Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: Predica rostită de PS Aurel Percă la Liturghia crismei (13 aprilie 2017)

Preasfințite, dragi confrați preoți, iubiți diaconi și seminariști,
Dragi persoane consacrate,
Iubiți credincioși,

Ca în fiecare Joia Sfântă trăim astăzi un moment deosebit de intensă comuniune preoțească. La Liturghia Crismei sunt chemați toți preoții diecezei pentru a concelebra în jurul episcopului și pentru a exprima astfel, în mod sensibil, comuniunea profundă care ne leagă în virtutea apartenenței comune la colegiul preoțesc al acestei Biserici locale, Dieceza de Iași.

Originea este alegerea pe care Isus a făcut-o cu persoana noastră săracă, pentru a o asocia la misiunea sa. El, Unsul lui Dumnezeu, a voit să ne ungă și pe noi pentru ca să putem trăi întreaga noastră viață în slujirea poporului său, a trupului lui Cristos.

În episodul prezentat de evanghelie, Isus, deja în toiul misiunii sale publice, se întoarce la Nazaret, unde își petrecuse primii ani ai vieții sale. Intră în sinagogă, fiind zi de sâmbătă, și este invitat să citească. Este un moment solemn. Momentul dificil în care omul Isus din Nazaret se întoarce în ținutul care l-a văzut copil și care vrea să reveleze acum concetățenilor săi care este adevărata sa identitate. Toți cei prezenți se gândeau că îl cunosc și se gândeau de asemenea că au înțeles capitolul 61 din Isaia, pe care l-am ascultat la începutul celebrării noastre. Profetul vorbește despre Duhul Domnului care umple de prezența sa pe cel pe care îl trimite. "Aceste cuvinte - spune Isus - au fost spuse pentru mine, în vederea revelării mele".

Această ungere devine definitivă în Isus. În el apare cu adevărat fața lui Dumnezeu. În el este adresat în mod definitiv săracilor vestea cea bună a mântuirii. În el se inaugurează anul de har care va ocupa toată istoria până la sfârșitul timpurilor.

Isus își atribuie sieși această misiune: "Astăzi s-a împlinit această scriptură pe care ați ascultat-o". Dar în același timp dorește, în imensa sa pasiune pentru oameni, ca anunțul eliberării, ca harul eficace al Domnului, să invadeze timpul și spațiul, să ajungă până la marginile lumii, până la ultima zi a timpului. Iată de ce Domnul face părtaș de ungerea sa poporul său și în el, cu o misiune specială, în asociază pe preoți.

"Duhul Domnului este asupra noastră, de aceea ne-a consacrat cu ungere și ne-a trimis să vestim săracilor vestea cea bună" (Lc 4,18).

Sunt cuvinte pe care le putem repeta și noi, dragi confrați!

Să nu uităm niciodată că am primit același Duh al lui Isus, că s-a coborât asupra noastră și ne-a consacrat cu ungere, în ziua în care am fost sfințiți preoți. Duhul Domnului ne-a consacrat pentru a aparține în totalitate lui Cristos, pentru a ne configura cu el, marele și veșnicul Preot, pentru a fi trimiși, pentru a fi în misiune, adică pentru a duce săracilor vestea cea bună a mântuirii. Nu este o doctrină rece, nu este un codice etic, dar este evanghelia însăși, este Cristos mort și înviat pentru noi! Numai pe el trebuie să-l dăm oamenilor pe care îi întâlnim și îi avem în grijă. Am fost consacrați pentru a fi trimiși și pentru a-l vesti pe Cristos oamenilor prin cuvânt și exemplul nostru.

Viața preotului este în referința la poporul său. Preotul a fost "uns" în ziua hirotonirii, pentru a fi "pentru popor". Scrisoarea către evrei spune despre preot: "Ex hominibus assumptus, pro hominibus constituitur".

"Adsum", "iată-mă!", am spus în ziua hirotonirii noastre împreună cu profetul Isaia, când s-a auzit glasul Domnului care întreba: "Pe cine voi trimite și cine va merge pentru mine?" A răspuns profetul Isaia: "Iată-mă, trimite-mă!" (Is 6,8).

Apoi Domnul însuși, prin mâinile episcopului, ne-a impus mâinile și noi ne-am dăruit misiunii sale.

De aceea cu emoție trăim această zi și ne întoarcem la izvoarele preoției noastre, cântând împreună cu Psalmul 88: "Îndurările Domnului în veci le voi cânta", exprimând sentimentele de bucurie și de recunoștință pentru darul sfintei Preoții.

Lecturile de astăzi și psalmul responsorial ne vorbesc despre "unși". Slujitorul lui Jahve din Isaia, regele David și Isus Domnul nostru. Cei trei au în comun ungerea pe care o primesc și, la rândul lor, este destinată să ungă poporul fidel al lui Dumnezeu, ai cărui servitori sunt; ungerea lor este pentru cei săraci, pentru cei închiși, pentru cei asupriți. Ungerea cu untdelemn ca o consacrare care, prin puterea Duhului Sfânt, transformă și abilitează persoana pentru misiune, o misiune de mântuire și de milostivire.

Lectura a doua din Cartea Apocalipsului vorbește despre Isus Cristos, Mesia, unsul Domnului, "alfa și omega istoriei": cel care este, care era și care vine și care ne-a consacrat la rândul nostru ca popor preoțesc spre slava Tatălui și mântuirea lumii.

Liturghia Crismei își ia numele de la binecuvântarea uleiurilor. În acest rit se manifestă fie originea vocației noastre, cât și finalitatea sa. De multe ori am întâlnit preoți care abia doreau să retrăiască Liturghia Crismei, pentru a reîmprospăta ungerea pe care au primit-o în ziua sfințirii între preot.

Uleiul este așadar protagonistul acestei celebrări, totuși nu în înțeles alimentar, dar în sensul de ungere care fortifică, care dă frumusețe, care face ca trupul să strălucească și în același timp este balsam, medicament pentru răni. Uleiurile sfinte sunt într-adevăr destinate ungerii capului și a frunții, a pieptului și a mâinilor. Uleiul devine semn fundamental a două lucruri: consacrare și misiune.

1. Consacrare mai întâi: este un semn al absorbirii depline a persoanei în iubirea Domnului în vederea slujirii Împărăției. Uleiul impregnează, pătează într-un mod special, pentru că prin structura sa reușește să pătrundă în porii pielii, în porii lucrurilor. Nu numai acoperă, dar pătrunde, impregnează și putem spune că transformă obiectul, amestecându-se cu acesta. Aceasta înseamnă consacrarea persoanei, predarea totală a persoanei în mâinile lui Dumnezeu în vederea îndeplinirii unei misiuni.

Uleiul, în această primă semnificație, ne amintește că viața noastră de preot aparține lui Dumnezeu, care cu iubirea sa milostivă ne-a venit în întâmpinare, ne-a iertat și continuă să ne ierte, făcându-ne să intrăm în condiția fiilor săi preaiubiți. Acest lucru este adevărat pentru orice creștin în virtutea Botezului și a sfintei Confirmațiuni. Pentru noi, preoții și episcopii, într-un mod special prin sacramentul Preoției pe care l-am primit.

A ne aminti de această ungere sfântă a noastră, înseamnă a ne aminti de iubirea fără limite a lui Dumnezeu față de fiecare dintre noi și în același timp, că suntem îmbrățișați de iubirea sa milostivă. Recunoscători Domnului pentru aceasta, vrem să ne rugăm totuși pentru ca în fiecare zi să coboare în noi "uleiul milostivirii" lui Dumnezeu, pentru a fi complet cuceriți, pentru că nu ne mai putem lipsi de el, de când a intrat "în pielea noastră" sau "sub pielea noastră" prin ungerea preoțească.

2. Uleiul - semn de consacrare, dar și semn al misiunii. Acesta este uleiul. Ne face să ne gândim la ceea ce Domnul ne-a încredințat: o misiune de gingășie și de milostivire. "Domnul m-a uns și m-a trimis să le duc săracilor vestea cea bună".

Uleiul are proprietatea de a înlătura asperitățile lucrurilor, de a face mai mobilă articulația mecanismelor, permițând depășirea frecării. Putem spune că noi, preoții, am fost trimiși să "ungem" cu untdelemnul bucuriei care este Cristos Domnul, pentru ca orice om să cunoască iubirea adevărată și să fie în măsură la rândul său să iubească. Ungerea pe care suntem chemați să o facem reprezintă misiunea Bisericii și a creștinului în lume.

Ea constă în "a unge" cu Cristos toată lumea, în "a unge" cu sfânta ungere pe toți frații noștri, făcând să coboare din belșug uleiul milostivirii și al mângâierii în lumea noastră de astăzi, în acest context social al nostru, pentru ca să se reînnoiască și să devină spațiu de fraternitate, de bunătate, de dreptate, de iubire. Aceasta trebuie să fie misiunea noastră, angajarea noastră, preocuparea noastră.

În mijlocul unei lumi răvășite, neliniștite, care pare să piardă tot mai mult sensul valorilor creștine, în mijlocul unei lumi marcată de atâta neînțelegere, de nedreptăți, de rivalități, de violență, suntem chemați să vărsăm uleiul compătimirii și al bunătății, uleiul gingășiei și al răbdării.

Este misiunea noastră, dragi confrați: în acest moment, în acest timpuri, suntem chemați să vărsăm din preoția noastră uleiul împăcării, a dreptății, a bunătății, a gingășiei, a milostivirii. De multe ori suntem chemați să vărsăm:

- Uleiul acțiunii pastorale desfășurată în tăcere...

- Uleiul înțelegerii plină de simpatie față de alții

- Uleiul umilinței și al blândeții

- Uleiul iertării

- Uleiul rugăciunii pentru alții

- Uleiul zâmbetului, al dialogului și al disponibilității simple și zilnice

- Uleiul simțului de responsabilitate pentru orice cuvânt care este spus și pentru orice gest care este făcut

- În sfârșit, uleiul chiar și al unui simț sănătos al umorului.

Papa Francisc, la prima celebrarea a Liturghiei Crismei, în anul 2013, după ce a fost ales papă, pentru a arăta eficacitatea Sfintei Crisme, el s-a folosit de cuvintele Psalmului 133 și a făcut următorul comentariu:

"Este ca untdelemnul de preț, care turnat pe capul lui, se coboară pe barbă, pe barba lui Aron, care se prelinge pe marginea veșmintelor sale" (v. 2).

Imaginea uleiului care se prelinge, care coboară de pe barba lui Aron până la poala veșmintelor sale sacre, este imaginea ungerii sacerdotale care prin intermediul Celui Uns ajunge până la marginile universului reprezentat în veșmintele preoțești.

Veșmintele sacre ale marelui preot în Vechiul Testament sunt bogate în simboluri; unul dintre ele este acela al numelor fiilor lui Israel imprimate pe pietrele scumpe care împodobeau veșmântul, de la care provine casula noastră actuală; marele preot purta și un pieptar pe care erau imprimate numele celor douăsprezece triburi ale lui Israel. Aceasta înseamnă că preotul celebrează luând pe umerii săi poporul încredințat lui și purtând numele lor imprimate în inimă. Când ne îmbrăcăm cu umila noastră casulă, poate să ne facă bine să simțim pe umeri și în inimă greutatea și chipul poporului nostru credincios, al sfinților noștri și al martirilor noștri, care în acest timp sunt așa de mulți!"

Iar "uleiul prețios" care unge capul lui Aron nu se limitează să parfumeze persoana sa, ci se prelinge și ajunge la "periferii", un cuvânt des repetat de papa Francisc. Domnul va spune clar aceasta: ungerea sa este pentru cei săraci, pentru cei închiși, pentru cei bolnavi și pentru cei care sunt triști și singuri.

Ungerea, iubiți frați, nu este pentru a ne parfuma pe noi înșine și cu atât mai puțin ca să o păstrăm într-o sticluță, pentru că uleiul ar deveni rânced... și inima amară. Gândiți-vă la un preot cu o inimă de râncedă... amară... acră... tristă... Ce s-a ales din "uleiul bucuriei" vărsat în inima lui în ziua hirotonirii?

Preotul bun se recunoaște din modul cum este uns poporul său; aceasta este o dovadă clară. Atunci când oamenii noștri sunt unși cu ulei de bucurie se observă asta: de exemplu, când se iese de la Liturghie cu chipul celui care a primit o veste bună. Oamenilor noștri le este pe plac evanghelia predicată "cu ungere", le este pe plac atunci când evanghelia pe care o predicăm ajunge la viața lor zilnică, atunci când coboară ca uleiul lui Aron până la marginile realității, atunci când luminează situațiile limită, "periferiile" unde poporul fidel este mai expus invaziei celor care vor să ruineze credința sa.

Oamenii ne mulțumesc de multe ori pentru că simt că ne-am rugat cu realitățile vieții lor de fiecare zi, cu suferințele lor și bucuriile lor, cu neliniștile lor și speranțele lor. Și atunci când simt că parfumul Celui Uns, al lui Cristos, ajunge prin intermediul nostru, sunt încurajați să ne încredințeze tot ceea ce doresc să ajungă la Domnul: "Rugați-vă pentru mine, părinte, pentru că am această problemă", "binecuvântați-mă, părinte", "rugați-vă pentru mine", sunt semnul că ungerea a ajuns la poala mantiei, pentru că este transformată în implorare, implorare a poporului lui Dumnezeu.

Când suntem în această relație cu Dumnezeu și cu poporul său și harul trece prin intermediul nostru, atunci suntem preoți, mediatori, mijlocitori, între Dumnezeu și oameni, atunci ne trăim cu adevărat Preoția. Ceea ce intenționez să subliniez este că trebuie să reînsuflețim mereu harul și să intuim în orice cerere, uneori inoportună, uneori pur materială sau chiar banală - dar este așa numai aparent, dorința oamenilor noștri de a fi unși cu uleiul parfumat, pentru că ei știu că noi îl avem. De pe veșmintele noastre sacre ar trebui să coboare totdeauna din belșug uleiul care să ajungă la "periferii", așa cum îi place papei Francisc să spună despre misiunea preotului, în "periferii" unde este suferință, unde este sânge vărsat, unde este orbire care dorește să vadă, unde sunt prizonieri ai atâtor stăpâni răi. Să nu minimalizăm puterea harului, care se activează și crește în măsura în care, cu credință, ieșim să ne dăm pe noi înșine și să dăm evanghelia altora, dăm puțina ungere pe care o avem celor care nu au absolut nimic. Așa trebuie să ieșim din noi înșine ca să experimentăm ungerea noastră, puterea sa și eficacitatea sa răscumpărătoare. Ca preoți folosim deseori uleiurile care sunt binecuvântate în Joia Sfântă.

Cu uleiul bolnavilor suntem chemați să ducem mângâiere celor care sunt bolnavi în trup, în suflet și în spirit, pentru ca să fie eliberați de orice boală, neliniște și durere.

Cu uleiul catecumenilor trebuie să fim aproape de orice om care caută adevărul, pentru ca să înțeleagă mai profund evanghelia lui Cristos; să cunoască frumusețea vieții creștine și bucuria renașterii și trăirii în Biserică.

Cu uleiul Crismei suntem chemați să facem astfel încât orice discipol al lui Cristos, să răspândească parfumul unei vieți sfinte și să împlinească în el planul Tatălui și viața sa integră și curată să fie în totalitate în conformitate cu marea demnitate pe care o are ca rege, preot și profet.

Preotul care nu iese câtuși de puțin din el însuși, care unge puțin - nu spun "deloc" pentru că, slavă lui Dumnezeu, oamenii ne fură ungerea - pierde ceea ce este mai bun din poporul nostru, ceea ce este capabil să activeze partea cea mai profundă a inimii sale de preot. Cel care nu iese din el însuși, în loc să fie mediator, mijlocitor, devine încet-încet un intermediar, un gestionar, un funcționar. Cu toții cunoaștem diferența: intermediarul și gestionarul "au deja plata lor" și de vreme ce nu-și pun în joc propria piele și propria inimă, nu primesc o mulțumire afectuoasă, nu se simt realizați. Exact de aici derivă insatisfacția unora care ajung să fie triști, nemulțumiți de preoția lor, simțind preoția ca o povoară apăsătoare...

Dragi confrați întru preoție,

Mă folosesc de cuvintele papei Francisc pentru a termina această reflecția de ziua preoției noastre: "Dumnezeu Tatăl să reînnoiască în noi Duhul sfințeniei cu care am fost unși, să-l reînnoiască în inima noastră în așa fel încât ungerea să ajungă la toți, chiar și la «periferii», acolo unde poporul nostru credincios îl așteaptă și-l apreciază mai mult. Lumea noastră să ne simtă discipoli ai Domnului, să simtă că suntem îmbrăcați cu numele lor, că nu căutăm altă identitate; și să poată primi prin cuvintele și faptele noastre acest untdelemn al bucuriei pe care ni l-a adus Isus, Cel Uns. Amin".

PS Aurel Percă, episcop auxiliar de Iași

* * *

Iași: Liturghia crismei


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat