sfântului Părinte adresată participanților la a XXXVI-a Adunare Generală a Consiliului Episcopal Latinoamerican (CELAM) (9-12 mai 2017, San Salvador)

Publicăm în continuare scrisoarea pe care Sfântul Părinte Francisc a trimis-o participanților la a XXXVI-a Adunare Generală a Consiliului Episcopal Latinoamerican (CELAM), în desfășurare de la 9 la 12 mai la San Salvador cu tema: "O Biserică săracă pentru săraci":

Către frații mei episcopi reuniți în Adunarea CELAM

Iubiți frați,

Vreau să mă apropii de dumneavoastră în aceste zile ale adunării care are ca muzică de fond celebrarea celor 300 de ani ai Stăpânei Noastre de la Aparecida. Și, cu dumneavoastră, mi-ar plăcea să pot "vizita" acest sanctuar. O vizită de fii și de discipoli, vizită de frați care ca Moise vor să se descalțe pe acest pământ sfânt care știe să găzduiască întâlnirea lui Dumnezeu cu poporul său. Tot așa aș vrea să fie "vizita" noastră la picioarele Mamei, pentru ca ea să ne întărească în speranță și să ne încălzească inimile noastre de fii. Ar fi ca "o întoarcere acasă" pentru a privi, a contempla, însă în special pentru a ne lăsa priviți și întâlniți de Acela care ne-a iubit cel dintâi.

În urmă cu 300 de ani, un grup de pescari a plecat, ca de obicei, să-și aducă năvoadele lor. Au plecat pentru a-și câștiga existența și au fost surprinși de un lucru găsit care le-a schimbat pașii: în rutina lor au găsit o mică imagine acoperită în întregime de noroi. Era Stăpâna Noastră a Zămislirii, imagine care timp de 15 ani a rămas în casa unuia dintre ei și acolo pescarii mergeau ca să se roage și ea îi ajuta să crească în credință. Și astăzi, după 300 de ani, Stăpâna Noastră Aparecida ne face să creștem, ne cufundă într-un drum de ucenicie. Aparecida este în întregime o școală de ucenicie. Și, în această privință, aș vrea să semnalez trei aspecte.

Primul aspect sunt pescarii. Nu erau mulți, un mic grup de bărbați care zilnic mergeau să dea piept cu ziua și să înfrunte incertitudinea pe care râul le hărăzea. Bărbați care trăiau cu nesiguranța de a nu ști niciodată care va fi "câștigul" zilei; incertitudine deloc ușoară de gestionat când este vorba de a duce mâncare acasă și, mai ales, când în casă sunt copii de hrănit. Pescarii sunt acești bărbați care cunosc personal ambivalența care există între generozitatea râului și agresivitatea revărsărilor sale. Bărbați obișnuiți să înfrunte rigorile cu forța și anumită sfântă "încăpățânare" a celor care zi de zi nu încetează - pentru că nu pot - să tragă năvoadele.

Această imagine ne apropie de centrul vieții atâtor frați ai noștri. Văd fețe de persoane care, de foarte devreme și până noaptea târziu, merg ca să-și câștige existența. Și fac asta cu nesiguranța de a nu ști care va fi rezultatul. Și ceea ce doare mai mult este a vedea că - aproape în mod obișnuit - merg să înfrunte rigorile generate de unul dintre cele mai grave păcate care face ravagii în continentul nostru: corupția. Această corupție care distruge vieți cufundându-le în cea mai extremă sărăcie. Corupție care distruge populații întregi supunându-le la precaritate. Corupție care, ca un cancer, roade viața zilnică a poporului nostru. Și așa sunt atâția frați ai noștri care, în manieră admirabilă, merg să se lupte și să înfrunte "revărsările" multora... multora care nu au nevoie să iasă.

Al doilea aspect este Mama. Maria cunoaște personal viața fiilor săi. În criolă îndrăznesc să spun: este mamă iubitoare (madraza). O mamă care este atentă și însoțește viața fiilor săi. Merge acolo unde nu este așteptată. În relatarea de la Aparecida o întâlnim în mijlocul râului înconjurată de nămol. Acolo îi așteaptă pe fiii săi, acolo este cu fiii săi în mijlocul luptelor și căutărilor lor. Nu-i este frică să se cufunde cu ei în vicisitudinile istoriei și, dacă este necesar, să se murdărească pentru a reînnoi speranța. Maria apare acolo unde pescarii trag năvoadele, acolo unde acești bărbați încearcă să-și câștige existența. Acolo este ea.

În sfârșit, întâlnirea. Năvoadele nu s-au umplut cu pești ci cu o prezență care le-a umplut viața și le-a dat certitudinea că în încercările lor, în luptele lor, nu sunt singuri. Era întâlnirea acestor bărbați cu Maria. După ce au curățat-o și au restaurat-o au dus-o într-o casă unde a rămas pentru o perioadă de timp. Acest loc, această casă, a fost locul unde pescarii din regiune mergeau ca s-o întâlnească pe Aparecida. Și această prezență a devenit comunitate, Biserică. Năvoadele nu s-au umplut cu pești, s-au transformat în comunitate.

La Aparecida întâlnim dinamica poporului credincios care se mărturisește păcătos și mântuit, un popor greu de suportat și încăpățânat, conștient că năvoadele sale, viața sa, este plină de o prezență care-l încurajează să nu piardă speranța; o prezență care se ascunde în cotidianul locului și al familiilor, în aceste spații tăcute în care Duhul Sfânt continuă să sprijine continentul nostru. Toate acestea ne prezintă o icoană frumoasă care pe noi, păstorii, ne invită s-o contemplăm. Venim ca fii și ca discipoli să ascultăm și să învățăm ceea ce astăzi, după 300 de ani, continuă să ne spună acest eveniment.

Aparecida (fiind acea apariție ca și astăzi experiența Conferinței) nu ne dă rețete ci chei, criterii, mici mari certitudini pentru a lumina și, mai ales, "a aprinde" dorința de a înlătura de la noi toate veșmintele somptuoase nenecesare și să ne întoarcem la rădăcini, la esențial, la atitudinea care a plantat credința la începuturile Bisericii și după aceea a făcut din continentul nostru pământul speranței. Aparecida vrea astfel numai să reînnoiască speranța noastră în mijlocul atâtor "vicisitudini".

Prima invitație pe care această icoană ne-o face ca păstori este să învățăm să privim la poporul lui Dumnezeu. Să învățăm să-l ascultăm și să-l cunoaștem, să-i dăm importanța și locul său. Nu în manieră conceptuală sau organizatoare, nominală sau funcțională. Deși este clar că astăzi există o mai mare participare a credincioșilor laici, de multe ori i-am limitat numai la implicarea intra-eclezială fără un stimulent clar pentru ca să impregneze, cu forța Evangheliei, mediile sociale, politice, economice, universitare. A învăța să ascultăm poporul lui Dumnezeu înseamnă a ne debarasăm de prejudecățile și raționalismele noastre, de schemele noastre funcționaliste pentru a cunoaște cu acționează Duhul în inima atâtor bărbați și femei care cu mare vigoare nu încetează să tragă năvoadele și luptă pentru a face credibilă Evanghelia, pentru a cunoaște cum Duhul continuă să miște credința oamenilor noștri; această credință nu experimentează atât câștiguri și rezultate pastorale cât mai ales speranță fermă. Cât de mult trebuie să învățăm de la oamenii noștri! Credința mamelor și bunicilor cărora nu le este frică să se murdărească pentru a-i duce pe fiii lor înainte. Știu că lumea în care trebuie să trăiască este rănită de nedreptăți, peste tot văd și experimentează carența și fragilitatea unei societăți care se fragmentează în fiecare zi mai mult, unde nepedepsirea corupției continuă să doboare vieți și să destabilizeze orașe.

Nu numai că știu asta... trăiesc asta. Și ele sunt exemplul clar al celei de-a doua realități pe care ca păstori suntem invitați s-o asumăm: să nu ne fie frică să ne murdărim pentru oamenii noștri. Să nu ne fie frică de nămolul istoriei, numai să recuperăm și să reînnoim speranța. Pescuiește numai acela căruia nu-i este frică să riște și să se implice pentru ai săi. Și asta nu se naște din eroismul sau din caracterul kamikaze al unor, nici nu este o inspirație individuală a cuiva care vrea să se jertfească. Toată comunitatea credincioasă este cea care merge în căutarea Domnului său, pentru că numai ieșind și părăsind siguranțele (care de atâtea ori sunt "lumești") Biserica se centrează. Numai încetând să fim autoreferențiali suntem capabili să ne re-centrăm în Cel care este izvor de Viață și Plinătate. Pentru a putea trăi cu speranță este crucial ca noi să ne re-centrăm în Isus Cristos, care deja locuiește în centrul culturii noastre și vine la noi mereu din nou. El este centrul. Această certitudine și invitație ne ajută pe noi, păstorii, să ne centrăm în Cristos și în poporul său. Ei nu sunt antagonici. A-l contempla pe Cristos în poporul său înseamnă a învăța să ne descentrăm de noi înșine, pentru a ne centra în unicul Păstor. A ne recentra cu Cristos în poporul său înseamnă a avea curajul de a merge spre periferiile prezentului și viitorului încrezători în speranța că Domnul continuă să fie prezent și prezența sa va fi izvor de viață îmbelșugată. De aici va veni creativitatea și forța pentru a ajunge acolo unde se gestionează noile paradigme care jaloneze viața țărilor noastre și a putea ajunge, cu Cuvântul lui Isus, la nucleele cele mai adânci ale sufletului orașelor unde, în fiecare zi tot mai mult, crește experiența de a nu se simți cetățeni ci mai degrabă "cetățeni pe jumătate" sau "excedente urbane" (cf. EG 74).

Este sigur, nu putem nega: realitatea ni se prezintă tot mai complicată și descumpănitoare, însă ni se cere s-o trăim ca discipoli ai Învățătorului fără a ne permite să fim observatori aseptici și imparțiali, ci bărbați și femei pasionați pentru Împărăție, doritori să impregnăm structurile societății cu Viața și Iubirea pe care le-am cunoscut. Și asta nu ca niște colonizatori sau dominatori, ci împărtășind buna mireasmă a lui Cristos, și ca această mireasmă să continue să transforme viețile.

Reiterez din nou, ca frate, ceea ce scriam în Evangelii gaudium (49): "Prefer mai degrabă o Biserică accidentată, rănită și murdară pentru că a ieșit pe drumuri, decât o Biserică bolnavă datorită închiderii și comodității de a se agăța de propriile siguranțe. Nu vreau o Biserică preocupată să fie centrul și care ajunge să fie închisă într-o învălmășeală de obsesii și proceduri. Dacă ceva trebuie să ne neliniștească în mod sfânt și să preocupe conștiința noastră este că atâția frați ai noștri trăiesc fără forța, lumina și mângâierea prieteniei cu Isus Cristos, fără o comunitate de credință care să-i primească, fără un orizont de sens și de viață. Mai mult decât frica de a greși sper să ne miște frica de a ne închide în structurile care ne dau o protecție falsă, în normele care ne transformă în judecători implacabili, în obișnuințele în care ne simțim liniștiți, în timp ce afară este o mulțime înfometată și Isus ne repetă fără încetare: «Dați-le voi să mănânce» (Mc 6,37)".

Asta va ajuta să se reveleze dimensiunea milostivă a maternității Bisericii care, după exemplul Aparecidei, este între "râurile și nămolul istoriei" însoțind și încurajând speranța pentru ca fiecare persoană, acolo unde se află, să se poată simți acasă, să se poată simți fiu iubit, căutat și așteptat.

Această privire, acest dialog cu poporul credincios al lui Dumnezeu, oferă păstorului două atitudini foarte frumoase de cultivat: curaj pentru a vesti Evanghelia și răbdare pentru a depăși dificultățile și neplăcerile pe care însăși predica le provoacă. În măsura în care ne vom insera în viața poporului nostru credincios și simțim adâncul rănilor sale, vom putea să privim fără "filtre clericale" fața lui Cristos, să mergem la Evanghelia sa pentru a ne ruga, a gândi, a discerne și a ne lăsa transformați, de fața sa, în păstori ai speranței. Fie ca Maria, Stăpâna Noastră Aparecida, să ne ducă la Fiul său pentru ca popoarele noastre în El, să aibă viață... și din belșug.

Și, vă rog, vă cer să nu uitați să vă rugați pentru mine. Isus să vă binecuvânteze și Fecioara Sfântă să vă păzească. În mod fratern.

Vatican, 8 mai 2017

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat