Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Predica părintelui Raniero Cantalamessa din Vinerea Sfântă 2017, în bazilica "Sfântul Petru", din Vatican

Între cer și apă

Am ascultat relatarea Pătimirii lui Cristos. Este vorba în substanță despre relatarea unei morți violente. Știri despre morți, și despre morți violente, nu lipsesc aproape niciodată din telejurnalele de seara. Și în aceste ultime zile le-am ascultat, ca aceea despre cei 38 de creștini copți uciși în Egipt în Duminica Floriilor. Aceste știri se succed cu așa rapiditate încât ne fac să uităm în fiecare seară pe cele din ziua de dinainte. Atunci pentru ce, după 2000 de ani, lumea mai amintește, ca și cum ar fi avut loc ieri, moartea lui Cristos? Este că această moarte a schimbat pentru totdeauna fața morții; ea a dat un sens nou morții fiecărei ființe umane. Asupra ei să reflectăm câteva clipe.

"Dar când au venit la Isus și au văzut că deja murise, nu i-au zdrobit fluierele picioarelor, ci unul dintre soldați i-a străpuns coasta cu o suliță și îndată a ieșit sânge și apă" (In 19,33-34). La începutul activității sale, celui care-l întreba cu ce autoritate alunga pe vânzătorii din templu, Isus a răspuns: "Distrugeți acest templu și în trei zile îl voi ridica". "El vorbea despre templul trupului său" (1,19.21), a comentat Ioan cu acea ocazie, și iată că acum același evanghelist ne atestă că din coasta acestui templu "distrus" curg apă și sânge. Este o aluzie evidentă la profeția lui Ezechiel care vorbea despre viitorul templu al lui Dumnezeu, din coasta căruia curge un fir de apă care devine mai întâi un pârâiaș, apoi un fluviu navigabil și în jurul căruia înflorește orice formă de viață (cf. 47,1 șu).

Dar să pătrundem în izvorul acestui "râu de apă vie" (In 7,38), în inima străpunsă a lui Cristos. În Apocalips același discipol pe care-l iubea Isus scris: "Și am văzut stând în picioare, la mijloc, între tron și cele patru ființe și între bătrâni, un Miel ca înjunghiat" (5,6). Înjunghiat, dar în picioare, adică străpuns, dar înviat și viu.

Există de acum, înăuntrul Treimii și înăuntrul lumii, o inimă umană care pulsează, nu numai metaforic, ci realmente. De fapt, dacă Cristos a înviat din morți, și inima sa a înviat din morți; ea trăiește, ca tot restul trupului său, într-o dimensiune diferită de cea dinainte, reală, chiar dacă mistică. Dacă Mielul trăiește în cer "înjunghiat, dar stând în picioare", și inima sa împărtășește aceeași stare: este o inimă străpunsă dar vie; veșnic străpunsă, tocmai pentru că veșnic vie.

A fost creată o expresie pentru a descrie grămada de răutate care se poată îngrămădi în sânul omenirii: "inimă de întuneric". După jertfa lui Cristos, mai profundă decât inima de întuneric, palpită în lume o inimă de lumină. De fapt, Cristos, înălțându-se la cer, nu a abandonat pământul, așa cum, întrupându-se, nu abandonase Treimea.

"Acum se împlinește planul Tatălui - spune un antifon de la Liturgia Orelor - să facă din Cristos inima lumii". Aceasta explică optimismul creștin ireductibil care a făcut-o pe o mistică medievală să exclame: "Păcatul este inevitabil, dar totul va fi bine și totul va fi bine și orice specie de lucru va fi bine" (Iuliana de Norwich).

Călugării certozini au adoptat o stemă care figurează la intrarea în mănăstirile lor, în documentele lor oficiale și în alte ocazii. În ea este reprezentat globul pământesc, surmontat de o cruce, având scris în jur: Stat crux dum volvitur orbis: Stă nemișcată crucea, printre tulburările din lume.

Ce reprezintă crucea, pentru a fi acest punct ferm, acest catarg în mijlocul unduirii lumii? Ea este "nu"-ul definitiv și ireversibil al lui Dumnezeu spus violenței, nedreptății, urii, minciunii, la tot ceea ce numim "răul"; și este în același timp "da"-ul la fel de ireversibil spus iubirii, adevărului, binelui. "Nu" spus păcatului, "da" spus păcătosului. Este ceea ce Isus a practicat în toată viața sa și ceea ce acum consacră definitiv cu moartea sa.

Motivația acestei distincții este clară: păcătosul este creatură a lui Dumnezeu și păstrează demnitatea sa, în pofida tuturor nelegiuirilor sale; păcatul nu; el este o realitate contrafăcută, adăugată, rod al propriilor patimi și al "invidiei diavolului" (Înț 2,24). Este aceeași motivație pentru care Cuvântul, întrupându-se, a asumat totul din om, cu excepția păcatului. Tâlharul cel bun, căruia Isus muribund îi promite paradisul, este demonstrația vie a toate acestea. Nimeni nu trebuie să dispere; nimeni nu trebuie să spună, asemenea lui Cain: "Vina mea este prea mare pentru a o putea duce" (Gen 4,13).

Crucea nu "stă" așadar împotriva lumii, ci pentru lume: pentru a da un sens întregii suferințe care a existat, există și va exista în istoria umană. "Pentru că Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea - îi spune Isus lui Nicodim -, ci ca lumea să fie mântuită prin el" (In 3,17). Crucea este proclamația vie că victoria finală nu este a celui care triumfă asupra altora, ci a celui care triumfă asupra sa însuși; nu a celui care provoacă suferință, ci a celui care suferă.

Dum volvitur orbis, în timp ce lumea face evoluțiile sale. Istoria umană cunoaște multe treceri de la o eră la alta: se vorbește despre perioada de piatră, de bronz, de fier, despre perioada imperială, despre era atomică, despre era electronică. Dar astăzi există ceva nou. Ideea de tranziție nu mai este suficientă pentru a descrie realitatea în act. La ideea de schimbare trebuie să se alăture cea de fărâmițare. Trăim, a fost scris, într-o societate "lichidă"; nu mai există puncte ferme, valori indiscutabile, nicio stâncă în mare, de care să ne prindem, sau de care să ne izbim eventual. Totul este fluctuant.

S-a realizat cea mai rea dintre ipotezele pe care filozoful le prevăzuse ca efect al morții lui Dumnezeu, aceea pe care venirea super-omului trebuia s-o împiedice, dar pe care n-a împiedicat-o: "Ce am făcut noi să dezlegăm acest pământ de lanțul soarelui său? Unde se mișcă acum? Unde ne mișcăm noi? Departe de toți sorii? Nu este prăbușirea noastră una veșnică? Și în spate, alături, în față, pe toate părțile? Mai există un sus și un jos? Oare nu bântuim ca printr-un nimic infinit?" (F. Nietzsche, Știința veselă, aforism 125).

S-a spus că "a-l ucide pe Dumnezeu este cel mai oribil dintre sinucideri", și este aceea pe care în parte o vedem. Nu este adevărat că "unde se naște Dumnezeu, moare omul" (Jean-Paul Sartre); este adevărat contrariul: unde moare Dumnezeu, moare omul.

Un pictor suprarealist din a doua jumătate a secolului trecut (Salvador Dalí) a pictat un crucifix care pare o profeție a acestei situații. O cruce imensă, cosmică, având deasupra un Cristos, la fel de monumental, văzut de sus, cu capul înclinat în jos. Însă, sub el nu este uscatul, ci apa. Crucifixul nu este suspendat între cer și pământ, ci între cer și elementul lichid al lumii.

Această imagine tragică (există, pe fundal, și un nor care ar putea face aluzie la norul atomic), conține însă și o certitudine mângâietoare: există speranță și pentru o societate lichidă ca a noastră! Există speranță, pentru că pe ea "stă crucea lui Cristos". Este ceea ce ne face să repetăm în fiecare an liturgia din Vinerea Sfântă cu cuvintele poetului Venanțiu Fortunatus: O crux, ave spes unica, Bucură-te, o, cruce, unică speranță a lumii.

Da, Dumnezeu a murit, a murit în Fiul său Isus Cristos; dar n-a rămas în mormânt, a înviat. "Voi l-ați răstignit - strigă Petru mulțimii în ziua de Rusalii - dar Dumnezeu l-a înviat!" (Fap 2,23-24). El este cel care "era mort, dar acum trăiește în veci" (Ap 1,18). Crucea nu "stă imobilă în mijlocul tulburărilor din lume" ca amintire a unui eveniment trecut, sau un pur simbol; stă ca o realitate în act, vie și activă.

Nu trebuie să ne oprim, ca sociologii, la analiza societății în care trăim. Cristos n-a venit să explice lucrurile, ci să schimbe persoanele. Inima de întuneric nu este numai cea a vreunui răufăcător ascuns în adâncul junglei, și nici cea a societății care l-a produs. În măsură diferită este înăuntrul fiecăruia dintre.

Biblia o numește inima de piatră: "Voi îndepărta inima de piatră din trupul vostru și vă voi da o inimă de carne" (36,26). Inimă de piatră este inima închisă la voința lui Dumnezeu și la suferința fraților, inima celui care adună sume nemărginite de bani și rămâne indiferent la disperarea celui care nu are un pahar de apă de dat copilului său; este și inima celui care se lasă complet dominat de patima necurată, gata să ucide pentru ea sau să ducă o viață dublă. Pentru a nu rămâne cu privirea mereu îndreptată spre exterior, spre alții, să spunem mai concret: este inima noastră de slujitori ai lui Dumnezeu și de creștini practicanți dacă încă trăim în mod fundamental "pentru noi înșine" și nu "pentru Domnul".

Este scris că în momentul morții lui Cristos "catapeteasma templului s-a sfâșiat în două de sus până jos, pământul s-a cutremurat, pietrele s-au despicat, mormintele s-au deschis și multe trupuri ale sfinților morți au înviat" (Mt 27,51 șu). De obicei, se dă despre aceste semne o explicație apocaliptică, asemenea unui limbaj simbolic necesar pentru a descrie evenimentul escatologic. Însă ele au și o semnificație parenetică: indică ceea ce trebuie să se întâmple în inima celui care citește și meditează Pătimirea lui Cristos. Într-o liturgie ca aceasta de astăzi, sfântul Leon cel Mare le spunea credincioșilor: "Să tremure natura umană în fața supliciului Răscumpărătorului, să se frângă stâncile inimilor infidele și cei care erau închiși în mormintele mortalității lor să vină afară, ridicând piatra care apăsa asupra lor" (Sermo 66, 3: PL 54, 366).

Inima de carne, promisă de Dumnezeu în profeți, este de acum prezentă în lume: este inima lui Cristos străpunsă pe cruce, aceea pe care o venerăm ca "Preasfânta Inimă". Primind Euharistia, credem cu fermitate că acea inimă vine să bată și înlăuntrul nostru. Privind peste puțin timp crucea să spunem din adâncul inimii, asemenea vameșului din templu: "Dumnezeule, ai milă de mine păcătosul!", și atunci și noi, asemenea lui, ne vom întoarce acasă "justificați" (Lc 18,13-14).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat