Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Misterul mormântului gol

Reflecții pornind de la relatările învierii

De GianPaolo Dotto

Vorbind despre învierea lui Cristos ne gândim imediat la găsirea mormântului gol. Acesta este un fapt negativ care nu poate să stea la bază, așa cum nu poate sta la bază percepția negativă a nimicului în care ne prăvălim. Din punct de vedere istoric, relatările despre mormântul gol par să urmeze după cele despre apariții. Totuși, mormântul gol este un punct de plecare fundamental, fără de care experiența mântuitoare a aparițiilor lui Cristos n-ar fi fost posibilă. Fără moarte - și fără pământul în care ne prăvălim - nu poate să există înviere.

Ce vrea să spună mormântul gol în ziua de Paște? Intrând în mormânt, femeilor le-a fost frică. Frica dispariției unui cadavru, sau a trupului viu al lui Isus care nu mai era acolo și de golul pe care acest lucru l-a lăsat? Fiecare creștin experimentează același gol în Sâmbăta Sfântă, când toate altarele din biserici sunt învăluite. Viața trupului lui Cristos, care este Biserica, se oprește și, pentru o zi, pare moartă. Fiecare om experimentează același gol în fața morții unei persoane dragi, când inima încetează să bată.

Femeile au ieșit din mormânt pentru a le spune apostolilor că nu l-au mai găsit pe Domnul, făcându-i părtași de angoasa lor. Primul dintre apostoli care intră în mormânt este același care l-a renegat și l-a abandonat pe Isus călăilor săi. Intrând în mormânt, apostolul nu l-a mai găsit pe acel Isus pe care-l iubise și-l urmase. Isus cel viu nu mai era acolo și nu mai era posibil să-i ceară iertare și înțelegere. Pentru vina și remușcarea că l-a abandonat nu mai era remediu. Numai după aceea, cu experiența unei iubiri care încă trăiește, mai puternică decât moartea, apostolul avea să primească iertarea de la Învățătorul său, venit să-i dea nouă forță și viață și să-l trimită spre lume.

Era probabil un cadavru în mormânt, în dimineața zilei de Paște, dar nu mai era Isus. Benedict al XVI-lea spune în cartea sa despre Isus că prezența cadavrului său la deschiderea mormântului n-ar fi fost compatibilă cu credința în învierea sa. De altfel are dreptate, pentru timpurile de atunci ca și acum, dacă relatarea Evangheliilor este descriere literală a ceea ce s-a întâmplat în ziua aceea.

Însă trebuie să întrebăm dacă ceea ce contează este absența cadavrului lui Isus sau mai degrabă golul pe care moartea sa l-a lăsat în urma sa. În același timp, trebuie spus cu litere clare, și nu numai șoptit între teologi profesioniști, că relatările deschiderii mormântului fără cadavru nu sunt în mod necesar o relatare istorico-materială a faptelor așa cum le înțelegem în timpurile noastre. Trebuie subliniat că credința și speranța creștină în învierea lui Cristos nu se bazează pe un mormânt gol, ci pornesc de la abisul morții sale. Îngerul le spune femeilor care au intrat în mormânt: "Ce căutați? Pe Isus cel viu pe care-l căutați nu mai este aici". Cu fiecare om care moare, tot ceea ce rămâne este o grămadă de celule și material organic, dar persoana sa nu mai este acolo, a plecat.

În locul lui Isus femeile au găsit un înger și, chiar și din această cauză, le-a fost frică. S-a notat că, în partea din Evanghelii în care este vorba despre viața publică a lui Isus, aceea care mai obișnuit se numește istorică, nu se găsește niciun înger. În schimb îngerii joacă un rol important la începuturile și la sfârșitul Evangheliilor, cu care voia să se exprime dimensiunea mai propriu-zis metafizică a experienței și credinței creștine. Ar merita să se clarifice acest lucru pentru a vesti cu mai mult forță și claritate credința creștină multelor persoane care cred că ea este numai o manifestare irațională a sufletului uman, o auto-iluzie sau superstiție din alte timpuri.

Adevăratul mister al credinței creștine nu se află în dispariția trupului lui Isus grație vreunei sublimări sau evaporări rău definite, ci în certitudinea istorică și, în același timp, metafizică a învierii sale. Cu asta, nu se vrea eliminarea aspectului material și reducerea misterului la ceva "spiritual", de importanță relativă sau complet personală. Complet contrariul.

După cum se știe bine, cel care se ocupă de cercetare științifică, în domeniul particulelor elementare ca în cel al biologiei sistemelor complexe, "fizica" merge mereu "dincolo" de ea însăși, ea este mereu și "metafizică". Fizică și metafizică sunt ambele părți integrante ale realității, inclusiv cea a persoanelor care suntem noi și în care suntem cufundați. Misterul mormântului gol - ca experiență negativă care a deschis poarta pentru cea pozitivă și tulburătoare a aparițiilor - poate fi condusă așadar la misterul persoanei umane și la unitatea sa indisolubilă de carne și spirit, proiectată înspre înainte în timp și în spațiu.

Abyssus invocat abyssum, cum a scris Henry de Lubac. Este abisul persoanei noastre, al fiecărui om în particular, care provine și merge în întâmpinarea abisului universului care ne înconjoară și ne susține. Rămâne misterul despre ce anume este persoana umană, formată din oase și mușchi care se mișcă, din intelect și spirit care vibrează la unison cu universul despre care, într-un fel, suntem conștienți și ne uimim. Rămâne misterul despre ce anume rămâne din persoana umană când inima încetează să bată și totul se oprește. Cu moartea, ne pierdem cu Spinoza în totul naturii sau, într-un fel, pozitivitatea din ceea ce suntem noi rămâne "pentru totdeauna"? Este posibil ca persoana noastră, drept "centru" de voință și de iubire, nu numai să rămână, ci să se transforme și să găsească împlinirea sa într-o dimensiune nouă, dincolo de timp și de spațiu? Este posibil ca și acela care a murit să poată, cu iubirea sa, să ierte?

Pentru a continua, voi folosi o logică răsturnată față de vestirea creștină cum este tipic prezentată, bazându-mă pe un document fundamental pentru formularea credinței creștine, capitolul al cincisprezecelea al Primei Scrisori către Corinteni a sfântului Paul.

Dacă Isus n-a înviat, spune sfântul Paul, cine crede în El ar fi un nebun, cel mai nenorocit dintre toți oamenii. Dar se citește în acel text și că dacă oamenii nu învie (sau au posibilitatea de a învia) nici Cristos n-a înviat. Dacă învierea este ceva unic și foarte improbabil, dincolo de posibilitățile umane, atunci e mai bine să renunțăm. Misterul dumnezeirii lui Isus nu-i anulează omenitatea, ci o "ridică", așa cum poate s-o ridice pe cea a celui care-l urmează. După cum Isus a coborât în mormânt și a ieșit din el, tot așa și noi avem posibilitatea să facem asta, urmând calea sa.

Omul Isus a trăit cu adevărat în timpul lui Cezar August, a murit cu adevărat și a fost înmormântat. La fel de dovedit din punct de vedere istoric este ce li s-a întâmplat discipolilor după moartea sa. După o perioadă de rătăcire și de frică, acest mic grup de persoane l-a văzut pe Cel Înviat, a mâncat și a băut cu El și a ieșit la iveală. Ei au experimentat misterul dezolant al morții sale care i-a condus la celălalt mister năvalnic și entuziasmant al lui Cristos care trăiește.

A scris Xavier Leon-Dufour, într-o frumoasă carte a sa despre istoria lui Isus, că existența omului nu se termină cu moartea sa, ci continuă în răspunsul și efectele pe care le trezește în ceilalți. Se poate propune o analogie între persoana umană și o simfonie muzicală. Și atunci când instrumentele încetează să cânte, vibrațiile sunetului mai continuă să se propage în aer, găsind "în mod misterios" mereu nouă energie cu fiecare persoană care-l ascultă, se ridică și îl urmează.

Iată notele acestei simfonii, cuvintele lui Isus care se aud răsunând, atunci ca și astăzi: "Mâncați trupul meu, beți sângele meu și veți trăi pentru totdeauna". Aceasta este invitați misterioasă adresată discipolilor înainte de a muri. În oferirea propriului trup și sânge, Isus, presimțind moartea și mormântul, a văzut dincolo viața nouă spre care se îndrepta și la care le-a oferit tuturor să participe.

(După L'Osservatore Romano, 4 mai 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat