Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la comemorarea sfântului Iosif Muncitorul - 2017

"Tot ceea ce faceți cu dragă inimă, ca pentru Dumnezeu și nu ca pentru oameni" (Col 3,23).

După ce la 19 martie am celebrat cu bucurie sărbătoarea sfântului Iosif, soțul feciorelnic al preacuratei fecioare Maria și tatăl purtător de grijă a lui Isus, omul ales ce a avut credința, speranța și iubirea de Dumnezeu și de oameni, mai mare ca cea a patriarhilor, a profeților și a drepților Vechiului Testament, iată că astăzi, 1 mai, îl celebrăm din nou pe sfântul Iosif, dar de data aceasta ca patron al muncitorilor, al acelor muncitori care lucrează cu bucurie la planul lui Dumnezeu de mântuire, care lucrează cu dragoste spre cinstea și slava lui Dumnezeu și spre folosul lor și al semenilor lor.

"De ce o dublă sărbătoare în cinstea sfântului Iosif la catolici?", m-a întrebat într-o zi o persoană. Pentru oricine întreabă la fel, răspunsul îl poate afla răspunzând singur la o altă întrebare: De ce o cunună de sărbători în cinstea Preasfintei Fecioare Maria?

Așa cum o cinstim pe Fecioara Maria: născută, prezentată la templu, binevestită de înger, lăudată ca născătoare de Dumnezeu, salutată de Simeon și Ana ca aleasa atinsă de sabia dureri, chemată în ajutor la nunta din Cana, lăudată de evangheliști ca aleasă, îndurerată, adormită, înviată, înălțată, glorificată cu trupul și sufletul la cer, prezentă în multe apariții pe pământ... pentru a dezvălui în ea destinul pământesc și ceresc al fiecărui creștin bun din Biserica lui Isus (cf. LG 63 și 68); tot astfel îl cinstim și pe sfântul Iosif într-o dublă sărbătoarea, la 19 martie și 1 mai, pentru a dezvălui și din viața lui destinul vremelnic și veșnic al fiecărui creștin.

Sfântul Iosif pe care îl celebrăm astăzi era de condiție socială modestă, de meserie dulgher, nu înțelept în felul lumii (cf. 1Cor 1,26-31), dar având înțelepciunea celor mici (cf. Mt 11,25). Pe el l-a chemat Dumnezeu să colaboreze la planul său de mântuire al tuturor oamenilor, prin Cristos și Duhul Sfânt, pornind de la condiția sa simplă și de la meseria lui de lemnar, lucrând nu după voința lui proprie, ci după voința divină.

Tot astfel, fiecare botezat este ales și chemat de Dumnezeu ca și sfântul Iosif de cele mai multe ori dintre oamenii cei simplii (cf. 1Cor 1,26-31), și făcut asemenea lui colaborator al planului său de mântuire, slujind în această lume după voință lui Dumnezeu și nu după voința proprie, sau după mentalitatea lumii, ca apoi la final, asemenea sfintei Fecioare Maria și sfântului Iosif să ajungă în cer lângă Isus. Deci, în Iosif, ca și în Maria, ne este descoperit destinul nostru vremelnic și veșnic.

Apoi, în sărbătoarea sfântului Iosif, ne este descoperit că Dumnezeu nu face deosebire între oameni (cf. Rom 10,12) și că cine slujește în curăție de inimă îi este plăcut lui Dumnezeu și cinstit de oameni (cf. Rom 14,18). Dumnezeu îi cheamă la colaborare, la misiune și apoi la glorie veșnică pe orice om dispus să răspundă și să colaboreze în ascultare la planul său. Să-l luăm de exemplu pe David, strămoșul lui Iosif din Nazaret. Pe timpul lui David, Dumnezeu avea nevoie de un om care să lupte cu uriașul Goliat care îi denigra numele lui Dumnezeu și al poporului ales. Toți se temeau să meargă și să lupte cu Goliat, chiar și viteazul rege Saul (cf. 1Sam 17,10-11). Atunci s-a ridicat copilul David care încrezător total în Dumnezeu s-a oferit să lupte cu uriașul David, folosind mijloacele proprii vârstei lui copilărești, o praștie cu pietricele. Cu praștia lui a mers la luptă contra uriașului Goliat care era bine înarmat pe care îl biruie și îl ucide (cf. 1Sam 17,37.49-50). Pentru această implicare în cauza sa, Dumnezeu l-a făcut pe David rege pe pământ și în cer. Pe orice om care se implică în cauza cinstirii sale și în cauza mântuirii oamenilor, Dumnezeu îl va face să domnească cu el în cer (cf. Lc 22,29).

Pentru a putea înțelege mai bine colaborarea dulgherului Iosif la planul divin de mântuire al tuturor oamenilor, trebuie să pornim reflecția noastră de la pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 13,54-58) și chiar de la câteva versete mai sus, începând de la parabolele comorii ascunse în ogor, a mărgăritarului de mare preț (cf. Mt 13,44-46), și a năvodului aruncat în mare (cf. Mt 13, 47-50), parabole care preced fragmentul evanghelic de astăzi.

Prin cele două scurte parabole ale comorii și ale mărgăritarului (cf. Mt 13,44-46), Isus subliniază două adevăruri minunate: mai întâi prin ele ne arată prețul nespus de mare pe care el l-a plătit pentru a-și dobândi și mântui Biserica sa, adică pe noi, căci a plătit la cruce vânzându-se pe sine și tot ce avea. Iar în al doilea rând Isus subliniază bucuria pe care el a găsit-o dobândind Biserica sa.

Apoi, prin parabola năvodului aruncat în mare (cf. Mt 13,47-50), Isus subliniază că Biserica dobândită de el la cruce, începută mai întâi cu cei 12 apostoli și cu niște ucenici scoși de el din marea lumii, - adevărate comori și mărgăritare frumoase pentru el - aceasta trebuie să crească printr-un "pescuit" continuu și eficient în marea lumii și a popoarelor, până la venirea sa de-a doua, pentru a umple paradisul cu membrii ei. Interesant de observat este faptul că în Biserica lui Isus, "peștele" adus în barca Bisericii, devine imediat "pescar de alți pești", adică noul ucenic devine imediat "pescar de oameni", așa a voit Isus (cf. Mt 4,19; Mc 1,17).

Isus, spunând că nu toți "peștii prinși" vor fi dintre cei buni, adică, nu toți noii ucenici vor credincioși autentici, vrea să ne atenționeze că evaluarea calității "peștilor prinși" nu este treaba noastră, această misiune aparținând îngerilor săi, ca și alegerea grâului de neghină (cf. Mt 13,41); treaba noastră ca "pescari de oameni" este ca să prindem cât mai mulți "pești", să câștigăm cât mai multe suflete pe care să le aducem la el și să ne analizăm pe "noi înșine" dacă am rămas "pești buni" și "pescari buni".

Pentru această evaluare proprie avem ca ajutor un text al Scripturii care ne spune că peștele bun se recunoaște după "solzi" și după "înotătoare" (cf. Lev 11,9-11). Deci, prin analogie, adevăratul creștin se recunoaște după armura sa morală (cf. Ef 6,11-13) și după capacitatea sa de a rezista la presiunea duhului acestei lumi (cf. 1Pt 5,8-9), lucruri la care mulți creștini pică textul.

Apoi, conform textului evangheliei de astăzi, cuvintele Scripturii, din care fac parte și cuvintele lui Isus și ale apostolilor săi, constituie pentru fiecare dintre ucenicii lui Isus, "visteria divină" din care pot scoate cele mai valoroase "lucruri noi și lucruri vechi" (cf. Mt 13,52).

Surprinzător este faptul că mulți n-au venit la Isus pentru el era "fiul tâmplarului". Mândri din fire, iudeii așteptau un Mesia care să fie un fiu de mare rege și venit dintr-un loc necunoscut (cf. In 7,27). Dar tocmai așa era Isus, un mare rege venit din înaltul cerului (cf. In 7,28). Isus este regele regilor, este Fiul lui Dumnezeu (cf. In 18,36), el are cea mai mare împărăție, împărăția cerurilor (cf. Lc 22,29), el are și cea mai mare putere, puterea de a da viață morților și viață veșnic fericită tuturor celor credincioși (cf. Ap 1,18). Toate aceste Isus le-a arătat lumii întregi în viața sa publică și mai ales la moartea și la învierea sa, dar ei au fost orbi ca să le vadă, căci mândria întunecă orice minte. De aceea ochii multor oameni sunt încă ținuți de un "văl misterios" ca să nu-l cunoască. Când însă cineva se convertește și vine la Isus, acest văl se ridică și el vede limpede (cf. Ex 34,29-35; 2Cor 3,7-16).

Pericopa evanghelică de astăzi vrea să ne spună că sfântul Iosif a fost unul din acei oameni fericiți care a văzut dumnezeirea lui Isus dincolo de vălul trupului și smereniei sale și s-a pus în slujba lui Isus după voința lui Dumnezeu. Dar în același timp vrea să ne spună că și pe noi Dumnezeu ne cheamă să facem la fel.

Concret, ce a lucrat sfântul Iosif? Când Dumnezeu i-a cerut lui Iosif să colaboreze la planul său de mântuire, i-a cerut câteva lucruri punctuale: să se căsătoreasca cu persoana voită de providența sa și nu cu una plănuită de Iosif (cf. Mt 1,19); să accepte lucrarea făcută de maiestatea sa prin Duhul Sfânt în Maria (cf. Mt 1,20); să introducă Pruncul în familia umană și mesianică a lui David; să impună Copilului născut din Maria numele de Isus (cf. Mt 1,21), nume care exprimă voința lui Dumnezeu ca toți oamenii să ajungă la mântuire (cf. 1Tim 2,4); să hrănească și să ocrotească pe Prunc și pe mama lui. Iar Iosif a făcut toate acestea și și-a împlinit toate responsabilitățile față de Isus și față de Maria: "Când s-a trezit din somn, Iosif a făcut cum îi poruncise îngerul Domnului" (Mt 1,24).

Din prima lectură ne lămurim bine că lucrarea de colaborare a lui Iosif la planul de mântuire al lui Dumnezeu, a început în familie și s-a desfășurat în familie: "Dumnezeu l-a făcut pe om după chipul său. Dumnezeu i-a binecuvântat și Dumnezeu le-a zis: «Creșteți, înmulțiți-vă, umpleți pământul și supuneți-l; și stăpâniți peste peștii mării, peste păsările cerului și peste orice viețuitoare care se mișcă pe pământ»" (Gen 1,27-28).

Marea taină și marea revelație a sărbătorii de astăzi este aceea că cooperarea omului cu Dumnezeu începe în propria-i familie, începe de la căsătoria omului după voința lui Dumnezeu și cu educarea copiilor în spiritul Legii lui Dumnezeu. Creștinii colaboratori la planul divin de mântuire al lui Dumnezeu nu trebuie și nu pot să se căsătorească după aplecările trupului și nici să-și educe copiii în afara Legii lui Dumnezeu, căci Dumnezeu îi cheamă să facă toate după voința sa.

Căsătoria în credință este o Lege veche dată de Dumnezeu înainte de intrare în țara Canaanului: "Să nu te încuscrești cu popoarele acestea păgâne, să nu măriți pe fetele tale după fiii lor și să nu iei pe fetele lor de neveste pentru fiii tăi" (Dt 7,3). Legea căsătoriei în credință a fost repetată la intrarea în țara Cananului (Neh 13,25). Lege căsătoriei în credință a fost reafirmată și în Noul Testament: "Nu vă înjugați la un jug nepotrivit cu cei necredincioși. Căci ce legătură este între neprihănire și fărădelege? Sau cum poate sta împreună lumina cu întunericul? Ce înțelegere poate fi între Cristos și Belial? Sau ce legătură are cel credincios cu cel necredincios? Cum se împacă templul lui Dumnezeu cu idolii" (2Cor 6,14-15)?

Cei din vechime au trăit în spiritul acestei Legi descoperite lor de Dumnezeu. Patriarhii Abraham, Isaac și Iacob și-au luat neveste în credință de la mii de kilometri depărtare de cetățile în care locuiau ca pelerini, căci ei s-au gândit mai întâi la Dumnezeu, la mântuirea lor și a copiilor lor și apoi la satisfacerea lor. Toți aceștia și-au luat neveste din ținuturi credincioase vizitate de Dumnezeu (cf. Gen 12,1). Din aceste ținuturi de credință: Abraham a luat-o pe Sara (cf. Gen 11,29). Isaac a luat-o pe Rebeca (cf. Gen 24,10). Iacob a luat-o pe Rahela (cf. Gen 29,30).

De exemplu, nevestele luate în căsătorie au făcut diferența dintre frații gemeni, Iacob și Esau. Iacob și-a luat nevasta credincioasă, Rahela, din Haran, loc vizitat de Dumnezeu; iar Esau și-a luat nu una, ci două neveste păgâne, pe Iudita și Basmat, dintre păgânii hetiți. (cf. Gen 26,34-35), urmașii infamului Canaan (cf. Gen 10,17). Copiii lui Iacob născuți în credință au ajuns stâlpii poporului ales, iar fiii lui Esau născuți din neveste păgâne au ajuns robi ai oamenilor și dușmani ai lui Dumnezeu. Asta a făcut deosebirea dintre sfântul Iosif și ceilalți tineri din vremea lui care au fost uitați de Istorie (cf. Mt 1,18). Asta face deosebirea și astăzi dintre oamenii ascultători și oamenii neascultători.

În rugăciunea "Tatăl nostru", Isus ne-a învățat ne rugăm și să facem voința lui Dumnezeu: "Doamne, facă-se voia ta" (Mt 6,10), iar noi facem tot voința noastră, deși Biblia ne spune clar: "Să nu treceți peste ce este scris" (1Cor 4,6). Când trecem de la început peste ceea ce a fost scris și poruncit de Dumnezeu, încheind căsătorii după aplecările trupului și nu după cerințele lui Dumnezeu, atunci unde mai este conlucrarea noastră la planul divin de mântuire al lumii, prin faptele cele mai obișnuite? Unde mai este liniștea de aici și fericirea de dincolo?

Când Biblia ne-a spus că Iosif a lucrat la planul lui Dumnezeu de mântuire a lumii, ca lemnar, a voit să ne spună ceva care să ne folosească. Lemnarii fac ferestre prin care intră lumina. Iosif a fost o fereastră prin care Isus, Lumina lumii a intrat în lume; dar, Iosif a fost și o fereastră prin care lumea putea privi spre cerul deschis de Isus. Apoi, lemnarii fac porți. Iosif l-a dat lumii pe Isus, poarta milostivirii lui Dumnezeu, dar și poarta de intrare în fericirea cerului (cf. In 10,7). Ce fel de ferestre și porți suntem noi pentru Isus și pentru semeni?

Prima lectură de astăzi, luată din Carte Genezei (cf. Gen 1,26-2,3), ne amintește de faptul că în planul divin de mântuire, care este un plan divino-uman, Dumnezeu și-a început și și-a sfârșit munca sa făcând o lucrare "foarte bună", ca pentru niște fii preaiubiți ai săi pe care i-a creat după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26.31).

Iar lectura a doua de astăzi ne amintește că așa cum Dumnezeu a făcut o lucrare "foarte bună" în acest plan de mântuire, de la creație și până la răscumpărarea de la cruce, tot astfel trebuie să facem și noi o lucrare de colaborare "foarte bună", din toată inima, ca pentru Domnul, căci lui îi slujim prin orice faptă bună: "Și orice faceți, cu cuvântul sau cu fapta, să faceți totul în Numele Domnului Isus și mulțumiți, prin El, lui Dumnezeu Tatăl. Orice faceți să faceți din toată inima, ca pentru Domnul, nu ca pentru oameni, ca unii care știți că veți primi de la Domnul răsplata moștenirii. Voi slujiți Domnului Cristos" (Col 3,17.23-24).

De aceea ne rugăm și noi împreună cu psalmistul și spunem: "Binecuvântează, Doamne, munca mâinilor noastre" (Ps 89,17), ca să lucrăm "foarte bine" după voința ta și nu după a noastră. Amin.

Tuturor la mulți ani fericiți cu "o lucrare foarte bună" ca cea a sfântului Iosif, dar în chip deosebit celor care își au numele legat de numele binecuvântat al sfântului Iosif!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat