Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Vinerea Mare - 2017

Înainte de sărbătoarea Paștelui, știind Isus că i-a venit ceasul, iubindu-i pe ai săi, până la sfârșit i-a iubit (cf. In 13,1).

Este Vinerea Mare și Sfântă, este ziua în care Dumnezeu Tatăl în prezența Duhului Sfânt, își descoperă în Isus Cristos, răstignit de bunăvoie pe cruce, culmea iubirii sale față de oamenii păcătoși căzuți în ghearele satanei, ale morții și ale pierzării veșnice.

Acum, de Vinerea Mare și Sfântă se văd împlinite cuvintele mângâietoare ale Scripturii pentru noi: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că l-a dat pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). "Dumnezeu și-a arătat dragostea față de noi prin faptul că, pe când eram noi încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi; că pe când eram vrăjmași, am fost împăcați cu Dumnezeu, prin moartea Fiului său" (Rom 5,8.10).

De aceea, Isus ajungând la momentul pătimirilor și morții sale mântuitoare, Isus a exclamat: "A venit ceasul ca Fiul Omului să fie preamărit" (In 12,23), apoi a continuat: "Acum are loc judecata acestei lumi; acum, conducătorul acestei lumi va fi aruncat afară; Acum, când voi fi înălțat de pe pământ, îi voi atrage la mine pe toți oamenii" (In 12,30-32).

Cele pe care le voi istorisi acum, au fost scrise de un anume Michel Balais, în anul 1978, în revista braziliană "Revue" și și-au avut deznodământul în anul 1947. În urma unei nașteri foarte grele, o mamă din Brazilia, a murit lăsând în urmă doi gemeni. Tatăl murise cu ceva timp în urmă într-un accident, iar cei doi copii au fost dați spre adopție la două familii diferite, fără să știe unul de altul. Unul dintre copii, pe nume Juan, a fost luat de familia Faris, care la acel moment nu avea copii, dar aștepta. Al doilea copil, pe nume Armando, a fost adoptat de familia Escalantes, o familie bogată care nu putea avea copii, unde tatăl adoptiv era director la compania UBB International din USA.

Familia Faris, primind de la Dumnezeu copilul așteptat, l-a neglijat pe Juan care la vârsta de 10 ani a fugit de acasă și a ajuns necredincios, hoț, criminal și condamnat la moarte. Cel de-al doilea copil, Armando, a ajungând în familia Escalantes care nu putea naște copii, a fost crescut în credință și onestitate, ajutând pe părinții săi.

Într-o zi, Armando, citind ziarul, ochii i-au căzut pe prima pagină care anunța o crimă oribilă. Criminalul semăna leit cu el. Citind articolul a aflat că Juan era de aceeași vârstă cu el, că mai are un frate geamăn și că a fost în copilărie a fost adoptat de o familie, iar celălalt copil a fost adoptat de o altă familie. Armando a stat de vorbă cu tatăl său și a aflat că el era fratele geamăn al ucigașului. După un timp, Armando, care era un bun creștin, le-a împărtășit părinților săi adoptivi planul lui de salvare a fratelui său, făcând schimb cu el, să moară în locul lui. Ajutat de influența tatălui său a reușit să ajungă în celula fratelui său și a schimbat cu el hainele și soarta. Armando i-a spus fratelui său, Juan: "Adu-ți aminte că de acum tu nu mai trăiești viața ta, ci viața lui Armando Escalantes. Un alt om nu va mai muri pentru tine. Trăiește demn de iubirea mea". Armando a primit moartea în locul fratelui său. Iar Juan s-a dus în familia Escalantes, în locul lui Armando, unde, după spusele martorilor, a dus o viață schimbată.

Iată că un "Altul" a murit de bunăvoie și în locul nostru, pe când și noi eram păcătoși și fără speranță; iar acesta este Mântuitorul nostru Isus Cristos a cărui moarte pentru noi și în locul nostru o retrăim chiar astăzi, dar și la fiecare sfântă Liturghie; iar noi am venit astăzi la biserică și venim mereu la sfânta Liturghie, ca să-i arătăm recunoștința pentru faptul că a murit pentru noi și în locul nostru, pentru ca noi să trăim. Ca un om să moară pentru altul, deși rar, s-a mai auzit, ca în exemplul de mai sus; dar ca un Dumnezeu sfânt să moară pentru niște păcătoși, nu s-a mai auzit niciodată la nici o altă religie necreștină (cf. Rom 5,7-8). Într-adevăr, Isus a tradus în faptă ceea ce spusese la Cina de Taină: "Nu este mai mare dragoste decât să-și dea cineva viața pentru prietenii săi. Voi sunteți prietenii mei, dacă faceți ce vă poruncesc eu" (In 15,13-14).

Prin neascultarea noastră, toți merităm condamnarea la moarte. Însă Mântuitorul Isus s-a coborât în închisoarea noastră, a luat haina trupului nostru și, prin jertfa sa de pe cruce, ne-a oferit haina curată a harului său. Iar la acest schimb minunat este chemat orice om. Scriptura spune: "Voi ați fost răscumpărați nu prin lucruri pieritoare, argint sau aur, ci cu sângele prețios al lui Cristos, Mielul fără pată" (1Pt 1,18-19). "Prin el toți avem intrarea deschisă într-un singur Duh la Tatăl" (Ef 2,18). "Sângele lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, ne curăță de orice păcat" (1In 1,7).

Noi însă putem primi mântuirea lui Isus de la cruce, dar o și putem refuza. În anul 1892, niște tâlhari din SUA, Wilson și Porter, au fost condamnați la moarte pentru furturi deosebit de grave. Cineva a avut prilejul să ceară grațiere pentru ei și ea li s-a acordat. Wilson a primit grațierea și a fost eliberat, dar Porter a refuzat grațierea și a fost condamnat.

Este Vinerea Mare și Sfântă, deși dintr-un anumit punct de vedere această zi pare o zi dureroasă și de înfrângeri, căci Dumnezeu le-a dăruit oamenilor spre mântuire un prunc plăpând la Crăciun, iar ei, ca vierii nerecunoscători din evanghelie, i-au trimis înapoi lui Dumnezeu pe Fiul său ucis în chinuri grele (cf. Mt 12,38). Dar, dintr-un alt punct de vedere, Vinerea Mare și Sfântă este o zi de mari victorii ale lui Isus, victorii asupra diavolului, asupra morții și asupra tuturor dușmanilor lui și ai noștri, căci tocmai moartea lui Isus a fost singura armă rămasă după păcat pentru a-i birui pe dușmanii noștri și să ne mântuiască. Învierea de a treia zi fiind confirmarea și ratificarea acestor victorii ale lui Isus de către Tatăl ceresc. Toate lucrurile mari și bune au un preț, atât pentru Fiul lui Dumnezeu care de bunăvoie a primit să moară ca să nu murim cu toții, cât și pentru noi, oamenii de mântuit.

Acesta este înțelesul zilei de Vinerea Mare și Sfântă: Dumnezeu ne-a iubit și ne iubește. Dumnezeu ne-a iubit și înainte și după păcat. Dumnezeu a știut ce a însemnat păcatul și ce urmări a avut asupra oamenilor, a știut că din cauza păcatului oamenii se vor răzvrăti contra lui și că își vor ridica mâna asupra Fiului său, căci așa de viclean a creat satana veninul păcatului. Dar Dumnezeu nu a intrat în jocul satanei. De aceea, din iubire față de noi, Dumnezeu astfel a conceput planul său de mântuire, ca însăși veninul diavolului, pus în oameni prin păcat, să slujească la împlinirea planului său mântuitor, răutate arătată cu precădere în Vinerea Mare și Sfântă prin răzvrătirea fără precedent a oamenilor satanei și ai morții contra lui Dumnezeu și contra Fiului său. Dumnezeu a știut tăria veninului pus de diavol, dar diavolul este cel care nu a știut și nu a priceput iubirea, puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu, că tocmai otrava lui diabolică pusă în om o va întoarce asupra lui (cf. Ioel 3,8; 1Cor 1,21), căci îl va înfrânge rușinos și definitiv, iar oamenilor care vor veni la Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, vor fi mântuiți.

Iată deci că toate nedreptățile, chinurile și cruzimile la adresa lui Isus săvârșite de oamenii satanei și ai morții, în Vinerea Mare, au fost, de fapt, "victorii și preamăririi" ale lui Isus (cf. In 13,31). Mare taină a credinței este pentru noi, creștinii, ca, în urmarea lui Cristos, să vedem în nedreptăți, în calomnii, în răstălmăciri de cuvinte și fapte, în umilințe, în chinuri și în moarte, iubirea, puterea, înțelepciunea și mântuirea lui Dumnezeu. Sfântul Ignațiu de Antiohia (50-115), pregătindu-se pentru martiriu, spunea: "Când voi fi jertfit împreună cu Domnul, atunci voi fi creștin". Să cerem harul de a ști să recunoaștem în suferințe acțiunea lui Dumnezeu care ne transformă viața și ne-o face rodnică.

Evanghelia ne spune că Isus s-a lăsat de bună voie în mâinile dușmanilor (cf. Mt 26,53) pentru că el ca Fiu al lui Dumnezeu deținea controlul (cf. In 10,18) și de aceea numai "aparent s-a lăsat învins" de răutatea diavolului și a morții și dus în locuințele lor, pentru că voia să-i învingă pe dușmanii săi și ai noștri chiar la ei acasă, tocmai acolo unde ei se credeau cei mai puternici, și să facă din temnițele lor o închisoare veșnică pentru ei (cf. Ap 20,7). Că diavolul și moartea au fost biruiți de moartea lui Isus chiar la ei acasă o arată însăși învierea lui de a treia zi (cf. Mc 16,6), dar și învierea multor suflete captive în locuințele lor care s-au arătat lumii de la moartea și până la învierea sa (cf. Mt 27,53).

Când și noi, ucenicii lui Isus, nu vom protesta contra dușmanilor care pe nedrept ne vor răul, numai aparent vom fi învinși, căci vom arăta ca Isus, ca toți martirii și creștinii buni din toate timpurile, că noi deținem controlul și noi suntem învingătorii și că noi vom învia spre viața veșnic fericită și nu ei.

Pentru cei răi, Isus și aleșii săi, din care ei "mușcă" în această viață, sunt cea mai periculoasă otravă și cel mai puternic explozibil pe care îl înghit, căci îi distrug din interior. Să privim la toți dușmanii lui Isus și ai aleșilor lui Isus din tot decursul istoriei și ne vom convinge de acest adevăr. Să privim numai la diavol și la moarte, cei care astăzi prin acoliții lor, au avut obrăznicia și îndrăzneala "să muște" din trupul lui Isus. Ei "și-au mâncat" propria lor înfrângere și osândă. Au atins un trup, dar s-au izbit de un Dumnezeu teribil. Au atins "om din carne", dar s-au izbit de puterile divine ale cerului. L-au legat pe Isus cu funii, dar s-au trezit legați ei cu lanțurile infernului. L-au omorât și l-au dus pe Isus în locuințele lor, dar "și-au înghițit" propria lor moarte (cf. Prov 28,10).

Iar victoria lui Isus este și victoria noastră. Dacă îl vom copia pe Isus în trăirea noastră (cf. 1In 2,6), ne vom bate veșnic joc de diavol, de moarte și de toți adepții lor și vom spune cu Isus și cu toți cei credincioși care au priceput acest adevăr: "Cum ai căzut din cer, luceafăr strălucitor, fiu al zorilor! Cum ai fost doborât la pământ, tu, biruitorul neamurilor!" (Is 14,12)! "Moarte, unde îți este ciuma? Locuință a morților, unde îți este nimicirea? Unde îți este biruința, moarte? Unde îți este boldul tău, moarte" (Os 13,14; 1Cor 15,55). "Unde este înțeleptul? Unde este cărturarul? Unde este vorbărețul veacului acestuia? N-a prostit Dumnezeu înțelepciunea lumii acesteia" (cf. 1Cor 1,20)?

Dar la moartea lui Isus nu a fost răscumpărat numai omul, ci și universul care prin păcatul strămoșesc a pierdut și el din strălucire și aștepta de multă vreme izbăvirea (cf. Rom 8,19-22).

Toată această istorie de iubire, înțelepciune și putere nemaiauzite, celebrată de noi în Vinerea Mare și Sfântă, Isus ne-a lăsat-o în ziua de Joia Mare în sfânta Euharistie. Transformarea noastră începută la Botez este un proces care durează toată viața. În pâinea frântă și în vinul ieșit din zdrobitor, care este Isus frânt în chinuri și cu sângele vărsat pe cruce, avem toată iubirea Calvarului, toate minunile mântuitoare izvorâte din ea, toate puterile divine ca să putem întări zi de zi legătura noastră cu el, care este o lucrare ce durează toată viața, ca să ne împlinim astfel speranțele noastre de bine și fericire.

Timpul dintre prima venire și a doua venire a lui Isus este un timp privilegiat, căci moartea și satana sunt răniți de moarte, ne putem lepăda mai ușor de ei și ne putem decide mai lesne pentru Isus biruitorul, pentru că ne putem întări și cu toată biruința și dumnezeirea lui din Euharistie.

Evanghelia pătimirilor și morții lui Isus din Vinerea Mare și Sfântă (cf. In 18,1-42), ne spune astăzi că o mulțime de oameni strigau împotriva lui Isus și-i cereau moartea. Acești oameni de Florii, câteva zile mai înainte, și-au așezat veșmintele și prin ele inimile la picioarele lui Isus și îi cântau Osana, Doamne, miluiește-ne! Dar la nici o săptămână distanță, amăgiți din nou de satana și de oamenii lui, odată cu hainele pe care și le-au luat înapoi, și-au luat și inimile, și cântul și cuvântul.

De multe ori și noi, ca evreii de Florii, când am simțit puterea și farmecul iubirii minunate ale lui Isus, ne-am hotărât să-l urmăm fără șovăire pe calea iubirii, pe calea sfințeniei și a mântuirii. Dar, apoi, întâlnindu-ne cu vechile ocazii de păcat și cu vechii prieteni, ne-am luat înapoi inima, promisiunea și cântul unei vieți frumoase de credință. Biserica ne spune astăzi că a ne lua înapoi hotărârile cele bune de a-l urma pe Isus pe calea care duce spre cer este echivalent nu numai cu strigătul împotriva lui Isus, ci este echivalent și cu răstignirea din nou pe Isus (cf. Evr 6,6).

Închei cu o rugăciune luată din Calendarul "Cinci pâini de orz" 2017: "Cât te-am făcut să suferi, Isuse, în ciuda iubirii pe care ne-ai dăruit-o! Coroana de spini, care ți-a fost îndesată pe cap, este rodul păcatelor noastre. În loc să te cinstim ascultând de tine, te-am disprețuit în atâtea moduri. Iartă-ne, Isuse și ajută-ne să te urmăm!"

Ne închinăm ție, Cristoase, și te binecuvântăm. Căci prin sfânta ta cruce, ai răscumpărat lumea!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat