Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Joia Mare - 2017

Din potirul binecuvântat ne împărtășim cu sângele lui Cristos (cf. 1Cor 10,16)

Este Joia Mare, este joia când, după mărturia tuturor evangheliștilor, Isus a celebrat "ultimul Paști", "Ultima Cină", sau "ultima sfântă Liturghie" cu prezența tuturor apostolilor săi de atunci; sfântă Liturghie unde Isus în pâine și vin, pâine și vin transformate de puterea lui divină în trupul și sângele său care urmau ca a doua zi să fie jertfite pe cruce, ne-a lăsat întreaga sa iubire față de noi, dar nu numai a sa, ci și a întregii Sfintei Treimi; sfântă Liturghie care este memorialul, retrăirea din orice timp și loc a jertfei sale de la cruce; sfântă Liturghie unde Isus ne-a mai lăsat și explicația pe înțelesul nostru a "Scrisorii de dragoste a lui Dumnezeu față de noi", Biblia, a cărei sinteză este: "Isus, Fiul lui Dumnezeu, întrupat prin puterea Duhului Sfânt, ne-a iubit și ne iubește până la sfârșit" (cf. In 13,1).

În Joia Mare, toate lecturile biblice de la "ultima Cină" a lui Isus cu apostolii ne vorbesc, așa cum spuneam, despre iubirea fără de margini a lui Isus față de noi, iubire care l-a purtat la jertfa crucii, iubire și jertfă a crucii care au fost profețite cu multe secole înainte atât în pâinea obținută din "grâul măcinat" și vinul obținut din "strugurii zdrobiți" ai preotului rege Melchisedec (cf. Gen 14,8), cât și în "jertfirea mielului pascal" de la ieșirea din Egipt (cf. Ex 12,1-14), miel pascal "fără cusur și fără pată", dar "fript la foc", adică care a suferit focul judecății divine și moartea în locul nostru.

De la jertfa lui Isus încoace, ne naștem păcătoși ca toți ceilalți oameni (cf. Ps 51,5), așa cum păcătoși erau evreii și egiptenii (cf. Ps 14,1; 53,1), dar cu diferența că noi am crezut în Dumnezeu și am acceptat să facem parte din noul său popor ales, al cărui cap a fost constituit Isus, iar noi mădulare ale lui și mădulare unii altora (cf. Rom 12,5). Apoi l-am primit pe Isus ca Mielul lui Dumnezeu, care să ne ridice păcatele și să moară pentru noi și în locul nostru.

Așa cum pentru toți aceia care și-au pus sângele mielului pe tocul ușilor a fost o noapte de eliberare, tot astfel pentru toți cei care îl primesc pe Isus, care primesc carnea lui spre hrană și sângele său spre spălarea păcatelor, noaptea lumii le va fi spre eliberare și mântuire.

Da, astăzi celebrăm "ultimul Paști", "ultima Cină", sau "ultima sfântă Liturghie" a lui Isus cu apostolii săi, ultima sfântă Liturghie de pe pământ și cu prezența sa fizică, dar nu ultima în realitate, căci sfânta Liturghie a fost reluată de Isus imediat după învierea sa împreună cu ucenicii lui care au ajuns și care vor ajunge lângă el acolo: "Vă spun că nu voi mai bea din acest rod al viței până în ziua în care îl voi bea cu voi, nou, în împărăția Tatălui meu" (Mt 26,29).

Apoi sfântă Liturghie cu prezența lui Isus "ascunsă", dar "reală", va continua și pe pământ până la a doua sa venire. Iată ce ne spun Scripturile: "Și, luând Isus pâinea, a mulțumit, a frânt-o și le-a dat-o, spunând: "Acesta este trupul meu dăruit pentru voi. Faceți aceasta în amintirea mea. La fel a făcut cu potirul, după cină" (Lc 22,19-20; 1Cor 11,24-25). Isus a poruncit ca sfânta Liturghie să continue până la venirea lui de-a doua: pentru a ne împărtăși cu el spre îndumnezeirea noastră (cf. In 6,56; Ap 3,20); pentru a-l face prezent în mijlocul nostru (cf. Mt 18,20); pentru a vesti moartea și învierea lui până când va reveni în slavă (cf. 1Cor 11,26) și pentru ca ucenicii să rămână uniți cu el și între ei și pentru ca mulți să creadă prin ei în Isus și să vină la el și la mântuirea lui (cf. In 17,21).

Pentru a înțelege mai bine sfânta Liturghie și sfânta împărtășanie poruncite de Isus: "Faceți aceasta "în amintirea mea" (1Cor 11,24-25), "Luați și mâncați, luați și beți" (cf. Mt 26,26-27) am să redau o povestire pioasă pe care am auzit-o la o predică, unde ni se vorbește despre un tânăr care voia să ajungă la oceanul nemărginit. Drumul era lung, anevoios și necunoscut. Tatăl său, aflând de dorința lui și voind să-l ajute, i-a dăruit o cochilie de scoică în care fremăta farmecul oceanului nemărginit, ca în caz de nevoie să apeleze la ajutorul ei. De aceea, când drumul îi era greu, omul ducea scoica la ureche și, auzind farmecul oceanului, căpăta curaj și mergea mai departe. Când întâlnea vreo dificultate care îl îndemna să abandoneze, omul ducea scoica la ureche, asculta freamătul oceanului, prindea curaj și mergea mai departe. Când rătăcea drumul sau nu știa încotro s-o apuce, ducea scoica la ureche, și freamătul oceanul îl călăuzea pe drumul cel bun. Cu dorința în suflet și călăuzit de scoica minunată care cuprindea în sine tot farmecul oceanului, omul nostru a ajuns la bucuria oceanului nemărginit.

Și nouă Isus, înainte de a se înălța la cer pentru ca de acolo să ne atragă mai bine pe toți la sine, ne-a lăsat și nouă "Taina euharistică", taina sfintei Liturghii și a sfintei Împărtășanii, în care sunt prezenți Isus, Tatăl și Duhul Sfânt și care cuprinde în ea toată iubirea, puterile divine și farmecul paradisului, pentru ca ori de câte ori vom apela la ele să ne întărim în greutăți, să găsim curaj când apar piedici și să nu rătăcim drumul spre cer. De aceea "Taina Euharistică" a fost constituită ca un centru care luminează și în jurul căreia gravitează toate celelalte taine și acțiuni liturgice. În "Taina Euharistică" găsim într-un mod concentrat tot ceea ce Dumnezeu a făcut și face încă pentru mântuirea oamenilor, prin Isus și prin Duhul Sfânt.

Deci, astăzi trebuie să știm că "Taina Euharistică" ne-a mai fost dată: ca un leac universal pentru toate durerile; ca o cheie universală pentru toate problemele și ca o rugăciune universală pentru toate trebuințele. În acest sens zicem că, dacă voim să-l cinstim pe Dumnezeu cum se cuvine, să-i aducem închinarea, adorația și cinstea care i se cuvine, avem sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie. Dacă voim să cerem ceva pentru noi, pentru dragii noștri de pe pământ, sau pentru dragii noștri răposați, avem sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie. Dacă voim să-i mulțumim cum se cuvine pentru darurile materiale și spirituale, avem sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie. Dacă vrem să-l îmbrățișăm pe Isus și să unim cu întreaga Sfântă Treime încă de pe pământ, avem sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie. Dă voim să facem apostolat între frații noștri sau să susținem operele misionare, avem sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie. Dacă voim să ne încărcăm cu energiile pozitive ale paradisului și să-i încărcăm și pe alții, avem sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie. Dacă voim să ne potolim foamea și setea după toate bunurile veșnice, avem sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie.

Dar pentru ca toate să fi fost posibile, la "ultima Cină cu toți apostolii", la "ultima sfântă Liturghie" celebrată cu apostolii, Isus înființează pe lângă taina sfintei Euharistii, pe care sfântul Toma de Aquino (1225-1274) o numește "Medicamentul universal", iar sfântul Ignațiu din Antiohia (50-115) o numește "Medicamentul nemuririi", pentru că cine o primește cu vrednicie, ajunge la vindecare și la înviere (cf. In 6,54), înființează și taina sfintei Preoții, taină prin care se va celebra sfânta Euharistie, taină prin care el va rămâne cu noi și taină prin care el însuși va lucra între noi până la a doua sa venire (cf. Mt 28,20). De aceea, sfântul Augustin (354-430), episcop, se referă la preot ca un "alt Cristos", iar apoi alți sfinți au completat: "Atunci când un preot botează, Isus botează; când un preot spovedește, Isus spovedește; când un preot celebrează și împărtășește, Isus celebrează și împărtășește; când un preot predică și învață, Isus predică și învață; când un preot ne vizitează sau ne însoțește, Isus ne vizitează și ne însoțește".

Lecturile de la sfânta Liturghie de "Cina Domnului", pe lângă faptul că ne redau misterul iubirii lui Cristos care a mers la cruce pentru mântuirea noastră, mister al crucii cuprins în întregime în "pâinea frântă" și "vinul stors", care au devenit tainic dar real trupul frânt în chinuri și sângele vărsat din coasta lui Isus pe cruce în Vinerea Mare; pe lângă faptul că ne redau întreaga forța divină izvorâtă din misterul Euharistic, ne mai redau și condițiile în care trebuie mâncat "Mielul Pascal", în care trebuie mâncat "trupul frânt" și băut "sângele vărsat" ale lui Isus, din Euharistie, pentru a lua binecuvântarea și nu blestemul (cf. 1Cor 11,27).

Mai întâi spunem cu Biblia că dacă nu mâncăm trupul Fiului omului, nu avem viață în noi (cf. In 6,53) și apoi spunem că dacă îl mâncăm nevrednici, ne mâncăm propria osândă și în loc să devenim puternici devenim slabi și bolnavi și adormiți spiritual (cf. 1Cor 11,28-30). Este la fel de rău a nu lua sfânta Împărtășanie ca și a lua-o în chip nevrednic. Acesta este cuvântul lui Dumnezeu și nu al preoților.

Apoi spunem că, pentru a participa cu vrednicie la "Cina Domnului", Isus însuși, cel "fără cusur și fără pată", cel "fript la foc", adică care a suferit focul judecății divine în locul nostru, el însuși i-a pregătit pe apostoli săi ca să fie vrednici de trupul și sângele său, spălându-le picioarele, adică curățindu-i de întinarea păcatelor.

Și tot aici spunem că același Isus ne pregătește și pe noi, spălându-ne picioarele în "baia Spovezii" spre a participa cu vrednicie la Cina Domnului, căci "nevrednic de-ai luat, tu menirea i-ai schimbat" cum se exprimă sfântul Toma de Aquino (1225-1274), pe baza Scripturii (cf. 1Cor 11,27-30).

Spălarea picioarelor, pe lângă faptul că era o caracteristică a ospitalității în lumea antică, ea era o datorie a slujitorului față de stăpân, a soției față de soțul ei, a fiului față de tatăl său. Prin gestul spălării picioarelor, Isus, din dragoste pentru noi, până la sfârșitul lumii, a inversat rolurile, căci el s-a făcut "Stăpânul" care spală picioarele slujitorilor săi; el s-a făcut "Mirele" care spală picioarele miresei sale, Biserica; el s-a făcut "Tatăl" care spală picioarele copiilor săi, spălare făcută în sângele său de la cruce, spălare oferită doritorilor în apa Botezului și spălare care este repetată ori de câte ori este nevoie în baia Spovezii.

Prima lectură insistă mult pe ideea că Isus, "Mielul nostru de Paști care a fost jertfit", și-a făcut din plin la cruce partea lui din lucrarea divino-umană a mântuirii și că acum urmează ca și noi să ne împlinim partea noastră din această lucrare a mântuirii noastre.

Iar partea noastră în această lucrare divino-umană este în primul rând să credem în Isus și să-l primim ca unic mântuitor al nostru; apoi să ne lăsăm spălați de el ca apostolii pentru a face pace cu Dumnezeu și cu semenii; apoi să acceptăm mântuirea lui Isus prin "nebunia crucii"; apoi să o celebrăm zilnic din neam în neam; apoi să vestim tuturor mântuirea. Și numai așa să "mâncăm Paștele", numai așa să luăm "Cina Domnului", numai așa să ne împărtășim cu trupul și sângele lui Isus, în care sunt concentrate toată iubirea, toată înțelepciunea și toată puterea Sfintei Treimi pentru noi.

Lui Isus, care a spus: "Cu dor am dorit să mănânc acest Paște cu voi înainte de pătimirea mea" (cf. Lc 22,15), noi să-i răspundem cu iubirea primilor creștini din Abisinia, din Etiopia, care spuneau tuturor celor pe care îi întâlneau, tuturor care îi întrebau, sau tuturor celor care le interziceau: "Nu putem trăi fără sfânta Liturghie și fără sfânta Împărtășanie" (cf. Ex 12,26-27; 1Pt 3,15)! Și de aceea făceau drumuri lungi și primejdioase până la prima biserică și până la primul preot. De aceea mureau din iubire față de trupul și sângele său. Avem noi această iubire?

Închei cu un exemplu pe care mi l-a povestit un prieten laic: la 2 iunie 1960, un copil de 8 ani a fost găsit stând pe o stâncă, la circa un kilometru depărtare de lacul Tarton, în Manitoba, Canada. Avionul în care călătorise el și tatăl său se prăbușise. În urma impactului, avionul a luat foc, iar tatăl a murit. Supraviețuind ca prin minune, micul Walter a așteptat 15 zile lângă grămada de fiare ale aparatului. Era epuizat. Foamea l-a adus în pragul delirului. Când a fost descoperit, salvatorii au fost mirați să vadă că băiatul, aproape de moarte, stătea alături de cutia de supraviețuire a aparatului care conținea 20 de rații zilnice, fără ca el să știe de aceasta.

Și astăzi sunt mulți oameni aproape de moartea sufletească, deși stau lângă biserici în ale căror tabernacole se află "adevărata pâine", fără să vină să mănânce din ea. Isus spune clar: "Eu sunt pâinea vieții" (In 6, 48), "Eu sunt adevărata pâine se coboară din cer și dă lumii viața" (In 6,33-34). Neglijarea "pâinii euharistice" duce la epuizare spirituală și în cele din urmă la moartea sufletească. Da, Euharistia este alimentul divin lăsat nouă de Isus spre supraviețuire în această lume!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat