Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Scrisoarea Sfântului Părinte către episcopul de Assisi pentru inaugurarea Sanctuarului Despuierii (16 aprilie 2017)

Către veneratul frate

Mons. Domenico Sorrentino

Episcop de Assisi - Nocera Umbra - Gualdo Tadino

M-ai informat, dragă frate, despre o inițiativă a ta, care se leagă în mod special de vizita pe care am făcut-o la Assisi la 4 octombrie 2013 când, în episcopie, am rămas puțin în Sala Despuierii. Acolo se amintește gestul tânărului Francisc, care s-a despuiat, până la goliciune, de toate bunurile pământești, pentru a se dărui în întregime lui Dumnezeu și fraților. Pentru a pune în lumină acel episod singular, ai voit să ridici, în biserica "Santa Maria Maggiore", veche catedrală din Assisi, și în locurile din episcopie care au fost martore ale evenimentului, Sanctuarul Despuierii. Astfel ai adăugat o perlă la panorama religioasă a "Orașului serafic", oferind comunității creștine și pelerinilor o altă mare oportunitate, de la care se pot spera pe bună dreptate roade spirituale și pastorale. Sunt bucuros de aceea să însoțesc cu o reflecție și o binecuvântare inaugurarea oficială pe care o vei face la 20 mai.

Îmi amintesc bine emoția primei mele vizite la Assisi. alegând, ca inspirație ideală a pontificatului meu, numele de Francisc, Sala Despuierii mă făcea să retrăiesc cu intensitate deosebită acel moment al vieții sfântului. Renunțând la toate bunurile pământești, el se dezlega de vraja dumnezeului-ban care a prins în plasă familia sa, îndeosebi pe tatăl Pietro de Bernardone. Desigur, tânărul convertit nu intenționa să fie lipsit de respectul cuvenit față de tatăl său, dar și-a amintit că un botezat trebuie să pună iubirea față de Cristos mai presus de afectele cele mai dragi. Într-o pictură care decorează Sala Despuierii este foarte vizibilă privirea contrariată a tatălui, care se îndepărtează cu banii și hainele fiului, în timp ce acesta, gol dar de acum liber, se aruncă în brațele episcopului Guido. Același episod, în bazilica superioară "Sfântul Francisc", este amintit de o frescă de Giotto, care subliniază elanul mistic al tânărului proiectat de acum spre Tatăl ceresc, în timp ce episcopul îl acoperă cu mantia sa, pentru a exprima îmbrățișarea maternă a Bisericii.

Venind ca să vizitez Sala Despuierii, ți-am cerut să pot întâlni mai ales o reprezentare a săracilor. În acea Sală așa de elocventă, ei erau mărturie a realității scandaloase a unei lumi încă atât de marcate de prăpastia dintre numărul nemărginit de oameni lipsiți, adesea privați de strictul necesar, și porțiunea minusculă a celor avuți care dețin cea mai mare parte din bogăție și pretind să determine destinele umanității. Din păcate, la două mii de ani de la vestea evangheliei și după opt secole de la mărturia lui Francisc, suntem în fața unui fenomen de "inegalitate globală" și de "economie care ucide" (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, nr. 52-60). Chiar în ziua dinaintea sosirii mele la Assisi, în apele de la Lampedusa, s-a consumat un mare măcel de migranți. Vorbind, în locul "despuierii", și cu emoția determinată de acel eveniment îndoliat, simțeam tot adevărul a ceea ce a mărturisit tânărul Francisc: numai atunci când s-a apropiat de cei mai săraci, reprezentați în timpul său de bolnavii de lepră', exercitând față de ei milostivirea, a experimenta "dulceața sufletului și a trupului" (Testament, FF 110).

Noul sanctuar din Assisi se naște ca profeție a unei societăți mai drepte și solidare, în timp ce amintește Bisericii datoria sa de a trăi, pe urmele lui Francisc, despuindu-se de mondenitate și îmbrăcându-se cu valorile Evangheliei. Reafirm ceea ce am spus în Sala Despuierii: "Toți suntem chemați să fim săraci, să ne despuiem de noi înșine; și pentru aceasta trebuie să învățăm să stăm cu cei săraci, să împărtășim cu cel care este lipsit de cele necesare, să atingem carnea lui Cristos! Creștinul nu este unul care își umple gura cu cei săraci, nu! Este unul care îi întâlnește, care îi privește în ochi, care îi atinge". Astăzi mai mult ca oricând este necesar ca vorbele lui Cristos să caracterizeze drumul și stilul Bisericii. Dacă în atâtea regiuni ale lumii în mod tradițional creștine are loc o îndepărtare de credință, și de aceea suntem chemați la o nouă evanghelizare, secretul predicii noastre nu se află atât în forța cuvintelor noastre, ci în fascinația mărturiei, susținute de har. Și condiția este ca să nu neglijăm indicațiile pe care Învățătorul le-a dat apostolilor săi în discursul despre misiune, făcând apel în același timp generozitatea evanghelizatorilor și la grija fraternă față de ei: "În dar ați primit, în dar să dați. Nu luați nici aur, nici argint, nici ban la brâu, nici desagă pentru drum, nici două tunici, nici încălțăminte și nici toiag, pentru că cine lucrează are dreptul la hrană" (Mt 10,8-10).

Pentru Francisc de Assisi era foarte clar acest lucru. Îl asimilase în meditarea Evangheliei, dar mai ales din contemplarea chipului lui Cristos în leproși și în Răstignitul de la "Sfântul Damian", de la care a primit mandatul: "Francisc, mergi, repară casa mea". Da, ca în timpul lui Francisc, Biserica are nevoie mereu să fie "reparată". De fapt, ea este sfântă în darurile pe care le primește de sus, dar este formată din păcătoși, și de aceea are nevoie mereu de pocăință și de reînnoire. Și cum ar putea să se reînnoiască, dacă nu privind la Domnul său "gol"? Cristos este modelul originar al "despuierii", așa cum tu, frate iubit, ai voit să evidențiezi, promulgând scrisoarea ta de instituire a noului sanctuar în solemnitatea Crăciunului. În Pruncul din Betleem gloria divină parcă este ascunsă. Va fi și mai învăluită pe Golgota. "Să aveți în voi acea atitudine care este în Cristos Isus. El, fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un beneficiu propriu egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor, iar, după felul lui de a fi, a fost socotit ca un om. S-a umilit pe sine, făcându-se ascultător până la moarte, Și încă moartea pe cruce" (Fil 2,5-8).

De la Crăciun la Paște, drumul lui Cristos este un întreg mister de "despuiere". Într-un fel, Atotputernicia se eclipsează, pentru ca gloria Cuvântului făcut trup să se exprime mai ales în iubire și în milostivire. Despuierea este un mister de iubire! Ea nu exprimă dispreț față de realitățile lumii. Și cum ar putea? Lumea vine în întregime din mâinile lui Dumnezeu. Francisc însuși ne invită, în Cântecul Fratelui Soare, să cântăm și să păstrăm frumusețea tuturor creaturilor. Despuierea ne face să ne bucurăm de ele în mod sobru și solidar, cu o ierarhie de valori care pune iubirea pe primul loc. Trebuie să ne despuiem, în substanță, mai mult decât de lucruri, de noi înșine, punând deoparte egoismul care ne face să ne închidem în interesele noastre și în bunurile noastre, împiedicându-ne să descoperim frumusețea celuilalt și bucuria de a-i deschide inima. Un drum creștin autentic nu duce la tristețe, ci la bucurie. Într-o lume marcată de atâta "tristețe individualistă" (Exortația apostolică Evangelii nuntiandi, 2), Sanctuarul Despuierii își propune să alimenteze în Biserică și în societate bucuria evanghelică, simplă și solidară.

Un aspect frumos al noului sanctuar este dat de faptul că, în evenimentul despuierii lui Francisc se evidențiază și figura unui păstor, episcopul Guido, care probabil îl cunoscuse, dacă nu chiar îl însoțise în drumul său de convertire, și acum îl primea în alegerea sa decisivă. Este o imagine de maternitate a Bisericii care merită să fie redescoperită, în timp ce condiția de tânăr, într-un cadru general de criză a societății, pune întrebări serioase pe care am voit să fie analizate convocând un Sinod pentru asta. Tinerii au nevoie să fie primiți, valorizați și însoțiți. Nu trebuie să ne temem să le propunem lor pe Cristos și idealurile exigente ale Evangheliei. Dar pentru asta trebuie să stăm în mijlocul lor și să mergem cu ei. Astfel noul sanctuar capătă și valoarea unui loc prețios unde tinerii să poată fi ajutați în discernământul vocației lor. În același timp adulții sunt chemați acolo să se adune în unitate de intenții și de sentimente, pentru ca Biserica să evidențieze tot mai mult caracterul său de familie, iar noile generații să se simtă susținute în drumul lor.

De aceea binecuvântez din inimă noul sanctuar, extinzând binecuvântarea mea la pelerinii care îl vor vizita și la întreaga comunitate diecezană. Sfânta Fecioară, căreia sanctuarul îi rămâne dedicat, să facă simțită toată ocrotirea sa maternă.

16 aprilie 2017, Solemnitatea Învierii Domnului

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat