Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Discurs introductiv al Sfântului Părinte la deschiderea lucrărilor celei de-a 70-a Adunări Generale al Conferinței Episcopilor din Italia (22 mai 2017)

Iubiți frați,

În aceste zile, în timp ce pregăteam întâlnirea cu voi, am invocat de mai multe ori "vizita" Duhului Sfânt, a Celui care "convingătorul suav al omului interior". Cu adevărat, fără puterea sa "nimic nu este în om, nimic fără vină" și zadarnică rămâne orice trudă a noastră; dacă "lumina sa preafericită" nu ne invadează în interior, rămânem prizonieri ai fricilor noastre, incapabili să recunoaștem că suntem mântuiți numai de iubire: ceea ce în noi nu este iubire, ne îndepărtează de Dumnezeul cel viu și de poporul său sfânt.

"Vine, Duhule Sfânt, trimite la noi din cer o rază a luminii tale. Dăruiește credincioșilor tăi, care numai în tine se încred, darurile tale sfinte".

Primul dintre aceste daruri se află deja în acel convenire in unum, disponibili să împărtășim timp, ascultare, creativitate și mângâiere. Vă urez ca aceste zile să fie străbătute de confruntarea deschisă, umilă și sinceră. Nu vă temeți de momentele de contrast: încredințați-vă Duhului, care deschide la diversitate și reconciliază distinctul în caritatea fraternă.

Trăiți colegialitatea episcopală, îmbogățită de experiența pe care fiecare o poartă și pe care o ia din lacrimile și din bucuriile Bisericilor voastre particulare. A merge împreună este calea constitutivă a Bisericii; cifra care ne permite să interpretăm realitatea cu ochii și inima lui Dumnezeu; condiția pentru a-l urma pe Domnul Isus și a fi slujitori ai vieții în acest timp rănit.

Respirația și pasul sinodal revelează ceea ce suntem și dinamismul de comuniune care însuflețește deciziile noastre. Numai în acest orizont putem reînnoi cu adevărat pastorația noastră și a o adapta la misiunea Bisericii în lumea de astăzi; numai așa putem înfrunta complexitatea acestui timp, recunoscători pentru parcursul făcut și hotărâți de a-l continua cu parresia.

În realitate, acest drum este marcat și de închideri și rezistențe: infidelitățile noastre sunt o ipotecă apăsătoare pusă asupra credibilității mărturiei lui depositum fidei, o amenințare mult mai rea decât aceea care provine de la lume cu persecuțiile sale. Această conștiință ne ajută să ne recunoaștem destinatari ai Scrisorilor către Biserici cu care se deschide Apocalipsul (1,4 - 3,22), marea carte a speranței creștine. Să cerem harul de a ști să ascultăm ceea ce Duhul spune astăzi Bisericilor; să-i primim mesajul profetic pentru a înțelege ce vrea să îngrijească în noi: "Vino, părinte al săracilor; vino, dătător al darurilor; vino, lumină a inimilor".

Ca Biserica din Efes, probabil că și noi uneori am părăsit iubirea, prospețimea și entuziasmul de odinioară... Să ne întoarcem la origini, la harul care stă la baza începuturilor; să ne lăsăm conduși de Isus Cristos, "Da"-ul Dumnezeului fidel, unum necessarium: "Această adunare a noastră adunată aici să nu strălucească de altă lumină decât de cea a lui Cristos, care este lumina lumii; sufletele noastre să nu caute alt adevăr decât cuvântul Domnului, care este unicul nostru învățător; să nu ne preocupăm de altceva decât să ascultăm de preceptele sale cu o supunere fidelă în toate; să nu ne susțină altă încredere decât aceea care coroborează slăbiciunea noastră plângăreață, pentru că se întemeiază pe cuvintele sale: «Iată eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii» (Mt 28,20)" (Paul al VI-lea, Discurs pentru începutul celei de-a doua sesiuni a Conciliului Ecumenic al II-lea din Vatican, 29 septembrie 1963).

Ca Biserica din Smirna, probabil că și noi în momentele încercării suntem victimă a oboselii, a singurătății, a tulburării datorită viitorului; rămânem zdruncinați când ne dăm seama cât de mult Dumnezeul lui Isus Cristos nu poate corespunde imaginii și așteptărilor omului "religios": dezamăgește, tulbură, scandalizează. Să păstrăm încrederea în inițiativa surprinzătoare a lui Dumnezeu, puterea răbdării și fidelitatea mărturisitorilor: nu ne va trebui să ne temem de a doua moarte.

Ca Biserica din Pergam, probabil că și noi uneori încercăm să facem să conviețuiască credința cu mondenitatea spirituală, viața Evangheliei cu logici de putere și de succes, prezentate în mod forțat ca funcționale imaginii sociale a Bisericii. Tentativa de a sluji la doi stăpâni este, mai degrabă, indice al lipsei de convingeri interioare. Să învățăm să renunțăm la inutile ambiții și la obsesia de noi înșine pentru a trăi constant sub privirea Domnului, prezent în atâția frați umiliți: vom întâlni Adevărul care ne face liberi cu adevărat.

Ca Biserica din Tiatira, probabil că suntem expuși tentației de a reduce creștinismul la o serie de principii lipsite de concretețe. Se cade, atunci, într-un spiritualism dezincarnat, care neglijează realitatea și ne face să pierdem tandrețea trupului fratelui. Să ne întoarcem la lucrurile care contează cu adevărat: credința, iubirea față de Domnul, slujirea făcută cu bucurie și gratuitate. Să ne însușim sentimentele și gesturile lui Isus și vom intra cu adevărat în comuniune cu El, steaua dimineții care nu are apus.

Ca Biserica din Sardi, probabil că putem să fim seduși de aparență, de exterioritate și de oportunism, condiționați de modele și de judecățile altuia. În schimb, diferența creștină face să vorbească primirea Evangheliei cu faptele, cu ascultarea concretă, cu fidelitatea trăită; cu rezistența opusă celui prepotent, celui mândru și celui samavolnic; cu prietenia față de cei mici și împărtășirea față de cei nevoiași. Să ne lăsăm puși în discuție de caritate, să prețuim înțelepciunea săracilor, să favorizăm incluziunea lor; și, prin milostivire, vom fi părtași de cartea vieții.

Ca Biserica din Filadelfia, suntem chemați la perseverență, să ne aruncăm în realitate fără timidități: Împărăția este piatra prețioasă pentru care merită să vindem fără ezitare tot restul și să ne deschidem pe deplin darului și misiunii. Să străbatem cu curaj pe orice poartă pe care Domnul ne-o deschide în fața noastră. Să profităm de orice ocazie pentru a deveni aproapele. Chiar și cea mai bună plămadă singură rămâne de nemâncat, în timp ce în umilința sa face să fermenteze o mare cantitate de făină: să ne amestecăm cu cetatea oamenilor, să colaborăm activ pentru întâlnirea cu diferitele bogății culturale, să ne angajăm împreună pentru binele comun al fiecăruia și al tuturor. Ne vom întâlni cetățeni ai noului Ierusalim.

Ca Biserica din Laodiceea, probabil cunoaștem lâncezeala compromisului, nehotărârea calculată, capcana ambiguității. Știm că tocmai asupra acestor atitudini se abate condamnarea cea mai severă. De altfel, ne amintește un martor din secolul al XX-lea, harul ieftin este dușmanul de moarte al Bisericii: nu recunoaște cuvântul viu al lui Dumnezeu și ne închide calea spre Cristos. Adevăratul har - care a costat viața Fiului - nu poate decât să fie scump: pentru el cheamă la urmarea lui Isus Cristos, deoarece îl costă pe om prețul vieții, deoarece condamnă păcatul și îl justifică pe păcătos, deoarece nu dispensează de la acțiune... Este scump, dar este har care dăruiește viața și duce la trăirea în lume fără a ne pierde în ea (cf. D. Bonhoeffer, Urmarea). Să deschidem inima când bate Pelerinul veșnic: să-l poftim să intre, să cinăm cu El. Vom porni din nou pentru a ajunge oriunde cu o veste de dreptate, fraternitate și pace.

Iubiți frați, Domnul nu vrea niciodată să ne deprime, motiv pentru care să nu rămânem asupra reproșurilor, care oricum se nasc din iubire (cf. Ap 3,19) și conduc la iubire. Să ne lăsăm zguduiți, purificați și mângâiați: "Spală ce e întinat, udă ce e uscat, vindecă ce e rănit. Moaie tot ce-i împietrit, încălzește ce-i răcit și îndreaptă ce-i greșit".

Ne este cerută îndrăzneala pentru a evita să ne obișnuim cu situații care atât de mult sunt înrădăcinate încât par normale și insurmontabile. Profeția nu cere sfâșieri, ci alegeri curajoase, care sunt proprii ale unei adevărate comunități ecleziale: ne fac să ne lăsăm "deranjați" de evenimente și de persoane și să ne coborâm în situațiile umane, însuflețiți de spiritul vindecător al Fericirilor. Pe această cale vom ști să remodelăm formele vestirii noastre, care se iradiază înainte de toate cu caritatea. Să ne mișcăm cu încrederea celui care știe că și acest timp este un kairos, un timp de har locuit de Duhul Celui Înviat: nouă ne revine responsabilitatea de a-l recunoaște, de a-l primi și de a-l însoți cu docilitate.

"Vino, Duhule Sfânt. Bunule mângâietor, oaspete prea iubitor, dulcea noastră răcorire".

Iubiți frați, "puși să păstorim Biserica lui Dumnezeu" (Fap 20,28), părtași de misiunea Bunului Păstor: în ochii voștri nimeni să nu rămână invizibil sau marginal. Mergeți în întâmpinarea oricărei persoane cu grija și compasiunea tatălui milostiv, cu suflet puternic și generos. Fiți atenți să percepeți ca al vostru binele și răul celuilalt, capabili să oferiți cu gratuitate și duioșie însăși viața. Aceasta să fie vocația voastră; pentru că, așa cum scrie sfânta Tereza a Pruncului Isus, "numai iubirea face să acționeze mădularele Bisericii: dacă iubirea s-ar stinge, apostolii n-ar mai vesti Evanghelia, martirii ar refuza să-și verse sângele...".

În această lumină, îi mulțumesc și în numele vostru cardinalului Angelo Bagnasco pentru cei zece ani de președinție a Conferinței Episcopale Italiene. Mulțumesc pentru slujirea sa umilă și împărtășită, care n-a fost lipsită de jertfă personală, într-un moment de tranziție grea a Bisericii și a țării. Și alegerea și, apoi, numirea succesorului său, să nu fie altceva decât un semn de iubire față de Sfânta Maică Biserică, iubire trăită cu discernământ spiritual și pastoral, conform unei sinteze care este și ea dar al Duhului.

Și rugați-vă pentru mine, chemat să fiu păzitor, martor și garant al credinței și al unității întregii Biserici: cu voi și prin voi să pot îndeplini această misiune cu bucurie până la capăt.

"Vino, Duhule Sfânt. Dă putere și răsplată, dă moarte sfântă, dă bucurie veșnică". Amin.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat