Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Înălțării la cer a Domnului nostru Isus Cristos, Anul A - 2017

"Isus s-a înălțat la cer, a dus robia roabă și a dat daruri oamenilor" (Ef 4,8).

Biserica, ai cărei fii se cheamă "teofili" (cf. Fap 1,1, iubitori de Dumnezeu, celebrează astăzi cu bucurie, la 40 de zile după învierea Domnului, solemnitatea înălțării la cer a Domnului nostru Isus Cristos. Este zi de bucurie, căci după cum învierea lui Cristos a însemnat și învierea noastră, tot astfel înălțarea lui Cristos înseamnă și înălțarea noastră. Deja, cineva cu un trup ca al nostru a înviat și s-a înălțat cu trupul și sufletul la cer. Este vorba de Sfânta Fecioară Maria. Ea este o icoană a Bisericii (cf. LG 68); ea este și o garanție că toți cei care cred în Cristos vor avea parte de înviere și de înălțare.

Lecturile biblice de astăzi ne spun: În timp ce apostolii erau cu ochii ațintiți spre cer, Isus s-a înălțat (cf. Fap 1,1-11). Dumnezeu se înalță în strigăte de bucurie, Domnul se înalță în sunete de trâmbiță (cf. Ps 47,6). Dumnezeu l-a așezat la dreapta sa, în ceruri (cf. Ef 1,20). Lui Isus înălțat la cer i-a fost dată toată puterea în cer și pe pământ (cf. Mt 28,18).

De fapt: "Nimeni nu a urcat la cer în afară de cel care a coborât din cer, Fiul Omului, care este în cer (cf. In 3,13). "Cel ce s-a coborât este același cu cel ce s-a suit mai presus de toate cerurile ca să umple toate lucrurile" (Ef 4,10). De aceea, sfântul Augustin (354-430) ne spune: "Isus nu a părăsit cerul atunci când s-a coborât la noi și nici nu s-a îndepărtat de noi atunci când s-a urcat la cer".

Înălțarea este actul prin care Domnul Isus și-a încheiat umblarea sa vizibilă prin lumea de păcate; este actul prin care și-a încheiat lucrarea încredințată de Tatăl, aceea de a ne mântui din robia diavolului, a păcatului și a morții; este actul prin care Tatăl confirmă ca acceptată jertfa lui Isus de la cruce pentru mântuirea noastră; este actul prin care Isus este răsplătit de Tatăl pentru împlinirea lucrării sale (cf. Mc 16,19); este actul prin care Isus este glorificat după umilințele Calvarului (cf. Fil 2,9-11); este actul prin care Isus primește de la Tatăl toată puterea în cer și pe pământ (cf. Mt 28,18); este actul prin care firea omenească este înălțată la cer, acolo unde îi este locul; este actul prin care Isus devine Marele nostru preot curat și desăvârșit (cf. Evr 7,26-27), singurul nostru mijlocitor divin la Tatăl ceresc (cf. 1Tim 2,5; Evr 8,6; 1In 2,1), cel care neobosit mijlocește și se roagă pentru noi zi și noapte (cf. In 17,9; Lc 22,32: Rom 8,34), făcând ineficientă pâra continuă și răutăcioasă a vrăjmașului nostru (cf. Ap 12,10).

Sfântul Luca ne spune că, atunci când Isus s-a înălțat la cer, el i-a binecuvântat pe ucenicii săi (cf. Lc 24,51). Acest lucru îl făceau numai marii preoți. Isus, devenit Mare preot al credinței noastre, prin jertfa de sine, mai mult ca marii preoți din vechime, Aron (cf. Lev 9,22) și Simon (cf. Sir 50, 22-23), care binecuvântau poporul după fiecare jertfă solemnă, a primit autoritatea și puterea de a binecuvânta poporul credincios, cu roadele jertfei sale pascale. Într-adevăr, astăzi prin înălțarea sa la cer, Isus a înălțat nu numai inima noastră la cer (cf. Col 3,1-2), dar a înălțat și ființa noastră întreagă la cer (cf. Ef 2,6), prin trupul său luat de la Preacurata Fecioară Maria (cf. Mt 1,23), ca să fim siguri de locul pe care ni l-a câștigat în cer prin moartea sa pe cruce și prin învierea sa. "Și tocmai un astfel de Mare Preot ne trebuia: sfânt, nevinovat, fără pată, despărțit de păcătoși și înălțat mai presus de ceruri, care n-are nevoie, ca ceilalți mari preoți, să aducă jertfe în fiecare zi, întâi pentru păcatele sale, și apoi pentru păcatele norodului, căci lucrul acesta l-a făcut o dată pentru totdeauna, când s-a adus jertfă pe sine însuși" (Evr 7,26-27).

Din pregătirea noastră creștină știm că mântuirea este un proces lung și anevoios, un proces care a început imediat după păcatul primilor oameni, Adam și Eva, din Eden, prin promisiunea unui mântuitor din partea Tatălui ceresc (cf. Gen 3,15) și care proces lung și anevoios se va încheia și se va desăvârși numai în împărăția cerurilor, acolo unde Isus, noul Adam, își va aduce Mireasa, Biserica, în fericirea veșnică (cf. Ap 22,17). Atunci Biserica va domni veșnic împreună cu Isus Cristos, așa cum o regină domnește alături de rege, soțul ei.

Toți oamenii cuprinși în acest arc de timp, Edenul pământesc - Paradisul ceresc, oameni care au moștenit păcatul lui Adam și al Evei (cf. Rom 5,12), fiecare după răspunsul său de credință dat la chemarea lui Dumnezeu la mântuire, va ajunge sau nu în împărăția cerurilor, deschisă și câștigată pentru păcătoșii convertiți, de Isus cel promis și trimis de Tatăl ceresc, prin puterea Duhului Sfânt.

Da, mântuirea noastră începută în Eden se va desăvârși numai în împărăția cerurilor, acolo unde Isus își va duce Biserica. Însă această mântuire mare nu trebuie să lase indiferent pe nici un om căzut în păcat, așa cum spune Biblia (cf. Evr 2,3), căci mântuirea este o lucrare divino-umană, unde sunt implicate toate persoanele divine, toți îngerii, dar și toți oameni nominal. Este lucrare care cuprinde mai multe etape legate strâns între ele și fiecare dintre ele cu o deschidere spre viitor, spre desăvârșirea care va avea loc împărăția cerurilor. Dacă înșelătorul ne-a voit răul cel mai mare posibil prin atragerea în păcat, Dumnezeu cel întreit și unic, prin atragerea la sine, prin crucea și înălțarea lui Cristos (cf. In 12,32), ne-a voit binele cel mai mare posibil, ajungerea din paradisul pământesc de unde am căzut, în paradisul ceresc și schimbarea chipului pământesc al lui Adam cu chipul ceresc al lui Isus (cf. 1Cor 15,49).

Așa cum oamenii au împărțit istoria în antică, medievală și modernă, tot astfel și autorii sacri ai Bibliei au împărțit istoria mântuirii în perioade de timp, după cum Dumnezeu a lucrat la crearea și fericirea omului și după cum oamenii căzuți au răspuns. Astfel avem: perioada inocenței edenice, perioadă încheiată cu uneltirea satanei și izgonirea omului din rai (Gen 1-3); perioada omului căzut până la darea Legii de pe Sinai (cf. Rom 2,12-16; 5,13-14), perioadă încheiată cu purificarea prin potop, prin împrăștierea de la turnul Babel și robia egipteană; perioada omului căzut de după darea Legii de pe Sinai (cf. Gal 3,19-25; 1Cor 9,20), perioadă încheiată prin deschiderea către națiunile păgâne; perioada venirii lui Isus și a lucrării sale de la cruce, perioadă pregătită intens de profeți (cf. 1Cor 15,3-4), perioadă încheiată cu trimiterea ucenicilor în lumea întreagă ca să vestească Evanghelia mântuirii prin har (cf. Mt 28,19; In 1,17; Ef 2,8); perioada trimiterii de către Isus înviat a Duhului Sfânt de la Tatăl (cf. In 14,16), care din nucleul primilor ucenici a născut și crescut Biserica, noul popor al lui Dumnezeu ridicat din toate popoarele (cf. Rom 6,14; 10,4; Gal 3,8), perioadă care se va încheia prin venirea "Zilei Domnului" (cf. Fap 2,20). Va urma apoi perioada Judecății (Is 24,1-22; Ap 3,10), care se va încheia prin nimicirea lui anticrist, prin nimicirea lui satan, prin nimicirea morții și prin judecată de pe urmă. Iar la final va fi perioada slavei viitoare, unde Dumnezeu, îngerii buni și omul mântuit se vor petrece veșnic împreună (cf. Ap 21,3).

Acum omenirea și noi, Biserica, am ajuns în perioada istoriei mântuirii, a lui Isus și a Duhului Sfânt, care împreună lucrează în Biserică pentru mântuirea a câtor mai mulți oameni, până la desăvârșirea ei din paradis. De aceea, Isus, înainte de evenimentele Calvarului a spus ucenicilor săi: "Este în folosul vostru ca să mă duc" (In 16,7).

Și de ce este în folosul nostru pentru ca Isus să plece pentru un timp de la noi? Domnul nostru Isus Cristos s-a mai înălțat la cer pentru a înălța la cer firea noastră omenească răscumpărată; pentru ca să ducă în robie robia noastră (cf. Ef 4,8: Ps 68,18), așa cum erau duse în pustiu păcatele evreilor, ca să fim siguri că am scăpat de ea (cf. Lev 16,22). Apoi Isus s-a înălțat la cer pentru a ne pregăti un loc în casa Tatălui veșnic unde să ne ducă la a doua sa venire (cf. In 14,2-3), unde să petrecem împreună cu el, cu Persoanele divine și cu îngerii (cf. In 17,24), unde să stăm veșnic la masă împreună cu el (cf. In 14,23; Ap 3,20), la acea masă unde el însuși ne va servi (cf. Lc 12,37). Apoi Isus s-a înălțat la cer și pentru a ne atrage pe toți la sine (cf. In 12,32). Un suflet ales auzind aceste cuvinte a spus. "Dumnezeul meu, eu sunt făptura ta. Tu ai zis: Toate le voi trage la mine, trage-mă și pe mine la tine! Ia-mă și pe mine sus la tine în cer!

Deci, a fost și este în folosul nostru ca Isus să plece de la noi pentru un timp, pentru a deschide și următoarea etapă a mântuirii noastre, etapa lucrării Duhului Sfânt (In 16,7-15), apropiind astfel timpul mântuirii.

Odată cu înălțarea lui Isus la cer a început așa-zisul "timp al Bisericii", un timp de desăvârșire colectivă și personală, un timp de propovăduire publică și curajoasă, un timp în care, progresiv, mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, trebuie să ajungă la cunoștința tuturor oamenilor.

Începând cu înălțarea sa la cer, Cristos Isus, deși este preamărit deasupra cerurilor, el continuă să fie prezent și să sufere încă pe pământ toate necazurile pe care le îndură ucenicii săi, mădularele Bisericii sale. Despre acest lucru ne-a vorbit însuși Isus când a făcut să se audă acel glas adresat prigonitorului Saul din Tars: "Saule, Saule, pentru ce mă prigonești" (Fap 9,4)? Isus însuși era prigonit în creștini. De asemenea: "Am fost flămând și voi mi-ați dat să mănânc..." (Mt 25,35). Isus însuși flămânzește, însetează și umblă gol în creștinii săraci. Da, în tot acest timp, până la întoarcerea sa, până la venirea sa de-a doua, Isus va suferi în noi, iar noi vom purta crucea sa, împlinind în trupurile și sufletele noastre, tot ceea ce a lipsit suferințelor lui pentru trupul său care este Biserica (cf. Col 1,24).

Toate aceste suferințe neplăcute sunt necesare: ca înghețul, ca vântul și ca ploaia rece pentru semănături; ele ne vor folosi la desăvârșirea personală, dar și la desăvârșirea fraților noștri. Suferința pentru apostolat și pentru mântuire poate fi amară, dar nu poate rea niciodată; din contra ea este un foarte bun medicament divin. Isus însuși s-a desăvârșit prin pătimire (cf. Evr 2,10). Apostolul Ioan a avut viziunea paradisului în exil (cf. Ap 1,9). Ștefan l-a văzut pe Isus înălțat și glorificat la dreapta lui Dumnezeu pe când era lapidat (cf. Fap 7,56). Iosif a ajuns pe tronul Egiptului aruncat într-o fântână și apoi într-o închisoare nedreaptă (cf. Gen 37,24).

Trimiterea ucenicilor în misiune de către Isus la înălțarea sa la cer, are un corespondent în Vechiul Testament. Este vorba de răpirea lui Ilie la cer (cf. 2Rg 2,9-15). Într-o zi, acest mare profet se găsea aproape de râul Iordan cu ucenicul său Eliseu. Acesta, știind că învățătorul său se pregătește să-l părăsească, îi cere ca moștenire "duhul său îndoit". Profetul i-l promite, dar numai cu o condiție: "Dacă mă vei vedea când mă voi îndepărta de tine". Pe neașteptate, apare un car cu cai de foc și, în timp ce Eliseu privea spre cer, Ilie este răpit într-un vârtej de vânt. Din acel moment Eliseu a primit spiritul învățătorului și puterea de a-i continua misiunea în această lume. Cărțile Regilor ne relatează că Eliseu a săvârșit minuni mult mai mari ca ale lui Ilie: A curățit cu sare apele contaminate ale Ierihonului care fuseseră contaminate (cf. 2Rg 2,18-22). L-a dat și apoi l-a înviat pe fiul femeii din Sunem (cf. 2Reg 4,17.35). A înmulțit pâinile în timp de foamete (cf. 2Rg 4,42). L-a vindecat de lepră pe Neeman, generalul sirian (cf. 2Rg 5,14), etc.

Isus ni l-a trimis și nouă pe Duhul Sfânt de la Tatăl, fără măsură, (cf. In 3,34) ca să-i putem continua misiunea și să putem face lucrări mai mari decât ale lui, pentru că el se urcă la Tatăl (cf. In 14,12). Și așa a fost și este. Isus n-a convertit niciodată 3000 de suflete într-o zi, apostolii da (cf. Fap 2,41). Isus n-a vindecat niciodată numai cu umbra sa, apostolii da (cf. Fap 5,15). Isus n-a ajuns cu Evanghelia până la marginile pământului, apostolii da (cf. Rom 15,24-28). Iar astăzi, chiar cu prețul suferințelor și prigoanelor, misionari sunt prezenți pe toate meridianele pământului.

Cu alte cuvinte Isus în ziua înălțării sale la cere, ne dă la toți ucenicii săi, "ordinul de plecare drum" și "foaia de parcurs a lucrării noastre" pentru a-i continua și desăvârși lucrarea, asigurându-ne în același timp de prezența și asistența sa divină: "Eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul lumii" (cf. Mt 28,20). Și astfel, Evanghelia lui Emanuel se încheie în același fel cum a început: "Dumnezeu este cu noi" (cf. Mt 1,23).

Sfântul apostol Paul spune: "Cel ce s-a coborât este același care s-a înălțat mai presus de ceruri ca să umple întreg universul" (cf. Ef 4,10). Și cu ce să umple universul? Tot el răspunde: "Pe unii i-a pus să fie apostoli, pe alții să fie profeți, pe unii i-a pus să fie evangheliști, pe alții să fie păstori și învățători, spre a forma sfinții, să-și îndeplinească misiunea lor, ca să fie zidit trupul lui Cristos, încât să ajungă toți la unirea în credință și la cunoașterea Fiului lui Dumnezeu" (Ef 4,11-13). Da, Evanghelia mântuirii, trebuie să ajungă la "toate neamurile" (cf. Mt 28,19), iar noi "teofilii" (cf. Fap 1,1) care formăm Biserica, am fost rânduiți să fim: apostolii, profeții, evangheliștii, păstorii, învățătorii și sfinții, prin care toți oamenii să ajungă la credință și la cunoașterea Fiului lui Dumnezeu (cf. Ef 4,11-13).

La înălțarea sa la cer, Isus le dă celor unsprezece ucenici ai săi porunca: "Faceți ucenici din toate neamurile" (cf. Mt 28,19). Asta coincide cu porunca: "Fiule, du-te astăzi de lucrează în via mea" (Mt 21,28-32). Pentru un fiu este o plăcere să lucreze pentru tatăl său. Isus, Fiul lui Dumnezeu, a considerat a fi o bucurie de face lucrările Tatăl său: "Cât este ziua, trebuie să lucrez lucrările celui ce m-a trimis; vine noaptea când nimeni nu mai poate să lucreze" (In 9,4); "Fac lucrările Tatălui meu" (In 10,37).

Viața noastră schimbată după viața lui Isus (cf. 1In 2,6), este primul și cel mai la îndemână mijloc pentru a face apostolat: "Dacă deci ați înviat împreună cu Cristos, să umblați după lucrurile de sus, unde Cristos șade la dreapta lui Dumnezeu. Gândiți-vă la lucrurile de sus, nu la cele de pe pământ. Căci voi ați murit, și viața voastră este ascunsă cu Cristos în Dumnezeu. Când se va arăta Cristos, viața voastră, atunci vă veți arăta și voi împreună cu el în slavă" (Col 3,1-4).

Sfântul Vasile cel Mare (330-379), în Scrisoare unei văduve, Epistola 111, vorbește despre secretul vânătorilor de porumbei sălbatici. Ca să prindă porumbei, prinde unul, îl îmblânzește până acolo că vine și se hrănește din palmă. Apoi îl unge cu un ulei special și îi dă drumul să zboare spre ceilalți porumbei. Mireasma acestui ulei face ca toți ceilalți porumbei să-l urmeze în colivia stăpânului său. Ungând aripile sufletului cu uleiul Duhului Sfânt, trimis de Isus de la Tatăl, vom zbura în lumea acesta pentru a atrage și pe alții oameni pierduți la Dumnezeul milostivirilor.

Biblia scoate în evidență faptul că timpul pentru lucrarea de a câștigă sufletele pentru Domnul, este limitat. De aceea, vorbește despre: "Astăzi", dacă auziți glasul lui" (cf. Evr 3,7); despre: "Acum" este ziua mântuirii" (cf. 2Cor 6,1.3); "Acum" este "vremea îndurării" (cf Is.49,8). Deci, să ne grăbim!

Un autor din zilele noastre spunea: "Astăzi Cristos nu mai are alte mâini decât mâinile noastre; nu mai are alte picioare decât picioarele noastre; nu mai are altă gură decât gura noastră; nu mai are altă Biblie în care să citească lumea decât pe noi. Noi suntem ultimul mesaj al lui Dumnezeu pentru lume".

Dacă până acum nu am știut toate acestea, avem o mângâiere în Biblie: "Dumnezeu nu ține seama de vremurile de neștiință și poruncește acum tuturor oamenilor de pretutindeni să se pocăiască; pentru că a rânduit o zi în care va judeca lumea după dreptate, prin Omul pe care l-a rânduit și despre care a dat tuturor oamenilor o dovadă de netăgăduit, prin faptul că l-a înviat din morți" (Fap 17,30-31).

Pr. Ioan Lungu
 


lecturi: 58.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat