Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Pentru viața călugărească criza este o oportunitate de schimbare"

Vorbește părintele David Kinnear Glenday, combonian, secretar al Uniunii Superiorilor Generali. Scăderea numărului vocațiilor și scandalurile financiare au lăsat urme, dar sunt semne de revenire. Magisteriul papei Francisc "este sursă de energie pentru persoanele consacrate"

De Francesco Peloso

Părinte Glenday, dumneavoastră sunteți scoțian de origine și din 2009 sunteți secretar al Uniunii Superiorilor Generali (USG); pare că în Europa viața călugărească suferă de acum în mod cronic de o scădere constantă a numărului vocațiilor, sunteți de acord?

Admitem că în general în Europa există o scădere însemnată a numărului vocațiilor. Însă înainte de toate acestea, nu este mereu adevărat, în al doilea rând, dacă astăzi un tânăr francez decide să urmeze viața călugărească, asta indică o alegere foarte radicală; și atunci probabil că este adevărat că nu există multă cantitate, dar un pic de calitate va exista pentru că acest tânăr sau tânără trebuie să ia o asemenea decizie fără multe sprijine sociale sau familiare, deci în mod extrem de convins. În afară de asta, cred că în Europa călugării și călugărițele trăiesc fenomenul în desfășurare fără panică, gândind că acesta este momentul pentru a ne întoarce la rădăcini, pentru a redescoperi esența vieții călugărești; în afară de asta există convingerea că în Europa viața călugărească, deja reînnoită de atâtea ori în secolele trecute, mai devreme sau mai târziu se va reînnoi și în viitor. Apoi din punct de vedere numeric cine poate spune asta: se poate întâmpla ca - o spun ca glumă - probabil că înainte erau prea mulți; dar în fond nu este vorba numai despre o glumă pentru că un aspect al acestui fenomen este că astăzi există conștiința de a se putea dedica Domnului în atâtea "stări", chiar și ca laici de exemplu.

Lărgind privirea dincolo de Europa cadrul se schimbă...

Eu, personal, nu sunt foarte entuziast de cel care se consolează spunând: eh, suntem puțini în Europa, dar suntem mulți în altă parte, în Asia sau în Africa... Pentru că se vede destul de clar cum factorii care au influențat negativ în Europa încep să ajungă și în alte realități și țări. Să ne gândim de exemplu la urbanizare: Biserica, după părerea mea, n-a rezolvat problema urbanizării și cred că și viața călugărească are această problemă. Eu am lucrat 11 ani la Manila, și am verificat că este mult mai dificil să se aibă răspunsuri vocaționale față de trecut, pentru că există mai multă dezagregare, mediul social și contextul nu ajută, nu există formare. Cu alte cuvinte ne convine să înfruntăm dificultățile europene pentru că asta ne va ajuta să ne confruntăm cu aceleași probleme în altă parte.

Care este situația în Africa?

În unele zone se poate avea încă un bun răspuns numeric, dar în mod evident ne vrea un discernământ atent pentru a evita ca atracția față de viața călugărească să fie datorată numai lipsei de alternative de viață. Totuși noi, combonianii, de exemplu, acum ne aflăm aproape cu aproape toți superiorii provinciali din provinciile africane care sunt de origine africană, motiv pentru care vreau să spun: există un răspuns vocațional, și numeric, capabil să conțină un răspuns de consacrați de toată valoarea.

Cum a fost receptat magisteriul papei Francisc de viața călugărească, luând în considerare că este foarte orientat asupra temelor sociale, a raportului dintre nordul și sudul lumii?

Receptarea în largă măsură aș spune că a fost entuziastă. În afară de asta trebuie considerat că papa însuși este un "călugăr", și nu numai pe hârtie, este călugăr ca persoană, ca mod de a concepe slujirea sa, adică o slujire de reformă a Bisericii, de reînnoire, care este sămânța oricărui institut, a oricărui fondator care voia să reînnoiască Biserica. Prin urmare noi ne aflăm mult în sintonie; apoi ne entuziasmează și ne provoacă prin impulsul misionar pe care-l promovează, ideea despre Biserica în ieșire. Aș spune și aici cu o glumă: eram obișnuiți, în raport cu Biserica instituțională, să ne gândim la avangardă, dar acum cu Francisc suntem constrânși să alergăm în urma lui; de fapt nu ne cruță de provocări și de solicitări. Apoi demonstrează un interes viu pentru viața călugărească, întâlnește grupuri de călugări, a întâlnit mereu cele două uniuni (de superioare și superiori) când i s-a cerut asta, și pentru dialoguri de o anumită însemnătate. Motiv pentru care eu spun că el este izvor de energie pentru călugări și uneori creează și acel "zbucium" sănătos care este o provocare.

În ultimii ani au reieșit probleme referitoare la o rea gestiune financiară din partea multor institute, cum evaluați ceea ce se întâmplă?

Problemele reieșite au fost un soi de alarmă sau de deșteptător; o lecție pe care am învățat-o este că trebuie să facem să funcționeze acele "checks and balances" care deja există în constituțiile noastre. Superiorul general nu poate să acționeze singur în privința anumitor lucruri, trebuie să aibă votul consiliului său, economul trebuie să fie obligate să comunice generalului și consiliului. Când aceste și alte mecanisme de garanție nu funcționează sau sunt ignorate, se nasc probleme. Pentru că unele lucruri ar fi fost simplu de rezolvat. Cu privire la cazurile care au ieșit la iveală, reacția institutelor implicate a fost în mod fundamental sănătoasă chiar dacă a fost grea, adică au încercat să învețe din experiență. Și pentru că a fost vorba despre lucruri foarte grave, trăim un moment de purificare.

Dumneavoastră sunteți de acum de mai mulți ani în Italia, unde au apărut multe din aceste scandaluri financiare, dar este și o țară din care au plecat foarte mulți misionari...

Provocările sunt mari precum și dificultățile și cred că poate să existe o anumită rezistența în a primi momentul actual mai degrabă ca pe o oportunitate decât ca pe un declin sau un dezastru. Apoi nu știu cât este de pozitiv raportul dintre viața călugărească și Biserica locală, cred că ar putea să crească simțul de comuniune în folosul tuturor. Însă există încă atâtea resurse umane pentru viața călugărească, mă gândesc de exemplu la diferitele familii franciscane care mi se pare că încă au multă vivacitate chiar și vocațională, și apoi este adevărat: Italia are încă atâția misionari în lume, motiv pentru care situația este de provocare, de oportunitate și desigur că există și oarecare rezistență, dar există multe posibilități pentru viitor.

Să vorbim despre Irlanda: din mare națiune catolică la țară care a trăit o criză profundă în raportul cu Biserica și institutele călugărești datorată și scandalurilor abuzurilor asupra minorilor; cum merg lucrurile acum?

Am impresia că situația este încă destul de dură fie pentru Biserică fie pentru viața călugărească. Însă la bază, în parohii, practica religioasă este încă puternică, vreun ordin călugăresc chiar crește, asta nu înseamnă că este un moment foarte dur din cauza problemelor reieșite. Și asta influențează, totuși oamenii știu să distingă, știu să spună: "Au existat lucruri foarte negative dar nu era totul negativ". Pornind de la această sămânță pozitivă se maturizează și practica religioasă. Însă cu siguranță este un scenariu cu totul diferite de acum 50 de ani, când Irlanda trimitea în toată lumea preoți, surori, frați".

În orice caz papa va merge în Irlanda cu ocazia Întâlnirii Mondiale a Familiilor în 2018, un fapt relevant...

Da, un lucru foarte important, după stilul său. Este evident că el - aproape că s-ar putea spune - cu cât este mai greu locul, cu atât este mai hotărât să meargă acolo. Apoi trebuie luat în considerare că a fost o puternică reînnoire a episcopatului irlandez precum și în trecut raporturi dificile între Sfântul Scaun și guvern care acum sunt depășite.

Părinte Glenday, în lume există grosso modo 800 de mii de surori și 200 de mii de călugări, dar între voi colaborați?

La nivelul celor două uniuni (cea a superiorilor și a superioarelor) ne întâlnim în mod obișnuit, în afară de asta, există câteva comisii comune în care colaborăm: sănătate, educație, dialog, dreptate și pace. Apoi este și o justă autonomie deoarece pentru alte lucruri interesele sunt diferite.

Francisc a vorbit despre ipoteza "bărbaților încercați", a cerut să se discute despre asta. Ce rol pot să aibă laicii în Biserică?

Cred că este un domeniu care trebuie dezvoltat în întregime; cât privește sacramentul preoției și așa mai departe papa a spus: "Să discutăm despre asta!"; ceea ce înseamnă că nu este interzis, se poate deci gândi și că ar putea să fie un lucru bun. Dar cu siguranță toată tema despre laici, despre laice, poate să fie dezvoltată, este mult de făcut.

Pentru voi ca USG este clar în ce zone ale lumii există carență de misionari, lucrați cu privire la fiecare zonă geografică?

Din păcate lipsește o planificare misionară, există numai la nivel informal; Biserica din Africa vorbește despre "solidaritate pastorală organică", dar n-a fost făcută niciodată. Aici, în cadrul celor două uniuni, s-a născut o inițiativă de solidaritate cu Sud Sudanul pentru a desfășura o muncă în acea țară, și este un mic exemplu. Apoi frații mariști și Frații Școlilor Creștine s-au unit pentru refugiații sirieni din Liban, dar o planificare mondială de acest tip încă lipsește, din păcate. Suntem înceți în aceste lucruri, și cu privire la asta încă trebuie să lucrăm pentru că vorbim despre un milion de persoane (între călugări și călugărițe), o armată, foarte prezentă la frontiere, care ar putea să fie organizată un pic mai bine.

(După Vatican Insider, 19 aprilie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat