Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Omilia papei Francisc în Noaptea de Paști (15 aprilie 2017)

"După ce a trecut sâmbăta, în zorii primei zile a săptămânii, Maria Magdalena și cealaltă Marie au venit să vadă mormântul" (Mt 28,1). Putem să ne imaginăm acei pași...: pasul tipic al celui care merge la cimitir, pas obosit de încurcătură, pas slăbit al celui care nu se convinge că totul s-a terminat în acel mod... Putem să ne imaginăm fețele lor palide, udate de lacrimi... Și întrebare: cum se poate ca Iubirea să fi murit?

Spre deosebire de discipoli, ele sunt acolo - așa cum au însoțit ultima respirație a Învățătorului pe cruce și apoi pe Iosif din Arimateea când l-a înmormântat -; două femei capabile să nu fugă, capabile să reziste, să înfrunte viața așa cum se prezintă și să suporte gustul amar al nedreptăților. Și iată-le acolo, în fața mormântului, între durerea și incapacitatea de a se resemna, de a accepta că mereu totul trebuie să se termine așa.

Și dacă facem un efort cu imaginația noastră, pe fața acestor femei putem găsi fețele atâtor mame și bunici, fața copiilor și tinerilor care suportă povara și durerea atâtor nedreptăți inumane. Vedem reflectate în ele fețele tuturor celor care, mergând prin oraș, simt durerea mizeriei, durerea datorită exploatării și a traficului de persoane. În ele vedem și fețele celor care experimentează disprețul pentru că sunt imigrați, orfani de patrie, de casă, de familie; fețele acelora a căror privire revelează singurătate și abandonare pentru că au mâini prea zbârcite. Ele reflectă fața femeilor, mamelor care plâng văzând că viața copiilor lor rămâne înmormântată sub povara corupției care sustrage drepturi și sfărâmă atâtea aspirații, sub egoismul zilnic care răstignește și îngroapă speranța multora, sub birocrația paralizantă și sterilă care nu permite ca lucrurile să se schimbe. În durerea lor, ele au fața tuturor celor care, mergând prin oraș, văd răstignită demnitatea.

Pe fața acestor femeie sunt multe fețe, probabil găsim fața ta și fața mea. Ca ele putem să ne simțim determinați să mergem, să nu ne resemnăm cu faptul că lucrurile trebuie să se termine așa. Este adevărat, purtăm înăuntru o promisiune și o certitudine a fidelității lui Dumnezeu. Dar și fețele noastre vorbesc despre răni, vorbesc despre atâtea infidelități - ale noastre și ale altora -, vorbesc despre tentative și despre bătălii pierdute. Inima noastră știe că lucrurile pot să fie diferite, însă, aproape fără să ne dăm seama, putem să ne obișnuim să conviețuim cu mormântul, să conviețuim cu frustrarea. Mai mult, putem ajunge să ne convingem că aceasta este legea vieții anesteziindu-ne cu evadări care nu fac altceva decât să stingă speranța pusă de Dumnezeu în mâinile noastre. Așa sunt, de atâtea ori, pașii noștri, așa este mersul nostru, ca acela al acestor femei, un mers între dorința lui Dumnezeu și o tristă resemnare. Nu moare numai Învățătorul: cu El moare speranța noastră.

"Și iată, a venit un cutremur mare" (Mt 28,2). Dintr-o dată, acele femei au primit o zguduitură puternică, ceva și cineva face să se cutremure pământul sub picioarele lor. Cineva, încă o dată, le vine în întâmpinare ca să le spună: "Nu vă temeți", însă de data aceasta adăugând: "A înviat după cum a zis!" (Mt 28,6). Și așa este vestea pe, din generație în generație, această noapte sfântă ne-o dăruiește: Să nu ne temem, fraților, a înviat după cum a zis! Chiar acea viață smulsă, distrusă, anihilată pe cruce s-a trezit și palpită din nou (cf. R. Guardini, Il Signore, Milano 1984, 501). Palpitarea Celui Înviat ni se oferă ca dar, ca un cadou, ca orizont. Palpitarea Celui Înviat este ceea ce ne-a fost dăruit și ceea ce ne este cerut să dăruim la rândul nostru ca forță transformatoare, ca ferment de umanitate nouă. Cu Învierea, Cristos nu numai că a dat la o parte piatra de la mormânt, ci vrea să dispară și toate barierele care ne închid în pesimismele noastre sterile, în lumile noastre conceptuale calculate care ne îndepărtează de viață, în căutările noastre obsesive de siguranță și în nemăsuratele ambiții capabile de a ne juca față de demnitatea altuia.

Când Marele Preot, conducătorii religioși în complicitate cu romanii au crezut că pot calcula totul, când au crezut că ultimul cuvânt era spus și că le revenea lor să-l stabilească, Dumnezeu intră năvalnic pentru a tulbura toate criteriile și a oferi astfel o nouă posibilitate. Încă o dată, Dumnezeu ne vine în întâmpinare pentru a stabili și a consolida un timp nou, timpul milostivirii. Aceasta este promisiunea rezervată din totdeauna, aceasta este surpriza lui Dumnezeu pentru poporul său fidel: bucură-te, pentru că viața ta ascunde un germen de înviere, o ofertă de viață care așteaptă trezirea.

Și iată ceea ce ne cheamă această noapte să vestim: palpitarea Celui Înviat, Cristos trăiește! Și este ceea ce a schimbat pasul Mariei Magdalena și al celeilalte Marii: este ceea ce le face să pornească din nou în grabă și să alerge să dea vestea (cf. Mt 28,8); este ceea ce le face să-și revină; se întorc în oraș ca să se întâlnească cu alții.

Așa cum împreună cu ele am intrat în mormânt, tot așa împreună cu ele vă invit să mergem, să ne întoarcem în oraș, să ne revenim. Să mergem împreună cu ele să anunțăm vestea, să mergem... În toate acele locuri unde pare că mormântul a avut ultimul cuvânt și unde pare că moartea a fost unica soluție. Să mergem ca să vestim, ca să împărtășim, ca să revelăm că este adevărat: Domnul este viu. Este viu și vrea să învie în atâtea fețe care au îngropat speranța, au îngropat visele, au îngropat demnitatea. Și dacă nu suntem capabili să lăsăm ca Domnul să ne conducă pe acest drum, atunci nu suntem creștini.

Să mergem și să ne lăsăm surprinși de acești zori diferiți, să ne lăsăm surprinși de noutatea pe care numai Cristos poate s-o dea. Să lăsăm ca duioșia sa și iubirea sa să miște pașii noștri, să lăsăm ca bătaia inimii sale să transforme palpitația noastră slabă.

Francisc

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat